اولین بار است که به شیعه سِی آمده اید؟ لطفا راهنما را مشاهده فرمایید.
x

سرنوشت "جعده"، همسر و قاتل امام حسن (ع) چه شد؟

0 امتیاز
1,939 بازدید
سوال شده آذر 6, 1395 در امام حسن (ع) توسط بی نام  

چرا و چگونه امام حسن مجتبی (ع) با «جعده» ازدواج کرد؟ سرنوشت «جعده» پس از قتل امام حسن (علیه السلام) چگونه رقم خورد؟


کانال های مذهبی شیعه سِی

2 پاسخ

0 امتیاز
پاسخ داده شده آذر 6, 1395 توسط العبد (4,053 امتیاز)   6 22 30

سرنوشت "جعده" همسر و قاتل امام حسن مجتبی (ع) چگونه رقم خورد؟
جَعده‌ دختر‌ أشعث‌، همسر امام‌حسن ‌مجتبی (‌علیه السلام) است كه‌ ایشان‌ را مسموم‌ كرد و به‌ شهادت‌ رساند. بنا بر نقل‌ ابوالفرج‌ اصفهانی‌ (1) نام های‌ سكینه‌، عایشه‌ و شَعْثاء نیز برای‌ او گزارش‌ شده،‌ اما وی‌ نام‌ صحیح‌ او را جعده‌ دانسته‌ است‌.
از تاریخ‌ ولادت‌ و وفات‌ او اطلاعی‌ در منابع‌ نیامده‌ است‌. پدرش‌، أشْعَث ‌بن‌ قَیس‌ كِنْدی‌ (متوفی‌ 40 یا 41)، از مشاهیر نخستین‌ دهه‌ های‌ صدر اسلام‌ و مادرش‌، اُمّ فَرْوَه‌، خواهر ابوبكر بود.(2) هنگام‌ اسیرشدن‌ أشعث‌ در واقعه رِدَّه‌ در سال‌ یازدهم‌ هجرت‌، ابوبكر او را آزاد كرد و خواهر خود را به‌ ازدواج‌ او در آورد.(3)

با توجه به اینکه در مورد شخصیت جعده اطلاعات تاریخی بسیار کم است، در اینجا به گوشه ‌ای از ویژگی‌های پدرش اشاره می‌کنیم تا از این طریق با خانواده او و تا حدی با نوع تفکر جعده آشنا شویم.
«اشعث بن قیس کندی» در زمان رسول ‏خدا، موجودي فاسد بود که آزارهاي بسياري به پيامبر خدا رساند. او پيامبر را دروغگو و جادوگر خطاب کرده بود. تا زماني‏که پيامبر زنده بود، زندگي منافقانه ‏اي داشت و پس از رحلت رسول‏ خدا، از دين اسلام خارج شد و پس از مدتي دوباره به آيين اسلام گرويد. او در جنگ صفين از جمله کساني بود که در توطئه‏ بر سر نيزه کردن قرآن، نقش مهمي داشت. همچنين در شهادت امام حسين (ع) در کربلا شرکت کرد.(4)
علاوه بر آنچه گفته شد، او در خطبه 19 نهج البلاغه نیز مورد لعن امیرالمؤمنین علی (ع) قرار گرفته است.

چرا امام حسن مجتبی (ع) با جعده ازدواج کرد؟
(در این خصوص می توانید این پرسش را نیز مطالعه فرمایید: "چرا امام حسن (ع) با دختر دشمنشان ازدواج کرد؟")
به‌ نوشته بلاذری‌ (5) جعده‌ با نیرنگ‌ پدرش‌ به‌ ازدواج‌ امام‌ حسن‌ مجتبی (ع)‌ درآمد.
در تاریخ درباره چگونگی ازدواج امام حسن(ع) با جعده داستانی نقل شده است:
«امیرالمؤمنین علی(ع) دختر سعید بن قیس همدانی به نام «ام عمران» را برای فرزندش حسن خواستگاری کرد. سعید گفت: به من مهلت دهید در این باره مشورت کنم. در بین راه به اشعث بن قیس (برادرش) برخورد و جریان را به او گفت. آن مرد منافق از روی نیرنگ به سعید گفت: چگونه دخترت را به حسن می ‌دهی که همیشه به او فخر بفروشد و درباره ‌اش انصاف نورزد و با او بدرفتاری کند و بگوید من فرزند پیامبر خدا و امیرالمؤمنینم و او در برابرش چنین فضیلتی نداشته باشد. پس بهتر نیست او را به پسرعمویش بدهی تا شایسته یکدیگر باشند؟ سعید گفت: کدام پسرعمویش؟ اشعث گفت: محمد پسر من. آن بیچاره فریب خورد و گفت: دخترم را به پسرت دادم. اشعث شتابزده به نزد امیرالمؤمنین (ع) رفت و گفت: تو دختر سعید را برای حسن خواستگاری کرده‌ای؟ حضرت فرمود: بلی. اشعث گفت: آیا دختری را نمی ‌خواهی که در شأن فرزندت باشد؟ حضرت فرمود: آن دختر کیست؟ اشعث گفت: جعده دختر من. حضرت فرمودند: ما با مرد دیگری در این باره گفتگو کرده ‌ایم. اشعث گفت: درباره آن گفتگو راهی برای شما وجود ندارد؟ حضرت گفتند: او رفته است تا با مادر دختر مشورت کند. اشعث گفت: او دخترش را به محمد بن اشعث (پسر من) داد. حضرت فرمودند: کِی چنین کاری کرده؟ اشعث گفت: قبل از اینکه به اینجا بیایم. و چنین بود که امیرالمؤمنین با این پیشنهاد موافقت کرد. وقتی که سعید فهمید فریب اشعث را خورده، پیش او شتافت و گفت: ای مردِ یک چشم! با من نیرنگ باختی؟ اشعث به او گفت: کورِ خبیث تو هستی که خواستی درباره فرزند پیامبر مشورت کنی. آیا تو احمق نیستی؟ اشعث شتابان به حضور امام حسن (ع) رفت و گفت: آیا نمی‌خواهی با همسرت دیدار کنی؟ چون او می ‌ترسید فرصت از دست برود. بعد راه بین خانه امام و خانه خودش را فرش کرد و دخترش را به همسری امام بخشید. به این ترتیب جعده به خانه امام (ع) رفت».(6)

در مورد علت این ازدواج تحلیل ‌های متفاوتی از سوی اندیشمندان صورت گرفته است که در اینجا به نقل برخی از آنها می‌پردازیم.
1. از آنجا که امام حسن مجتبی (ع) فرزند پیامبر (ص) و امیرالمؤمنین (ع) بود، هر کسی دوست داشت به گونه‌ ای خود را به خاندان پیامبر نزدیک کند. اهل بیت پیامبر (ص) هم به جهت حُسن خلقی که داشتند و حتی نسبت به دشمنان مهربان بودند، با اینگونه پیشنهادات مخالفت نمی‌کردند و تا خطایی از کسی نمی‌دیدند او را از در خانه خود نمی‌راندند. علاوه بر اینکه طبق داستان فوق، امام مجتبی (ع) در برابر کار انجام شده واقع شدند و تن به این ازدواج دادند.(7)

2. ولی برخی تحلیل‌گران سبب این ازدواج را اینگونه بیان کرده‌اند:‌
«همان‌گونه که برخی ازدواج‌ های رسول خدا (ص) رنگ سیاسی داشت، پاره‌ای ازدواج‌ های امام حسن (ع) هم سیاسی بود. با توجه به نفوذ بسیار زیاد اشعث بن قیس در کوفه به نحوی که در جنگ صفین در به حکمیت کشاندن جنگ تلاش فراوانی داشت و مؤثر هم واقع شد، حضرت با دختر او جعده ازدواج نمود. این ازدواج صورت گرفت و البته بدون فرزند پایان یافت. جعده که نفاق را از پدر به ارث برده بود، با توطئه و وسوسه‌ معاویه به دشمن حضرت تبدیل شد و در یک اقدام ننگین امام حسن (ع) را زهر داد».(8)

3. توجه به فرهنگ آن روزگار نشان می ‌دهد که ازدواج‏ ها تنها بر اساس رعایت تناسب و هم كفو بودن انجام نمى ‏شد؛ بلكه گاهى براى اداى احترام به یك شخصیت‏ و یا براى ابراز علاقه یك قبیله به قبیله دیگر و یا جلوگیرى از انتقام قبیله ‏اى صورت می گرفت. بنابراین اگر چه برخى ازدواج ‏ها، براى امامان معصوم بسیار سنگین بود، ولى بزرگوارى شخصیت ایشان موجب مى ‏شد كه آن را بپذیرند. البته آنچه گفته شد، از نگاه زمینى و روابط اجتماعى بود؛ اما از دید دیگر این نوع‏ ازدواج ‏ها، یك امتحان الهى براى امت اسلام بود تا بیش از پیش، خیانت و پستى بدخواهان و مظلومیت و بزرگوارى معصومان در طول تاریخ نشان داده شود؛ چنان كه براى پیامبران گذشته نیز گاهى چنین ازدواج ‏هاى ناموفقی رخ مى ‏داد. قرآن درباره همسران نوح و لوط فرموده است: «ضَرَبَ اللَّهُ مَثَلاً لِلَّذِینَ كَفَرُوا امْرَأَتَ نُوحٍ وَ امْرَأَتَ لُوطٍ كانَتا تَحْتَ عَبْدَیْنِ مِنْ عِبادِنا صالِحَیْنِ فَخانَتاهُما فَلَمْ یُغْنِیا عَنْهُما مِنَ اللَّهِ شَیْئاً وَ قِیلَ ادْخُلاَ النَّارَ مَعَ الدَّاخِلِینَ»(تحریم،10). بنابراین امكان دارد، برخى بتوانند ارتباطى نزدیك -همچون ارتباط زناشویى- با پیامبر یا امام داشته باشند، اما با سوءاختیار خود، به راه كفر و گناه بروند و گرفتار بدفرجامى شوند كه «جعده» نیز این چنین بود. او به امام خیانت كرد و چون امام الگوى مردم بود، تا لحظه آخر با او رفتار عادى داشت و از علم لدنى خود استفاده نكرد.(9)

چه شد که جعده، امام حسن (ع) را به شهادت رساند؟
در بیشتر منابع‌ شیعی‌ آمده‌ است‌ كه‌ معاویه‌ با وعده مالِ بسیار و ازدواج‌ با یزید، جعده‌ را تطمیع‌ كرد تا شوهرش‌، امام‌ حسن(ع)‌ را زهر دهد و او نیز چنین‌ كرد و بر اثر آن‌ امام‌ به‌ شهادت‌ رسید. (10) به‌ گزارش‌ طبرِسی‌ معاویه‌ زهر را برای‌ جعده‌ فرستاده‌ بوده‌ است‌.(11) البته بنا به‌ نقل‌ بعضی‌ از منابع‌، سم‌ دادن‌ جعده‌ به‌ امام‌ حسن‌ (ع)‌، به‌ تحریك‌ و دستور یزیدبن‌ معاویه‌ بوده‌ است‌.(12)
پس‌ از كارگر افتادن‌ زهر، معاویه‌ به‌ وعده مالی‌ كه‌ به‌ جعده‌ داده‌ بود وفا كرد، ولی‌ به‌ ازدواج‌ او با یزید رضایت‌ نداد (13) و به‌ او گفت‌ كه‌ می‌ترسد فرزندش‌، یزید، را نیز مانند حسن‌ بن‌ علی‌ به‌ قتل‌ برساند.(14) و در اينجا بود که پيشگوئي امام مجتبي (ع) درباره‏ اش صادق درآمد که فرموده بود: به خدا قسم معاويه تو را فريب داد و به عهد و پيمانش وفا نخواهد کرد. تو همسري بهتر از من به دست نخواهي آورد.(15) جعده‌ پس‌ از زهر دادن‌ به‌ امام‌ حسن (ع)‌، مورد لعن‌ و نفرین‌ حضرت‌ قرار گرفت.(16)‌ و گفته شده که بيماري توأم با عفونتي براي او پديد آمده و به وضع بسيار دردناکي درگذشت؛ خسر الدنيا و الآخرة، ذلک هو الخسران المبين.(17)

به‌ گزارش‌ سَخاوی (18) به‌ نقل‌ از ابن‌عبدالبرّ، جعده‌ به‌ سبب‌ كینه ‌ای‌ كه‌ به‌ امام‌ حسن (ع)‌ داشت‌، او را مسموم‌ كرد و این‌ دشمنی‌ با خاندان‌ امام علی‌ (ع) در میان‌ خانواده ‌اش‌ نیز وجود داشت‌؛ چنانكه‌ در روایتی‌ از امام‌ صادق‌ (ع) به‌ آن‌ اشاره‌ شده‌ است. ایشان فرمودند: «ان الاشعث شرک في دم اميرالمؤمنين و ابنته جعدة سمت الحسن، و ابنه شرک في دم الحسين»؛ به راستي که خود اشعث در خون اميرالمؤمنين شرکت جست، و دخترش جعده امام حسن را مسموم کرد، و پسرش (محمد بن اشعث) در خون حسين شرکت جست.(19) ‌

از زندگی جعده پس از شهادت امام حسن (ع) اطلاع زیادی در تاریخ ثبت نشده است، جز اینکه پس از امام (ع) دو بار ازدواج‌ كرد؛ نخست‌ با یعقوب‌ بن‌ طلحه بن‌ عبیداللّه‌ (20) كه‌ برای‌ او سه‌ پسر به‌ نام های‌ اسماعیل‌، اسحاق‌ و ابوبكر به‌دنیا آورد، اسماعیل‌ و اسحاق‌ به‌ هنگام‌ حیات‌ پدر از دنیا رفتند.(21) دومین‌ بار پس‌ از كشته‌ شدن‌ یعقوب ‌بن‌ طلحه‌ (متوفی‌ 63) در واقعه حَرّه‌،(22) با عباس‌ بن‌ عبداللّه‌ بن‌ عباس(فرزند ارشد ابن‌ عباس‌ مشهور) ازدواج‌ كرد و برای‌ او پسری‌ به‌ نام‌ محمد و دختری‌ به‌ نام‌ قَریبه به‌ دنیا آورد كه‌ از این‌ دو نیز نسلی‌ باقی‌ نماند.(23) در گزارش ها آمده‌ كه‌ قریشیان‌ به‌ هنگام‌ مشاجره‌ با فرزندان‌ جعده‌، آنان‌ را «بَنی‌ مُسِمَّةِ الازْواج‌« (فرزندان‌ زنی‌ كه‌ همسرانش‌ را مسموم‌ می ‌كند) خطاب‌ می‌كردند.(24)

پی نوشت
1.    ابوالفرج‌ اصفهانی‌، مقاتل‌ الطّالبیین‌، ج۱، ص۳۱، نجف،‌ چاپ‌ کاظم‌ مظفر، 1385هـ، ج1، ص31
2.    ابن‌سعد، طبقات (لیدن‌)، ج۸، ص۱۸۱
3.    محمد بن عمر واقدی‌، کتاب‌ الرِدَة، عمان، چاپ‌ محمود عبداللّه‌ ابوالخیر، ج۱، ص۳۱۹؛ طبری‌، تاریخ طبری،‌ بیروت‌، ج۳، ص۳۳۹؛ علیرضا بهاردوست‌، دانشنامه جهان اسلام، بنیاد دائرة المعارف اسلامی، برگرفته از مقاله «جعده بنت اشعث»، شماره۴۶۹۲
4.    جعفر ابراهيمي، آسمان دوم (زندگي نامه‏ امام حسن مجتبي عليه‏السلام)، تهران، انتشارات محراب قلم، 1378، ص134
5.    باقر شريف قرشي‏، زندگاني حسن بن علي عليه‏السلام، مترجم: فخرالدين حجازي‏، تهران، انتشارات بعثت، 1352، ج2، ص567 به نقل از تاریخ ابن عساکر، ج 4، ص 216
6.    احمد بن یحیی‌ بلاذری‌، انساب‌ الاشراف‌، دمشق، چاپ‌ محمود فردوس‌العظم‌، ‌۱۹۹۶ـ۲۰۰۰، ج۲، ص۳۶۹
7.    برگرفته از سایت اینترنتی دانشنامه رشد و پایگاه منتظران ظهور
8.    همان منبع
9.    فان سرا
10.    محمد بن محمد مفید، الارشاد فی‌ معرفة حجج‌ اللّه‌ علی‌العباد، قم، 1413هـ، ‌ج۲، ص۱۶؛ ابن‌شهر آشوب‌، مناقب‌ آل‌ ابی‌طالب، نجف‌، ۱۹۵۶، ج۳، ص۲۰۲؛ علی‌ بن عیسی‌ اربلی‌، کشف‌ الغمة فی‌ معرفة الائمة، بیروت‌، 1405هـ، ج۲، ص۱۳۸ـ۱۳۹
11.    احمد بن علی‌ طبرسی‌، الاحتجاج، نجف، چاپ‌ محمدباقر موسوی‌ خرسان، 1386هـ، ‌‌ج۲، ص۱۳
12.    ابن‌ابی‌الحدید، شرح‌ نهج‌البلاغة، قاهره‌، چاپ‌ محمدابوالفضل‌ ابراهیم‌، 1385هـ، ج۱۶، ص۱۱؛ ابن‌کثیر، البدایة و النهایة، ج۸، ص۴۷
13.    ابوالفرج‌ اصفهانی‌، مقاتل‌ الطّالبیین‌، ج۱، ص۴۸
14.    مسعودی‌، مروج،‌ بیروت‌، ج۳، ص۱۸۲؛ احمد بن علی‌ طبرسی‌، الاحتجاج، ج۲، ص۱۳
15.    علی قائمی، در مکتب کریم اهل بیت امام‌ حسن‌ مجتبی، انتشارات امیری، ص456
16.    سعید بن هبة اللّه‌ قطب‌ راوندی‌، الخرائج‌ و الجرائح‌، قم‌، ۱۴۰۹، ج۱، ص۲۴۲
17.    علی قائمی، در مکتب کریم اهل بیت امام‌ حسن‌ مجتبی، ص456
18.    محمد بن عبدالرحمان‌ سخاوی‌، التحفة اللطیفة فی‌ تاریخ‌ المدینة الشریفة، بیروت، 1414هـ، ج۱، ص۲۸۳
19.    کلینی‌، الکافی، ج۸، ص۱۶۷؛ بحارالانوار، ج44، ص154؛ سيد هاشم رسولي محلاتي‏، زندگاني امام حسن مجتبي (ع)، تهران، دفتر نشر فرهنگ اسلامي، چاپ دوازدهم، 1382، ص442
20.    احمد بن یحیی‌ بلاذری‌، انساب‌ الاشراف‌، ج۹، ص۱۳۹
21.    ابن‌سعد، طبقات (لیدن‌)، ج۵، ص۱۲۳
22.    ابن‌سعد، طبقات (لیدن‌)، ج۳، قسم‌ ۱، ص۱۵۲
23.    ابن‌سعد، طبقات (لیدن‌)، ج۵، ص۲۳۱
24.    ابوالفرج‌ اصفهانی‌، مقاتل‌ الطّالبیین‌، ج۱، ص۴۸؛ محمد بن محمدمفید، الارشاد فی‌ معرفة حجج‌ اللّه‌ علی‌العباد، ج۲، ص۱۶؛ علیرضا بهاردوست‌، دانشنامه جهان اسلام، بنیاد دائرة المعارف اسلامی، برگرفته از مقاله «جعده بنت اشعث»، شماره۴۶۹۲

برگرفته از: مهرخانه

0 امتیاز
پاسخ داده شده آذر 6, 1395 توسط العبد (4,053 امتیاز)   6 22 30

درباره جعده، دختر اشعث ابن قیس کندی
جَعده (یا جُعده) بنت اَشعَث بن قِیس کِندی همسر امام حسن مجتبی (علیه السلام) است که با توطئه و وسوسه معاویه، امام مجتبی (ع) را مسموم کرد و به شهادت رساند. وی از امام (ع) صاحب فرزند نشد. در چگونگی و چرایی وقوع ازدواج امام با او روایت‌های مختلفی وجود دارد.

نام‌ها، ولادت و نسب
در تاریخ، از تولد جعده مطلبی به میان نیامده اما درباره نسب وی آمده است که پدرش «اشعث بن قیس کِندی» از چهره‌های مشهور صدر اسلام و مادرش «ام فروة» خواهر ابوبکر بوده است.[۱]
ابوالفرج اصفهانی می‌گوید: گفته شده از نام های وی سکینه، شعثاء و عایشه است اما نام صحیح او جعده می‌باشد.[۲]

چگونگی ازدواج با امام حسن مجتبی (علیه السلام)
بلاذری درباره نقش منافقانه اشعث در این ازدواج می‌نویسد:
امام علی (علیه السلام) دختر سعید بن قیس به نام «ام عمران» را برای فرزندش حسن (ع) خواستگاری کرد. سعید با برادرش اشعث به مشورت پرداخت و جریان را به او گفت. اشعث از روی نیرنگ به سعید گفت: پس بهتر نیست او را به پسر من محمد که پسر عمویش هست بدهی؟ بدین طریق، اشعث در مشورت خیانت کرد و سپس دختر خودش جعده را برای ازدواج امام حسن (ع) پیشنهاد داد.[۳]

چنانکه از روایات تاریخی برمی‌آید ازدواج امام حسن (ع) با جعده در زمان حکومت امام علی (ع) و در کوفه بوده است چرا که در برخی از نقل ها اشعث امام علی (ع) را با «امیرالمؤمنین» خطاب می‌کند [۴] و از سوی دیگر اشعث در زمان عثمان، حاکم آذربایجان بوده و پس از جنگ جمل بود که عزل شد و به کوفه آمد. بنابراین، می‌توان گفت که این خواستگاری در کوفه بوده است لذا وقوع آن در فاصله سال های ۳۶ تا ۴۰ هجری بوده است که امام علی (ع) در کوفه بوده است.

با توجه به خواستگاری امام علی (ع) برای امام حسن (ع) در این ازدواج در کوفه، از سویی این امر تضعیف کننده سخن کسانی است که می‌گویند امام حسن (ع) به کرات زن می‌گرفته و طلاق می‌داده است و امام علی (ع) از این کار وی ناراضی بوده است و در کوفه از مردم خواسته است که دخترانشان را به عقد وی درنیاورند. زیرا اگر امام علی (ع) از کار وی ناراضی بود درست نبود که خودش برای وی خواستگاری کند.

از سوی دیگر، با توجه به اینکه جعده تا پایان عمر در عقد امام حسن (ع) بود و این مدت در کمترین حالت حدود ۱۰ سال بوده است، این امر تضعیف کننده روایاتی است که امام حسن (ع) را زیادطلاق دهنده زنان معرفی می‌کنند؛ چرا که اگر کسی همچون جعده -که از سویی پدرش اشعث بود که در جنگ صفین در مقابل امام علی (ع) ایستاد و او بود که ابوموسی اشعری را بر امام علی (ع) تحمیل کرد و باعث سوق یافتن ماجرای حکمیت به سود معاویه شد و از سوی دیگر، این زن روحیه‌ای داشت که سرانجام امام حسن (ع) را به قتل رساند و از سوی دیگر امام از وی فرزندی نداشت- در این مدت با وی به سر برده است نمی‌توان بدون دلیلی قطعی مدعی شد که زنانی را که مادران فرزندان وی بوده‌اند به سادگی طلاق می‌داده است.

فرزندان امام حسن (علیه السلام) از جعده
در تاریخ، از فرزندان امام حسن (ع) که مادرشان جعده باشد هیچ سخنی اشاره نشده است
. شیخ مفید در شمار فرزندان امام حسن (ع)، از ۸ فرزند پسر و ۷ فرزند دختر برای امام (ع) نام می‌برد که نام مادر هیچ کدام از آن‌ها جعده نیست. [۵]

شهادت امام حسن مجتبی (ع)
بنا بر گزارش‌های شیعه و سنی، جعده عامل شهادت امام مجتبی (ع) است. سخاوی به نقل از ابن عبدالبر می‌گوید: جعده به سبب کینه‌ای که از امام حسن (ع) داشت او را مسموم کرد.[۶]

منابع شیعی گفته‌اند معاویه با دسیسه و تطمیع جعده در وعده مالی و ازدواج با فرزند خویش یزید، او را راغب ساخت تا به امام حسن (علیه السلام) زهر دهد.[۷]

برخی نوشته‌اند خود معاویه زهر را به جعده داد تا امام (علیه السلام) را مسموم سازد.[۸]

قطب راوندی روایتی را نقل می‌کند که امام (ع) پس از نوشیدن شربت مسموم، جعده را لعن و نفرین کرد.[۹]

کلینی روایتی را نقل می‌کند که امام صادق(ع) فرمود: اشعث بن قیس در قتل امیرالمؤمنین (ع) شریک است و دخترش جعده، حسن بن علی (ع) را مسموم کرد و محمد پسر اشعث نیز در شهادت حسین بن علی (ع) شرکت داشت.[۱۰]

جعده پس از شهادت امام حسن (علیه السلام)
ابوالفرج می‌نویسد: معاویه به وعده مالی عمل کرد و برای جعده صدهزار درهم فرستاد اما برای ازدواج جعده با یزید رضایت نداد. [۱۱] معاویه در این باره می‌گفت: می‌ترسم آنچه را در مسموم کردن فرزند رسول خدا (ص) روا داشتی درباره فرزندم انجام دهی.[۱۲]

ازدواج‌های او پس از امام حسن (ع)
در مورد سرنوشت جعده و زندگی او پس از امام حسن (علیه السلام) هم در تاریخ این طور آمده است که جعده پس از امام مجتبی (ع) دو بار ازدواج کرد. نخست با یعقوب بن طلحه بن عبیدالله ازدواج کرد [۱۳] که برای او سه پسر به نام‌های اسماعیل، اسحاق و ابوبکر به دنیا آورد که اسماعیل و اسحاق به هنگام حیات پدر از دنیا رفتند.[۱۴]
پس از کشته شدن یعقوب بن طلحه در واقعه حره در سال ۶۳ ق[۱۵] با عباس بن عبدالله بن عباس فرزند ارشد ابن عباس ازدواج کرد و برای او پسری به نام محمد و دختری به نام قریبه به دنیا آورد که از این دو نیز نسلی باقی نماند.[۱۶]

فرزندان جعده را «بنی مسمة الازواج» می‌خواندند یعنی: فرزندان زنی که شوهرانش را مسموم می‌سازد.[۱۷]

اشعار نجاشی درباره جعده
قیس بن عمرو بن مالک معروف به نجاشی از شاعران شیعی در نکوهش جعده، قصیده‌ای را سروده که در کتب تاریخی بدان اشاره شده است. [۱۸]

1. کتاب الفتوح، ج ۱، ص۶۸.
2. مقاتل الطالببین، ص۳۲.
3. انساب الاشراف، ج ۳، ص۱۴ و ۱۵.
4. ر.ک: ابن عساکر، تاریخ مدینة دمشق، ج ۹، ص۱۳۸-۱۳۹.
5. الارشاد، ج ۲، ص۲۰.
6. التحفه اللطیفه، ج ۱، ص۲۸۳.
7. الارشاد، ج ۲، ص۱۶.
8. الاحتجاج، ج ۲، ص۱۳.
9. الخرائج و الجرائح، ج ۱، ص۲۴۲.
10. کافی، ج ۸، ص۱۶۷.
11. مقاتل الطالبیین، ص۴۸.
12. شرح نهج البلاغه، ج ۱۶، ص۱۱.
13. انساب الاشراف، ج ۳، ص۱۵.
14. طبقات کبری، ج ۵، ص۱۶۵.
15. الاعلام، ج ۸، ص۱۹۹. الثقات، ج ۵، ص۵۵۳.
16. طبقات کبری، ج ۵، ص۳۱۵.
17. الارشاد، ج ۲، ص۱۶. شرح نهج البلاغه، ج ۱۶، ص۴۹.
18. تاریخ مدینه دمشق، ج۱۳، ص۲۸۴. تهذیب الکمال، ج۶، ص۲۵۳

برگرفته از: ویکی شیعه

لطفا برای اطلاع از آخرین سوالات سایت، عضو خبرنامه شیعه سِی شوید.

سوالات مشابه

لطفا برای اطلاع از آخرین سوالات سایت، عضو خبرنامه شیعه سِی شوید.

پخش زنده تصاویر اماکن مذهبی

با توجه به طرح سوالات و شبهات فراوان، در صورتی که مطالب طرح شده را برای خود مضر تشخیص دادید، از مطالعه آنها بپرهیزید.
توجه: محتوای سامانه پرسش و پاسخ توسط کاربران ایجاد می گردد. لطفا در صورت مشاهده محتوای نامناسب، آن را گزارش کنید.

436 سوال

577 پاسخ

94 دیدگاه

87 کاربر

فعال‌ترین کاربران
این ماه:
    Gute Mathe-Fragen - Bestes Mathe-Forum

    آخرین ثبت نام کنندگان

    • ادریس (امتیاز 55 ) زمان ثبت نام Sep 13, 2021

    • Mordemoteharek (امتیاز 55 ) زمان ثبت نام Aug 28, 2021

    • M.R.k (امتیاز 55 ) زمان ثبت نام Aug 20, 2021

    • فاطمهام (امتیاز 55 ) زمان ثبت نام Oct 12, 2020

    • حسام گلیکانلو (امتیاز 55 ) زمان ثبت نام Oct 08, 2020

    عنوان های کاربری اخیر

    پرسش محبوب
    - العبد -
    تاییدشده
    - Mordemoteharek -
    پرسش محبوب
    - العبد -
    دوست
    - فاطمهام -
    پرسش معروف
    - العبد -

     کانال گپ شیعه سِیکانال بله شیعه سِیکانال بیسفون پلاس شیعه سِیکانال ایتای شیعه سِیکانال آی گپ شیعه سِیکانال ویسپی شیعه سِیکانال سروش شیعه سِی

    شیعه سِی را دنبال کنید...

    صفحه ارتباط با ماآخرین سوالات پرسیده شدهبخش پرسش های مرتبط با شیعه سِیصفحه فیسبوک شیعه سِیگروه لینکدین شیعه سِی صفحه توئیتر شیعه سِی کانال مذهبی تلگرام شیعه سِی اینستاگرام شیعه سِی
    عضویت در خبرنامه شیعه سِی

    حمایت مالی از شیعه سِی
    حمایت از شیعه سِی

    *۷۸۸*۹۷*۳۸۳۰#

    پاسخگوی دینی | صفحه اصلی شیعه سِی | مرکز دانلود اسلامی | دایرکتوری اسلامی | خبرخوان مذهبی | کمپین عاشقان | پخش زنده | حمایت از شیعه سِی | ارتباط با ما
    در راستای توسعه فرهنگ گفتگوی دینی، استفاده از مطالب این سایت با ذکر منبع، آزاد (بلامانع) است.

    ✘ بستن کانال های مذهبی شیعه سِی
    ...