اولین بار است که به شیعه سِی آمده اید؟ لطفا راهنما را مشاهده فرمایید.
x

وقایع و مناسبت های 25 ذی القعده

+1 امتیاز
365 بازدید
سوال شده شهریور 17, 1394 در ماه های قمری توسط بی نام  

چه وقایع و رخدادهایی در بیست و پنجم ذی القعده اتفاق افتاده است؟
مناسبت های روز 25 ذوالقعده چیست؟


کانال های مذهبی شیعه سِی

2 پاسخ

0 امتیاز
پاسخ داده شده شهریور 17, 1394 توسط العبد (4,049 امتیاز)   3 12 26

وقایع و مناسبت های 25 ذی القعده (بخش اول)

فهرست وقایع و مناسبت های 25 ذی القعده
1. بناي كعبه توسط حضرت آدم
2. ولادت حضرت ابراهيم و حضرت عيسي
3. حركت پيامبر از مدينه براي حجه الوداع
4. كشته شدن ابراهيم باخمري
5. مرگ حسن بن سهل
6. دحو الارض
7. حركت امام رضا (عليه السلام ) از مدينه به سوى مرو

شرح وقایع و مناسبت های بیست و پنجم ذوالقعده
1. بناي كعبه توسط حضرت آدم
بنا به فرموده خداوند متعال در قرآن كریم، نخستین خانه ای كه در روی زمین برای عبادت پروردگار منان بنا گردید، كعبه معظمه بود [اِنَّ اَوَّلَ بَیْتٍ وُضِعَ لِلنّاسِ لَلَّذی بِبَكَّهَ مُبارَكاً وَ هُدًی لِلْعالَمینَ.[1] نخستین خانه ای كه برای مردم (و نیایش خداوند) قرار داده شد، همان است كه در سرزمین مكه است، كه پربركت و مایه هدایت جهانیان است.]
امیرمومنان علی بن أبی طالب(ع) فرمود: أنّ أوّل شیئ نزل من السّماءِ إلی الأرض لهو البیت الذی بِمكّه، انزله الله یاقوﺔﺗ حمرا …[2]
یعنی: نخستین چیزی كه از آسمان به زمین فرود آمد، همان خانه [مقدسی] است كه در مكه است. خداوند سبحان، آن را به صورت یاقوت سرخ نازل فرمود…
هم چنین آن حضرت در نهج البلاغه، در این باره فرمود: الا ترون ان الله سبحانه، اختبر الاولین من لدن آدم صلوات الله علیه الی الآخرین من هذا العالم باحجار لا تضر و لا تنفع، و لا تبصر و لا تسمع، فجعلها بیته الحرام الذی جعله الله للناس قیاما …[3]
یعنی: آیا نمی بینید كه خداوند سبحان، پیشینیان را از زمان حضرت آدم(ع) تا آخرین نفر از این جهان، آزمایش نموده است به سنگ هایی [كه كعبه معظمه از آن بنا شده است و] نه زیان دارد و نه سود می بخشد و نه می بیند و نه می شنود، پس آن سنگ ها را بیت الحرام خود قرار داد و آن را خانه ای برای [عبادت و پرستش] بندگان بر پا داشت.
به هر روی، این خانه مقدس و مبارك، از زمان حضرت آدم(ع) تاكنون محل عبادت موحدان و تقوا پیشه گان بوده است و توسط حضرت آدم(ع) و با دستیاری جبرئیل(ع) بنا گردید.
بنا به نقل شیخ عباس قمی(ره)، تاریخ بنای كعبه معظمه از سوی حضرت آدم(ع) مصادف با 25 ذی قعده بوده است.[4]

2. ولادت حضرت ابراهيم و حضرت عيسي
بنا به روایتی از امام علی بن موسی الرضا علیه السلام، در شب بیست و پنجم ذی القعده، دو پیامبر بزرگ الهی، یعنی حضرت ابراهیم خلیل الرحمن علیه السلام و حضرت عیسی بن مریم علیه السلام دیده به جهان گشودند.[5]
البته درباره تولد حضرت ابراهیم علیه السلام روایت دیگری نیز نقل گردید.[6]
شایان ذكر است كه حضرت ابراهیم علیه السلام در عصر دیكتاتوری نمرود بن كنعان، در سرزمین "بابِل" متولد گردید و با این حاكم ستمگر و بت پرستی مردم نادان، به مبارزه همه جانبه برخاست و صدها سال بعد، در سرزمین فلسطین، حضرت عیسی علیه السلام از مادری باكره و شوهر ندیده، بنام حضرت مریم بنت عمران سلام الله علیها، پا به عرصه گیتی نهاد و به اصلاح و ارشاد یهودیان گمراه و ستمگر شام و فلسطین پرداخت.

3. حركت پيامبر از مدينه براي حجه الوداع
در این روز در سال 10 هجری پیامبر صلی الله علیه وآله وسلم با اصحاب از مدینه برای حجة الوداع و غدیر حرکت کردند.
پیامبر با غسل از مدینه خارج شدند در حالی که از روغنی مخصوص برای مو و صورت استفاده نموده بودند و دو لباس مخصوص احرام را همراه برداشتند. خروج ان حضرت در روز شنبه 4 یا 5 روز مانده به آخر ذی قعده بود.
همسران پیامبر و زنان وابسته همراه آن حضرت در هودج ها بودند . مخصوصا حضرت صدیقه طاهره و اسماء  و ام سلمه و نیز عایشه و حفصه حضور داشتند.
اهل بیت ان حضرت و نیز مهاجر و انصار و مردم دیگر نیز ایشان را همراهی می کردند. (7)
با اینکه قبل از خروج پیامبر اکرم از مدینه عده زیادی از مردم مدینه مبتلا به بیماری شده بودند و نتوانستند با ان حضرت به مراسم حج بروند ولی با این حال تعداد همراهان پیامبر تنها از مدینه  124 هزار هم نقل کرده اند. با حساب تعداد کسانی که در مکه مقیم بودند یااز اطراف و اکناف در مراسم حج شرکت کرده بودند تعداد حاجیان بیش از این مقدار می شود مانند کسانی که با امیر المومنین از یمن امده بودند همچنین با ابوموسی و غیر ایشان در بازگشت از سفر به کاروان بزرگ حج ملحق شدند. (8)

اغاز بیان ولایت در مراسم حج
در عرفات دستور الهی رسید که علم و ودائع انبیاء را به امیرالمومنین تحویل دهند و امر ولاین را به مردم تبلیغ نمایند.
رسول خدا صلی الله علیه وآله وسلم بسیار گریست به طوری که محاسن مبارک از اشک تر شد و حضرت خواستند خداوند ایشان را از شر منافقان محافظت فرماید (9)
در منا دو بار خطبه ایراد فرمودند که اشاره کلی به ولایت امیرالمومنین داشتند . در مسجد خیف بار دیگر جبرئیل نازل شد که خداوند می فرماید: ولایت علی را به مردم برسان. ولی وعده محافظت از شر دشمنان را برای حضرت نیاورد.
به کراع الغمیم در نزدیکی جحفه که رسیدند باز  جبرییل نازل شد و این آیه را آورد: فلعلک تارک بعض ما یوحی الیک و ضائق به صدرک (10)(شاید تو ترک کننده باشی بعضی از اموری را که بر تو وحی می شود و سینه تو به خاطر آن گرفته باشد). این بار هم در امر ولایت تاکید نمود ولی آیه ای دال بر محافظت آن حضرت از شر دشمنان نیاورد.

سفر ولایت
پیامبر صلی الله علیه وآله وسلم مطالبی دل بر شر منافقین نسبت به امیرالمومنین به جبرئیل فرمودند و بعد از ان کوچ نمودند. به غدیر خم که رسیدند اوایل روز بود. جبرئیل نازل شد و آیه 71 سوره مائده را آورد که شامل تاکید بر امر ولایت و در امان بودن حضرت از شر منافقین بود.:

یَا أَیُّهَا الرَّسُولُ بَلِّغْ مَا أُنْزِلَ إِلَیْكَ مِنْ رَبِّكَ وَإِنْ لَمْ تَفْعَلْ فَمَا بَلَّغْتَ رِسَالَتَهُ وَاللَّهُ یَعْصِمُكَ مِنَ النَّاسِ ان الله لا یهدی القوم الکافرین
ای پیامبر تبلیغ کن به مردم ان امری را که از جانب خدا بر تو فرستاده شد و اگر این کار را انجام ندهی رسالت الهی را تبلیغ نکرده ای و خدا تو را از مردم حفظ می نماید. خداوند کافران را هدایت نمی کند.

4. كشته شدن ابراهيم باخمري
محمد معروف به "نفس زكیه" و ابراهیم معروف به "مقتول باخمری" دو تن از فرزندان عبدالله محض بن حسن مثنی بن امام حسن‌مجتبی علیه‌السلام بودند كه در اوائل خلافت بنی‌عباس، حكومتشان را غاصبانه و غیرمشروع دانسته و بر علیه آنان قیام نمودند. در اواخر حكومت بنی‌امیه از سال 100 تا 132 قمری، قیامی بر ضد امویان در سراسر جوامع اسلامی پدیدار گشت و رهبریت آن را هاشمیان بر عهده داشتند.
مهمترین و معروفترین افراد طایفه بنی‌هاشم، عبارت بودند از نوادگان علی بن عبدالله بن عباس بن عبدالمطلب كه بعدها به بنی‌عباس معروف شدند، نوادگان امام حسن‌مجتبی علیه‌السلام كه بنی‌الحسن علیه‌السلام خوانده می‌شدند و برخی از نوادگان امام حسین علیه‌السلام كه بنی‌الحسین علیه‌السلام خوانده می‌شدند.
مجموع آنان، بدون در نظر گرفتن پیشوای خاصی، به "الرضا من آل محمد صلی الله علیه و آله" كه یك عنوان جاذبه‌دار و خوش‌آیند بود، دعوت می‌كردند. اما هنگامی كه قیام سراسری مردم به ثمر نشست و خلافت ستمكارانه امویان زایل گردید، بنی‌عباس پیش‌دستی كرده و خلافت را از رقبای دیگر خود، یعنی از بنی‌الحسن علیه‌السلام و بنی‌الحسین علیه‌السلام ربودند و در مسند خلافت اسلامی قرار گرفتند.
برخی از علویان به خلافتشان رضایت داده و با آنان همراه شدند و یا حداقل، موضع مخالف نگرفتند. ولی برخی دیگر به ویژه فرزندان عبدالله محض از آغاز، ناسازگاری در پیش گرفته و با آنان مخالفت نمودند. ابوالعباس سفاح نخستین خلیفه عباسی، رفتار نیكویی با علویان در پیش گرفت و آنان را از خود راضی نگه داشت ولی هنگامی كه خلافت به منصور دوانقی رسید، شدت عمل نشان داد و مخالفان را به قیامی بزرگ وادار كرد.
پیشوایی قیام ضد عباسیان را محمد بن عبدالله، معروف به نفس زكیه برعهده داشت. وی در جمادی الثانی سال 145 قمری در مدینه منوره قیام كرد و این شهر و حوالی آن را از دست عوامل منصور دوانقی بیرون آورد و به برادر خود ابراهیم كه در عراق ساكن بود، دستور داد قیامش را آشكار كند و دست منصور دوانقی را از عراق كوتاه نماید. ولی محمد بن عبدالله نتوانست چندان دوام آورد و در نبرد با سپاهیان مهاجم منصور در رمضان همان سال شكست خورد و به همراه تعداد زیادی از همراهانش كشته شد.
اما برادرش ابراهیم در نخستین روز ماه مبارك رمضان سال 145 قمری در بصره قیامش را آشكار كرد و با فداكاری‌های هوادارانش این شهر را از سیطره عباسیان بیرون آورد و سپس سپاهیان را به شهرهای اطراف فرستاد و برخی از آن‌ها را از تصرف عباسیان خارج كرد. سپاهیان وی در مناطق فارس، اهواز، واسط، كسكر، مداین و بسیاری از نقاط جنوب غربی ایران و جنوب عراق به پیروزی رسیدند. شهر بزرگ كوفه، گرچه در تصرف عباسیان بود ولی تعداد یكصد هزار رزمنده آماده حضور در ركاب ابراهیم و نبرد با سپاهیان بنی‌عباس بودند.
مردم علاقه خاصی به ابراهیم نشان داده و او را امیرالمؤمنین می‌خواندند و منتظر پیروزی نهایی او بر عباسیان بودند. منصور دوانقی، احساس خطر بزرگی می‌كرد و حتی آماده گریختن به مناطق دوردست گردید. وی برای جلوگیری از نفوذ زیادتر ابراهیم، سپاهیان خویش را از مناطق مختلف از جمله: حجاز، ایران و عراق فراخواند و سپاه عظیمی تشكیل داد و آنان را برای نابودی قیام ابراهیم به سوی كوفه اعزام كرد.
از آن سو ابراهیم بن عبدالله به قصد ورود به كوفه و بهره‌وری بیشتر از شیعیان مقیم این شهر بزرگ از بصره خارج گردید و به سوی كوفه حركت كرد. دو سپاه در مكانی به نام "باخمری" واقع در 16 فرسنگی كوفه به یكدیگر رسیده و نبرد بزرگی را آغاز كردند. در ابتدا سپاهیان ابراهیم بر سپاهیان منصور فائق آمده و آنان را به عقب‌نشینی وادار كردند و به پیروزی رسیدند. ولی ابراهیم به سپاهیان خویش فرمان داد كه از تعقیب فراریان دست برداشته و به اردوگاه خویش برگردند.
آنان در بازگشت كه كار را تمام شده پنداشته بودند، یك باره با تهاجم دیگر سپاهیان منصور مواجه شدند و در این مرحله كشته زیادی دادند و در میدان نبرد، تیری به ابراهیم اصابت كرد و او را نقش بر زمین نمود. پس از كشته شدن ابراهیم سپاه وی از هم گسست و متحمل شكست نهایی شد. سر ابراهیم را از بدن جدا كرده و به نزد منصور دوانقی رسانیدند. این رویداد در 25 و به قولی در 26 ذی القعده سال 145 قمری واقع گردید و چون ابراهیم در آن مكان باخمری كشته شد به مقتول باخمری، معروف گردید.[۱1]
گفتنی است، ابوحنیفه پیشوای حنفیان از هواداران جدی ابراهیم بود و به او كمك‌های مالی و تبلیغاتی زیادی نمود و فتوا به پشتیبانی از وی و حضور در قیامش داده بود. بدین لحاظ پس از قتل ابراهیم مورد خشم منصور دوانقی قرار گرفت.[12]

0 امتیاز
پاسخ داده شده شهریور 17, 1394 توسط العبد (4,049 امتیاز)   3 12 26

وقایع و مناسبت های 25 ذی القعده (بخش دوم)

5. مرگ حسن بن سهل
حسن بن سهل، برادر فضل بن سهل وزیر و كارپرداز اصلی حكومت مأمون عباسی در پیروزی مأمون بر برادرش امین در سال 198 قمری، نقش مهمی بر عهده داشت.[13] و پس از شكست امین و كشته شدن وی در بغداد، حكومت عراق، حجاز و بیشتر مناطق اسلامی را از طرف مأمون عباسی و وزیرش فضل بن سهل، از آن خود كرد و پس از ترور برادرش فضل بن سهل در حمام سرخس در هنگام بازگشت مأمون عباسی از خراسان به عراق، نه تنها از قدرت وی كاسته نشد بلكه بر قدرت و نفوذش در دربار مأمون افزوده گردید. به ویژه هنگامی كه مأمون با دخترش پوران در سال 210 قمری ازدواج كرد.[14]
وی در هنگام مرگ مأمون در سال 218 قمری زنده بود و پس از آن نیز هفده سال زندگی كرد و روزگار خلافت معتصم، واثق و متوكل را نیز درك كرد و سرانجام در روزگار متوكل عباسی دهمین خلیفه عباسیان در سامرا، به خاطر نوشیدن بیش از حد دارو در بامداد روز پنج‌شنبه، بیست و پنجم ذی القعده سال 235 قمری درگذشت و به هنگام دفن وی، طلبكارانش اجتماع نموده و مانع دفن او و درخواست طلبكاری خویش پیش از دفنش گردیدند و یك وضعیت ناخوشایندی به وجود آمد. ولی با پادرمیانی یحیی بن خاقان برادر فتح بن خاقان، كارپرداز اصلی متوكل و ابراهیم بن عتاب و مردی به نام برغوث، این مشكل حل شد و بدن حسن بن سهل دفن گردید.[15]
حسن بن سهل، علاوه بر فرماندهی نظامی و مدیریت سیاسی و زمامداری، از علم و دانش نیز برخوردار بود. گفته شده است كه وی كتاب "جاویدان خرد" را كه حكمای قدیم ایران برای هوشنگ شاه فرزند كیومرث، دومین پادشاه پیشدادی ایران نوشته بودند، برای مأمون عباسی به عربی ترجمه و تلخیص كرد و ابوعلی بن مسكویه رازی، آن را در مقدمه كتابش "آداب عرب و فارس" آورده است.[16]

6. دحو الارض
روز دَحوُالارض برای اهل معنی و صاحبان سیر و سلوك، یكی از روزهای مهم سال است كه شیخ عباس قمی در مفاتیح الجنان اعمال زیادی برای این روز نقل می‏كند. از جمله می‏گوید: یكی از چهار روزی است كه روزه‏اش بسیار سفارش شده است و این روزی است كه رحمت خدا در زمین منتشر گردیده است.(برای کسب اطلاعات بیشتر به سوال مخصوص این روز("دحوالارض چه روزی است؟ اعمال و فضیلت دحو الارض چیست؟") مراجعه فرمایید.)

7. حركت امام رضا (عليه السلام ) از مدينه به سوى مرو
در اين روز در سال 200 هجرى حضرت رضا (عليه السلام ) از مدينه به سوى مرو حركت كردند(17)

مسیر حرکت امام رضا (ع) از مدینه تا خراسان

پی نوشت:
1- سوره آل عمران، آیه 96
2- مجمع البیان (علامه طبرسی)، ج 2-1، ص 389
3- نهج البلاغه، خطبه 234 (خطبه قاصعه)، فراز 28
4- وقایع الایام (شیخ عباس قمی)، ص88
5- ثواب الأعمال (شیخ صدوق)، ص 104.
6- الاقبال بالاعمال الحسنه (سید بن طاووس)، ج 2، ص 36.
7- طبقات الکبری ج2 ص173، ارشاد الساری ج9 ص426
8- الغدیر ج1 ص9، سیره احمد زینی دحلان ج32 ص143 و...
9- بحارالانوار ج37 ص127
10- هود آیه 12
11- الكامل فی التاریخ ابن اثیر شیبانی، ج 5، ص 565؛ تاریخ ابن خلدون، ج 2، ص 303؛ وقایع الایام شیخ عباس قمی، ص 102.
12- عمده الطالب فی أنساب آل ابی‌طالب احمد بن عیینه حسینی، ص 130
13-تاریخ الطبری، ج 8، ص 473 و 478؛ تاریخ ابن خلدون، ج 2، ص 346.
14- وفیات الأعیان (ابن خلكان)، ج 1، ص 150.
15- تاریخ الطبری، ج 7، ص 365.
16- كشف الظنون (حاجی خلیفه)، ج 1، ص 577؛ الذریعه (شیخ آقا بزرگ تهرانی)، ج 1، 25.
17- مستدرك سفينه البحار: ج 8 ص 556

برگرفته از: پورتال انهار

لطفا برای اطلاع از آخرین سوالات سایت، عضو خبرنامه شیعه سِی شوید.

سوالات مشابه

لطفا برای اطلاع از آخرین سوالات سایت، عضو خبرنامه شیعه سِی شوید.

پخش زنده تصاویر اماکن مذهبی

با توجه به طرح سوالات و شبهات فراوان، در صورتی که مطالب طرح شده را برای خود مضر تشخیص دادید، از مطالعه آنها بپرهیزید.
توجه: محتوای سامانه پرسش و پاسخ توسط کاربران ایجاد می گردد. لطفا در صورت مشاهده محتوای نامناسب، آن را گزارش کنید.

427 سوال

574 پاسخ

79 دیدگاه

56 کاربر

فعال‌ترین کاربران
این ماه:
    Gute Mathe-Fragen - Bestes Mathe-Forum

    آخرین ثبت نام کنندگان

    • pouya (امتیاز 55 ) زمان ثبت نام Aug 20, 2019

    • hamid (امتیاز 55 ) زمان ثبت نام Aug 19, 2019

    • 12qjji (امتیاز 55 ) زمان ثبت نام Aug 11, 2019

    • Zahab (امتیاز 55 ) زمان ثبت نام Jul 28, 2019

    • Ayaan Meezan (امتیاز 55 ) زمان ثبت نام May 23, 2019

    عنوان های کاربری اخیر

    پرسش جالب
    - العبد -
    پرسش جالب
    - العبد -
    پرسش محبوب
    - العبد -
    پرسش محبوب
    - العبد -
    تاییدشده
    - mahsa -

     کانال گپ شیعه سِیکانال بله شیعه سِیکانال بیسفون پلاس شیعه سِیکانال ایتای شیعه سِیکانال آی گپ شیعه سِیکانال ویسپی شیعه سِیکانال سروش شیعه سِی

    شیعه سِی را دنبال کنید...

    صفحه ارتباط با ماآخرین سوالات پرسیده شدهصفحه گوگل پلاس شیعه سِیبخش پرسش های مرتبط با شیعه سِیصفحه فیسبوک شیعه سِیگروه لینکدین شیعه سِی صفحه توئیتر شیعه سِی کانال مذهبی تلگرام شیعه سِی اینستاگرام شیعه سِی
    عضویت در خبرنامه شیعه سِی

    حمایت مالی از شیعه سِی
    حمایت از شیعه سِی

    *۷۸۸*۹۷*۳۸۳۰#

    پاسخگوی دینی | صفحه اصلی شیعه سِی | مرکز دانلود اسلامی | دایرکتوری اسلامی | خبرخوان مذهبی | کمپین عاشقان | پخش زنده | حمایت از شیعه سِی | ارتباط با ما
    در راستای توسعه فرهنگ گفتگوی دینی، استفاده از مطالب این سایت با ذکر منبع، آزاد (بلامانع) است.

    ✘ بستن کانال های مذهبی شیعه سِی
    ...