اولین بار است که به شیعه سِی آمده اید؟ لطفا راهنما را مشاهده فرمایید.
x

چرا حضرت ام کلثوم با عمر بن خطاب ازدواج کرد؟

+1 امتیاز
1,182 بازدید
سوال شده فروردین 3, 1394 در امام‌زادگان توسط بی نام  

شبهه:
شيعيان ادعا مى‌كنند كه خليفه دوم قاتل فاطمه زهرا (رضى الله عنها) است؛ اما كدام‌ عقل‌ سليم‌ مى‌پذيرد كه‌ حضرت‌ علي ‌(رضي‌الله عنه‌) دخترش‌ را به‌ ازدواج‌ قاتل‌ همسر گراميش‌، فاطمه‌ (رضى الله عنها) درآورد و رابطه‌ دوستانه‌ با او برقرار نمايد؟

شیعـه معتقدنـد که امام علی (ع) امامی معصوم است سپس چنان که خود شیعیان قبول دارند امام علی(ع) را می ‌بینیم که دخترش ام کلثوم «خواهر امام حسن(ع) و امام حسین(ع)» را به ازدواج عمر بن خطاب در می ‌آورد. شیعه باید از دو چیز یکی را بپذیرند اول اینکه باید قبول کنند که امام علی (ع) معصوم نیست؛ چون که دخترش را به ازدواج مرد کافری در آورده است! و چنین سخنی با پایه ‌های اساسی مذهب شیعه متضاد است، و بلکه از آن لازم می ‌شود که بگویند دیگر ائمه به طریق اولی معصوم نیستند.
دوم اینکه: بپذیرند که عمرمسلمان است! و علی دوست داشته او دامادش شود.

وسایل الشیعه ج ۱۵ ص۴۵۷، كتاب الطلاق الاستبصار ج ۳ ۳۵۲، الفروع من الكافی ج ۵ ص۳۴۶، جواهر الكلام ج ۳۲ ص۲۷۹

دارای دیدگاه شهریور 15, 1394 توسط بی نام  
ویرایش شده شهریور 15, 1394 توسط العبد

از همون جا که نوشتی فاطمه (رضی الله عنها).فهمیدم یاشیعه نیسی یا به ظاهری.
فاطمه سلام الله علیها باید مینوشتی

دارای دیدگاه شهریور 15, 1394 توسط العبد (4,053 امتیاز)   6 21 30

با عرض سلام و تشکر بابت اظهار نظرتان
به نظرمان سوء تفاهمی پیش آمده است.این شبهه از سوی دیگران (برخی از اهل سنت) مطرح شده و ما آن را به همان صورت که منتشر شده است بیان کرده ایم.
التماس دعا
یا علی

دارای دیدگاه شهریور 15, 1397 توسط بی نام  
چرا با دلایل غیرمنطقی از واقعیات تاریخی فرار می کنید!؟ امام حسن و امام جواد با زنانی که بعدها قاتل خود ایشان شد, ازدواج کردند. چرا این امامان شریک نتوانستند شریک زندگی خود را بشناسند یا ازدواج آنها را نیز رد می کنید؟


کانال های مذهبی شیعه سِی

5 پاسخ

0 امتیاز
پاسخ داده شده فروردین 3, 1394 توسط العبد (4,053 امتیاز)   6 21 30

یكى از شبهاتى كه اهل سنت؛ به ویژه در سال‌هاى اخیر به صورت گسترده مطرح كرده‌اند، ازدواج خلیفه دوم با امّ‌كلثوم دختر امیر مؤمنان و فاطمه زهرا علیهما السلام است.
اهل سنت،‌ استفاده‌هاى گوناگونى از این ازدواج مى‌كنند؛ از جمله مى‌خواهند با اثبات این ازدواج، رابطه صمیمانه و دوستانه امیر مؤمنان با خلفا را ثابت و از سوى دیگر، شهادت صدیقه شهیده سلام الله علیها، غصب خلافت و... را انكار نماید.
از این رو، این شبهه اهمیت فوق العاده و پیوند ناگسستنى با اندیشه‌هاى شیعیان دارد و باید به صورت دقیق و مستدل بررسى شود.
اندیشه‌وران شیعه پاسخ هاى گوناگونى از این مطلب داده‌اند كه همگى آن‌ها صحیح و معقول به نظر مى‌رسد؛
برخى همچون رضى الدین حلى، علامه مقرّم، علامه باقر شریف القرشى و... اصل وجود دخترى به نام امّ‌كلثوم را براى حضرت زهرا سلام الله علیها منكر شده و دلیل‌هاى متقنى براى آن ارائه كرده‌اند. كه ما نیز در این مقاله، در دفاع از این نظر، شواهد فراوان بیان كرده‌ایم.
 برخى دیگر، وقوع تعارض در روایات ازدواج را دلیلى واضح براى بطلان مدعاى اهل سنت در باره این ازدواج مى‌دانند؛ از جمله شیخ مفید رضوان الله تعالى علیه در دو رساله مجزا به نام‌هاى المسائل العُكبریة و المسائل السرویة، و نیز سید ناصر حسین الهندى در كتاب افحام الأعداء والخصوم و آیت الله میلانى و...
ما نیز در این مقاله، تعارض‌هاى گسترده در نقل این ماجرا را مطرح و مستندات آن را از كتاب‌هاى اهل سنت ذكر كرده‌‌ایم.
 و اندیشه‌وران دیگرى، همچون سید مرتضى پاسخ داده‌اند كه این ازدواج با زورگویى و تهدید عمر بن خطاب بوده است.
عده‌اى از دانشمندان شیعه و سنى با پذیرش اصل ازدواج، نكته دیگرى را مطرح كرده‌اند كه امّ‌كلثوم همسر عمر، دختر امیر مؤمنان علیه السلام نبود؛‌ بلكه دختر ابوبكر بوده است؛ از جمله یحیى بن شرف نووى، مهمترین شارح صحیح مسلم در كتاب تهذیب الأسماء این مطلب را نقل كرده و آیت الله مرعشى نجفى از عالمان شیعه در شرح احقاق الحق به این مطلب تصریح كرده‌اند كه در ادامه مدرك و اصل سخن ایشان خواهد آمد.
گویا از بین پاسخ هاى موجود، پاسخ اخیر كامل‌تر است؛ چرا كه از طرفى تمام روایات موجود در كتاب‌هاى اهل سنت كه ازدواج دختر امیر مؤمنان علیه السلام را با خلیفه دوم ثابت مى‌كند، با اشكالات سندى مواجه و با تعارض‌ها و تناقض‌هاى غیر قابل جمعى كه دارند، غیر قابل اعتماد هستند و از طرف دیگر در هیچ یك از روایات موجود در كتاب‌هاى شیعه، تصریح نشده كه امّ‌كلثوم دختر امیر مؤمنان از حضرت زهرا علیهما السلام باشد؛ بلكه ازدواج دخترى به نام امّ‌كلثوم را كه در خانه امیر مؤمنان بوده ثابت مى‌كنند.
اعتراف اندیشمندى همچون نووى، برترین شارح صحیح مسلم كه گسترده‌ترین و مهمترین كتاب فقهى شافعى نیز متعلق به او است، عامل مهم دیگرى است كه این دیدگاه را تقویت مى‌كند.
و نیز مى‌گوییم كه حتى در صورت اثبات چنین ازدواجى، نمى‌توان از آن رابطه صمیمانه امیر مؤمنان را با خلفا اثبات كرد؛ زیرا این ازدواج نه تنها براى خلیفه دوم فضیلت محسوب نمى‌شود؛ بلكه لكه سیاهى است كه همانند تیرگى غصب خلافت، بر دامان او باقى مانده است؛ چرا كه در ماجراى این ازدواج چیزهایى نقل شده است كه عرق شرم از پیشانى انسان غیرت مند جارى مى‌شود. این مطلب را در محور چهارم بررسى كرده‌ایم.

فهرست مطالب
 محور اول: دخترى به نام ام كلثوم وجود نداشته است
     کلام عالمان شیعه در تایید این دیدگاه:
     کلام علمای اهل سنت در تایید این نظر:
     شواهد این دیدگاه:
           1. در هیچ روایت صحیح السندی بین نام ام كلثوم و زینب جمع نشده است:
           2. عبد الله بن جعفر با چه كسی ازدواج كرده است:
           3. دو خطبه با نام یك نفر:
           4. عزاداری و نوحه خوانی ام كلثوم برای حضرت زهرا سلام الله علیها:
           5. امیر مؤمنان در شب ضربت خوردن، مهمان چه كسی بود؟
           6. ام كلثوم بهترین دختر امیر مؤمنان علیه السلام:
           7. معاویه، از دختر چه كسی خواستگاری كرد؟
          8. در شام چه كسی دفن شده است:
          9. چه كسانی از زنان اهل بیت، در كربلا اسیر شدند:
          10. میراث فاطمه، فقط به ام كلثوم رسید:
          11. ازدواج عمر با حضرت زینب (س)!!!
          12. ام كلثوم در كربلا حضور داشت:
منكرین ازدواج در اهل بیت به اقرار علمای اهل سنت

محور دوم: ام كلثوم دختر ابوبكر، یا ام كلثوم دختر امیر مؤمنان علیه السلام؟
     1. اعتراف مهم‌ترین شارح صحیح مسلم: عمر داماد أبو بكر
          تحلیل روایت جعلی رد خواستگاری عمر از دختر أبو بكر توسط عایشه:
     2. یك روایت از دو ام كلثوم:

محور سوم: تعارض‌هاى موجود در نقل قضیه
     1. ام كلثوم پس از عمر با چه كسی ازدواج كرد؟
     2. سن ام كلثوم هنگام ازدواج
          هنوز به حدی نرسیده بود كه شهوت را برانگیزد:
          دختری كوچك و غیر بالغ كه با دیگر دختران بازی می كرد:
          ده سال یا بیشتر داشت:
     3. مقدار مهریه ام كلثوم:
          الف: ده هزار دینار:
          ب: چهل هزار دینار:
          ج: چهل هزار درهم:
     4. آیا عمر از ام كلثوم فرزندی داشته است؟
          فرزندی نداشت:
          یك فرزند داشت:
          دو فرزند داشت:
          سه فرزند داشت:
          زید برادر عمر بود یا پسر عمر؟
     5 . زید اصغر بزرگتر از زید اكبر!!!
     6 . عمر، دخترش رقیه را به ازدواج ابراهیم بن نعیم آورد:
     7. تاریخ وفات ام كلثوم و زید:
           مرگ در زمان حكومت عبد الملك بن مروان (73 ـ 86هـ):
           مرگ در زمان امارت سعید بن العاص (48 ـ 54هـ):
          مرگ، پس از واقعه كربلا:
     8. نحوه وفات ام كلثوم و زید:
          مرگ بر اثر مریضی:
          مرگ بر اثر اصابت سنگ:
          مرگ بر اثر اصابت تیر:
          مرگ بر اثر خوردن سم:
     9. آیا زید، فرزند داشت؟
           فرزندی نداشت:
          چندین فرزند داشت:
     10. سن زید هنگام وفات:
          خردسال بود:
           جوان بود:
          بزرگسال بود:
     11. چه كسی بر جنازه زید و ام كلثوم نماز خواند؟
          عبد الله بن عمر
          سعید بن العاص:
     12. حضور أبو قتاده بدری در صف نماز جماعت:
     13. ازدواج عمر با ام كلثوم یا با حضرت زینب (س)
     14. چه كسی امام جماعت را مقدم كرد؟
          امام حسن علیه السلام:
          امام حسین علیه السلام:
          مردم امام جماعت را مقدم كردند!

محور چهارم: اهانت به ناموس رسول خدا
     عمر ساق ام كلثوم را برهنه كرده به آن نگاه كرد:
     عمر ساق ام كلثوم را برهنه، لمس كرد!
     آرایش ام كلثوم توسط امیر مومنان پیش از ازدواج، و لمس ساق و بوسیدن او توسط عمر!
     كشف ساق توسط عمر، مصدر تشریع برای پیروان او:
     توجیه این عمل توسط علمای اهل سنت:
     بررسی این روایات از دیدگاه منصفین:
     دیدگاه علمای شیعه نسبت به این عمل:
     ام كلثوم، عمر را «امیر المؤمنین» مى‌خواند!!!
     عمر در مقابل اهانت مغیره به ام كلثوم، سكوت كرد:
 
 محور پنجم: بررسی و تحلیل بهانه عمر برای ازدواج

محور ششم: مخالفت با سنت رسول خدا
     رد خواستگاری أبو بكر و عمر توسط رسول خدا (ص):
     احیاء سنت جاهلی توسط عمر:
     جمع بین دختر رسول خدا و دختر دشمن خدا حرام است:

محور هفتم: عمر با ام كلثوم «كفو» نبود
    غیر هاشمی، كفو هاشمی نیست:
    عدم كفائت سنی عمر با ام كلثوم:
    عدم صلاحیت اخلاقی عمر برای ازدواج با ام كلثوم:
    عدم كفائت دینی عمر با ام كلثوم:
     امیر مؤمنان (ع)، خلیفه دوم را فاجر، ستمگر، دروغگو، خیانتكار و... مى‌داند:
    شراب خواری خلیفه، دلیل بر عدم كفائت:
     بدعت‌گذار با دختر عفیفه، كفو نیست:

محور هشتم: ازدواج با تهدید و زورگویی
    در حال ضرورت، ازدواج با كافر نیز جایز است:
    ازدواج اجباری عمر با عاتكه:
    ازدواج‌های اجباری با خاندان اهل بیت علیهم السلام:
           ازدواج اجباری حجاج بن یوسف با دختر حضرت زینب (س):
           ازدواج اجباری مصعب بن زبیر با سكینه بنت الحسین علیهما السلام
روایت جنیه در كتاب‌های سنی

محور نهم: بررسی روایات اهل تسنن
     زهری، در خدمت گروه جعل حدیث بنی امیه:
     زهری، كثیر الإدراج است:
     زهری از مدلسین بوده است:
     زهری، دشمن امام علی علیه السلام است:

دانلود فایل:
برای دانلود فایل pdf این مقاله از لینک زیر استفاده نمایید:
دانلود فایل pdf مقاله بررسی ازدواج حضرت ام کلثوم و عمر بن خطاب

برگرفته از: موسسه تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)

0 امتیاز
پاسخ داده شده فروردین 3, 1394 توسط العبد (4,053 امتیاز)   6 21 30

1 - این روایات در كتاب‌های روایی اهل سنت كه به صحاح سته معروفند 
2 – شیعه می گوید که هر فردی که شهادتین را بر زبان جاری کند مسلمان است پس عمر مسلمان هست و می توان به او می شود دختر داد
3 – انگیزه همه همه ازدواجها رضایت طرفین نیست مانند فرعون و همسرش آسیه که در قرآن کریم ذکر شده است یا قوم لوط
4 – امیرالمومنین (علیه السلام) این ازدواج در حالت عادی قبول نكردند بلكه ایشان مجبور شده اند که رضایت دهند
5 - این روایات در كتاب‌های روایی اهل سنت كه به صحاح سته معروفند
حتی در كتاب‌های روایی مانند مسند احمدبن حنبل هم نیامده است

آيا عمر مسلمان هست يا خير ؟
شيعه مي گويد که هر فردي که شهادتين را (يعني اشهد ان لا اله الّا الله و اشهد انّ محمدا رسول الله) بر زبان جاري کند مسلمان است (چه شهادتين را با تمام وجود و به دليل پذيرفتن واقعي اسلام گفته باشد و يا اينکه فقط از روي ظاهر و به زبان اقرار کرده باشد، که در صورت اول اين شخص مسلمان واقعي است و در صورت دوم اين شخص مسلمان منافق است) و بدن آن فرد پاک است،ذبيحه اش حلال است به او مي شود دختر داد و ... و کليه ي احکامي که در برابر يک مسلمان بايد انجام داد را مي توان در مورد اين فرد نيز جاري کرد و فقط خداوند است که از درون افراد با خبر است و مي تواند تشخيص دهد که اين شخص مسلمان واقعي است يا خير. پس در اينجا نويسنده اين سوال به دروغ از جانب شيعه گفته است که شيعه عمر را کافر مي داند در صورتي که عقيده واقعي شيعه بر اين است که عمر مسلمان منافق است و نه کافر. شکي نيست که او اسلام آورد اما هيچ وقت ايمان نياورد.

آيا انگيزه همه همه ازدواجها رضايت طرفين است ؟
ممکن است اين سوال پيش آيد که همين قدر که حضرت علي (ع) به عمر دختر داده است، پس عمر آنقدري هم که شيعه مي گويد آدم بدي نبوده است؟ چطور ممکن است که بر طبق عقيده شيعه، عمر حضرت زهرا (س) را شهيد کرده باشد و آن وقت اميرالمومنين (ع)، همسر حضرت زهرا (س)، دختر خود را به عقد قاتل همسرش درآورد ؟!!
در جواب اين سوال بايد گفت که انگيزه و علل همه ازدواج ها در ادوار گذشته وحتي امروز ونيزدر شرايط مختلف حاکي از رضايت و محبت وصميميت نبوده است؛ همه ازدواج هايي که در طول تاريخ صورت گرفته است را نمي توان بر مبناي رضايت و عشق و محبت وصميميت تفسير نمود بلکه در بسياري از ازدواجها و بخصوص ازدواجهاي بزرگان و بزرگزادگان بايد شرايط حاکم بر جامعه، و اذهان و افراد رامد نظر قرار داد، چه بسا وصلت هايي که بر اثر تهديدها و فشارها، يا بر مبناي حکمت و مصلحت يا دفع شر و ضرر يا حفظ آبرو و حيثيت، يا جلوگيري از قتل و خونريزي، يا به دست آوردن رضايت و مساعدت يک قوم يا قبيله و ..... صورت گرفته است خلاصه علت خاص خود را داشته است. بنابراين ازدواج دو نفرالزاما به جهت هم کف بودن يا نشانه تاييد يکي از ديگري نيست،

نمونه ازدواج هايي كه طرفين رضايت نداشتند 
مانند فرعون و همسرش آسيه که در قرآن کريم ذکر شده است 
يا قوم لوط
سوره هود، آيه 78:
که ترجمه اين آيه و چند آيه بعد از آن به صورت زير است: 
در شبي که قرار بود که صبح آن روز بر قوم لوط عذاب نازل شود، دو فرشته به صورت جوانان بسيار زيبايي به خانه لوط آمدند تا خبر عذابي را که قرار است فردا بر قومش نازل شود به او بدهند و به او بگويند که قبل از آمدن عذاب به همراه فرزندان و اهل بيت خود به جز زن خود (که از کافران بوده و بايد عذاب مي شد) در پاسي از شب از اين ديار بيرون روند. 
قوم لوط به قصد عمل زشت لواط به سرعت به درگاه منزل او وارد شدند.و از لوط خواستند تا ميهمانان زيبا روي خود را در اختيارشان قرار دهد ولوط (ع) مخالفت کرد وقوم زشت کردار اصرار کردند و حضرت لوط (ع) که حيثيت خود وعزت ميهمانان را در خطر هوسچراني قوم فاسدش مي ديد به آنها گفت: اين دختران من، آنها براي شما پاکيزه و نيکو ترند، از خدا بترسيد و مرا نزد ميهمانانم خوار و سرشکسته نکنيد. آيا در ميان شما يک جوانمرد نيست؟ 

نتايج داستان حضرت لوط (ع)
1- قطعا قوم لوط کافر بودند , چون صبح آن شب بر آنان عذاب نازل شد و همه به درک رفتند. 
2- دختران لوط از مومنان و نجات يافتگان بودند، چون در آن شب به همراه پدر خود حضرت لوط (ع) خارج شدند و عذاب نديدند.
3- اين کار نشانه رضايت حضرت لوط از آن قوم و اعمالشان نيست. 
4- اين کار حضرت لوط (عليه السلام) نه چيزي از عصمت حضرت لوط (عليه السلام) کم مي کند و نه چيزي از کفر قوم لوط مي کاهد. 
پس مي توان گفت که پيامبر خدا و ائمه هدي (عليهم السلام) مي توانند زن غير صالحه داشته باشد. ونيز اگر شيعه بنا بر مدارک معتبر مي گويد عايشه همسر پيامبر منافق و غير صالحه بوده است، اين امر امکان پذير بوده وبا شان و شخصيت پيامبر گرامي هيچ تزاحمي ندارد (همان طور که زن لوط کافر بود).
پس همان طور که حضرت لوط بنا به حکمت و مصلحتي مي خواست دو دختر خود را به عقد انسان هاي کافر در آورد واين امر نه خدشه اي بر عصمت ومنزلت حضرت نوح وارد کرد و نه از بدي خصلت وسختي عقوبت قوم زشت سيرت چيزي کم نمود، ما ميگوئيم عمر منافق بوده است و در آخرت در جايگاه منافقين است، ازدواج عمر با ام کلثوم (به فرض صحت که خود جاي بحث جدي دارد)چيزي از نفاق او وعقاب او کم نمي کند وهيچ خدشه اي به جايگاه رفيع امير مومنان ودختر گراميشان وارد نخواهد کرد.

برگرفته از: 13rajab.ir

0 امتیاز
پاسخ داده شده فروردین 3, 1394 توسط العبد (4,053 امتیاز)   6 21 30

موضوع ازدواج ام کلثوم با عمر از دو دیدگاه قابل بحث و بررسی است*:
الف. از منظر منابع اهل سنّت؛
ب. از منظر منابع شیعه.

منابع اهل سنت
در بین اهل سنت، مشهور است که امیرالمؤمنین علی علیه السلام دختر خود امّ کلثوم را به ازدواج خلیفه دوم، عمر بن خطاّب، در آوردند. آنها این ازدواج را نشانگر دوستی و روابط حسنه میان علی علیه السلام و خلیفه دوم قلمداد می کنند.
در نقد و بررسی این موضوع به چند نکته اشاره می شود:
1. مسئله ازدواج امّ کلثوم در هیچ یک از دو کتاب معتبر نزد اهل سنت، یعنی صحیح بخاری و صحیح مسلم که در نزد اهل سنت معتبرترین کتابها بعد از قرآن شمرده می شوند ذکر نشده است.
 هیچ یک از صحاح ششگانه اهل سنّت ازدواج امّ کلثوم را ذکر نکرده اند.

2. برخی از مسانید معتبر نزد اهل سنت، مانند: مُسند احمد بن حنبل نیز این رویداد را بیان ننموده اند.
3. برخی از منابع تاریخی و روایی اهل سنّت، مانند: «طبقات» ابن سعد و «المستدرک» حاکم نیشابوری، ازدواج ام کلثوم با خلیفه دوم را مطرح نموده اند. در این باره، دو نکته شایان ذکر است:
 
الف. براساس مبانی رجالی اهل سنّت، تمام راویان این روایت، متّهم به صفات «کذّاب»، «وضّاع»، و «ضعیف» و «مدلَّس» می باشند؛ لذا براساس منابع اهل سنت، موضوع ازدواج امّ کلثوم با عمر بن خطّاب به لحاظ سندی فاقد اعتبار و ارزش می باشد.
 
ب. صرف نظر از ضعف سندی، این روایت به لحاظ دلالت و معنی نیز دچار تعارض، چندگانگی و تشویش در نقل می باشد؛ به گونه ای که برخی از نقلها برخی دیگر را تکذیب می نمایند. به عنوان مثال، در برخی نقلها این گونه آمده است که وقتی عمر به خواستگاری امّ کلثوم آمد، علی علیه السلام مسئله کوچکی سنّ ام کلثوم را مطرح نمودند و در برخی نقلها آمده است که حضرت فرمودند: «من او را برای فرزندان برادرم جعفر بن ابی طالب نگه داشته ام.» در نقل دیگری بیان شده است که علی علیه السلام بدون درنگ ام کلثوم را نزد عمر فرستاد تا او را نگاه کند.

دیدگاه شیعه
 در مورد ازدواج امّ کلثوم با خلیفه دوم، در میان دانشمندان شیعه دیدگاه های متفاوتی مطرح است که در ذیل به برخی از آنها اشاره می شود:
 1. برخی از دانشمندان شیعه از جمله شیخ مفید، این تزویج را به شدّت انکار نموده و بر این باورند که چنین ازدواجی اساسا رخ نداده است.
 2. دیدگاه دیگر این است که اُمّ کلثوم دختر واقعی علی علیه السلام نیست؛ بلکه ربیبه دختر خوانده علی علیه السلام بوده است. براساس این دیدگاه، امّ کلثوم دختر واقعی ابوبکر بوده، مادرش أسماء بنت عمیس است. پس از مرگ ابوبکر، اَسماء به همسری علی علیه السلام در آمد و امّ کلثوم همراه مادرش به خانه علی علیه السلام آمدند.
 این دیدگاه متعلّق به آیت اللّه العظمی مرعشی نجفی رحمه الله است. ایشان در این باره می فرمایند: «امّ کلثوم که با عمر ازدواج کرد، ربیبه علی علیه السلام و دختر اسماء بنت عمیس از ابوبکر بود. او کودک بود و با ازدواج اسماء با علی علیه السلام پس از مرگ ابوبکر به خانه علی علیه السلام آمد و بزرگ شد و با عمر ازدواج کرد. او را همه جا امّ کلثوم بنت علی علیه السلام می گفتند. او با پسرش زید بن عمر در زمان امام مجتبی علیه السلام فوت کردند. امام علیه السلام بر او و پسرش یک نماز میّت خواند و همین دلیل بر جواز نماز بر دو میّت در یک نماز شد.
 امّ کلثوم دختر فاطمه علیهاالسلام در کربلا با خواهرش زینب علیهاالسلام بود و در شب یازدهم تا صبح مواظب اطفال امام حسین علیه السلام بود که خود دلیل دیگری بر نفی ازدواج او با عمر است؛ زیرا اگر زن عمر بود و فرزندی داشت، در جریان کربلا منعکس می شد، در اسارت کوفه و شام مطرح می گشت. اصولاً برای او حرمتی قائل می شدند.»

3. دیدگاه دیگر این است که این ازدواج صورت گرفت؛ ولی از روی تهدید و اکراه و اجبار. در منابع حدیثی شیعه روایاتی وجود دارد که نشانگر وقوع این ازدواج از روی تهدید و ارعاب می باشد. در ذیل به نمونه ای اشاره می شود:
 محمد بن ابی عمیر از هشام بن سالم از امام صادق علیه السلام نقل می کند که فرمود: «هنگامی که عمر [از اُم کلثوم [نزد علی علیه السلام خواستگاری نمود، حضرت در پاسخ او فرمودند: او کم سنّ و سال است. عمر با عباس عموی علی علیه السلام ملاقات کرد و گفت: آیا در من عیبی هست؟»
 عباس گفت: چه شده؟ عمر گفت: به خواستگاری دختر برادرزاده ات رفتم؛ [ولی او پاسخ منفی به من داد و [من را ردّ نمود. به خداوند سوگند! چاه زمزم را پُر می کنم و هیچ نشانه بزرگی و کرامت برای شما نیست، مگر آنکه آن را از بین خواهم برد و هر آینه دو شاهد برای او اقامه کرده، به اتّهام سرقت دست راست او را قطع خواهم نمود. پس عباس نزد علی علیه السلام آمد و او را [از تهدیدهای عمر] آگاه ساخت و از ایشان درخواست نمود تا امر [این ازدواج[ را به او واگذار نماید. علی علیه السلام نیز مسئله ازدواج ام کلثوم را به عموی خود عباس سپرد.»[1]
 
در مورد این روایت، چند نکته دارای اهمیت می باشد:
 1. در وهله اوّل، علی علیه السلام به درخواست عمر پاسخ منفی دادند و فرمودند: امّ کلثوم هنوز به سنّ ازدواج نرسیده است. این پاسخ، خود بیانگر ناخرسندی علی علیه السلام از این پیوند بوده است.
 2. عمر از تهدیدهای شدیدی مانند نابود ساختن نشانه های بزرگی و کرامت اهل بیت علیهم السلام و اتّهام سرقت بهره برده است. این تهدیدها از یک سو، جان علی علیه السلام و خاندان و شیعیان ایشان را به مخاطره انداخت و از سوی دیگر، کیان دین و جامعه اسلامی را مورد تهدید و بی ثباتی قرار می داد.
 3. علی علیه السلام ، به منظور احترام گذاشتن به درخواست عموی خود، تصمیم گیری نهایی در مورد این ازدواج را بر عهده عباس گذاشتند.
 
با توجه به آنچه ذکر شد، چگونه این پیوند می تواند از روی رضایت و خشنودی علی علیه السلام صورت گرفته باشد؟ ازدواجی که آغازش با انکار و مخالفت علی علیه السلام بود و منجرّ به تهدیدهای شدید از سوی خلیفه دوم گردید، چگونه می تواند نشانگر دوستی و روابط حسنه میان علی علیه السلام و خلیفه دوم باشد؟
 مخصوصا از این جهت که اصلِ این ازدواج و اصل وجود فردی از فرزندان علی علیه السلام به نام امّ کلثوم که با عمر ازدواج نمود، مورد نفی و انکار برخی از دانشمندان بزرگ شیعه است.

*برگرفته از مقاله مجله مبلغان :: بهمن 1386، شماره 100 مصطفی عزیزی علویجه

پی نوشت:
[1]  الکافی ج : 5 ص : 346

برگرفته از: پایگاه حوزه

0 امتیاز
پاسخ داده شده فروردین 3, 1394 توسط العبد (4,053 امتیاز)   6 21 30

آیت‌الله میلانی (ره) از علمای برجسته تشیع در قالب کتاب شریف «ازدواج ام‌کلثوم با عمر» سعی کرده به این شبهه‌ها پاسخ بدهد؛ اینک چکیده‌ای از متن این کتاب شریف جهت استحضار علاقه‌مندان به خاندان عصمت و طهارت به شرح ذیل منتشر می‌شود:‌

مقدمه
هدف از نگارش اين كتاب، پژوهشى پيرامون روايات ازدواج امّ كلثوم دختر امير مؤمنان على عليه‌السلام ـ با عمر است. رويدادى كه همواره گروهى براى انكار وقايع تلخ و حوادث ناگوار صدر اسلام در رابطه با حضرت على(علیه السلام) و حضرت زهرا(سلام الله علیها) بدان استدلال مى‌كنند و مى گويند که "اگر آنچه مشهور است كه عمر به خانه حضرت على هجوم آورد و منجر به شهادت حضرت صدّيقه گرديد، صحّت داشت، چنين ازدواجى صورت نمى‌گرفت؛ آنها می‌گویند اين ازدواج واقع شده و از اين رو، آن حوادث، اصلى ندارند و بين حضرت على و عمر رابطه حسنه برقرار بوده است.

اين نوشتار، تحقيقى درباره روايات ازدواج ام‌كلثوم با عمر است تا معلوم گردد كه آيا استدلال مذكور تمام است و يا پوچ و بى حاصل؟

روایات اهل سنت درباره این ازدواج
يكى از روايات مشهور در بين اهل سنت، روايتى است كه براساس آن ادّعا گرديده كه امير مؤمنان على عليه‌السلام دخترش امّ‌كلثوم را به ازدواج عمر بن خطّاب درآورده است؛ آنان اين روايت را در كتاب‌هايشان نقل كرده‌اند و ما اصل آن را از مشهورترين كتاب هايشان نقل مى نماييم:

- روايات ابن سعد در «الطبقات الكبرى»؛ قديمى‌ترين راوى و ناقل اين روايت ـ تا جايى كه ما مى دانيم ـ محمّد بن سعد بن مَنيع زُهْرى ـ درگذشته 230 ـ نويسنده كتاب «الطبقات الكبرى» است. او در اين كتاب، چند روايت را در اين موضوع نقل مى نمايد كه بدين قرار است:

امّ كلثوم، دختر على بن ابى طالب (علیه السلام) و مادرش فاطمه، دختر رسول خدا(صلی الله علیه و آله) بود. او هنوز دختر نابالغى بود كه عمر بن خطّاب او را به همسرى گرفت. ثمره اين ازدواج يك پسر به نام زيد و يك دختر به نام رقيّه است. امّ كلثوم همسر عمر بود تا اين كه او كشته شد. پس از عمر، عون بن جعفر بن ابى طالب بن عبدالمطَّلِب او را به همسرى خود برگزيد ولى عون نيز درگذشت. سپس برادر عون، محمّد بن جعفر بن ابى طالب همسر او شد، او نيز درگذشت. آن گاه برادرش عبداللّه بن جعفر بن ابى طالب، پس از وفات خواهرِ امّ كلثوم، زينب دختر على بن ابى طالب، او را به همسرى خود درآورد.
با اين حال، امّ كلثوم در خانه عبداللّه بن جعفر درگذشت و از هيچ يك از آن ها فرزندى به دنيا نياورد.

انس بن عياض از جعفر بن محمّد (امام صادق عليه السلام) از پدر بزرگوارش نقل مى‌كند كه حضرتش فرمود: عمر بن خطّاب، از امّ كلثوم دختر على بن ابى طالب خواستگارى كرد و على(علیه السلام) اظهار داشت که من دخترانم را براى پسران جعفر نگه داشته‌ام.
عمر گفت: اى على! او را به ازدواج من درآور، به خدا سوگند! در روى زمين مردى را سراغ ندارم كه همنشينى و حُسن صحبت با او را همانند من رعايت كند.
على در پاسخ فرمود: اين كار را انجام مى دهم؛ آن گاه عمر به جايگاه مهاجرين كه بين قبر و منبر رسول خدا صلّى اللّه عليه وآله بود و على، عثمان، زبير، طلحه، عبدالرحمان بن عوف آن جا مى نشستند و هر گاه خبرى از گوشه و كنار به عمر مى رسيد، به نزد آن ها مى آمد و ايشان را آگاه مى كرد و درباره آن با ايشان مشورت مى كرد ـ رفت و گفت: به من تهنيت بگوييد.
آن ها به او تهنيت گفته و پرسيدند: اى امير مؤمنان، براى چه كسى به تو تهنيت بگوييم؟
گفت: براى دختر على بن ابى طالب.
سپس آن ها را از قضيّه آگاه ساخت و گفت: پيامبر صلّى اللّه عليه وآله فرمود که "كلّ سبب و نسب منقطع يوم القيامة إلاّ سببي ونسبي"
«هر پيوند خويشاوندى ـ نسبى باشد يا سببى ـ در روز رستاخيز گسسته خواهد شد، جز نسب و خويشاوندى من»

* نکته: اینکه کسی برود و به عده‌ای بگوید به من به خاطر فلان موضوع تهنیت بگویید، از آداب جاهلی بود و رسول خدا می‌فرمودند که به جای اینگونه تهنیت گویی، بگویید که خدا مبارک گرداند.

--روايت سوّم: وكيع بن جَرّاح از هُشام بن سعد از عطاء خراسانى نقل مى كند كه عمر براى امّ كلثوم دختر على، چهل هزار درهم مهريّه قرار داد.

-- روايت چهارم: محمّد بن عمر واقدى و ديگران گفته اند: هنگامى كه عمر بن خطّاب، از دختر على خواستگارى كرد، على فرمود: اى امير مؤمنان! او دختربچّه است؛ عمر گفت: به خدا سوگند! هدف تو اين نيست؛ ولى من مى دانم كه هدف تو چيست! پس از آن على، امّ كلثوم را خواست. پس او را آماده كردند و آراستند(!!) آن گاه حضرتش پارچه اى خواست و آن را تا كرد و به امّ كلثوم فرمود با اين پارچه به نزد اميرالمؤمنين برو و بگو پدرم مرا فرستاد و سلام رساند و گفت که اگر پارچه را پسنديدى، آن را بگير وگرنه آن را باز گردان(!!).
وقتى امّ كلثوم نزد عمر آمد، عمر گفت: خدا به تو و به پدرت بركت دهد، من پسنديدم.
امّ كلثوم به نزد پدرش بازگشت و گفت: او پارچه را باز نكرد و جز من، به چيز ديگرى نگاه ننمود(!!).

روایت اهل سنت از فرزند حضرت ام‌کلثوم و عمر
اهل سنت با نقل روایاتی می‌گویند، پس از آن، على(ع)، امّ كلثوم را به ازدواج عمر درآورد و او پسرى به نام زيد برايش به دنيا آورد.

پاسخ به این شبهات و روایات اهل سنت
نخستین پاسخ به این شبهات این است که داستان ازدواج عمر بن خطاب به ام‌کلثوم(س) در هیچ‌کدام از کتب مرج اهل سنت یعنی صحاح سته نیامده است.

محور يكم
در روايت هايى كه بيان شد، چنين آمده است که امام عليه السلام علّت مخالفت خود با عمر را، كم سنّ و سال بودن ام‌كلثوم بيان كرده و اين كه دخترش را براى پسر برادرش جعفر بن ابى طالب، نگه داشته است.

در روايت ابن سعد مى خوانيم: على عليه السلام فرمود: من دخترانم را براى پسران جعفر نگه داشته‌ام.

پس در اين روايات مطلب ديگرى از امام عليه السلام نيامده است، مگر اين كه عمر دوباره بازگشت و گفت: او را به ازدواج من درآور، به خدا سوگند! در روى زمين كسى نيست كه . . .
و امام عليه السلام آن سان كه در اين روايات آمده است كارى نكرد مگر اين كه دخترش را به نزد عمر فرستاد تا عمر او را ببيند . . .(!!).

و در برخى روايات اين مطلب اضافه شده است كه امام امر كرد تا وى را آماده سازند; پس او را آراستند و زينت كردند و امام عليه السلام حضرت ام کلثوم(سلام الله علیها) را به نزد عمر بن خطاب فرستاد، تا اگر مورد پسند او واقع گرديد و به او راضى شد، همسر او باشد .(!!).

شگفت آور است كه چگونه موضع امام عليه السلام نسبت به اين قضيّه، از عدم پذيرش صريح و قاطع، به پذيرش دگرگون مى شود و حضرتش به سرعت از سخن خود باز مى گردد و نظرش به اين سادگى و تا اين حدّ تغيير مى كند؟ حدّ اقل اين موضوع ترديد برانگيز است و نياز به تأمّل و انديشه دارد.

از لا به لاى روايات پراكنده، حقايقى آشكار مى شود، حقايقى كه كوشيده اند تا در آثار قدماى اهل حديث، هم چنان به صورت مخفى نگه داشته شود. اينك برخى از آن روايات را بيان مى نماييم:
در روايتى كه ابن مَغازلى ـ متوفّاى 483 ـ با سند خود از طريق عبداللّه بن عمر نقل كرده، چنين آمده است که عمر بن خطّاب بر فراز منبر رفت و گفت که " اى مردم! به خدا سوگند! آن چه مرا به اصرار و پافشارى بر على بن ابى طالب درباره دخترش واداشت، فقط اين بود كه از رسول خدا صلّى اللّه عليه وآله شنيده بودم كه مى گفت:كلّ سبب و نسب وصهر منقطع يوم القيامة إلاّ نسبي وصهري، فإنّهما يأتيان يوم القيامة يشفعان لصاحبهما"
بنا به گفته مَناوى، حاكم نيشابورى این حدیث را در رديف فضايل اميرمؤمنان على عليه السلام آورده است.

از اين روايت معلوم مى شود كه اين قضيّه، مورد تعجّب و شگفتى صحابه و تابعين شده بود، و در سطح شهر درباره آن گفت‌وگو مى‌شد، به گونه‌اى كه عمر را ناگزير كرد تا آشكارا و به طور علنى، هدف خود از اين خواستگارى را بيان كند و به خداوند سوگند ياد نمايد كه اين كار او دليلى نداشته است جز آن چه كه وى از رسول خدا صلّى اللّه عليه وآله شنيده بود و از اين رو، بر اين كار اصرار و پافشارى داشت.

در برخى روايات ديگر، مطالبى است كه از آن ها بوى تهديد احساس مى شود. در يكى از نقل هاى ابن سعد آمده است که "عمر در پاسخ به امام عليه السلام كه فرمود او دختربچّه است، گفت: به خدا سوگند! عذر تو اين نيست، ولى ما مى دانيم كه هدف تو چيست."

گذشته از اين‌ها، در برخى از روايات اهل سنت آمده است كه امام عليه السلام علاوه بر موضوع كوچك بودن سنّ امّ كلثوم و نگه داشتن او براى پسر برادرش، علّت ديگرى نيز براى مخالفت و امتناع خود آورده است. آن جا كه حضرتش فرمود: او با من، دو امير و ولىّ ديگرى نيز دارد.
منظور حضرت از آن دو، امام حسن و امام حسين عليهما السلام بود و بنا بر روايتى، امير مؤمنان على(علیه السلام) با حسنين عليهما السلام، عقيل و عبّاس مشورت كرد.

اين روايت كه از اسلم نقل شده است، حاكى از سكوت امام حسن(علیه السلام) در اين باره است، كه اين سكوت به منزله رضايت ايشان تلقّى شده است.
بلكه در روايت ديگرى آمده است که امام حسين(علیه السلام) ساكت ماند و حسن شروع به سخن كرد. حمد و ثناى خداى را به جا آورد و گفت: پدرجان! چه كسى پس از عمر شايستگى چنين امرى را دارد؟ او با رسول خدا صلّى اللّه عليه وآله همنشين بود و آن گاه كه پيامبر صلّى اللّه عليه وآله از دنيا رفت، از او راضى بود. او خلافت را به دست گرفت و به عدالت رفتار كرد(!!).

على(علیه السلام) هم گفت که راست گفتى پسرم! ولى دوست نداشتم كارى را بدون رأى شما دو نفر تمام كرده باشم.

می‌بینید که گروهى از روى عمد و آگاهانه به تحريف اين داستان دروغين پرداخته‌اند. دقّت كنيد! عين همين اختلاف را از قول حسن بن حسن، در ماجراى ازدواج امّ كلثوم با عون بن جعفر روايت كرده اند؛ در آن روايت مى خوانيم؛ وقتى كه امّ كلثوم دختر على بن ابى طالب، از عمر بن خطّاب بيوه شد، برادرانش حسن و حسين، نزد او آمده و به او گفتند . . .

در داستان فرستادن حضرت ام کلثوم برای دیدن وی توسط عمر، راویان اهل سنت امور زشت و شنيعى را نقل كرده اند، از جمله در روايت ابن سعد از واقدى آمده است که على(علیه السلام) دستور داد تا امّ كلثوم را آرايش كنند تا به نزد عمر برود، پس او را آماده كردند.
در روايت خطيب بغدادى از عُقْبَة بن عامر آمده است: او را آراستند.
سبط بن جَوزى (درگذشته 654) در اين زمينه مى گويد که جدّ من در كتاب «المنتظم» مى‌نويسد: على(علیه السلام)، امّ كلثوم را به نزد عمر فرستاد، تا عمر او را ببيند. عمر ساق او را برهنه كرد و به آن دست زد و لمس كرد(!!).
ابن اثير اين قضيّه را تلطيف كرده است و مى گويد: عمر دستش را بر او گذاشت.
آيا راویان این احادیث دروغین شرم نمى‌كنند كه اين قضاياى زشت را از زبان امام باقر(علیه السلام) جعل و نقل مى كنند؟

سبط ابن جَوزى مى افزايد: به نظر من ـ به خدا سوگند! ـ اين كار زشت و قبيحى است؛ اگر او كنيز هم بود با او چنين رفتارى نمى‌كردند.
از طرفى، مسلمانان اتّفاق نظر دارند كه لمس كردن زن نامحرم جايز نيست، پس چگونه اين كارها را به عمر نسبت مى‌دهند؟

يكى از محورهاى قابل بررسى در اين داستان ساختگى، ازدواج امّ كلثوم پس از مرگ عمر است.

در چندين روايت بيان شده است كه پس از عمر، عون، سپس محمّد بن جعفر، امّ كلثوم را به همسرى گرفتند; ولى همين كسانى كه قائل به ازدواج آن دو با امّ كلثوم شده اند، گفته اند: عون و محمّد در نبرد شوشتر كشته شدند و اين نبرد در دوران خلافت عمر روى داد.

شايان ذكر است كه نبرد شوشتر در دوران خلافت عمر روى داده است و تاريخ نگاران، به صراحت اين موضوع را بيان كرده اند؛ ابن حجر نيز اين موضوع را تایید كرده است.

برخی راویان اهل سنت روایت کرده‌اند که حضرت ام‌کلثوم در زمان معاویه درگذشته است و پیش از اینکه از دنیا برود، همسر عبداله به جعفر(علیه السلام) بوده است؛ معنای این روایت آن است که عبدالله ابن جعفر همزمان دو خواهر را به همسری گرفته است چرا که حضرت زینب(سلام الله علیها) همسر عبدالله بن جعفر بود و حضرت نیز تا بعد از واقعه عاشورا یعنی چندسال پس از مرگ معاویه و شهادت برادرش در کربلا، زندگی کرده‌اند لذا این روایت نیز دچار خدشه و ایراد است چرا که براساس تعالیم اسلامی ازدواج دو خواهر با یک نفر به هیچ وجه جایز نیست.

احتمالى كه در اين زمينه قوى به نظر مى‌رسد اين است كه سازندگان اين داستان براساس همان روایتی که عمر از پیامبر نقل کرده بود، در پى فضيلت‌‌سازی برای عمر بن خطاب بوده‌اند.

نکته دیگر اینکه، دانشمندان گفته‌اند که وقتى عمر مُرد، امّ كلثوم هنوز كوچك و نابالغ بود؛ يكى از آن دانشمندان شيخ ابو محمّد نوبختى از پيشينيان اماميّه است؛ وى در كتاب «الإمامه» خود مى نويسد: امّ كلثوم، صغير و نابالغ بود و عمر پيش از اين كه با او زفاف نمايد، مُرد.

در عین حال تعداد زیادی از علمای برجسته شیعه اصل این ازدواج را انكار کرده‌اند که از آن جمله می‌توان به شيخ مفيد، سيّد مرتضى و سيّد ناصر حسين فرزند نويسنده «عبقات الانوار» رحمهم اللّه و تعداد دیگری از علما اشاره کرد.

نتیجه بررسی‌ها
كوتاه سخن اينكه، با توجّه به پژوهشى كه انجام شد، وضعيّت سندى داستان کذب ازدواج حضرت ام‌کلثوم(سلام الله علیها) با عمر بن خطاب مشخص شد؛ راویان این داستان عبارتند از "غلام عمر، قاضى ابن زبير، قاتل عمّار ياسر و علماى دربارى امويان."

منبع : کتاب شریف ازدواج ام‌ کلثوم با عمر؛ از مجموعه آثار آیت‌الله میلانی (ره)
برگرفته از: خبرگزاری آنا

برگرفته از: شیعه نیوز

0 امتیاز
پاسخ داده شده مهر 12, 1396 توسط محمد نبی  
با عرض سلام که گفته که عمر کافر است که شما فرمودید علی دخترش را به  عقد کافر درآورده

لطفا برای اطلاع از آخرین سوالات سایت، عضو خبرنامه شیعه سِی شوید.

سوالات مشابه

لطفا برای اطلاع از آخرین سوالات سایت، عضو خبرنامه شیعه سِی شوید.

پخش زنده تصاویر اماکن مذهبی

با توجه به طرح سوالات و شبهات فراوان، در صورتی که مطالب طرح شده را برای خود مضر تشخیص دادید، از مطالعه آنها بپرهیزید.
توجه: محتوای سامانه پرسش و پاسخ توسط کاربران ایجاد می گردد. لطفا در صورت مشاهده محتوای نامناسب، آن را گزارش کنید.

436 سوال

577 پاسخ

94 دیدگاه

84 کاربر

فعال‌ترین کاربران
این ماه:
    Gute Mathe-Fragen - Bestes Mathe-Forum

    آخرین ثبت نام کنندگان

    عنوان های کاربری اخیر

    پرسش محبوب
    - العبد -
    دوست
    - فاطمهام -
    پرسش معروف
    - العبد -
    پرسش محبوب
    - Zeinodin -
    پرسش معروف
    - العبد -

     کانال گپ شیعه سِیکانال بله شیعه سِیکانال بیسفون پلاس شیعه سِیکانال ایتای شیعه سِیکانال آی گپ شیعه سِیکانال ویسپی شیعه سِیکانال سروش شیعه سِی

    شیعه سِی را دنبال کنید...

    صفحه ارتباط با ماآخرین سوالات پرسیده شدهبخش پرسش های مرتبط با شیعه سِیصفحه فیسبوک شیعه سِیگروه لینکدین شیعه سِی صفحه توئیتر شیعه سِی کانال مذهبی تلگرام شیعه سِی اینستاگرام شیعه سِی
    عضویت در خبرنامه شیعه سِی

    حمایت مالی از شیعه سِی
    حمایت از شیعه سِی

    *۷۸۸*۹۷*۳۸۳۰#

    پاسخگوی دینی | صفحه اصلی شیعه سِی | مرکز دانلود اسلامی | دایرکتوری اسلامی | خبرخوان مذهبی | کمپین عاشقان | پخش زنده | حمایت از شیعه سِی | ارتباط با ما
    در راستای توسعه فرهنگ گفتگوی دینی، استفاده از مطالب این سایت با ذکر منبع، آزاد (بلامانع) است.

    ✘ بستن کانال های مذهبی شیعه سِی
    ...