اولین بار است که به شیعه سِی آمده اید؟ لطفا راهنما را مشاهده فرمایید.
x

چرا نام فرزندان حضرت علی ابوبکر، عثمان و عمر است؟

+1 امتیاز
3,046 بازدید
سوال شده فروردین 3, 1394 در امام علی (ع) توسط بی نام  

شبهه:
«واقعا شما نام دشمنان یا قاتل همسرتان را بر فرزندانتان می گذارید؟ این كار علی علیه السلام چه توجیهی می تواند داشته باشد ؟ آیا تقیه می تواند آن را توجیه كند؟»
كتاب كشف الغمه ج ۱ ص ۴۴۰ ، منتهی الامال ج ۳ ص ۱۶۲

امام علی(ع) بعد از وفات فاطمه(س) با چند زن ازدواج نمود و از آنها صاحب چند فرزند شد، که برخی از فرزندان عبارتند از: عثمان بن علی ابی طالب، ابو بکر بن علی بن ابی طالب، عمر بن علی بن ابی طالب که مادرشان به ترتیب ام البنین بنت حزام بن دارم، لیلی بنت مسعود الدارمیه، ام حبیب بنت ربیعه هستند.
سؤال این جاست که آیا هیچ پدری حاضر است فرزندانش را به نام سرسخت‌ترین دشمن خود نام‌گذاری کند؟ آن هم در صورتی که پدر علی بن ابی طالب(ع) باشد. پس چگونه علی اسم کسانی را بر فرزندانش می‌گذارد که شما می‌گویید آنها سرسخت‌ترین دشمن او بوده‌اند؟!
و آیا انسان عاقلی اسم دشمنانش را بر دوستانش می‌گذارد؟!


کانال های مذهبی شیعه سِی

4 پاسخ

0 امتیاز
پاسخ داده شده فروردین 3, 1394 توسط العبد (4,052 امتیاز)   4 13 28

پاسخ کوتاه
با نگاهی به کتب تاریخی می بینیم که «ابو بکر بن علی» فرزند لیلی دختر مسعود ثقفی، «عمر بن علی» فرزند ام حبیب و «عثمان بن علی» فرزند ام البنین (س) از فرزندان امیرالمؤمنین علی (ع) بوده اند. در بررسی علت همنامی این فرزندان با خلفای سه گانه وقت می توان گفت:
فرهنگ و ساختار فکری آن دوران طوری بوده که این همنامی به هیچ وجه مورد توجه و اهمیت نبوده و مهر تأیید یا ردی را متوجه کسی نمی کرد. در واقع ذکر این نام ها اصلاً تداعی گر یاد خلفا نبوده بلکه گذشت تاریخ نام این سه تن را برجسته ساخته اما در آن دوران این نام ها بگونه ای رواج داشته است که نام گذاری علی (ع) یا فرد دیگری اسم فرزند خود را به ابو بکر، یادآور نام خلیفه اول نبوده است. وانگهی در بین اصحاب جلیل القدر پیامبر(ع) افراد دیگری نیز بودند که از این نام بهره می بردند مثل عثمان بن مظعون و...
این اسامی در آن دوران و حتی به گواهی کتب تاریخی بعدها در طول دوران امامت سایر ائمه (ع) کاملاً رایج و مرسوم بوده است. و این نام ها (نزد شیعیان) قبیح و مذموم نبوده است. چنانکه کتاب معجم الثقات بالغ بر شصت صفحه راویانی را که نام آنها عمر بوده آورده است و یا عثمان بن سعید یکی از چهار نایب خاص حضرت صاحب الزمان (ع) در دوران غیبت صغری بوده است.

پاسخ تفصیلی
با مراجعه به اسناد تاریخی در می یابیم که امیرالمؤمنین (ع) از همسرانی که پس از شهادت فاطمه زهرا (س) اختیار کردند دارای فرزندانی شدند که سه تن از آنها همنام با خلفای سه گانه بوده اند. نام یکی ابوبکر بن علی بن ابیطالب است که مادر وی لیلی دختر مسعود ثقفی است.[1] و دیگری عثمان که مادرش ام البنین است (هر دو در کربلا در رکاب برادرشان امام حسین (ع) به شهادت رسیدند).[2] سومی نیز عمر از فرزندان حضرت بوده است.[3]
 
در بررسی علت همنامی این فرزندان با خلفای سه گانه وقت، می توان از چند نکته بهره جست:
 1- اصولا صرف نامگذاری فرزندان و بستگان به نام کسی دلیل بر علاقه، مودت و اشتراک در مسائل عقیدتی، فقهی و سیاسی و... نیست همچنان که عدم نامگذاری دلیل بر بی مهری و اختلاف نیست. اگر چه در بعضی موارد حب و بغضها بی تاثیر نیست.
 علاوه بر این، فرهنگ و ساختار فکری آن دوران طوری بوده که این همنامی به هیچ وجه مورد توجه و اهمیت نبوده و مهر تأیید یا ردی را متوجه کسی نمی کرده است. در واقع ذکر این نام ها اصلاً تداعی گر یاد خلفا نبوده بلکه گذشت زمان، نام این سه تن را برجسته ساخته اما در آن دوران، این که علی (ع) یا فرد دیگری اسم فرزند خود را ابوبکر بگذارد به هیچ روی، یادآور نام خلیفه اول نبوده است.
 باید توجه نمود که اسامی خلفای سه گانه، اسامی مخصوص این سه نفر نبود، بلکه این اسامی قبل از اسلام و بعد از اسلام در میان عرب شایع و مرسوم بود. این نام گذاری هرگز دلیل بر علاقه به صاحب آن نام نیست. مثلاً در ایران، شاه به نام «محمدرضا» منفورترین انسان بود، ولی در عین حال، این مانع از آن نبود که اسم محمدرضا از نام های رایج و محبوب میان مردم باشد. در بین اصحاب جلیل القدر پیامبر(ع) افراد دیگری هم بودند که از این نام بهره می بردند مثل عثمان بن مظعون و... و به چه دلیل این نام گذاری ها به سبب ارادت به آن بزرگواران نبوده است. شما می توانید با مراجعه به کتاب های رجالی مانند الاستیعاب نگارش ابن عبدالبر، اسد الغابه نگارش ابن اثیر، اسامی صحابه‌ای که به نام های ابی بکر، عمر و عثمان بودند را ملاحظه فرمایید.
 
ما در این جا، تنها به یک کتاب «اسدالغابة فی معرفة الصحابة» بسنده می کنیم و از کسانی نام می بریم که نام آنان «عمر» بوده است.
 1. عمر الاسلمی، 2. عمر الجمعی، 3. عمر بن الحکم، 4. عمر بن سالم الخزاعی، 5. عمر بن سراقه، 6. عمر بن سعد الانماری، 7. عمر بن سعد السلمی، 8. عمر بن سفیان، 9. عمر بن ابی سلمه، 10. عمر بن عامر السلمی، 11. عمر بن عبیدالله، 12. عمر بن عکرمه، 13. عمر بن عمرو اللیثی، 14. عمر بن عمیر، 15. عمر بن عوف، 16. عمر بن عزیة، 17. عمر بن لاحق، 18. عمر بن مالک بن عقبه، 19. عمر بن مالک الانصاری، 20. عمر بن معاویة الغاضری، 21. عمر بن یزید، 22. عمر بن الیمانی.
 
اینها تنها کسانی هستند که ابن اثیر از آنها نام برده است،
 مشاهده می کنیم که این اسامی مدت مدیدی در تاریخ اسلام و پیش از آن، رایج و متداول بوده و در میان خواص و عوام به وفور یافت می شده است.
 و اسامی تابعانی که نامشان عمر بوده بسیار زیاد است، به عنوان مثال در کتاب معجم الثقات بالغ بر 60 صفحه راویانی را برشمرده که نام آنها عمر بوده است.
 این نام ها در زمان ائمه معصومین (ع) هم رواج داشته از جمله ابوبکر بن عبدالله سعد اشعری و یا ابوبکر حضرمی از جمله راویان حدیث از امام صادق (ع) و عثمان بن سعید یکی از چهار نایب خاص دوران غیبت صغرای امام زمان (ع) بوده است. و اینها همه بیانگر این مطلب است که اصلاً با ذکر نام های ابوبکر، عمر و عثمان ذهنها متوجه کسی (غیر از صاحب اسم) نمی شده است. این طور نیست که در تاریخ فقط یک علی بوده و یک ابوبکر (عمر یا عثمان) و بعد هم حضرت نام فرزندش را ابوبکر، عمر یا عثمان گذاشته باشد، بلکه این اسامی مکرر در مورد افراد و اشخاص متفاوتی استعمال می شده است.
 (بله اگر نامگذاری به دستور خدا یا رسول خدا صورت پذیرد از اهمیت و قداست خاصی برخوردار است همچنانکه در مورد فرزندان علی (ع) و فاطمه (س) (حسن و حسین (ع)) می بینیم.[4])
 پس تصدیق خواهید فرمود که این اسم و اسماء دیگر خلفا از اسامی معروف بین عرب جاهلی و اسلامی بوده و هرگز از شنیدن این نام، کسی نام خلفا را تداعی نمی کرد. بنابر این، نمی توان با یک اسم گذاری همه آنچه را که در تاریخ گذشته است، انکار نمود.[5]

2- بر اساس مصلحت سنجی حکیمانه، حضرت مشکلات و مصائب را در دل نهان می داشتند و جهت مصلحت و حفظ اسلام به مدارا و همراهی خلفا می پرداختند و با رعایت تاکتیک های اجتماعی جهت بقای اسلام نوپا در بسیاری از موارد خلفا را یاری می رساندند تا آنجا که عمر بارها گفت: «لو لا علی لهلک عمر»[6] (اگر علی نبود عمر به هلاکت می رسید). برخی این احتمال را داده اند که نام نهادن بعضی از اولاد حضرت به نام خلفا از مصادیق این همراهی و مدارا است، چرا که این شیوه باعث تنش زدایی و کاستن مشکلات و اختلافات  موجود در سطح جامعه می شده است نه تأییدی بر عمکرد و دوستی با افراد مذبور. به هرحال "اگر شرایط خفقان و تاریک و وحشت و فشار بر شیعیان در آن روزگار را در نظر آوریم خواهیم دید ائمه معصوم(ع) برای نجات شیعیان ناگزیر دست به اقداماتی(تقیه) می زدند که شرعاً جایز بود از جمله: نام فرزندشان را به نام خلفا می گذاشتند، با بزرگان صحابه پیوند خویشاوندی از طریق ازدواج برقرار می کردند تا از این فشارها بکاهند و دستگاه ظلم بنی امیه و بنی عباس به این بهانه که آنان با خلفای سه گانه معارضند از سادگی مردم سوء استفاده کرده بر آنان و شیعیانشان بیش از پیش فشار آورده و دست به قتل و غارت می زدند.[7]"
 تذکر این نکته خالی از لطف نیست که در کتب تاریخی (که مورد مطالعه قرار گرفته) اشاره ای به اینکه حضرت شخصاً اقدام به این نامگذاری کرده باشند مشاهده نشده است، و از این رو احتمال این مطلب داده می شود که این نامگذاری ها توسط همسران یا دیگر اطرافیان صورت می پذیرفته که البته حضرت به احترام آنها ممانعتی به عمل نیاورده اند.
 
 پی نوشت:
[1] معجم الثقاة، ج 21، ص 66. طبق نظر ابن آشوب اوهم.
[2] الارشاد، ص 484.
[3] معجم الثقاة، ج 13، ص 45.
[4] منتهی الآمال، ج 1، ص 220.
[5] طبری محمد، پاسخ جوان شیعی، صص55-56.
[6] فَرَأَیْتُ أَنَّ الصَّبْرَ عَلَى هَاتَا أَحْجَى فَصَبَرْتُ وَ فِی الْعَیْنِ قَذًى وَ فِی الْحَلْقِ شَجًا أَرَى تُرَاثِی نَهْبا؛ نهج البلاغه صبحى صالح، ص 48 ، خطبه 3.
[7] طبری محمد، پاسخ جوان شیعی، صص56-57.

برگرفته از: اسلام کوئست

0 امتیاز
پاسخ داده شده فروردین 3, 1394 توسط العبد (4,052 امتیاز)   4 13 28

قبل از بیان توضیحاتی مفصل در مورد نامگذاری فرزندان امام علی(علیه السلام)، باید توجه کرد که:

اولاً: اسامی خلفا در زمان حضرت علی(علیه السلام) از جمله اسامی متداولی بوده كه در آن زمان استفاده می شده، بنابراین، نام یكی از خلفا توسط علی(علیه السلام) برای یكی از فرزندان دلیل بر تأیید آن خلیفه نمی‏شود.

ثانیاً، وجود تنفر از بعضی اسامی در اثر مرور زمان به وجود آمده است؛ به این معنی كه در آن زمانی كه از این اسامی استفاده می‏شد چنین تلقی نبود و كسی از این نوع اسامی نفرتی نداشت.

اما فرزندان امام علی(ع) که هم نام خلفا بودند:

عمر بن علی
در نامگذاری فرزند امیرمومنان علی(علیه السلام) به نام «عمر» هیچ اختلافی بین مورخین دیده نمی‌شود و جای هیچ تردیدی نیست، اما سوال اصلی اینجاست كه انگیزه این نامگذاری چه بوده است. پیروان مكتب خلفا این نامگذاری را نشان دهنده محبت اهل بیت نسبت به خلفا می دانند، در حالیكه اسناد معتبر تاریخی وجود چنین رابطه دوستانه‌ای را به شدت انكار می‌كنند.
مسلم بن حجاج نیشابوری در كتاب معروف خود «صحیح» نقل می كند: خلیفه دوم در حضور افرادی چون عثمان و عبدالرحمان بن عوف و ... خطاب به عباس عبدالمطلب و امیرمومنان علی (علیه السلام) می گوید:
«ابوبكر از دنیا رفت و من جانشین پیامبر و ابوبكر می‌باشم پس شما دو نفر مرا دروغ گو، گناهكار ، حیله گر و خائن می دانید.»[۱]

آنچه بیان شد تنها یك نمونه از روابط امیرمومنان علی(علیه السلام) با خلیفه دوم بود، البته نمونه های بیشتری وجود دارد كه تدبر در آن ما را به این نتیجه می رساند كه دلیل این نامگذاری چیز دیگری است و رابطه دوستانه‌ای بین امیرمومنان علی (علیه السلام) و خلیفه دوم وجود نداشته است.
مدارك معتبر تاریخی قضاوت در این موضوع را برای ما آسان می كند، كه ما تنها به ذكر دو نمونه اكتفا می‌كنیم:
بلاذری مورخ مشهور اهل سنت در كتاب انساب الاشراف خود می نویسد «عمر بن خطاب، عمر بن علی را به اسم خود نام نهاد.»[۲]
ابن حجر عسقلانی در كتاب «تهذیب التهذیب» سخن بلاذری را تایید كرده و می‌گوید: ‌«هنگامیكه از «صهبا بنت ربیعه» فرزند پسری برای امیرمومنان علی (علیه السلام) متولد شد عمر بن خطاب نام این فرزند را «عمر» نامید.»[۳]

شاید سوال شود كه تغییر نام یك فرد چندان هم ساده نمی‌باشد و چطور می توان پذیرفت كه خلیفه دوم نام خود را بر فرزند امیرمومنان علی(علیه السلام) بگذارد و نام اصلی ایشان از خاطرها پاك شود؟

باید گفت این كار عمر در موارد زیادی انجام شده به عنوان نمونه:
ابن اثیر جزری در «اسد الغابه» می نویسد : «عبدالرحمن در دامان عمر بزرگ شد و اسم او ابراهیم بود ، پس عمر اسم او را تغییر داد همان زمانی كه اسم افرادی كه به نام‌های پیامبران خوانده می‌شدند را تغییر می‌داد، او را عبدالرحمان نامید: ونشأ عبد الرحمن فی حجر عمر وكان اسمه إبراهیم فغیر عمر اسمه لما غیر أسماء من تسمى بالأنبیاء وسما عبد الرحمن»[۴]

شاید كسی در مقام پاسخ بگوید امیرمومنان می‌توانست با این عمل خلیفه دوم مخالف كند و نام دلخواه خود را برای فرزندش انتخاب كند؟!!! در پاسخ به این سوال باید اولاً به اهمیت این مساله اندیشید و ثانیاً به حاکم بودن عمر دقت کرد و ثالثا به رفتار شناسی خلیفه دوم توجه کرد:
طبری در كتاب تاریخ خود می نویسد: «او اولین كسی بود كه شلاق در دست گرفت.»[۵]

ابن جوزی از ابن عباس نقل می كند: «من برای پرسیدن یك سوال از عمر ، دو سال صبر كردم، مانع پرسیدن من، ترس از عمر بود.»[۶]
ابن حزم اندلسی می گوید : «خشونت عمر به حدی رسید كه ابن عباس در زمان او ، جرات ابراز حكم شرعی ارث را نداشت و وقتی بعد از مرگ عمر بر خلاف نظر وی در زمینه ارث سخن گفت و به او اعتراض شد كه چرا در زمان عمر نمی گفتی پاسخ داد به خدا قسم از او می ترسیدم.»[۷]
و ... . 
همین برخوردها را می توان به عنوان مانعی بر سر راه اعتراضات نسبت به عمل خلیفه (در مورد تغییر نام) به شمار آورد. که می توانست یک مساله ساده را به امری با هزینه بسیار تبدیل کند.

ابوبكر بن علی
ابوبكر كنیه است و نام نیست و همین دلیل كافی است كه نشان دهد این نامگذاری دلیلی بر روابط دوستانه بین خلیفه اول و امیرمومنان علی (علیه السلام)‌ نیست. زیرا در میان عرب دلایل متعددی برای انتخاب كنیه یك فرد وجود دارد برای مثال رایج بودن همراهی یك كنیه با یك اسم در یك مقطع خاص زمانی و یا مطلوب بودن این همراهی در نظر اطرافیان آن فرد. از این رو شناسایی «نامِ» ابوبكر بن علی از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.
در حقیقت در اینكه نام اصلی ابوبكر بن علی چه بوده است بین مورخین اختلاف نظر است، برخی مانند احمد خوارزمی می‌گویند نامش «عبدالله» می‌باشد، برخی دیگر مانند مسعودی می‌گویند نامش «محمد» می‌باشد،‌ گروهی دیگر مانند مقریزی می‌گویند نامش «عبدالرحمان» می‌باشد و دسته‌ای هم مانند ابوالفرج اصفهانی بر این باورند كه نام او نامشخص است.
اما به قرائنی كه ما به دلیل طولانی نشدن مطلب، از ذكر آنها خودداری می كنیم، دیدگاه اول درست بوده و «نامِ» ابوبكر بن علی «عبدالله» می‌باشد.
همانطور كه ذكر شد یكی از رایج ترین دلایل انتخاب یك كنیه، همراهی عرفی آن با یك اسم معین و یا مطلوبیت این همراهی نزد مردمان یك عصر خاص می باشد.
پس می توان گفت كه نام عبدالله نیز پس از به خلافت رسیدن خلیفه اول(نام خلیفه اول عبدالله بن عثمان می‌باشد)، با كنیه ابوبكر قرین گردیده و به همین دلیل این كنیه از سوی اطرافیانی كه این همراهی مورد پسندشان بوده بر فرزند امیرمومنان علی(علیه السلام) اطلاق گردیده است.

ذكر این نكته حائز اهمیت است كه انتخاب كنیه برای فرزند در میان عرب در انحصار پدر نمی‌باشد و دیگران می‌توانند برای یك فرد كنیه انتخاب كنند. پس نمی‌توان به طور قاطع گفت كه امیرمومنان علی(علیه السلام) كنیه ابوبكر را برای فرزند خویش انتخاب كرده‌اند.
جهت شناخت اطرافیان امیرمومنان علی(علیه السلام) كه كنیه فرزند ایشان را ابوبكر نهادند در ابتدا باید سال تولد ابوبكر بن علی را بدانیم و سپس با رفتار اطرافیان امیرمومنان علی(علیه السلام) در آن زمان آشنا شویم.

طبق اسناد تاریخی كه سن ابوبكر بن علی را بیست و پنج سال ذكر كرده‌اند و اینكه وی در واقعه عاشورا به شهادت رسیده است می‌توان نتیجه گرفت او در سال سی و پنج هجری یعنی اولین سال خلافت ظاهری امیر مومنان علی ‌(علیه السلام) به دنیا آمده است كه حضرت در آن دوره تندترین انتقاد ها را از خلفاى پیشین داشته است.

اما برای رفتارشناسی اطرافیان امیرمومنان علی (علیه السلام) در آن زمان (ولادت ابوبكر بن علی) به ذكر دو نمونه اكتفا می‌كنیم:

۱) «چون خوارج از كوفه بیرون رفتند یاران علی به نزدش آمدند و با او بیعت كردند و گفتند ما دوستان دوست تو و دشمنان دشمن تو هستیم. حضرت شرط كرد كه با آنان بر سنت رسول (ص) خدا عمل كند ربیعه بن ابی شداد خثعمی كه در جنگ‌های جمل و صفین در ركابش جنگیده و پرچمدار قبیله خثعم بود نزد حضرت آمد حضرت به او گفت براساس كتاب خدا و سنت رسول خدا بیعت كن. ربیعه گفت: براساس سنت ابوبكر و عمر. حضرت به او فرمود: وای بر تو اگر ابوبكر و عمر بر خلاف كتاب خدا و سنت رسول خدا عمل كرده باشند از حق به دور بوده‌اند. سپس ربیعه با حضرت بیعت كرد.»[۸]

۲) «اشعث بن قیس در انتخاب ابوموسی اشعری برای حكمیت به امیرمومنان علی (علیه السلام) گفت: این ابوموسی است فرستاده مردم یمن به نزد رسول خدا و متولی غنایم ابوبكر و كارگزار عمر بن خطاب.»[۹] که نشان می دهد در مردم آن زمان دو خلیفه اول چه شانی داشتند که افراد با انتساب به آنها، خود را معرفی می کردند.
اسناد تاریخی مذكور به روشنی بیانگر گرایش و علاقه جمع كثیری از اطرافیان امیرمومنان علی (علیه السلام) به خلیفه اول و دوم است.
همین برخوردها را می‌توان مانعی بر سر راه اعتراض حضرت به دخالت اطرافیانش، در مورد انتخاب كنیه برای فرزندش، به شمار آورد.
علاوه بر این اگر قرار بود كه امیر مؤمنان علیه السلام نام فرزندش را ابوبكر بگذارد، ابوبکر را نام اصلى او (عبد الكعبه، عتیق، عبد الله و... با اختلافى كه وجود دارد) انتخاب مى‌كرد نه كنیه او

عثمان بن علی
اسناد و مدارك معتبر تاریخی دلیل این نامگذاری را برای ما بیان می‌كند و نشان می‌دهد هیچ رابطه‌ای میان نام خلیفه سوم (عثمان بن عَفّان) و نامگذاری فرزند امیرمومنان علی(علیه السلام) به نام «عثمان» وجود ندارد.
در تهذیب الانساب درباره مجاهدین جنگ بدر آمده است: «از جمله آنان عثمان بن مظعون می‌باشد همان كسی كه امیرمومنان علی بن ابیطالب (علیه السلام) فرزندش را به اسم او نامگذاری نمود.»[۱۰]
ابوالفرج اصفهانی از قول امیرمومنان علی (علیه السلام) نقل می‌كند: «همانا او را به اسم برادرم عثمان بن مظعون نامگذاری نمودم.»[۱۱]
 

پی نوشت:
[۱]. صحیح مسلم جز ۵ ص ۱۵۱ «فَرَأَیْتُمَانِى كَاذِبًا آثِمًا غَادِرًا خَائِنًا».
[۲]. انساب الاشراف ج ۱ ص ۲۹۷ « وكان عمر بن الخطاب سمّى عمر بن علی باسمه».
[۳]. تهذیب التهذیب ج ۷ ص ۴۲۶ « أن عمر بن الخطاب سماه».
[۴]. اسد الغابه ج ۱ ص ۶۸۹.
[۵]. رسول جعفریان، تاریخ سیاسی اسلام ج ۲ ص ۷۱ به نقل از تاریخ طبری ج ۴ ص ۲۰۹ و طبقات الكبری ج ۳ ص ۲۸۲.
[۶]. تاریخ عمر بن خطاب ص ۱۲۶.
[۷]. المحلی ج ۸ ص ۲۷۹ و ۲۸۰.
[۸]. الامامه و السیاسه ج ۱ ص ۱۴۶.
[۹]. الامامه و السیاسه ج ۱ ص ۱۳۰.
[۱۰]. تهذیب الانساب ص ۲۷.
[۱۱]. مقاتل الطالبین ص ۵۵ و بحار الانوار ج ۴۵ ص ۳۸.

برگرفته از: شهر سوال

0 امتیاز
پاسخ داده شده فروردین 3, 1394 توسط العبد (4,052 امتیاز)   4 13 28

پاسخ کوتاه
نام گذاری به نام ابوبکر:

اولاً: اگر قرار بود كه امیر مؤمنان علیه السلام نام فرزندش را ابوبكر بگذارد، از نام اصلى او (عبد الكعبه، عتیق، عبد الله و... با اختلافى كه وجود دارد) انتخاب مى‌كرد نه از كنیه او؛
ثانیا: ابوبكر كنیه فرزند علی علیه السلام بوده و انتخاب كنیه براى افراد در انحصار پدر فرزند نمى‌باشد؛ بلكه خود شخص با توجه به وقایعى كه در زندگی‌اش اتفاق مى‌افتاد كنیه‌اش را انتخاب مى‌كرد.
ثالثاً: بنا بر قولى، نام این فرزند را امیر مؤمنان علیه السلام، عبد اللّه گذارد كه در كربلا سنّش 25 سال بوده است.
ابو الفرج اصفهانى مى نویسد:
قتل عبد الله بن علی بن أبی طالب، وهو ابن خمس وعشرین سنة ولا عقب له.
عبد الله بن علی 25 ساله بود كه در كربلا به شهادت رسید.
الاصفهانی، أبو الفرج علی بن الحسین (متوفای356)، مقاتل الطالبیین، ج 1، ص 22.
بنا براین سال ولادت عبد الله در اوائل خلافت حضرت علی علیه السلام بوده كه حضرت در آن دوره تندترین انتقاد ها را از خلفاى پیشین داشته است.

نام گذاری به نام عمر:
اولاً: یكى از عادات عمر تغییر نام افراد بود و بر اساس اظهار مورخان شخص عمر این نام را بر او گذازد و به این نام نیز معروف شد.
بلاذرى در انساب الأشراف مى‌نویسد:
وكان عمر بن الخطاب سمّى عمر بن علیّ بإسمه.
عمر بن خطاب، فرزند علی را از نام خویش، «عمر» نام‌گذارى كرد.
البلاذری، أحمد بن یحیى بن جابر (متوفای279هـ)، أنساب الأشراف، ج 1، ص 297.
ذهبى در سیر اعلام النبلاء مى‌نویسد:
ومولده فی أیام عمر. فعمر سماه باسمه.
در زمان عمر متولد شد و عمر، نام خودش را براى وى انتخاب كرد.
الذهبی، شمس الدین محمد بن أحمد بن عثمان، (متوفای748هـ)، سیر أعلام النبلاء، ج 4، ص 134، تحقیق: شعیب الأرناؤوط، محمد نعیم العرقسوسی، ناشر: مؤسسة الرسالة - بیروت، الطبعة: التاسعة، 1413هـ.
عمر بن الخطاب، اسم افراد دیگرى را نیز در تاریخ تغییر داده است كه ما فقط به سه مورد اشاره مى‌كنیم:
1. إبراهیم بن الحارث بـ عبد الرحمن.
عبد الرحمن بن الحارث.... كان أبوه سماه إبراهیم فغیّر عمر اسمه.
پدرش اسم او را ابراهیم گذاشته بود؛ ولى عمر آن را تغییر داد و عبد الرحمن گذاشت.
العسقلانی الشافعی، أحمد بن علی بن حجر أبو الفضل (متوفای852هـ)، الإصابة فی تمییز الصحابة، ج 5، ص 29، تحقیق: علی محمد البجاوی، ناشر: دار الجیل - بیروت، الطبعة: الأولى، 1412 - 1992.
2. الأجدع أبى مسروق بـ عبد الرحمن.
الأجدع بن مالك بن أمیة الهمدانی الوادعی... فسماه عمر عبد الرحمن.
عمر بن الخطاب، اسم اجدع بن مالك را تغییر داد و عبد الرحمن گذاشت.
العسقلانی الشافعی، أحمد بن علی بن حجر أبو الفضل (متوفای852هـ)، الإصابة فی تمییز الصحابة، ج 1، ص 186، رقم: 425، تحقیق: علی محمد البجاوی، ناشر: دار الجیل - بیروت، الطبعة: الأولى، 1412 - 1992.
4 ثعلبة بن سعد بـ معلی:
وكان إسم المعلى ثعلبة، فسماه عمر بن الخطاب المعلى.
نام معلی، ثعلبه كه عمر آن را تغییر داد و معلی گذاشت.
الصحاری العوتبی، أبو المنذر سلمة بن مسلم بن إبراهیم (متوفای: 511هـ)، الأنساب، ج 1، ص 250.
ثانیاً: ابن حجر در كتاب الاصابة، باب «ذكر من اسمه عمر»، بیست و یك نفر از صحابه را نام مى‌برد كه اسمشان عمر بوده است.
1. عمر بن الحكم السلمی؛ 2. عمر بن الحكم البهزی؛ 3 . عمر بن سعد ابوكبشة الأنماری؛ 4. عمر بن سعید بن مالك؛ 5. عمر بن سفیان بن عبد الأسد؛ 6. عمر بن ابوسلمة بن عبد الأسد؛ 7. عمر بن عكرمة بن ابوجهل؛ 8. عمر بن عمرو اللیثی؛ 9. عمر بن عمیر بن عدی؛ 10. عمر بن عمیر غیر منسوب؛ 11. عمر بن عوف النخعی؛ 12. عمر بن لاحق؛ 13. عمر بن مالك؛ 14. عمر بن معاویة الغاضری؛ 15. عمر بن وهب الثقفی؛ 16. عمر بن یزید الكعبی؛ 17. عمر الأسلمی؛ 18. عمر الجمعی؛ 19. عمر الخثعمی؛ 20. عمر الیمانی. 21. عمر بن الخطاب.
العسقلانی، أحمد بن علی بن حجر أبو الفضل الشافعی، الإصابة فی تمییز الصحابة، ج4، ص587 ـ 597، تحقیق: علی محمد البجاوی، ناشر: دار الجیل - بیروت، الطبعة: الأولى، 1412 – 1992.
آیا این نام گذاری‌ها همه به خاطر علاقه به خلیفه دوم بوده؟!.

نام گذاری به نام عثمان:
اولاً: نام گذارى به عثمان، نه به جهت همنامى با خلیفه سوم و یا علاقه به او است؛ بلكه همانگونه كه امام علیه السلام فرموده، به خاطر علاقه به عثمان بن مظعون این نام را انتخاب كرده است.
إنّما سمّیته بإسم أخی عثمان بن مظعون.
فرزندم را به نام برادرم عثمان بن مظعون نامیدم.
الاصفهانی، أبو الفرج علی بن الحسین (متوفای356)، مقاتل الطالبیین، ج 1، ص 23.
ثانیاً: ابن حجر عسقلانى بیست و شش نفر از صحابه را ذكر مى‌كند كه نامشان عثمان بوده است، آیا مى‌شود گفت: همه این نام گذاری‌ها چه پیش و چه پس از خلیفه سوم به خاطر او بوده است
1. عثمان بن ابوجهم الأسلمی؛ 2. عثمان بن حكیم بن ابوالأوقص؛ 3. عثمان بن حمید بن زهیر بن الحارث؛ 4. عثمان بن حنیف بالمهملة؛ 5. عثمان بن ربیعة بن أهبان؛ 6. عثمان بن ربیعة الثقفی؛ 7. عثمان بن سعید بن أحمر؛ 8. عثمان بن شماس بن الشرید؛ 9. عثمان بن طلحة بن ابوطلحة؛ 10. عثمان بن ابوالعاص؛ 11. عثمان بن عامر بن عمرو؛ 12. عثمان بن عامر بن معتب؛ 13. عثمان بن عبد غنم؛ 14. عثمان بن عبید الله بن عثمان؛ 15. عثمان بن عثمان بن الشرید؛ 16. عثمان بن عثمان الثقفی؛ 17. عثمان بن عمرو بن رفاعة؛ 18. عثمان بن عمرو الأنصاری؛ 19. عثمان بن عمرو بن الجموح؛ 20. عثمان بن قیس بن ابوالعاص؛ 21. عثمان بن مظعون؛ 22. عثمان بن معاذ بن عثمان؛ 23. عثمان بن نوفل زعم؛ 24 . عثمان بن وهب المخزومی؛ 25. عثمان الجهنی؛ 26. عثمان بن عفان.
العسقلانی، أحمد بن علی بن حجر أبو الفضل الشافعی، الإصابة فی تمییز الصحابة، ج 4، ص 447 ـ 463، تحقیق: علی محمد البجاوی، ناشر: دار الجیل - بیروت، الطبعة: الأولى، 1412 - 1992.

پاسخ تفصیلی
1. هیج اسمى (غیر از نام‌هاى خداوند بارى تعالی) انحصارى نیست كه مختص یك نفر باشد
؛ بلكه گاهى یك اسم براى افراد زیادى انتخاب مى‌شد كه با همان نام هم شناخته مى‌شدند و هیچ محدودیتى در این زمینه در بین اقوام و ملل وجود نداشته است؛ بنابراین، نام‌هایى از قبیل ابوبكر و عمر و عثمان از نام‌هاى مرسومى بوده است كه بسیارى از مردم زمان پیامبر و یاران واصحاب آن حضرت، و نیز یاران و دوستان و اصحاب امامان شیعه به همین نامها معروف و مشهور بوده‌اند، مانند:
أبوبكر حضرمی، ابوبكر بن ابوسمّاك، ابوبكر عیاش و ابوبكر بن محمد از اصحاب امام باقر و صادق علیهما السلام.
عمر بن عبد اللّه ثقفى، عمر بن قیس، عمر بن معمر از اصحاب امام باقر علیه السلام. و عمر بن أبان، عمر بن أبان كلبی، عمر بن ابوحفص، عمر بن ابوشعبة! عمر بن اذینة، عمر بن براء، عمر بن حفص، عمر بن حنظلة، عمر بن سلمة و... از اصحاب امام صادق علیه السلام.
عثمان اعمى بصرى، عثمان جبلة و عثمان بن زیاد از اصحاب امام باقر علیه السلام، و عثمان اصبهانى، عثمان بن یزید، عثمان نوا، از اصحاب امام صادق علیه السلام.
2. شکى نیست که شیعیان از یزید بن معاویه و اعمال زشت او تنفر شدیدى داشته و دارند؛ ولى در عین حال مى‌بینیم که در بین شیعیان و اصحاب ائمه علیهم السلام کسانى بوده‌اند كه نام شان یزید بوده است؛ مانند:
یزید بن حاتم از اصحاب امام سجاد علیه السلام. یزید بن عبد الملك، یزید صائغ، یزید كناسى از اصحاب امام باقر علیه السلام؛ یزید الشعر، یزید بن خلیفة، یزید بن خلیل، یزید بن عمر بن طلحة، یزید بن فرقد، یزید مولى حكم از اصحاب امام صادق علیه السلام.
حتى یکى از اصحاب امام صادق علیه السلام، نامش شمر بن یزید بوده است.
الأردبیلی الغروی، محمد بن علی (متوفای1101هـ)، جامع الرواة وإزاحة الاشتباهات عن الطرق والاسناد، ج 1 ص 402، ناشر: مكتبة المحمدی.
آیا این نام گذاری‌ها مى‌تواند دلیل بر محبوبیت یزید بن معاویه نزد ائمّه و شیعیان آنان باشد؟
3. نامگذارى فرزندان روى علاقه پدر و مادر به افراد و شخصیت‌ها صورت نمى‌گرفت وگرنه باید همه مسلمانان، نام فرزندان خود را به نام رسول اكرم صلى الله علیه وآله نامگذارى مى‌كردند.
اگر نامگذارى به خاطر ابراز محبت به شخصیت‌ها بود، چرا خلیفه دوم به سراسر ممالك اسلامى بخشنامه كرد كه كسى حق ندارد فرزندش را به نام رسول خدا صلى الله علیه وآله نامگذارى كند؟
ابن بطال و ابن حجر در شرحشان بر صحیح بخارى مى‌نویسند:
كتب عمر إلى أهل الكوفة الا تسموا أحدًا باسم نبى.
إبن بطال البكری القرطبی، أبو الحسن علی بن خلف بن عبد الملك (متوفای449هـ)، شرح صحیح البخاری، ج 9، ص 344، تحقیق: أبو تمیم یاسر بن إبراهیم، ناشر: مكتبة الرشد - السعودیة / الریاض، الطبعة: الثانیة، 1423هـ - 2003م.
العسقلانی الشافعی، أحمد بن علی بن حجر أبو الفضل (متوفای852 هـ)، فتح الباری شرح صحیح البخاری، ج 10، ص 572، تحقیق: محب الدین الخطیب، ناشر: دار المعرفة - بیروت.
عینى در عمدة القارى مى‌نویسد:
وكان عمر رضی الله تعالى عنه كتب إلى أهل الكوفة لا تسموا أحدا باسم نبی وأمر جماعة بالمدینة بتغییر أسماء أبنائهم المسمین بمحمد حتى ذكر له جماعة من الصحابة أنه أذن لهم فی ذلك فتركهم.
العینی، بدر الدین محمود بن أحمد (متوفای 855هـ)، عمدة القاری شرح صحیح البخاری، ج 15، ص 39، ناشر: دار إحیاء التراث العربی – بیروت.
4. نام یكى از صحابه «عمر بن ابوسلمة قرشی» است كه پسر خوانده رسول اكرم صلى الله علیه وآله از امّ‌سلمه بوده است، از كجا این نام گذارى به خاطر علاقه حضرت امیر علیه السلام به این پسر خوانده پیامبر گرامى صلى الله علیه وآله نبوده است؟
5. بنا به نقل شیخ مفید نام یكى از فرزندان امام مجتبى علیه السلام عمرو بوده است، آیا مى شود گفت: كه این نامگذارى به خاطر همنامى با اسم عمرو بن عبدود و یا عمرو بن هشام (ابوجهل) بوده است؟
الشیخ المفید، محمد بن محمد بن النعمان ابن المعلم أبی عبد الله العكبری، البغدادی (متوفای413 هـ)، الإرشاد فی معرفة حجج الله علی العباد، ج 2، ص 20، باب ذكر ولد الحسن بن علی علیهما ، تحقیق: مؤسسة آل البیت علیهم السلام لتحقیق التراث، ناشر: دار المفید للطباعة والنشر والتوزیع - بیروت - لبنان، الطبعة: الثانیة، 1414هـ - 1993 م.
6. با توجه به آن چه كه در صحیح مسلم از قول عمر بن خطاب آمده است، نظر حضرت امیر علیه السلام نسبت به ابوبكر و عمر این بود كه آنان دروغگو، گنهكار، فریبكار و خائن بوده‌اند، وى خطاب به علی علیه السلام و عباس مى‌گوید:
فَلَمَّا تُوُفِّىَ رَسُولُ اللَّهِ -صلى الله علیه وسلم- قَالَ أَبُو بَكْرٍ أَنَا وَلِىُّ رَسُولِ اللَّهِ -صلى الله علیه وسلم- فَجِئْتُمَا تَطْلُبُ مِیرَاثَكَ مِنَ ابْنِ أَخِیكَ وَیَطْلُبُ هَذَا مِیرَاثَ امْرَأَتِهِ مِنْ أَبِیهَا فَقَالَ أَبُو بَكْرٍ قَالَ رَسُولُ اللَّهِ -صلى الله علیه وسلم- « مَا نُورَثُ مَا تَرَكْنَا صَدَقَةٌ ». فَرَأَیْتُمَاهُ كَاذِبًا آثِمًا غَادِرًا خَائِنًا وَاللَّهُ یَعْلَمُ إِنَّهُ لَصَادِقٌ بَارٌّ رَاشِدٌ تَابِعٌ لِلْحَقِّ ثُمَّ تُوُفِّىَ أَبُو بَكْرٍ وَأَنَا وَلِىُّ رَسُولِ اللَّهِ -صلى الله علیه وسلم- وَوَلِىُّ أَبِى بَكْرٍ فَرَأَیْتُمَانِى كَاذِبًا آثِمًا غَادِرًا خَائِنًا.
پس از وفات رسول خدا (صلى الله علیه وآله وسلم) ابوبكر گفت: من جانشین رسول خدا هستم،‌ شما دو نفر (عباس و علی ) آمدید و تو اى عباس میراث برادر زاده‌ات را درخواست كردى و تو اى علی میراث فاطمه دختر پیامبر را.
ابوبكر گفت: رسول خدا فرموده است: ما چیزى به ارث نمى‌گذاریم، آن‌چه مى‌ماند صدقه است و شما او را دروغگو، گناه‌كار، حیله‌گر و خیانت‌كار معرفى كردید و حال آن كه خدا مى‌داند كه ابوبكر راستگو،‌ دین دار و پیرو حق بود.
پس از مرگ ابوبكر،‌ من جانشین پیامبر و ابوبكر شدم و باز شما دو نفر مرا خائن، دروغگو حیله گر و گناهكار خواندید.
النیسابوری، مسلم بن الحجاج أبو الحسین القشیری (متوفای261هـ)، صحیح مسلم، ج 3، ص 1378، ح 1757، كِتَاب الْجِهَادِ وَالسِّیَرِ، بَاب حُكْمِ الْفَیْءِ، تحقیق: محمد فؤاد عبد الباقی، ناشر: دار إحیاء التراث العربی - بیروت.
و در روایتى كه در صحیح بخارى وجود دارد، امیر مؤمنان علیه السلام، ابوبكر را «استبدادگر» مى‌داند:
وَلَكِنَّكَ اسْتَبْدَدْتَ عَلَیْنَا بِالْأَمْرِ وَكُنَّا نَرَى لِقَرَابَتِنَا من رسول اللَّهِ صلى الله علیه وسلم نَصِیبًا.
تو به زور بر ما مسلط شدی، و ما بخاطر نزدیك بودن به رسول اكرم (ص) خود را سزاوار تر به خلافت مى‌دیدیم.
البخاری الجعفی، محمد بن إسماعیل أبو عبدالله (متوفای256هـ)، صحیح البخاری ج 4، ص 1549، ح3998، كتاب المغازی، باب غزوة خیبر، تحقیق: د. مصطفى دیب البغا، ناشر: دار ابن كثیر، الیمامة - بیروت، الطبعة: الثالثة، 1407هـ – 1987م.
و در روایت دیگرى خود شیخین نقل كرده‌اند كه امیر مؤمنان علیه السلام حتى دوست نداشت، چهره عمر را ببیند:
فَأَرْسَلَ إلى أبی بَكْرٍ أَنْ ائْتِنَا ولا یَأْتِنَا أَحَدٌ مَعَكَ كَرَاهِیَةً لِمَحْضَرِ عُمَرَ.
البخاری الجعفی، محمد بن إسماعیل أبو عبدالله (متوفای256هـ)، صحیح البخاری ج 4، ص 1549، ح3998، كتاب المغازی، باب غزوة خیبر، تحقیق: د. مصطفى دیب البغا، ناشر: دار ابن كثیر، الیمامة - بیروت، الطبعة: الثالثة، 1407هـ – 1987م.
آیا با توجه به این موضعگیرى‌هاى تند امیر مؤمنان علیه السلام در برابر خلفا، مى‌شود ادعا كرد كه حضرت به خاطر علاقه به خلفاء اسم فرزندان خود را همنام آنان قرار داده است؟
7. اهل سنت ادعا مى‌کنند که این نامگذارى ها همگى به خاطر روابط خوب امام علی علیه السلام باخلفا بوده است. اگر چنین است، چرا خلفاء نام حسن وحسین را که فرزندان رسول خدا صلى الله علیه وآله نیز بوده اند، براى فرزندان خویش انتخاب نكرده‌اند؟ آیا دوستى مى‌تواند یک طرفه باشد؟

برگرفته از: موسسه تحقیقاتی ولی عصر (عج)

0 امتیاز
پاسخ داده شده فروردین 3, 1394 توسط العبد (4,052 امتیاز)   4 13 28

برای پاسخ به این شبهه آن را از دو جهت؛ تاریخی و روایی مورد برسی قرار می دهیم.
الف: تاریخ 
مورخان می گویند: این نام ها تنها علم برای خلفا نبوده، بلکه قبل و بعد از اسلام، چنین نام‏هایى در میان عرب شایع و رایج بوده است. ابن اثیر در کتاب «اسدالغابه فى معرفة الصحابه»، بیش از60 نفر از اصحاب پیامبر(ص) را نام مى‏برد که نام آنها،«عمر» و«عثمان» بوده است، که در اینجا به نام چند تن بسنده مى‏کنیم:
1.عمر الأسلمى؛ 2. عمر الجمحى؛ 3. عمربن الحکم؛ 4. عمربن سالم الخزاعى؛ 5. عمر بن سراقه؛ 6. عمر بن سعد الأنمارى؛ 7. عمر بن سعد السلمى؛ 8. عمر بن سفیان؛ 9. عمر بن ابى سلمه؛ 10. عمر بن عامر السلمى؛ 11. عمر بن عبید اللَّه؛ 12. عمر بن عکرمه؛ 13. عمر بن عمرو اللیثى؛ 14. عمربن عمیر؛ 15. عمربن عوف؛ 16. عمر بن غزیة؛ 17. عمر بن لاحق؛ 18. عمر بن مالک بن عقبه؛ 19. عمربن مالک الأنصارى؛ 20. عمربن معاویة الغاضرى؛ 21. عمربن یزید؛ 22. عمر بن الیمانى و... اینها نام چند تن از افرادی بود که ابن اثیر آورده و اگر تابعان را هم که نامشان عمر بوده، بر آن‏ها بیفزاییم، تصدیق خواهید کرد که این نامهای خلفا، از اسامى معروف میان عرب جاهلى و اسلام بوده و هرگز از نام گذاری عمر برای نوزادان در آن زمان، نام عمر(خلیفه دوم) به ذهن تداعى نمى‏کرده است(1).
همچنین ابن حجر عسقلانى تعداد زیادی از صحابه را نام می برد که نامشان عثمان بوده است، که به نام چند تن اشاره می کنیم:
1.عثمان بن ابوجهم الأسلمی؛ 2. عثمان بن حکیم بن ابوالأوقص؛ 3. عثمان بن حمید بن زهیر بن الحارث؛ 4. عثمان بن حنیف بالمهمله؛ 5. عثمان بن ربیعه بن أهبان؛ 6. عثمان بن ربیعه الثقفی؛ 7. عثمان بن سعید بن أحمر؛ 8. عثمان بن شماس بن الشرید؛ 9. عثمان بن طلحه بن ابوطلحه؛ 10. عثمان بن ابوالعاص؛ 11. عثمان بن عامر بن عمرو؛ 12. عثمان بن عامر بن معتب؛ 13. عثمان بن عبد غنم؛ 14. عثمان بن عبید الله بن عثمان؛ 15. عثمان بن عثمان بن الشرید؛ 16. عثمان بن عثمان الثقفی؛ 17. عثمان بن عمرو بن رفاعه؛ 18. عثمان بن عمرو الأنصاری؛ 19. عثمان بن عمرو بن الجموح؛ 20. عثمان بن قیس بن ابوالعاص؛ 21. عثمان بن مظعون؛ 22. عثمان بن معاذ بن عثمان؛ 23. عثمان بن نوفل زعم؛ 24 . عثمان بن وهب المخزومی؛ 25. عثمان الجهنی؛ 26. عثمان بن عفان(2).
ابوبکر هم نام نیست و کنیه است وطبری در تاریخ خود می نویسد: نام ابو بکر«عتیق» بود و او پسر ابى قحافه بود و نام ابى قحافه هم «عثمان» بود- و انتخاب کنیه براى افراد در انحصار پدر فرزند نبوده؛ بلکه خود شخص- یا افراد دیگر- با توجه به وقایعى که در زندگی فرد اتفاق مى‌افتاده کنیه‌ای را انتخاب مى‌کرند-.(3)
لذا بین مورخین در اینکه نام اصلی ابوبکر بن علی چه بوده است اختلاف نظر است، ابوالفرج اصفهانی می‌گوید: نامش «عبدالله» بوده، و بنابر منابع معتبر تاریخی وی در سال سی و پنج هجری یعنی اولین سال خلافت ظاهری امیر مومنان علی ‌(ع) به دنیا آمده و امام علی(ع) نامش را «عبدالله» گذاشت، وی در سن 25 سالگی در کربلا حضور داشته است(4). و برخی دیگر مانند مسعودی می‌گویند: نامش «محمد» می‌باشد،‌ گروهی دیگر مانند مقریزی می‌گویند: نامش«عبدالرحمان» می‌باشد(5). 
و با توجه به مطلب فوق که گفته شد انتخاب کنیه در انحصار پدر فرزند نبوده؛ ابن قتیبه می نویسد: اطرافیان امیرمومنان علی (ع) به خلیفه اول علاقه زیادی داشتند. و شاید بتوان گفت همین علاقه اطرافیان سبب انتخاب کنیه- از سوی اطرافیان- برای«عبدالله بن علی» بوده است.(6)

ب: روایات 
برای روشن شدن مطلب به روایتی از صحیح بخارى و صحیح مسلم - که جزء«صحاح ستّه» و به عنوان معتبرترین منابع اهل سنت به شمار مى روند - ودیگر کتب اشاره می کنیم: 
مسلم بن حجاج نیشابوری در کتاب معروف خود «صحیح مسلم» نقل می کند: خلیفه دوم در حضور افرادی چون عثمان و عبدالرحمان بن عوف و ... خطاب به عباس عبدالمطلب و امیرمومنان علی (ع) می گوید: «ابوبکر از دنیا رفت و من جانشین پیامبر و ابوبکر می ‌باشم، در حالی که شما دو نفر(علی و عباس) مرا دروغ گو، گناهکار، حیله گر و خائن می دانید».(7) با توجه به این روایت اگر امام علی(ع) نسبت به خلفا ارادت داشته اند، پس چطور شخص عمر را شایسته چنین اوصافی می دانسته است؟
عسقلانی می گوید: یکى از روش های عمر تغییر نام افراد بود. مثلا إبراهیم بن الحارث، پدرش اسم او را ابراهیم گذاشته بود؛ ولى عمر آن را تغییر داد وعبدالله نام گذاشت. همچنین اسم اجدع بن مالک را تغییر داد و عبد الرحمن گذاشت(8). و نیز ذهبى در سیر اعلام النبلاء مى‌نویسد: فرزندی از علی بن ابیطالب(ع) درزمان خلافت عمر متولد شد و عمر، نام خودش را بر او گذاشت(9).
در کتاب صحیح بخاری آمده است: حضرت علی (علیه‌السلام) خطاب به ابوبکر فرمود: «ولکن استبددت علینا بالامر» تو با استبداد وخود کامگی بر ما حکومت کردی(10). از این روایت هم استفاده می شود که امیر المومنین علی(ع) ابوبکر را شخصی مستبد می دانسته است. واین خود نشانه عدم رضایت وابراز علاقه امام به ابوبکر است.
در مورد عثمان هم امام علی(ع) می فرماید: « دودمان پدرى او از بنى امیّه به همراهى او برخاستند و چون شتر گرسنه اى که گیاه تازه بهارى را با ولع مى خورد، بیت المال را خوردند و بر باد دادند، عثمان آن قدر اسراف کرد که شکم بارگى نابودش ساخت»(11).
و در مورد فرزندش هم که اسم او را عثمان نام نهاد فرمود: « إنّما سمّیته بإسم أخی عثمان بن مظعون». فرزندم را به نام برادرم عثمان بن مظعون نام نهادم(12)

در نتیجه:
این نامها تنها علم برای سه خلیفه نبوده، بلکه قبل و بعد از اسلام، چنین نام ‏هایى در میان عرب شایع و رایج بوده است.و این نام گذاری ها، محبت اهل بیت(ع) نسبت به خلفا را نمی رساند؛ چون که این اسامی از نام های رایج آن زمان بوده است.

برگرفته از: makarem.ir

 

لطفا برای اطلاع از آخرین سوالات سایت، عضو خبرنامه شیعه سِی شوید.

سوالات مشابه

لطفا برای اطلاع از آخرین سوالات سایت، عضو خبرنامه شیعه سِی شوید.

پخش زنده تصاویر اماکن مذهبی

با توجه به طرح سوالات و شبهات فراوان، در صورتی که مطالب طرح شده را برای خود مضر تشخیص دادید، از مطالعه آنها بپرهیزید.
توجه: محتوای سامانه پرسش و پاسخ توسط کاربران ایجاد می گردد. لطفا در صورت مشاهده محتوای نامناسب، آن را گزارش کنید.

436 سوال

577 پاسخ

94 دیدگاه

64 کاربر

فعال‌ترین کاربران
این ماه:
    Gute Mathe-Fragen - Bestes Mathe-Forum

    آخرین ثبت نام کنندگان

    • AyaanMeezan (امتیاز 55 ) زمان ثبت نام Nov 13, 2019

    • Elahe1379 (امتیاز 55 ) زمان ثبت نام Nov 09, 2019

    • سید محمد (امتیاز 55 ) زمان ثبت نام Oct 31, 2019

    • sahari (امتیاز 55 ) زمان ثبت نام Oct 27, 2019

    • انتی بیوتیک (امتیاز 55 ) زمان ثبت نام Oct 07, 2019

    عنوان های کاربری اخیر

    پرسش جالب
    - العبد -
    پرسش معروف
    - العبد -
    تاییدشده
    - سید محمد -
    پرسش جالب
    - العبد -
    پرسش محبوب
    - العبد -

     کانال گپ شیعه سِیکانال بله شیعه سِیکانال بیسفون پلاس شیعه سِیکانال ایتای شیعه سِیکانال آی گپ شیعه سِیکانال ویسپی شیعه سِیکانال سروش شیعه سِی

    شیعه سِی را دنبال کنید...

    صفحه ارتباط با ماآخرین سوالات پرسیده شدهبخش پرسش های مرتبط با شیعه سِیصفحه فیسبوک شیعه سِیگروه لینکدین شیعه سِی صفحه توئیتر شیعه سِی کانال مذهبی تلگرام شیعه سِی اینستاگرام شیعه سِی
    عضویت در خبرنامه شیعه سِی

    حمایت مالی از شیعه سِی
    حمایت از شیعه سِی

    *۷۸۸*۹۷*۳۸۳۰#

    پاسخگوی دینی | صفحه اصلی شیعه سِی | مرکز دانلود اسلامی | دایرکتوری اسلامی | خبرخوان مذهبی | کمپین عاشقان | پخش زنده | حمایت از شیعه سِی | ارتباط با ما
    در راستای توسعه فرهنگ گفتگوی دینی، استفاده از مطالب این سایت با ذکر منبع، آزاد (بلامانع) است.

    ✘ بستن کانال های مذهبی شیعه سِی
    ...