اولین بار است که به شیعه سِی آمده اید؟ لطفا راهنما را مشاهده فرمایید.
x

چرا امام رضا زهر خورد؟

+1 امتیاز
307 بازدید
سوال شده بهمن 20, 1393 در امام رضا (ع) توسط بی نام  
چرا امام رضا (علیه السلام) زهر خورد؟


کانال های مذهبی شیعه سِی

1 پاسخ

0 امتیاز
پاسخ داده شده بهمن 20, 1393 توسط العبد (4,053 امتیاز)   6 20 30

استفاده امامان (عليهم السّلام) از علم غيب، بستگى به اراده آنان دارد؛ پيامبر و امامان(عليهم السّلام) بنا نداشتند در مسائل شخصى از علم غيب و نيز قدرت الهى خود، استفاده نمايند و در مواردى با وجود علم كامل به نتيجه و پايان كار، به آن اقدام مى‏كردند؛ زيرا محو در اراده ذات بارى تعالى بوده‏اند و اراده و خواست خداوند را بر اراده خود مقدم مى‏داشتند.

امام صادق (علیه السلام) در این رابطه می فرمایند:«اذا ارادَ الْامامُ انْ يَعْلَمَ شَيْئاً اعْلَمَهُ اللَّهُ ذلِكَ»؛[1] هرگاه امام بخواهد چيزى را بداند، خداوند وى را از آن آگاه مى‏كند.
حسن بن جهم مى‏گويد: به امام رضا (علیه السلام) عرض كردم، براستى اميرمؤمنان على (علیه السلام) قاتل خود را مى‏شناخت و شب قتل و محلى كه در آن كشته مى‏شود و محلى كه در آن ضربت مى‏خورد را مى‏دانست و خودش چون شيون مرغابيان را در خانه شنيد فرمود: «شيون كنانند كه نوحه‏گران به دنبال آنهايند» و ام كلثوم به ايشان عرض كرد: كاش امشب در خانه نماز مى‏خواندى و دستور مى‏دادى ديگرى در مسجد به جاى شمابراى مردم نماز بخواند، پس حضرت از او نپذيرفت و در آن شب بدون اسلحه، بسيار در بيرون منزل رفت و آمد مى‏كرد و مى‏دانست كه ابن ملجم با شمشير او را مى‏كشد. تعرّض آن حضرت براى چنين واقعه‏اى به نظر جايز نمى‏آيد!!

امام رضا (علیه السلام) در پاسخ فرمود:همه اينها درست است، ولى خودش اختيار كرد كه در آن شب تقديرات خداى عزوجل جارى شود.[2]شايد آن تقديرات الهى اين باشد كه شهادت امام براى تقويت دين خداوند يك امر لازمى بوده و به خاطر آثار مهمى كه در جامعه اسلامى داشته، انتخاب شهادت وظيفه ايشان بوده است چنانچه در مورد جهاد، اقدام به جهاد واجب است اگر چه يقين به شهادت باشد. مانند قيام امام حسين (علیه السلام).

اساسا بايد توجه داشت كه : الشى ء ما لم يجب ، لم يوجد (هر چيز تا واجب الوجود نگردد، به وجود نمى آيد.)بنابراين ، هر فعلى نسبت به فاعل خود ضرورى نيست ، بلكه تنها نسبت به علت تامه (كه اراده خداوند متعال جزو آن است ) ضرورى است . و «تحقق الفعل اراديا و تحت التكليف ، لاينافى الضروره ، كما فى الافعال الاراديه مع وجود التكاليف فيها»؛تحقق فعل و تحت تكليف بودن آن با ضرورى بودن آن منافات ندارد، چنانكه افعال ارادى انسان اين گونه هستند، يعنى با اينكه انسان به انجام آنها مكلف است در عين حال ضرورى است.

بر اين پايه است كه ائمه (عليهم السلام) با اينكه مى دانستند شهيد مى شوند، اقدام به انجام فعل مى كردند؛ حضرت امير المؤ منین (عليه السلام) به محراب مى رود، و امام حسن و امام رضا (عليهم السلام) نوشيدنى مسموم يا انار و انگور مسموم تناول مى كنند، و حضرت سيدالشهداء (عليه السّلام) وارد كربلا مى شود، و در صدد چاره جويى و دفع قضا و قدر الهى بر نمى آيند.

توضيح آنكه : گاهى انسان به علم قطعى و بى بروبرگرد مى داند كه به فعل اختيارى خود، مثلا در ساعت يازده ، زهر خواهد خورد و در فلان ميدان و يا خيابان تصادف خواهد كرد و جان خواهد سپرد.و گاهى نيز قطعا مى داند كه به فعل اختيارى و ارادى خود مثلا در ساعت يازده در فلان ميدان و يا خيابان تصادف خواهد كرد و يا هدف تير و گلوله قرار خواهد گرفت ، ولى اين واقعه به وقوع شرط يا شروطى است ، و در مورد ما مثلا مشروط به رفتن است ، به گونه اى كه اگر برود كشته مى شود، و اگر نرود كشته نخواهد شد.

در صورت اول چاره جويى معنى ندارد، زيرا انسان خود را در هلاكت واقع مى بيند، نه اينكه خود را به هلاكت بيندازد و القاء در تهلكه كند، از اين رو خطاب لاتلقوا بايديكم الى التهلكه (بقره : 195) (با دست خود، خود را به هلاكت نيندازيد.) اصلا به او متوجه نيست ، و اين در صورت دوم تشبث و تمسك به اسباب و در صدد چاره جويى بر آمدن و خوددارى كردن از رفتن به سوى هلاكت جا دارد و خطاب (لاتلقوا) به انسان متوجه مى شود.حال مى گوييم : اقدام ائمه (عليهم السلام )از قبيل فعل اول است كه حتميت و وقوع فعل را (چه بخواهند چه نخواهند) مى دانستند و چاره جويى و نرفتن و اقدام نكردن معنى نداشت ؛ زيرا همه بر خلاف علم قطعى مفروض است .

و در واقع آيه شريفه فوق، نهى از القاء در تهلكه مى كند، ولى قضاياى ائمه (عليهم السلام) وقوع در تهلكه است ، نه ايقاع و القاء در تهلكه (یعنی خود را واقع در هلاکت می دیدند، نه اینکه در هلاکت واقع می ساختند).

منبع:در محضر علامه طباطبایی(محمد حسین رخشاد، سوال:296)

پی نوست:

[1]. اصول كافى، ج 1، ص 382، دفتر نشر فرهنگ اهل بيت عليهم السّلام.
[2].. اصول كافى، ترجمه و شرح شيخ محمد باقر كمره‏اى، ج 2، ص 301- 303، انتشارات اسوه.

برگرفته از: اسک قرآن

لطفا برای اطلاع از آخرین سوالات سایت، عضو خبرنامه شیعه سِی شوید.

سوالات مشابه

لطفا برای اطلاع از آخرین سوالات سایت، عضو خبرنامه شیعه سِی شوید.

پخش زنده تصاویر اماکن مذهبی

با توجه به طرح سوالات و شبهات فراوان، در صورتی که مطالب طرح شده را برای خود مضر تشخیص دادید، از مطالعه آنها بپرهیزید.
توجه: محتوای سامانه پرسش و پاسخ توسط کاربران ایجاد می گردد. لطفا در صورت مشاهده محتوای نامناسب، آن را گزارش کنید.

436 سوال

577 پاسخ

94 دیدگاه

84 کاربر

فعال‌ترین کاربران
این ماه:
    Gute Mathe-Fragen - Bestes Mathe-Forum

    آخرین ثبت نام کنندگان

    عنوان های کاربری اخیر

    پرسش معروف
    - العبد -
    پرسش محبوب
    - Zeinodin -
    پرسش معروف
    - العبد -
    پرسش جالب
    - Bandeh khoda -
    تاییدشده
    - فاطمهام -

     کانال گپ شیعه سِیکانال بله شیعه سِیکانال بیسفون پلاس شیعه سِیکانال ایتای شیعه سِیکانال آی گپ شیعه سِیکانال ویسپی شیعه سِیکانال سروش شیعه سِی

    شیعه سِی را دنبال کنید...

    صفحه ارتباط با ماآخرین سوالات پرسیده شدهبخش پرسش های مرتبط با شیعه سِیصفحه فیسبوک شیعه سِیگروه لینکدین شیعه سِی صفحه توئیتر شیعه سِی کانال مذهبی تلگرام شیعه سِی اینستاگرام شیعه سِی
    عضویت در خبرنامه شیعه سِی

    حمایت مالی از شیعه سِی
    حمایت از شیعه سِی

    *۷۸۸*۹۷*۳۸۳۰#

    پاسخگوی دینی | صفحه اصلی شیعه سِی | مرکز دانلود اسلامی | دایرکتوری اسلامی | خبرخوان مذهبی | کمپین عاشقان | پخش زنده | حمایت از شیعه سِی | ارتباط با ما
    در راستای توسعه فرهنگ گفتگوی دینی، استفاده از مطالب این سایت با ذکر منبع، آزاد (بلامانع) است.

    ✘ بستن کانال های مذهبی شیعه سِی
    ...