اولین بار است که به شیعه سِی آمده اید؟ لطفا راهنما را مشاهده فرمایید.
x

حمایت مالی از شیعه سِی

بودن نفت و مواد شیمیایی مفید در زمان پیامبر اکرم (ص)

0 امتیاز
21 بازدید
سوال شده 31 خرداد 1396 در تاریخی توسط محمد علی  
ویرایش شده 1 تیر 1396 توسط العبد

با عرض سلام و خسته نباشید
در زمان پیامبر اسلام و امامان در عربستان و عراق نفت و مواد شیمیایی مفید وجود داشته است ولی نه امامان و پیامبر از نفت در قرآن یا در کتاب دینی نام نبردند. مگر ما نمی گوییم که امامان و پیامبر علم غیب داشتن یا علم به حقایق، پس چرا از نفت نام نبرده اند.
با تشکر


کانال مذهبی تلگرام شیعه سِی

2 پاسخ

0 امتیاز
پاسخ داده شده 3 تیر 1396 توسط العبد (4,041 امتیاز)   3 9 22

با عرض سلام و احترام و با تشکر از ارتباطتان با پاسخگوی دینی شیعه سِی
در خصوص سوال شما نکاتی را باید خدمتتان عرض کنم:
1. اینکه آیا در قرآن درباره نفت و ... مطلب آمده است یا خیر؛ بعضی در تفسیر آیات ابتدایی سوره اعلی (سَبِّحِ اسْمَ رَبِّکَ الْأَعْلَى ﴿۱﴾ الَّذِی خَلَقَ فَسَوَّى ﴿۲﴾ وَالَّذِی قَدَّرَ فَهَدَى ﴿۳﴾ وَالَّذِی أَخْرَجَ الْمَرْعَى ﴿۴﴾ فَجَعَلَهُ غُثَاء أَحْوَى ﴿۵﴾) این آیات را اشاره به تشکیل نفت دانسته اند.
2. این که نام نفت در قرآن نیامده، مسئله عجیبی نیست؛ چرا که به جز اسم نفت موارد بسیار دیگری نیز وجود دارد که در قرآن به آنها اشاره نشده است. بدیهی است که این نقصی برای قرآن نخواهد بود؛ زیرا قرآن کتاب دائرة المعارف نیست، تا اسامی هر چیزی در آن وجود داشته باشد. وقتی می گوییم قرآن کتابی جامع است، منظورمان این است که همه چیزهایی که انسان برای رسیدن به کمال و سعادت اخروی و دنیوی خود بدان محتاج است، در قرآن بیان شده است.
بدلیل گستردگی موضوعات، قرآن کمتر به جزئیات پرداخته است. از آنجا که توجه به مخلوقات و آثار خداوند یکی از راه های خداشناسی می باشد، غالبا از مواردی که در معرض دید مردم بوده در قرآن یاد شده است.
3. هر چند موضوعاتی همانند نفت در قرآن کریم مورد بیان قرار نگرفته است اما مطالب اعجاز آور علمی، که پاره ای از آن علوم، جزء اکتشافات روز بشر به حساب می آیند و تا سال های گذشته برای بشر روشن نبودند در قرآن کریم وجود دارند.

در این خصوص سوالات مشابهی نیز مطرح شده اند که به طور نمونه به بررسی یکی از آنها می پردازیم:
چرا در قرآن کریم درباره برف هیچ آیه‌ای وجود ندارد؟
قرآن کتاب هدایت است و هر آنچه به این منظور کمک می رساند در این کتاب مقدس آمده است و روش آن در بیان مطالب، اشاره به اصل و کلیات آنهاست و کمتر به بیان فروع و جزئیات پرداخته است که شاید دلیل آن گستردگی بیش از حد تصور موضوعات و احکام جزئی باشد. [1]

در قرآن و دیگر منابع اسلامی به طبیعت و مظاهر آن و موجودات مختلف توجه بسیاری شده و از آنها به عنوان نعمت ها و نشانه های خداوند یکتا و عظمت و قدرت او یاد شده است؛ زیرا یکی از راه های خداشناسی توجه به مخلوقات و آثار خدا است، به همین دلیل بیشتر، چیزهایی که در معرض دید مردم بوده، در قرآن از آنها یاد شده، تا در خلقت آنها دقت شود. [2]

بنابراین، اگر نام چیزی در قرآن نیامده، مسئله عجیبی نیست؛ چرا که به جز اسم برف موارد بسیار دیگری نیز وجود دارد که در قرآن به آنها اشاره نشده است. برای مثال درباره میوه‌ای؛ مانند پرتقال یا لیمو و یا موز یا درباره موادی؛ مانند نفت و بنزین و بسیاری از چیزهای دیگر مطلبی در قرآن وجود ندارد. پس این پرسش نسبت به همه آنها وجود خواهد داشت. بدیهی است که این نقصی برای قرآن نخواهد بود؛ چراکه قرآن کتاب دائرة المعارف نیست، تا اسامی هر چیزی در آن وجود داشته باشد. وقتی می گوییم قرآن کتابی جامع است، منظورمان این است که همه چیزهایی که انسان برای رسیدن به کمال و سعادت اخروی و دنیوی خود بدان محتاج است، در قرآن بیان شده است.

معنای جامعیت قرآن
عقیده ما مسلمانان آن است که قرآن از جامعیت برخوردار است، اما این بدان معنا نیست که حل همه مشکلات را از قرآن انتظار داشته باشیم.
گرچه درباره جامعیت قرآن تحلیل های متعددی از سوی دانشمندان ارائه شده است، اما عمدتاً جامعیت را در راستاى اهداف دین [3] تلقى کرده‏ اند و جامعیت قرآن را امرى اضافى و نسبى دانسته‏ اند.

قرآن کریم، کتاب هدایت براى عموم مردم است و جز این کارى ندارد. البته همه آن چیزهایى که برگشتش به هدایت است؛ از معارف حقیقیه مربوط به مبدأ و معاد و اخلاق فاضله و شرایع الهیه و قصص و مواعظى که مردم در اهتدا و راه یافتنشان به آن محتاجند، در قرآن وجود دارد. [4] دین آمده است آن چیزهایى را در اختیار مردم قرار دهد که مردم با پاى خویش نمى‏توانند به آن برسند. اساساً قرآن کریم و همچنین دین، شأنش این نیست که در امورى که مربوط به یافته‏ هاى خود بشر است دخالت کند؛ زیرا خداوند به انسان عقل و خرد و اندیشه ارزانى داشته است. [5] مسلماً دین در صدد از کار انداختن استعدادهاى بشرى نیست؛ چرا که لازمه‏اش عبث بودن خلقت حواس و عقل و تجربه بشر است. [6] قرآن مجید اساس برنامه خود را بر خداشناسى قرار داده و اعتقاد به یگانگى خدا را اولین اساس دین شناخته است و پس از شناساندن خدا، معادشناسى (اعتقاد به روز رستاخیز که در آن پاداش و کیفر کردار نیک و بد انسان داده خواهد شد) را از آن نتیجه گرفته و اصل دیگر قرار داده است و پس از آن پیامبر شناسى را از معادشناسى نتیجه گرفته است؛ زیرا پاداش اعمال نیک و بد، بدون ابلاغ قبلى - طاعت و معصیت و نیک و بد - از راه وحى و نبوت، صورت نمى‏گیرد. و آن را نیز اصل دیگر قرار داده، و در نتیجه اعتقاد به یگانگى خدا و اعتقاد به نبوت و اعتقاد به معاد را اصول دین اسلام شمرده است.

پس از آن، اصول اخلاق پسندیده و صفات حسنه مناسب اصول سه‏ گانه را که یک انسان واقع ‏بین با ایمان باید واجد آنها و متصف به آنها باشد، بیان کرده و سپس قوانین عملى که در حقیقت حافظ سعادت حقیقى و زاینده و پرورش دهنده اخلاق پسندیده و بالاتر از آن عامل رشد و ترقى اعتقادات حقه و اصول اولیه است، تأسیس و بیان کرده است. اخلاق پسندیده همیشه با یک رشته اعمال و افعال مناسب زنده مى‏ماند. چنان که اخلاق پسندیده نسبت به اعتقادات اصلى همین وضعیت را دارند؛ مثلاً کسى که جز کبر و غرور و خودبینى و خودپسندى نمى‏شناسد اعتقاد به خدا و خضوع در برابر مقام ربوبى را نباید از وى توقع داشت و کسى که یک عمر معناى انصاف و مروت و رحم و عطوفت را نفهمیده است، نمى‏تواند ایمانى به روز رستاخیز و بازخواست داشته باشد. [7]

قرآن مجید مشتمل است بر هدف کامل انسانیت و آن را به کامل ترین وجهى بیان مى‏کند؛ زیرا هدف انسانیت که با واقع بینى سرشته شده ‏است همان جهان بینى کامل است که لازمه آن به کار بستن اصول اخلاقى و قوانین عملى مناسب با آن است که قرآن مجید تشریح کامل این مقصد را به عهده دارد. خداى متعال در وصف آن مى‏فرماید: "یهدى الى الحق و الى طریق مستقیم" [8] ؛ هدایت مى‏کند قرآن مجید به سوى حق (در اعتقاد) و به سوى راهى راست (در عمل). [9]

آیت الله مکارم شیرازی نیز معتقد است: با توجه به این که قرآن کتاب تربیت و انسان سازی است که برای تکامل فرد و جامعه در همه جنبه های معنوی و مادی نازل شده است، منظور از جامعیت؛ تمام اموری است که برای پیمودن این راه لازم است، نه این که قرآن یک دائرة المعارف بزرگ است که تمام جزئیات علوم ریاضی و جغرافیایی و شیمی و فیزیک و گیاه شناسی و مانند آن در آن آمده است. [10]

با توجه به مطالب بالا می توان نتیجه گرفت که جامعیت قرآن بدان معنا است که در قرآن تمام چیزهایی آمده است که به شکلی به هدایت انسان‌ها مربوط می شده است و در صورت عدم اشاره به چیزی این نقصی برای قرآن نیست.

رعایت زبان و فرهنگ اعراب
قرآن در تبلیغ خود به این دلیل که مخاطبان اولیه‌اش اعراب بوده‌اند، طوری سخن گفته است که برای آنها قابل فهم باشد. با کمی دقت در مثال‌های قرآن می‌فهمیم که خداوند از کلماتی استفاده کرده است که برای اعراب قابل فهم باشد و آنها را دچار سردرگمی نکند؛ مثلاً در قرآن از میوه‌هایی مانند انجیر، زیتون و خرما که برای آنها شناخته شده‌تر بوده، نام برده شده است، اما به میو‌ه‌هایی؛ مانند آناناس و موز که برای آنها آشنا نبوده، اشاره نشده است. به عبارت دیگر، قرآن در کلام خود با مخاطبانش رعایت سطح فکری و فرهنگی آنها را کرده است، [11] این دقیقاً مانند آن است که گفته شود؛ چرا قرآن به زبان عربی نازل شده و از زبان‌های دیگر استفاده نکرده است. چنین چیزی ممکن است نسبت به برف نیز وجود داشته باشد.

البته منظور ما از این نکته این نبود که قرآن از فرهنگ اعراب تأثیر گرفته است [12] ، بلکه تنها می‌خواستیم بگوییم قرآن چون به زبان عربی نازل شده است، برای بیان مطالب و تعالیم آسمانی خود باید از کلمات این زبان استفاده کند و ناچاراً باید طوری سخن بگوید که مخاطب خود را دچار سردرگمی نکند. با بیان مثالی سخن را به پایان می بریم: اگر شما بخواهید مطلب مهمی را به بچه‌ای بگویید ناچارید از زبان کودکانه‌ او استفاده کنید تا بتواند کلام شما را بفهمد؛ در عین حال- اگر انسان راست گویی باشید- با دروغ و موهومات کودکانه او را سرگرم نمی‌کنید. پس کلام شما نه دروغ بود نه کلامی علمی که برای آن کودک قابل فهم نباشد.

پی نوشت:
[1] برای آگاهی بیشتر؛ نک: ولایت و دیانت، جستارهایى در اندیشه‏ سیاسى اسلام؛ استاد مهدى هادوى تهرانى، صص 47-57
[2] اقتباس از سؤال 1152 (سایت: 1246)
[3] از این رو آن زمانی که گفته می شود دین اسلام از جامعیت برخوردار است، مقصود این نیست که همه مسائل نظری و عملی مربوط به زندگی مادی و معنوی انسان، خواه در سطح مسائل کلان و کلی، و خواه در زمینه مسائل خاص و جزیی، توسط دین بیان شده است، بلکه مقصود این است که دین در راستای هدف و رسالتی که دارد؛ یعنی هدایت انسان به سوی کمال واقعی و همه جانبه او، از بیان هیچ نکته ای فرو گذار نکرده است.
اما باید توجه داشت که دو گونه هدف و رسالت برای دین قابل تصور است:
الف. هدف و رسالت دائمی و پایدار (هدف اصلی)؛ که به هیچ دوره تاریخی یا منطقه جغرافیایی اختصاص ندارد.
جهت دهی به عقل و حس (یعنی مسیر رسیدن به معرفت های حسی و عقلی را روشن سازد) و تکمیل معرفت بشری (یعنی افق هایی از حقیقت که از دسترس عقل و حس بیرون است، برای انسان تبیین گردد) ، دو هدفی است که در این بخش می گنجند و بشر در این دو حوزه همیشه نیازمند دین است.
ب. هدف و رسالت مقطعی و ناپایدار (هدف ثانوی)؛ مثل ارائه راه کارهای خاص متناسب با پاره ای از شرائط ویژه زمانی و مکانی و بیان برخی از مسائل علمی و فکری در دوره ای خاص و برای عده ای از انسان ها در شرائط ویژه.
بدیهی است که با تغییر شرایط، زمان و مکان راه کارهای ارائه شده توسط دین دیگر کارائی نخواهند داشت و از آن رو که از اهداف پایدار و دائمی محسوب نمی شوند، نباید بر آن راه کار پافشاری کرد. دین نیامده و نخواسته است عقل و اندیشه آدمی را تعطیل کند و رسالت دین قرار دادن وحی بجای عقل نیست، بلکه رسالت وحی این است که اولا: مسیر رسیدن به معرفت های عقلانی و تجربی را روشن سازد، و ثانیا: افق هایی از حقیقت را که از دسترس عقل و حس بیرون است، برای انسان روشن کند. نک: ربانی گلپایگانی، علی، «جامعیت و کمال دین»، صص16-17.
براین اساس در اهداف پایدار باید به سراغ دین رفت و در اهداف ناپایدار به سراغ عقل و حس.
اما مکانیسم‌ و سازوکار ویژه‌ای‌ که‌ در سیستم‌ قانونگذاری ‌اسلام‌ وجود دارد و به‌ واسطه‌ آن‌ می‌توان دو مقوله‌ ثابت‌ و متغیر را در باب ‌دین‌ و زندگی‌ بشر به‌ هم‌ پیوند داد، و آن‌ دو را در کنار هم‌ نشاند، عناصر و ارکان‌ پنج گانه‌ای‌ است که عبارتند از: 1. احکام‌ اولیه‌ و ثانویه؛ 2. تشریع‌ اجتهاد در اسلام ؛ 3. نقش‌ کلیدی‌ عقل‌ در اجتهاد؛ 4. ملاکات‌ احکام‌ و قاعده‌ اهم‌ و مهّم؛ 5. مسؤولیت ‌ها و اختیارات‌ حاکم‌ اسلامی . نک: همان، صص 77-94.
در این باره مطالعه نمایه: نظریه اندیشه مدوّن در اسلام ، سؤال 900 (سایت: 988)، را به شما توصیه می کنیم.
[4] نک: طباطبایی، محمد حسین، «المیزان فى تفسیر القرآن»، ج 12، ص 347
[5] معرفت، محمد هادی،«جامعیّت قرآن کریم نسبت به علوم و معارف بشرى»، فصلنامه‏ «نامه مفید»، ‏ ش 6، ص 6
[6] معرفت، محمد هادی، فصلنامه «نقد و نظر»، ش 1، صص 63 - 64
[7] . خداى متعال در خصوص ارتباط اعتقادات حقه و اخلاق پسندیده با عمل مى‏فرماید: «الیه یصعد الکلم الطیب و العمل الصالح یرفعه» فاطر، 10؛ «سخن (اعتقاد) پاک به سوى خدا صعود مى‏کند و عمل صالح بلندش مى‏کند، یعنى در صعود اعتقاد کمک مى‏کند». همچنین در خصوص ارتباط اعتقاد به عمل مى‏فرماید: «ثم کان عاقبة الذین اساؤا السوآى ان کذبوا بآیات الله و کانوا بها یستهزؤن» روم، 10؛ «پس از آن سرانجام کار کسانى که کار بد مى‏کردند باین جا کشید که آیات خداوند را تکذیب کردند و به آنها استهزاء مى‏کردند»
[8] . احقاف، 30
[9] اقتباس از پاسخ، 3212 (سایت: 3938)
[10] مکارم شیرازی، ناصر، تفسیر نمونه، ج 11، ص 361، دارالکتب الاسلامیة، تهران، 1374
[11] ایازی، محمد علی، قرآن و فرهنگ زمانه، ص 80، انتشارات کتاب مبین
[12] ب رای آگاهی بیشتر، نمایه: وحی و زبان عربی، سؤال 2946 (سایت: 3175)

 

برگرفته از: درس هایی از قرآن - شایعات - اسلام کوئست - رهروان ولایت

0 امتیاز
پاسخ داده شده 3 تیر 1396 توسط العبد (4,041 امتیاز)   3 9 22

چرا ائمه معصومین مخترع یا مکتشف نبودند؟ از قبیل اختراع برق یا تلفن یا اختراعاتی که تحولی در زندگی انسان ها داشته باشد؟
در مورد علم معصومین (علیهم السلام) آنچه مسلم است و در صحت آن تردیدی نیست این است که وظیفه اصلی انبیاء و امامان علیهم السلام،‌ هدایت انسان ها برای رسیدن به تكامل انسانی و سعادت دنیوی و اخروی است. بر این اساس باید به تمام احکام و قوانین شریعت که برای سعادت دنیوی و اخروی مردم ضرورت دارد, آگاهی داشته باشد. همین طور از صفات نیک و زشت و عقاید صحیح و باطل مطلع باشد.
آن چه را که برای ارشاد و هدایت انسان ها و اداره امور دنیوی و اخروی آنان لازم است بداند، اما این که در سایر رشته ها و فنون علمی، مثل طبابت و گیاه شناسی و صنعت و فناوری و جبر و مثلثات و هندسه و فیزیک و شیمی و... نیز مهارت و تخصص داشته باشد، بین اندیشمندان اسلامی اختلاف است.
دلایلی که برای اثبات عالم بودن پیامبران و امامان ارائه می شود، بیش از این دلالت ندارد که پیامبر و امام باید به تمام علومی که به گونه ای در ارشاد و هدایت مؤثر است، آگاهی داشته باشد، اما برای سایر علوم دلیل نداریم.
دلیل نداریم که حتماً لازم باشد امام، مهندس و ریاضی دان و زمین شناس ومخترع و یا مکتشف باشد اما اگر دانستن یکی از این ها برای اثبات امامت یا ارشاد و هدایت خلق ضروری باشد (1) می تواند از نیروی باطنی خود استفاده کند و با جهان غیب تماس بگیرد و علوم و اطلاعات لازم را به دست آورد.
منبع تمام حقایق در اختیار پیامبران و امامان است و هر وقت ضرورت اقتضا کند می تواند بهره برداری کند; به همین دلیل ائمه اطهار گاهی ازخواص گیاهان و از حوادث زمین و آسمان خبر می دادند. زمانی از سخنان حیوانات گزارش می دادند و با زبان های غیر عربی تکلّم می کردند، اما گاهی برای مداوا و درمان خود به دکتر مراجعه می کردند و دارو استفاده می نمودند.(2)
البته برخی انبیاء عظام (علیهم السلام) دست به برخی اختراعات زدند مانند ساختن كشتی توسط حضرت نوح (علیه السلام) ، همانگونه كه قرآن كریم می فرماید : « فَأَوْحَيْنا إِلَيْهِ أَنِ اصْنَعِ الْفُلْكَ بِأَعْيُنِنا وَ وَحْيِنا» "ما به نوح وحى كردیم كه: «كشتى را در حضور ما، و مطابق وحى ما بساز"(3) و اختراع زره توسط حضرت داود علیه السلام زدند‌ : «‌ وَ عَلَّمْناهُ صَنْعَةَ لَبُوسٍ لَكُمْ لِتُحْصِنَكُمْ مِنْ بَأْسِكُمْ فَهَلْ أَنْتُمْ شاكِرُونَ » " و ساختن زره را بخاطر شما به او تعلیم دادیم، تا شما را در جنگهایتان حفظ كند آیا شكرگزار (این نعمتهاى خدا) هستید؟ "(4) البته آن هم نه به خاطر این كه اختراعی كرده باشند و اسمشان در لیست مخترعان جای بگیرد بلكه اگر انبیاء (علیهم السلام) به اینگونه موارد دست می زدند عمدتا در جهت هدایت و به عنوان معجزه ای از معجزات الهیه و رفع نیازی ضروری از امت خویش بوده است.
با توجه به مطالب فوق در پاسخ به سؤال شما باید گفت:
اول: ائمه اطهار، به اعتبار بدن مادی و عنصری و علم حصولی ,لازم نبود همه چیز را بدانند و به پیروان خود یاد بدهند, هر چند به اعتبار نورانیت ذاتی که داشتند و به اعتبار مقام ولایت , همه حقایق را می دانستند و به آن علم حضوری و شهودی داشتند ولی از علوم غیبی تنها در مواردی بهره می گرفتند که اثبات امامت یا ارشاد و هدایت مردم متوقف بر آن بود, زیرا وظیفه اصلی ائمه علیهم السلام ارشاد وهدایت ونشان دادن مسیر سعادت دنیا و آخرت به مردم است، نه بهره مند کردن آنها از امکانات رفاهی وتکنولوژی و... در نتیجه اگر این بزرگواران از علوم و صنایع جدید خبر نداده یا آنها را اکتشاف واختراع نکردند ، یکی از دلائل آن موضوعیت نداشتن انجام این امور در راستای اهداف اصلی امامت ،یا در واقع , عدم ضرورت آن بوده است, تا امام برای اطلاع از آن , از علوم غیبی خویش استمداد بجویند.
دوم: همیشه انجام اختراعات و اکتشافات معلول حاصل شدن مقدمات متعدد علمی وفنی است؛ یعنی در واقع امکان دارد انسان از تکنولوژی بهره مند باشد. اما چون مقدمات فنی وابزار لازم برای تحقق آن فراهم نیست، ساختن و تولید آن هم ممکن نباشد .به عنوان مثال تولید اتومبیل حلقه پایانی ابزار و امکانات و فناوری های مادر است . علم پیچیده ماشین سازی تنها یک حلقه از این مقدمات است مانند تولید فلزات متفاوت با آلیاژهای گوناگون ،تولید واستحصال بنزین از مواد آلی موجود در طبیعت ،تولید دستگاه ها و تکنولوژی ریخته گری و قالب بندی فلزات، تهیه مواد اولیه ،سیستم های برقی ،احتراق ،حرکتی و... بدیهی است که در آن دوران اولی ترین مقدمات تحقق اختراعات نیز محقق نشده بود .
سوم: اهل بیت تا آنجا که برایشان امکان وزمینه فعالیت فراهم شد برای رسیدن به این مراحل از پبشرفت و شکوفایی علمی تلاش کردند ؛یعنی با آموزش شاگردان متعدد وترسیم خطوط کلی علوم ، زمینه رشد وتکامل تدریجی علوم پایه را که مقدمه اختراعات واکتشافات بود ، فراهم نمودند تا جایی که بسیاری از علوم تجربی ، گام های اولیه شکوفایی را از مجالس درس وبه واسطه شاگردان امام صادق علیه السلام وسایر ائمه برداشتند.
در این رابطه به افرادی مانند جابر بن حیان كوفی می توان اشاره كرد كه متجاوز از پانصد رساله علمی در علم شیمی و علوم دیگر كه از منبع علم الهی امام صادق علیه السلام استفاده كرده است ، می تواند اشاره كرد.
همچنین مباحث علمی فراوانی در كلاس های امام باقر و امام صادق علیهما السلام مطرح می شده است كه تاریخ مقداری از آنها را گزارش نموده است. برای آگاهی بیشتر از این موارد می توانید به كتاب « امام صادق مغز متفكر جهان شیعه » كه مجموعه مقالات دانشمندان مركز اسلامی استراسبورگ است مراجعه فرمائید.
همچنین به كتابهائی كه در زمینه طب و پزشكی از خود ائمه اطهار علیهم السلام رسیده است مانند طب الصادق و طب الرضا علیهم السلام نیز می توانید مراجعه كنید.
البته در پرداختن به این علوم وتکنولوژی ها رعایت وضع ادراکی مخاطبان وشاگردان هم مهم است. زیرا اصولا معلم و مربی و استاد مطالبی را برای شاگردان بیان می کند که ظرفیت و توان درک تصوری آن را داشته باشند.
این که ائمهء اطهار (ع) از برخی ازاین علوم خبرندادند، شاید علتش عدم توانایی ادراک و نبود ظرفیت مخاطبان بوده است . به این دلیل اصلاً ازبرخی مسائل سخنی به میان نیاوردند و یا با استعاره و تشبیه وکنایه، چنان که وقتی خواستند به مردم تفهیم کنند موجودات مرموزی به نام میکروب وجود دارد, می فرمودند: از کوزه های گلی شکسته آب ننوشید, زیرا محل و جایگاه شیطان یا جنیان است .
چهار: به انجام رساندن این اختراعات واکتشافات نیازمند امکانات وآزادی های اجتماعی است که تقریبا همه ائمه از ان بی بهره بودند. فشار واختناق حاکمان ستمگر وغصب خلافت وامکانات ظاهری، امکان ورود در این عرصه ها را به این بزرگواران نمی داد.
برای مطالعه بیشتر در این مورد می توانید به:
1- علم امام ،‌ محمد حسین مظفر
2- بررسی مسائل كلی امامت ، ابراهیم امینی

پی نوشت:
1. ر.ك :‌ محمد حسین تهرانی ، امام شناسی ،‌مشهد ، انتشارات علامه طباطبائی ، 1426 هـ.ق ،‌ ج 1 ،‌ص241
2. ابراهیم امینی , بررسی مسائل کلّی امامت , قم ،‌ بوستان كتاب ، 1386 هـ..ش ،‌ ص 322ـ 325
3. مومنون (23) ،‌ آیه 27
4. انبیاء(21) ،‌ آیه 80

برگرفته از: پاسخگو

لطفا برای اطلاع از آخرین سوالات سایت، عضو خبرنامه شیعه سِی شوید.

سوالات مشابه

0 امتیاز
5 پاسخ 53 بازدید

لطفا برای اطلاع از آخرین سوالات سایت، عضو خبرنامه شیعه سِی شوید.

پخش زنده تصاویر اماکن مذهبی

با توجه به طرح سوالات و شبهات فراوان، در صورتی که مطالب طرح شده را برای خود مضر تشخیص دادید، از مطالعه آنها بپرهیزید.
توجه: محتوای سامانه پرسش و پاسخ توسط کاربران ایجاد می گردد. لطفا در صورت مشاهده محتوای نامناسب، آن را گزارش کنید.

387 سوال

567 پاسخ

24 دیدگاه

38 کاربر

فعال‌ترین کاربران
این ماه:
    Gute Mathe-Fragen - Bestes Mathe-Forum

    آخرین ثبت نام کنندگان

    • mahdiran (امتیاز 55 ) زمان ثبت نام Jul 13, 2017

    • محمد (امتیاز 55 ) زمان ثبت نام Apr 03, 2017

    • دستگزار (امتیاز 55 ) زمان ثبت نام Nov 25, 2016

    • alioi (امتیاز 55 ) زمان ثبت نام Aug 19, 2016

    • mo.de (امتیاز 55 ) زمان ثبت نام Apr 11, 2016

    عنوان های کاربری اخیر

    تاییدشده
    - محمد -
    پرسش معروف
    - siamak1210 -
    پرسش جالب
    - العبد -
    پرسش جالب
    - العبد -
    نگهبان
    - العبد -

    شیعه سِی را دنبال کنید...

    صفحه ارتباط با ماآخرین سوالات پرسیده شدهصفحه گوگل پلاس شیعه سِیبخش پرسش های مرتبط با شیعه سِیصفحه فیسبوک شیعه سِیگروه لینکدین شیعه سِی صفحه توئیتر شیعه سِی کانال مذهبی تلگرام شیعه سِی اینستاگرام شیعه سِی
    عضویت در خبرنامه شیعه سِی

    حمایت مالی از شیعه سِی
    حمایت از شیعه سِی

    *۷۸۸*۹۷*۳۸۳۰#

    پاسخگوی دینی | صفحه اصلی شیعه سِی | مرکز دانلود اسلامی | دایرکتوری اسلامی | خبرخوان مذهبی | کمپین عاشقان | پخش زنده | حمایت از شیعه سِی | ارتباط با ما
    در راستای توسعه فرهنگ گفتگوی دینی، استفاده از مطالب این سایت با ذکر منبع، آزاد (بلامانع) است.

    ✘ بستن کانال مذهبی شیعه سِی
    ...