اولین بار است که به شیعه سِی آمده اید؟ لطفا راهنما را مشاهده فرمایید.
x

حمایت مالی از شیعه سِی

زیارت از راه دور اهل بیت و چهارده معصوم (ع)

0 امتیاز
46 بازدید
سوال شده 28 دی 1395 در فقه و احکام شرعی توسط بی نام  

آیا از راه دور نیز می توان حرم ائمه اطهار  و امامان (ع) را زیارت نمود؟
آیا آنهایی که امکان زیارت حضوری را نداشته و به قبور آن بزرگواران دسترسی ندارند می توانند از راه دور اقدام به انجام اعمال زیارتی کنند؟ آیا این زیارت قبول بوده و ثواب دارد؟
چه دعا ها و اعمالی برای زیارت از راه دور آورده شده و این نوع زیارت چه آدابی دارد؟


کانال مذهبی تلگرام شیعه سِی

2 پاسخ

0 امتیاز
پاسخ داده شده 28 دی 1395 توسط العبد (4,041 امتیاز)   3 9 22

آیا حرم اهل بیت (ع) را می توان از راه دور زیارت کرد؟
کسانی که به صورت حضوری و از نزدیک نمی توانند به بارگاه های ملکوتی ائمه اطهار (ع) و دیگر حرم ها و اماکن مقدس مشرف شده و زیارت نمایند می توانند به جای خواندن زیارات مخصوص داخل حرم كه با اذن دخول و آداب خاصی انجام می گیرد، زیارات مخصوص راه دور و یا زیاراتی را بخوانند كه در روایات تصریح شده است كه این زیارت را می توان از راه دور و نزدیك خواند. در ادامه، چند نمونه از این اعمال و دعاها بیان می گردد.

اعمال و دعاهای زیارت از راه دور
1- برای پیامبر اكرم (ص) و ائمه معصومین (علیهم السلام) افزون بر زیاراتی كه مخصوص حرم مطهر آنان است زیاراتی نقل شده كه زائر می تواند آن زیارت را از راه نزدیك و در حرمش یا از راه دور در شهر خود بخواند و به ثواب زیارت نایل گردد. به چند نمونه زیر توجه شود:
اول) به روایت صحیح از امام رضا (ع) (1) زیارتی برای پیامبر اكرم (ص) نقل شده كه بعد از هر نماز از دور و نزدیك خوانده می شود. و یا برای آن حضرت زیارت مخصوص از راه دور وارد شده كه در مفاتیح ذكر شده است.
دوم) برای هر روز هفته زیارتی برای یك یا چند نفر از چهارده معصوم (ع) نقل شده است. چنان كه برای هر یك از چهارده معصوم (ع) در اواخر مفاتیح الجنان صلواتی ذكر شده است كه این صلوات ها را هر روز و در هر جا می توان به عنوان زیارت آن ارواح مقدسه خواند.
سوم) شیخ عباس قمی در مفاتیح الجنان به نقل از كتاب مصباح شیخ طوسی و جمال الاسبوع سید بن طاوس می نویسد:
از امام صادق (ع) روایت شده هر كه می خواهد قبر رسول خدا (ص) و قبور امیر المؤمنین و فاطمه و حسن و حسین و قبور سایر ائمه (علیهم صلوات الله) را در شهر خودش زیارت كند، در روز جمعه غسل كند و دو جامه پاكیزه (همانند زایران خانه خدا) بپوشد و به پشت بام و یا هر مكان بلندی در خانه خود قرار گیرد و یا به صحرا رود، چهار ركعت نماز بگذارد (هر دو ركعت یك سلام مثل نماز صبح)، پس از تشهد و سلام برخیزد و رو به قبله بایستد و بگوید:
السَّلَامُ عَلَيْكَ أَيُّهَا النَّبِيُّ وَ رَحْمَةُ اللَّهِ وَ بَرَكَاتُهُ السَّلَامُ عَلَيْكَ أَيُّهَا النَّبِيُّ الْمُرْسَلُ وَ الْوَصِيُّ الْمُرْتَضَى وَ السَّيِّدَةُ الْكُبْرَى وَ السَّيِّدَةُ الزَّهْرَاءُ وَ السِّبْطَانِ الْمُنْتَجَبَانِ وَ الْأَوْلَادُ وَ الْأَعْلَامُ وَ الْأُمَنَاءُ الْمُسْتَخْزَنُونَ جِئْتُ انْقِطَاعاً إِلَيْكُمْ وَ إِلَى آبَائِكُمْ وَ وَلَدِكُمُ الْخَلَفِ عَلَى بَرَكَةِ الْحَقِّ فَقَلْبِی لَكُمْ سِلْمٌ وَ نُصْرَتِی لَكُمْ مُعَدَّةٌ حَتَّى يَحْكُمَ اللَّهُ بِدِینِهِ فَمَعَكُمْ مَعَكُمْ لَا مَعَ عَدُوِّكُمْ إِنِّی لَمِنَ الْقَائِلِینَ بِفَضْلِكُمْ مُقِرٌّ بِرَجْعَتِكُمْ لَا أُنْكِرُ لِلَّهِ قُدْرَةً وَ لَا أَزْعُمُ إِلَّا مَا شَاءَ اللَّهُ سُبْحَانَ اللَّهِ ذِی الْمُلْكِ وَ الْمَلَكُوتِ يُسَبِّحُ اللَّهَ بِأَسْمَائِهِ جَمِیعُ خَلْقِهِ وَ السَّلَامُ عَلَى أَرْوَاحِكُمْ وَ أَجْسَادِكُمْ وَ السَّلَامُ عَلَيْكُمْ وَ رَحْمَةُ اللَّهِ وَ بَرَكَاتُهُ .
چهارم) در روایات زیادی آمده است كه ملكی موكل است برآن كه هر مؤمنی بگوید "صَلَّى اللّهُ عَلى مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ وَ سَلَّمَ"، آن ملك نخست به او جواب می دهد و می گوید «و علیك»، پس از آن خدمت پیامبر اكرم (ص) عرض می كند فلان شخص برای شما سلام رسانده است. حضرت می فرماید:"وَ عَلَیهِ السَّلامُ" (3) و همین مضون برای زیارت و سلام دادن به همه چهارده معصوم (ع) نیز وارد شده است.
2- چند نمونه از زیاراتی كه در روایات تصریح شده كه از راه دور و نزدیك می توان خواند.
اول) زیارت امین الله را به قصد هریك از امامان (ع) از راه دور و نزدیك و در هر زمان می توان خواند. (4)
دوم) زیارت عاشورا را هر روزه از راه دور و نزدیك می توان خواند. چنان كه از امام باقر و امام صادق (علیهما السلام) روایت شده هر كسی در هر كجا از شهرها باشد و نتواند به زیارت اباعبدالله در حرم مطهرش مشرف شود، به پشت بام و یا هر مكان بلندی در خانه خود قرار گیرد و یا به صحرا رود، ابتدا دو ركعت نماز بخواند و بعد زیارت عاشورا بخواند و در عزا و مصیبت آن حضرت گریه كند و بر قاتلینش لعن و نفرین كند. من ضامنم همه آن ثواب ها را خدا به او برساند. (5)
سوم) خواندن زیارات جامعه در هر زمان و مكان برای هر یك از ائمه (ع) (6)
چهارم) شیخ عباس قمی پس از ذكر سه زیارت مخصوص امیرالمؤمنین (ع) در روز عید غدیر می نویسد:
در كتاب هدیه الزائرین اشاره شده است كه این زیارات را هر روز از راه نزدیك و دور می شود خواند. و یا برای روز 17 ربیع كه روز میلاد پیامبر اكرم (ص) است، زیارت مخصوصی برای امیرالمؤمنین (ع) ذكر شده و بعد آمده است كه این زیارت به روز معینی اختصاص ندارد.
پنجم) اگر كسی در شب های جمعه برود پشت بام و یا مكان بلندی و رو به قبله بایستد، سپس نگاهی به سمت راست و چپ كند و قلب خود را ببرد به حرم ابی عبدالله (علیه السلام) و بگوید:
السلام علیك یا ابا عبدالله السلام علیك و رحمه الله و بركاته
ثواب زیارت آن حضرت در نامه عملش نوشته می شود.

آیا ثواب زیارت از راه دور و نزدیک برابر است؟
البته نباید انتظار داشت زیارت كسی كه رنج و خطرات سفر را تحمل می كند و روزهایی جان و مال و وقت خود را فدای راه و آرمان های آن ارواح مقدسه (علیهم السلام) می كند و به این وسیله مكتب آنان و شعایر الهی و توحید را زنده می كند با فردی كه در خانه خود نشسته است نه رنج و خطری را تحمل كرده و نه پول و مالی خرج كرده است و نه از زندگی و وقت خود چیزی گذاشته است، ثوابی همانند و یكسان داشته باشند.
چنان كه برای همه كسانی كه به زیارتش در حرم مطهرشان مشرف می شوند ثوابی برابر نیست. زیرا معرفت و اخلاص ها یكسان نیست. یا رنج و زحمتی كه همه افراد در این راه متحمل می شوند مثل هم نیست. ثواب افراد ضعیف یا پیر با جوان و قوی یكسان نیست. ثواب كسی كه پیاده می رود با كسی كه سواره می رود برابر نیست. ثواب كسی كه آداب زیارت را رعایت می كند و با قصد خالص فقط برای زیارت می رود با كسی كه قصدش زیارت و سیاحت و خرید و تجارت است یكسان نیست.
خداوند همه ما را از پیروان واقعی مكتب چهارده معصوم (ع) قرار دهد و به زیارت شان با اخلاص و معرفت كامل نایل گرداند. ان شاءالله

پی نوشت:
1. مفاتیح الجنان شیخ عباس قمی، زیارت حضرت رسول (ص) در روز شنبه
2. وسایل الشیعه، 29 جلدی، ج 14، ص 597، شیخ حر عاملی، چاپ مؤسسه آل البیت، قم ، سال انتشار 1409ق
3. مفاتیح الجنان،ذیل زیارت حجج طاهره در روز جمعه
4. همان، در اعمال شب و روز عید غدیر
5. همان، در توضیح ثواب زیارت عاشورا
6. در مفاتیح چند زیارت به عنوان زیارت جامعه ذكر شده كه دومی آن زیارت جامعه كبیره است.

برگرفته از: پاسخگو - آوینی

0 امتیاز
پاسخ داده شده 28 دی 1395 توسط العبد (4,041 امتیاز)   3 9 22

زیارت امام حسین (ع) از راه دور
پاداش زیارت امام حسین (علیه السلام) از راه دور
همان گونه که از زیارات گذشته به دست آمد زیارت امام حسین (علیه السلام) از راه دور نیز فضیلت بسیار دارد (چنان که زیارت هر معصوم دیگرى نیز این گونه است) و روایات بسیارى در این رابطه وارد شده که ما در این جا به ذکر چند روایت اکتفا مى کنیم:
1ـ آنچه به عنوان روایت علقمه آمده شاهد خوبى است، زیرا در صدر این روایت وقتى امام باقر(علیه السلام) پاداش زیارت عاشورا در حرم آن حضرت را با آن عظمت بیان مى کند. علقمه مى پرسد: فدایت شوم براى کسى که در شهرهاى دور از کربلا باشد و در چنین روزى (روز عاشورا) رفتن به سوى قبر آن حضرت برایش ممکن نباشد و بخواهد در این روز از دور زیارتش کند چه ثوابى دارد؟ حضرت در جواب، پس از بیان آدابى که خواهد آمد، فرمود: من ضمانت الهى مى کنم کسى که امام حسین (علیه السلام) را در این روز (با رعایت آدابى که خواهد آمد) زیارت کند تمام آن ثواب ها برایش نوشته شود. (1)
2ـ ابن ابى عمیر از امام صادق (علیه السلام) نقل مى کند که: «هرگاه، راه بعضى از شما دور و از خانه اش تا قبور ما مسافت بسیار باشد، در فضاى باز قرار گیرد و دو رکعت نماز بخواند و با اشاره به سوى قبور ما سلام کند که تحقیقاً به ما مى رسد» (2)
3ـ از روایت سُدیر (یکى از یاران امام صادق(علیه السلام)) به خوبى استفاده مى شود که زیارت آن حضرت از دور نیز فضیلت بسیار دارد، به این صورت که در فضاى باز قرار گیرد و به راست و چپ نظر بیفکند، سپس سر خود را به سوى آسمان بلند کند و به جانب قبر امام حسین (علیه السلام) توجّه نماید و بگوید: «اَلسَّلامُ عَلَیْکَ یا اَباعَبْدِاللهِ، اَلسَّلامُ عَلَیْکَ وَ رَحْمَةُ اللهِ وَ بَرَکاتُهُ» که در مقابل آن براى او ثواب بسیار نوشته مى شود» (3)
4ـ در مقدمه زیارت اوّل از زیارات مطلقه امام حسین (علیه السلام) آمده که وقتى راوى از امام صادق (علیه السلام)مى پرسد:
فدایت شوم بسیار مى شود که یادى از امام حسین (علیه السلام) مى کنم در آن هنگام چه بگویم؟ فرمود: سه مرتبه بگو «صَلَّى اللهُ عَلَیْکَ یا اَباعَبْدِاللهِ» که سلام به آن حضرت از دور و نزدیک به او مى رسد. (4)

آداب زیارت امام حسین (علیه السلام) از راه دور
از روایات فوق و نیز از آنچه در فصل زیارت امام حسین (علیه السلام) در روز عاشورا در مفاتیح نوین آمده به دست مى آید، که براى زیارت آن حضرت و عرض ادب به آستان مقدّسش از راه دور، آدابى وارد شده که در ذیل به آن اشاره مى شود:
آداب روز عاشورا:
1ـ در روایتى که از علقمه آمده است:
عرض کردم: فدایت شوم کسى که در شهرى دور از کربلا زندگى مى کند و امکان حضور در نزد قبر آن حضرت در چنین روزى (روز عاشورا) برایش وجود ندارد، چه ثوابى خواهد بود؟ فرمود: اگر چنین است به فضاى باز برود و به سوى آن حضرت اشاره کند و بر قاتلین حضرتش نفرین فرستد و سپس دو رکعت نماز بجا آورد و زمانى را که براى این عمل انتخاب مى کند اوایل روز، پیش از ظهر باشد، آنگاه براى امام حسین (علیه السلام) سوگوارى کند و بر او بگرید و اهل خانه را نیز به عزادارى دعوت کند، و مجلس مصیبت و عزا برپا کند و وقتى (شیعیان آن حضرت) به هم مى رسند تسلیت بگویند، اگر چنین کنند من ضمانت الهى مى کنم که تمام آن ثواب ها (ثواب هایى که در صدر این روایت براى زیارت امام حسین (علیه السلام) در روز عاشورا از نزدیک بیان شده) براى او نوشته شود.
علقمه مى گوید: عرض کردم چگونه وقتى به هم مى رسند به یکدیگر تسلیت گویند؟ فرمود: مى گویند:
«عَظَّمَ اللهُ اُجُورَنا بِمُصابِنا بِالْحُسَیْنِ عَلَیْهِ السَّلام، وَجَعَلَنا وَاِیّاکُمْ مِنَ الطّالِبینَ بِثارِهِ، مَعَ وَلِیِّهِ الاِْمامِ الْمَهْدِىِّ مِنْ آلِ مُحَمَّد عَلَیْهِمُ السَّلامُ»
یعنى "خداوند اجر ما را در مصیبت امام حسین (علیه السلام) فراوان دهد و ما وشما را توفیق جبران خون حضرتش به همراه ولیّش امام مهدى (علیه السلام) که از آل محمّد (علیهم السلام)است، عطا فرماید."

2ـ در ادامه این حدیث آمده است:
اگر بتوانى در این روز کسب و کار را تعطیل کنى بهتر است; زیرا که روز نحسى است که کسب مؤمن در آن روز به نتیجه نمى رسد و اگر به نتیجه برسد، خیر و برکت در آن نخواهد بود، و نیز در چنین روزى، کسى از شما چیزى را براى خانه اش ذخیره نکند که اگر چنین کند براى اهلش مبارک نخواهد بود. (5)
و در بعضى از روایات استحباب غسل کردن براى زیارت روز عاشورا نیز آمده است (6)، و در سایر ایّام نیز همین اعمال را به قصد رجا به هنگام زیارت مى توان بجا آورد.

کیفیّت زیارت امام حسین (علیه السلام) از راه دور:
از مجموع روایات، زیارت آن حضرت از راه دور به یکى از عبارات زیر استفاده مى شود:
1ـ سه بار بگوید: «صَلَّى اللهُ عَلَیْکَ یا اَباعَبْدِاللهِ»
2ـ بگوید: «السَّلامُ عَلَیْکَ یا اَباعَبْدِاللهِ، اَلسَّلامُ عَلَیْکَ وَ رَحْمَةُ اللهِ وَ بَرَکاتُهُ» (7)
3ـ در روایت حنّان بن سُدیر چنین آمده است:
اَلسَّلامُ عَلَیْکَ یا مَوْلاىَ وَ ابْنَ مَوْلاىَ، وَ سَیِّدى وَابْنَ سَیِّدى، اَلسَّلامُ
سلام بر تو اى مولاى من و اى فرزند مولاى من و اى آقاى من و اى فرزند آقاى من، سلام

عَلَیْکَ یا مَوْلاىَ اَلشَّهیدُ بْنُ الشَّهیدِ، والقَتیلُ بْنُ الْقَتیلِ، اَلسَّلامُ عَلَیْکَ
بر تو اى مولاى من شهید فرزند شهید و اى کشته فرزند کشته، سلام بر تو

وَرَحْمَةُ الله وَبَرَکاتُهُ، أَنَا زائِرُکَ یَابْنَ رَسُولِ اللهِ بِقَلْبى وَ لِسانى
و رحمت خدا و برکاتش بر تو باد، من زائر تو هستم اى فرزند رسول خدا با قلب و زبان

وَجَوارِحى، وَ إِنْ لَمْ اَزُرْکَ بِنَفْسى مُشاهَدَةً لِقُبَّتِکَ، فَعَلَیْکَ السَّلامُ یا
و تمام اعضا، هر چند تو را از نزدیک زیارت نکردم و بارگاه تو را ندیدم اما سلام بر تو اى

وارِثَ آدَمَ صَفْوَةِ اللهِ، وَ وارِثَ نُوح نَبِیِّ اللهِ، وَ وارِثَ إِبْراهیمَ خَلیلِ اللهِ،
وارث آدم برگزیده خدا و وارث نوح پیامبر خدا و وارث ابراهیم خلیل الله

وَ وارِثَ موسى کَلیمِ اللهِ، وَوارِثَ عیسى رُوحِ اللهِ، وَ وارِثَ مُحَمَّد
و وارث موسى کلیم الله و وارث عیسى روح الله و وارث محمد

حَبیبِ اللهِ وَنَبِیِّهِ وَرَسُولِهِ، وَ وارِثَ عَلِیٍّ أَمیرِ الْمُؤْمِنینَ وَصِىِّ رَسُولِ اللهِ
حبیب خدا و نبى او و رسول او و وارث على امیرمؤمنان وصىّ رسول خدا

وَ خَلیفَتِهِ، وَ وارِثَ الْحَسَنِ بْنِ عَلِیٍّ وَصِىِّ أَمیرِ الْمُؤْمِنینَ، لَعَنَ اللهُ
و جانشین او و وارث حسن بن على وصىّ امیرمؤمنان خدا لعنت کند

قاتِلیکَ، وَجَدَّدَ عَلَیْهِمُ الْعَذابُ فی هذِهِ السّاعَةِ وَفی کُلِّ ساعَة، أَنَا یا
کسانى که تو را شهید کردند و در این ساعت و در هر ساعت عذاب تازه اى بر آنها بفرست اى

سَیِّدى مُتَقَرِّبٌ إلَى اللهِ جَلَّ وَ عَزَّ، وَ إِلى جَدِّکِ رَسُولِ اللهِ، وَ إلى أَبیکَ
آقاى من! به سوى خداوند متعال و جدّت رسول خدا وپدرت

أَمیرِالْمُؤْمِنینَ، وَإلى أَخیکَ الْحَسَنِ، وَإلَیْکَ یا مَوْلاىَ، فَعَلَیْکَ السَّلامُ
امیرمؤمنان و برادرت حسن و به سوى تو اى آقاى من تقرّب مى جویم پس سلام

وَرَحْمَةُ اللهِ وَ بَرَکاتُهُ بِزِیارَتى لَکَ بِقَلْبى وَ لِسانی وَ جَمیعِ جَوارِحی،
و رحمت خدا و برکاتش بر تو باد با زیارتى که تو را با قلبم و زبانم و جمیع اعضایم نمودم

فَکُنْ یا سَیِّدی شَفیعى لِقَبُولِ ذلِکَ مِنِّی، وَ أَنَا بِالْبَراءَةِ مِنْ أَعْدائِکَ
پس اى آقاى من! شفیع من براى قبول این زیارتم باش. من با بیزارى جستن از دشمنان تو

وَاللَّعْنَةِ لَهُمْ وَعَلَیْهِمْ أَتَقَرَّبُ إِلَى اللهِ وَإِلَیْکُمْ أَجْمَعینَ، فَعَلَیْکَ صَلَواتُ اللهِ
ولعنت بر آنها به خدا و به همه شما تقرّب مى جویم پس درود و

وَ رِضْوانُهُ وَ رَحْمَتُهُ.
رضوان و رحمت خدا بر تو باد.

سپس به قبر على بن الحسین (علیهما السلام) (على اکبر) توجّه مى کنى و بر او سلام مى گویى، و در پایان آنچه دوست دارى از امور دنیا و آخرتت را، از خدا طلب مى کنى، آنگاه چهار رکعت نماز مى خوانى. سپس رو به قبله، به سوى قبر امام حسین (علیه السلام) و سایر شهدا متوجّه مى شوى و به قصد وداع مى گویى:
أَنَا مُوَدِّعُکَ یا مَوْلاىَ وَابْنَ مَوْلاىَ، وَ یا سَیِّدى وَابْنَ سَیِّدى، و مُوَدِّعُکَ
من با تو وداع مى گویم اى مولاى من و اى فرزند مولاى من و اى آقاى من و اى فرزند آقاى من و نیز با تو وداع مى کنم

یا سَیِّدى وَابْنَ سَیِّدى یا عَلِىَّ بْنَ الْحُسَیْنِ، وَ مُوَدِّعُکُمْ یا ساداتی یا
اى آقاى من و اى فرزند آقاى من اى على بن حسین و با شما اى آقایان من و اى شهیدان کربلا

مَعاشِرَ الشُّهَداءِ، فَعَلَیْکُمْ سَلامُ اللهِ وَ رَحْمَتُهُ وَ رِضْوانُهُ وَ بَرَکاتُهُ.(8)
نیز وداع مى کنم پس بر شما باد سلام و رحمت خدا و رضوان و برکاتش.

پی نوشت:
1. کامل الزیارات، باب 71، صفحه 175، حدیث 8.
2. همان مدرک، باب 96، صفحه 286، حدیث 1.
3. همان مدرک، صفحه 287، حدیث 2.
4. کافى، جلد 4، صفحه 575، حدیث 2.
5. کامل الزیارات، باب 71، صفحه 175، حدیث 8 و بحارالانوار، جلد 98، صفحه 290، حدیث 1.
6. بحارالانوار، جلد 78، صفحه 17، حدیث 24 .
7. کامل الزیارات، باب 96، صفحه 287، حدیث 2.
8. کامل الزیارات، باب 96، صفحه 288، حدیث 7.

برگرفته از: پایگاه آیت الله مکارم شیرازی

لطفا برای اطلاع از آخرین سوالات سایت، عضو خبرنامه شیعه سِی شوید.

سوالات مشابه

+1 امتیاز
1 پاسخ 72 بازدید
سوال شده اسفند 20, 1393 در حضرت زهرا (س) توسط بی نام  
0 امتیاز
5 پاسخ 39 بازدید

لطفا برای اطلاع از آخرین سوالات سایت، عضو خبرنامه شیعه سِی شوید.

پخش زنده تصاویر اماکن مذهبی

با توجه به طرح سوالات و شبهات فراوان، در صورتی که مطالب طرح شده را برای خود مضر تشخیص دادید، از مطالعه آنها بپرهیزید.
توجه: محتوای سامانه پرسش و پاسخ توسط کاربران ایجاد می گردد. لطفا در صورت مشاهده محتوای نامناسب، آن را گزارش کنید.

387 سوال

567 پاسخ

24 دیدگاه

38 کاربر

فعال‌ترین کاربران
این ماه:
    Gute Mathe-Fragen - Bestes Mathe-Forum

    آخرین ثبت نام کنندگان

    • mahdiran (امتیاز 55 ) زمان ثبت نام Jul 13, 2017

    • محمد (امتیاز 55 ) زمان ثبت نام Apr 03, 2017

    • دستگزار (امتیاز 55 ) زمان ثبت نام Nov 25, 2016

    • alioi (امتیاز 55 ) زمان ثبت نام Aug 19, 2016

    • mo.de (امتیاز 55 ) زمان ثبت نام Apr 11, 2016

    عنوان های کاربری اخیر

    تاییدشده
    - محمد -
    پرسش معروف
    - siamak1210 -
    پرسش جالب
    - العبد -
    پرسش جالب
    - العبد -
    نگهبان
    - العبد -

    شیعه سِی را دنبال کنید...

    صفحه ارتباط با ماآخرین سوالات پرسیده شدهصفحه گوگل پلاس شیعه سِیبخش پرسش های مرتبط با شیعه سِیصفحه فیسبوک شیعه سِیگروه لینکدین شیعه سِی صفحه توئیتر شیعه سِی کانال مذهبی تلگرام شیعه سِی اینستاگرام شیعه سِی
    عضویت در خبرنامه شیعه سِی

    حمایت مالی از شیعه سِی
    حمایت از شیعه سِی

    *۷۸۸*۹۷*۳۸۳۰#

    پاسخگوی دینی | صفحه اصلی شیعه سِی | مرکز دانلود اسلامی | دایرکتوری اسلامی | خبرخوان مذهبی | کمپین عاشقان | پخش زنده | حمایت از شیعه سِی | ارتباط با ما
    در راستای توسعه فرهنگ گفتگوی دینی، استفاده از مطالب این سایت با ذکر منبع، آزاد (بلامانع) است.

    ✘ بستن کانال مذهبی شیعه سِی
    ...