اولین بار است که به شیعه سِی آمده اید؟ لطفا راهنما را مشاهده فرمایید.
x

حمایت مالی از شیعه سِی

اعمال و مستحبات شب جمعه چیست؟

0 امتیاز
18 بازدید
سوال شده 16 دی 1395 در متفرقه توسط بی نام  

اعمال و مستحبات شب جمعه چیست؟ آیا در شب شنبه نیز می‌‌ توان آن اعمال را انجام داد؟


کانال مذهبی تلگرام شیعه سِی

7 پاسخ

0 امتیاز
پاسخ داده شده 16 دی 1395 توسط العبد (3,761 امتیاز)   3 9 22

اعمال و مستحبات شب و روز جمعه
در منابع حدیثی و کتب ادعیه بر برتری شب و روز جمعه نسبت به دیگر شب‌ها و روزهای هفته تأکید شده [1] و به دنبال آن، اعمال و عبادات خاصی برای این شب و روز در نظر گرفته شده‌ است. در ذیل به برخی از آنها اشاره می‌شود:
برخی از اعمال شب جمعه
1. خواندن سوره جمعه در رکعت اول نماز مغرب و عشاء، و خواندن سوره توحید در رکعت دوم نماز مغرب و سوره اعلی یا حشر و یا منافقین در رکعت دوم نماز عشاء.[2]
2. تکرار ذکرهای «لا اله الا الله»، «سبحان الله» و «الحمد لله» [3]
3. تکرار ذکر صلوات بر پیامبر (ص) و اهل‌بیت (ع) ایشان که برخی روایات تعداد آن‌را حداقل صد مرتبه بیان نموده است.[4]
4. تلاوت قرآن؛ از جمله: سوره‌‌های اسراء، کهف، شعراء، نمل، قصص، سجده، ص، احقاف، واقعه، جمعه، یس و دخان.[5]
5. قرائت دعای کمیل.[6]
6. دعا و استغفار در حق برادران و خواهران مؤمن.[7]
7. اقامه نمازهای مستحبی که برای آگاهی از چگونگی آن می‌‌توان به کتاب‌های ادعیه از جمله کتاب «مفاتیح الجنان» مراجعه نمود.

برخی اعمال روز جمعه
1. توبه و طلب آمرزش از خدا و ذکر استغفار؛ بویژه قبل از نماز صبح و پس از نماز عصر.[8]
2. خواندن سوره جمعه در رکعت اول نماز صبح و سوره توحید در رکعت دوم.[9]
3. ادامه تعقیبات نماز صبح و مشغول شدن به دعا تا طلوع آفتاب.[10]
4. تکرار ذکر صلوات بر پیامبر(ص) و اهل‌بیت که این عمل با فضیلت‌‌ترین اعمال روز جمعه، بیان شده است.[11]
5. تلاوت قرآن؛ از جمله: سوره‌‌های احقاف، کهف، مؤمنون، نساء، هود، صافات و الرحمن.[12]
6. قرائت دعای ندبه.[13]
7. زیارت مردگان از جمله پدر و مادر و وابستگان.[14]
8. غسل جمعه که زمان آن از طلوع آفتاب تا هنگام ظهر است.[15]
9. گرفتن ناخن و کوتاه کردن شارب (سبیل).[16]
10. استفاده از مواد خوشبو کننده و پوشیدن لباس پاکیزه.[17]
11. رسیدگی به خانواده و خرید و تهیه چیزهایی که موجب شادی آنها می‌‌گردد.[18]
12. صدقه دادن که این عمل در شب جمعه نیز سفارش شده است.[19]
13. اقامه نمازهای نافله جمعه.[20]
14. شرکت در نماز جمعه.[21]
15. زیارت پیامبر(ص) و امامان معصوم(ع).[22]
16. قرائت دعای سمات هنگام غروب آفتاب.[23]

در این‌جا سزاوار است که به دو نکته توجه شود:
الف. موارد مذکور در بالا، برخی از اعمال مشهور شب و روز جمعه است و علاقه‌‌مندان برای آگاهی بیشتر می‌‌توانند به کتب مفصل فقهی و ادعیه مراجعه نمایند.
ب. ممکن است این سؤال به ذهن آید که انجام این حجم از اعمال و عبادات موجب می‌‌شود که یک مسلمان، تمام جمعه‌‌اش را صرف انجام عبادات کرده و از رسیدگی به سایر امور زندگی باز ماند؟
در پاسخ باید گفت؛ اولاً: تمام اعمال روز جمعه نماز و دعا نبوده، بلکه برخی؛ مانند پرداختن به نظافت شخصی، از لوازم و امور زندگی فرد شمرده می‌شود.
ثانیاً: سفارش به عبادات متعدد و در زمان‌های مختلف در مناسبت‌ها (از جمله شب و روز جمعه)، به این جهت است که افراد با توجه به وقت و سایر امور زندگی خویش سراغ آن عبادات رفته و در انجام آنها به میزان ظرفیت خویش توجه نمایند، به طوری‌ که انجام عبادت، ملال‌آور نشود.
البته از برخی روایات معصومان (ع)[24] چنین بر می‌‌آید که انسان مؤمن لازم است با برنامه‌ریزی کلی برای ایام هفته، در شب و روز جمعه از اشتغالات دنیوی فاصله گرفته و بیشتر به عبادات و کسب معارف دینی بپردازد.

آیا می توان اعمال شب جمعه را در شب شنبه به جا آورد؟
اما درباره قسمت دوم سؤال؛ یعنی انجام اعمال شب جمعه در شب شنبه، در روایتی از امام رضا (ع) چنین نقل شده است:
«إِنَّ لِلْجُمُعَةِ لَیلَتَینِ؛ ینْبَغِی أَنْ یقْرَأَ فِی لَیلَةِ السَّبْتِ مِثْلُ مَا یقْرَأُ فِی عَشِیةِ الْخَمِیسِ، لَیلَةَ الْجُمُعَةِ»؛[25]
جمعه دارای دو شب است که سزاوار است هر آنچه - از نماز و دعا - در پنج‌شنبه شب (شب جمعه) خوانده می‌شود، در شب شنبه نیز خوانده شود.
این روایت مرسله را علامه مجلسی در کتاب بحارالانوار و محدث نوری در کتاب مستدرک الوسائل به نقل از کتاب «العروس» - که درباره خصائص و فضائل شب و روز جمعه تألیف شده است – آورده‌‌اند. صاحب این کتاب «أبا محمد جعفر بن أحمد بن علی قمی» از معاصرین شیخ صدوق بوده که هم او از شیخ و هم شیخ صدوق از او روایت نقل کرده است. همچنین از وی به عنوان فردی فقیه و ثقه یاد شده است. [26]
بر این اساس، هر چند، رجال سند حدیث کامل نبوده، و روایت در منابع اصلی حدیثی نیامده است، ولی به جهت وجاهت نویسنده کتاب و نیز بر اساس روایات «مَن بلغ»[27] - که دلالت دارند بر این‌که در روایات امور مستحبی، به سند روایت چندان توجه نمی‌‌شود - می‌توان به این روایت عمل نمود و اعمال و عبادات شب جمعه را مورد سفارش و قابل عمل در شب شنبه هم دانست؛ همان‌طور که برخی بزرگان؛ مانند محدث قمی در کتاب مفاتیح الجنان در پایان اعمال روز جمعه به آن اشاره نموده است.

پی نوشت:
[1]. جهت آگاهی بیشتر در این‌‌باره، ر. ک: پاسخ 5942 (فضیلت شب و روز جمعه).
[2]. ر. ک: مجلسى، محمد باقر، بحار الأنوار، ج ‌86، ص 311، باب اعمال لیلة الجمعه، ح 16، بیروت، مؤسسة الطبع و النشر، چاپ اول، 1410ق.
[3]. شیخ مفید، محمّد بن محمد بن نعمان، المقنعة، ص 155، قم، کنگره جهانى هزاره شیخ مفید، چاپ اول، 1413ق؛ بحار الأنوار، ج ‌86، ص 314.
[4]. بحار الأنوار، ج ‌86، ص 314؛ کلینى، ابو جعفر، محمد بن یعقوب، کافی، ج ‌3، ص 428، باب نوادر الجمعه، ح 2، تهران، دار الکتب الإسلامیة، چاپ چهارم، 1407ق.
[5]. ر. ک: شیخ طوسى، محمد بن حسن، تهذیب الأحکام، ج ‌3، ص 8، ح 26، تهران، دار الکتب الإسلامیة، چاپ چهارم، 1407ق؛ شیخ صدوق، محمّد بن على بن بابویه، ثواب الأعمال و عقاب الأعمال، ص 110 – 112، قم، دار الشریف الرضی للنشر، چاپ دوم، 1406ق؛ حرّ عاملى، محمد بن حسن، وسائل الشیعة، ج ‌7، ص 408، قم، مؤسسه آل البیت، چاپ اول، 1409ق.
[6]. سید ابن طاووس، رضى الدین، على، الإقبال بالأعمال الحسنة، ج‌3، ص 331، قم، دفتر تبلیغات اسلامى، چاپ اول، 1415ق.
[7]. شیخ صدوق، محمّد بن على بن بابویه، علل الشرائع، ج ‌1، ص 182، قم، کتابفروشى داورى، چاپ اول، 1386ق.
[8]. بحار الأنوار، ج ‌86، ص 359؛ ج ‌87، ص 92.
[9]. سید ابن طاووس، رضى الدین، جمال الأسبوع بکمال العمل المشروع، ص 226، قم، دار الرضی، چاپ اول، بی‌تا.
[10]. همان، ص 228؛ مجلسى، محمد تقى، لوامع صاحبقرانى، ج ‌7، ص 296، قم، مؤسسه اسماعیلیان، چاپ دوم، 1414ق.
[11]. شیخ صدوق، محمد بن على، الخصال، ج ‏2، ص 394، ح 101، قم، جامعه مدرسین، چاپ اول، 1362ش.
[12]. ثواب الأعمال و عقاب الأعمال؛ ص 114؛ وسائل الشیعة، ج ‌7، ص 411، ح 9720.
[13]. مشهدى حائرى، محمد بن جعفر، المزار الکبیر، ص 573، قم، دفتر انتشارات اسلامى وابسته، چاپ اول، 1419ق.
[14]. شیخ طوسى، محمد بن الحسن، الأمالی، ص 688، ح 1462، قم، دار الثقافة، چاپ اول، 1414ق.
[15]. ر. ک: پاسخ 4156 (غسل جمعه و نپوسیدن بدن در قبر).
[16]. ر. ک: پاسخ 11072 (حکم گرفتن ناخن در شب).
[17]. وسائل الشیعة، ج ‌7، ص 396، ح 9678؛ بحار الأنوار، ج ‌86، ص 127.
[18]. کافی، ج ‌6، ص 299؛ تهذیب الأحکام؛ ج ‌9، ص 100، ح 434.
[19]. شیخ مفید، محمّد بن محمد، المقنعة، ص 156، قم، کنگره جهانى هزاره شیخ مفید، چاپ اول، 1413ق؛ وسائل الشیعة، ج ‌7، ص 413، ح 9729.
[20]. ر. ک: پاسخ 91911 (نوافل روز جمعه).
[21]. ر. ک: پاسخ 8313 (وجوب اختیاری نماز جمعه).
[22]. طوسى، ابو جعفر، محمد بن حسن، مصباح المتهجد، ج ‌1، ص 288،بیروت، مؤسسة فقه الشیعة، چاپ اول، 1411ق.
[23]. جمال الأسبوع بکمال العمل المشروع، ص 533.
[24]. برقى، احمد بن محمد بن خالد، المحاسن، ج ‏1، ص225، ح 14، قم، دار الکتب الإسلامیة، چاپ دوم، 1371ق.
[25]. بحار الأنوار، ج ‌86، ص 311، باب اعمال لیلة الجمعه، ح 16؛ نورى میرزا حسین، مستدرک الوسائل و مستنبط المسائل، ج ‌6، ص 112، ح 6568، بیروت، مؤسسه آل البیت (ع)، چاپ اول، 1408ق.
[26]. ر. ک: شوشترى، محمد تقى، قاموس الرجال، ج ‏2، ص 641 و 642، قم، مؤسسة النشر الإسلامی، چاپ دوم، 1410ق.
[27]. جهت آگاهی بیشتر در این‌باره، ر. ک: پاسخ 686 (حدیث من بلغ)

برگرفته از: اسلام کوئست

0 امتیاز
پاسخ داده شده 16 دی 1395 توسط العبد (3,761 امتیاز)   3 9 22

اعمال و مستحبات شب جمعه - بخش نخست
فضیلت شب و روز جمعه

کسى که بخواهد بر اساس روایت «إِنَّ لِلّهِ فِی أَیّامِ دَهْرِکُمْ نَفَحاتٌ ألا فَتَرصَّدُوا لَها» (1) در انتظار فرصت هاى مناسب و مترصّد وزش نسیم هاى رحمت باشد، باید بداند که یکى از بهترین فرصت ها، فرصت شب و روز جمعه است; فرصتى که مى تواند در آن، هم مغفرت حضرت حق را به سوى خویش جلب کند و هم رحمتش را; با مغفرت، گناهان گذشته را بپوشاند و با رحمت، کمبودها را جبران نموده، و نیروى تازه براى تلاشى جدید در روزهاى آینده به دست آورد.
آنچه بر این نکته دلالت دارد، تعبیرات فراوانى است که در روایات اهل بیت (علیهم السلام) در این زمینه وارد شده که به بعضى از آنها اشاره مى شود:
از روایتى که امام صادق (علیه السلام) از پدران خود از رسول گرامى اسلام (صلى الله علیه وآله) نقل مى کند به دست مى آید:
خدایى که در میان انبیا، پیغمبر اکرم (صلى الله علیه وآله) را و در میان اوصیا، امیر مؤمنان، على (علیه السلام) را و در میان ماه ها، رمضان را و در میان شبها، لیلة القدر را برگزید، در میان روزها، روز جمعه را انتخاب کرده است. (2)
و در تعبیرى دیگر از امام صادق (علیه السلام) آمده است: «خداوند در تمام اشیا، چیزى را برگزیده است و از میان ایّام، روز جمعه را» (3)
2ـ در حدیث دیگرى از امام باقر (علیه السلام) مى خوانیم: خورشید بر روزى طلوع نکرد که با فضیلت تر از روز جمعه باشد.(4)
3ـ به سندهاى معتبر از رسول خدا (صلى الله علیه وآله) نقل شده است که:
فرشته اى از ابتدا تا انتهاى شب جمعه (از سوى پروردگار) ندا مى دهد: «آیا تقاضا کننده اى هست تا عطایش کنم؟ آیا توبه کننده اى هست تا توبه اش را بپذیرم؟ آیا استغفار کننده اى هست تا مورد مغفرتش قرار دهم؟ اى کسى که طالب خیرى! به سوى من آى، و اى کسى که طالب شرّى! دست نگه دار» پیوسته این ندا را مى دهد تا این که صبح طلوع کند، زمانى که صبح طلوع کرد به جایگاه خودش در ملکوت آسمان برمى گردد.(5)
نظیر همین بیان به سند معتبر دیگر (مطابق روایتى از امام صادق(علیه السلام))، در ارتباط با حاجات دنیا و آخرت، توبه از گناهان، زیاد شدن روزى، شفاى بیماران، خلاصى از زندان و نجات از ظلم، از فوق عرش از جانب خداوند سبحان، ندا داده مى شود.(6)
4ـ به سند معتبر از امام صادق (علیه السلام) نقل شده که حضرت یعقوب (علیه السلام) به فرزندانش وعده داد و فرمود:
«به زودى براى شما استغفار مى کنم» (سَوْفَ أَسْتَغْفِرُ لَکُمْ رَبِّى)(7) و زمانى که براى این استغفار در نظر گرفت تا درخواست او مورد قبول واقع گردد، سحرگاهان شب جمعه بود.(8)
5ـ مستحب است روز جمعه، خصوصاً جمعه ماه رمضان، زودتر از روزهاى دیگر به مسجد رود، چون از روایت امام باقر (علیه السلام) بدست مى آید که ملائکه مقرّبین، روز جمعه فرود مى آیند و اسامى واردشوندگان به مسجد را مى نویسند.(9)
6ـ طبق بعضى از روایات قائم آل محمّد ـ عجّل الله تعالى فرجه الشریف ـ در روز جمعه ظهور مى کند.(10)
باید همواره ـ به خصوص در روزهاى جمعه ـ به یاد آن حضرت باشیم و جلسات خود را با یاد آن منجى جهان بشریت نورانى کنیم و تعجیل در ظهورش را از خداوند قادر متعال بخواهیم.

پی نوشت:
1. عوالى اللئالى، جلد 1، صفحه 296، حدیث 195.
2. کمال الدین، جلد 1، صفحه 281، حدیث 32.
3. کافى، جلد 3، صفحه 413، حدیث 3.
4. همان مدرک، حدیث 1.
5. فقیه، جلد 1، صفحه 421، حدیث 1240.
6. فقیه، جلد 1، صفحه 420، حدیث 1239.
7. سوره یوسف، آیه 98.
8. فقیه، جلد 1، صفحه 422، حدیث 1242.
9. کافى، جلد 3، صفحه 413، حدیث 2.
10. خصال، جلد 2، صفحه 394، حدیث 101

برگرفته از: پایگاه اطلاع رسانی دفتر آیت الله مکارم شیرازی

0 امتیاز
پاسخ داده شده 16 دی 1395 توسط العبد (3,761 امتیاز)   3 9 22

اعمال و مستحبات شب جمعه - بخش دوم
اعمالى که براى شب جمعه نقل شده، بسیار فراوان است، در این جا به ذکر بعضى از آنها اکتفا مى شود:
1ـ ذکر لا إلهَ اِلاَّ اللّهُ، سُبْحانَ اللّهِ و الْحَمْدُ لِلّهِ را زیاد بگوید که سبب لطف ویژه خداوند است.(1)

2ـ قابل توجّه است که از بعضى از روایات استفاده مى شود که خوب است از روز پنج شنبه به استقبال شب و روز جمعه رود و چیزى که سبب ضعف او براى انجام عبادات جمعه مى شود میل نکند. (2)
به سند معتبر از امام باقر(علیه السلام) نقل شده که فرمود: به خدا قسم به من خبر داده شد که اصحاب پیامبر (صلى الله علیه وآله) از روز پنج شنبه خود را براى روز جمعه آماده مى کردند، چون فرصت جمعه براى مسلمین فرصتى محدود است.(3)
و نیز مستحب است در آخر روز پنج شنبه به این صورت استغفار کند:

اَسْتَغْفِرُ اللهَ الَّذى لا اِلـهَ اِلاَّ هُوَ الْحَىُّ الْقَیُّومُ، وَ اَتُوبُ اِلَیْهِ تَوْبَةَ عَبْد
آمرزش خواهم از خدایى که معبودى جز او نیست زنده و پاینده است و بسویش توبه کنم توبه بنده

خاضِع مِسْکین مُسْتَکین، لا یَسْتَطیعُ لِنَفْسِهِ صَرْفاً وَ لا عَدْلا، وَ لا نَفْعاً
فروتن بینواى درمانده که نتواند به نفع خویشتن کارى (کند) نه دفع شرى و نه سود

وَلا ضَرّاً، وَ لا حَیاةً وَ لا مَوْتاً وَ لا نُشُوراً، وَ صَلَّى اللهُ عَلى مُحَمَّد
و زیانى و نه زندگى و مرگى و نه رستاخیزى و درود خدا بر محمّد

وَعِتْرَتِهِ الطَّیِّبینَ الطّاهِرینَ الاَْخْیارِ الاَْبْرارِ، وَ سَلَّمَ تَسْلیماً (4)
و عترت پاک و پاکیزه و برگزیدگان نیکش و سلام کاملش بر ایشان باد.

3ـ بر محمّد (ص) و آل محمّد (ص) زیاد صلوات بفرستد; چون به سند معتبر از امام صادق (علیه السلام) روایت شده:
شب و روز جمعه فرشتگانى از آسمان فرود مى آیند که کارشان تا غروب جمعه، تنها نوشتن ثواب صلوات بر محمّد (ص) و آل محمّد (ص) است، سپس فرمود: سنّت است در هر جمعه اى هزار مرتبه صلوات و در روزهاى دیگر صد مرتبه (5)
مطابق روایت دیگرى رسول گرامى (صلى الله علیه وآله) فرمود:
در شب غرّا (بسیار درخشنده) و روز أزهر (بسیار روشن) یعنى شب و روز جمعه زیاد بر من صلوات بفرستید، سؤال شد مراد از زیاد چیست؟ فرمود: صد بار و هرچه بیشتر باشد بهتر است.(6)

مطابق روایتى مستحب است صلوات به این صورت باشد:
«اَللّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّد وَ آلِ مُحَمَّد، وَ عَجِّلْ فَرَجَهُمْ، وَ أَهْلِکْ عَدُوَّهُمْ
خدایا درود فرست بر محمّد و آلش و فرج ایشان را نزدیک گردان و دشمنانشان را

مِنَ الْجِنِّ وَالاِْنْسِ مِنَ الاَْوَّلینَ وَ الاْخَرینَ» (7)
از جنّ و انس از اوّلین و آخرین نابود کن.

4ـ قرآن، زیاد تلاوت کند; خصوصاً براى تلاوت بعضى از سوره ها مانند سوره هاى اسراء و شعراء، نمل، قصص، سجده، ص، احقاف، واقعه، جمعه، کهف، یس، حم دخان، بقره و آل عمران سفارش شده است و براى تلاوت هر یک از این سوره ها ثواب هاى بسیارى نقل شده که روح را زنده و قلب را امیدوار مى کند.

5ـ امام صادق (علیه السلام) فرمود: در نماز مغرب شب جمعه، سوره جمعه و سوره توحید خوانده شود و در نماز عشا سوره جمعه و سبّح اسم ربّک الأعلى (8) بخواند (و مطابق روایت دیگرى در نماز عشا سوره هاى جمعه و حشر (9) و مطابق روایت سوّمى جمعه و منافقین (10) را بخواند و هر کدام را انتخاب کند خوب است)
در روایت دیگرى از آن حضرت سؤال شده است: شب جمعه چه چیزى بخوانم؟ جواب فرمودند: «انّا انزلناه فى لیلة القدر» و «قل هو اللّه احد».(11)

6ـ به سند صحیح از امام صادق (علیه السلام) روایت شده: هر کس شب جمعه بعد از نماز مغرب، چهار رکعت نافله مغرب را بخواند و در آخرین سجده از نوافل هفت مرتبه بگوید:

«اَللّهُمَّ اِنّى أَسْأَلُکَ بِوَجْهِکَ الْکَریمِ، وَ اسْمِکَ الْعَظیمِ، اَنْ تُصَلِّىَ عَلى
خدایا از تو درخواست کنم به ذات بزرگوار و نام بزرگت که درود فرستى بر

مُحَمَّد وَ آلِ مُحَمَّد، وَ أَنْ تَغْفِرَ لی ذَنْبِىَ الْعَظیمَ».
محمّد و آلش و بیامرزى گناه بزرگم.

سر از سجده بر نمى دارد مگر این که گناهانش بخشوده مى شود، و بهتر آن است که این عمل را هر شب انجام دهد. (12)

7ـ بهتر است از خواندن شعر پرهیز داشته باشد; زیرا در روایت صحیح از امام صادق (علیه السلام) نقل شده که براى روزه دار و در حال احرام و داخل حرم مکّه و روز جمعه و در شبها خواندن شعر کراهت دارد، راوى سؤال مى کند: اگرچه شعر حقّى باشد؟ فرمود: اگرچه حق باشد.(13)
یادآورى لازم: نگاه به مجموع روایاتى که در این زمینه وارد شده، نشان مى دهد که مراد از شعر مکروه، اشعار باطلى است که به خصوص در زمان هاى جاهلیّت براى هجو و بدنام کردن کسى به کار گرفته مى شده و یا خیال پردازى هایى بود که در زمینه عشق هاى مجازى و در وصف زیبارویان از زنان و در راستاى ارضاى شهوترانی هاى غیرمجاز سروده و یا خوانده مى شد. شاهد این بیان تعبیراتى است که در لابه لاى این روایات به چشم مى خورد، از جمله تعبیر به «خَنا» در جمله «مَنْ تَمَثَّلَ بِبَیْتِ شِعْر مِنَ الْخَنا لَمْ تُقْبَلْ مِنْهُ صَلاةٌ فى ذلِکَ الْیَوْمِ»(14)
از رسول خدا (صلى الله علیه وآله) نقل شده است; چون «خنا» در لغت به معناى فحش و سخن ناسزاست. دیگر تعبیر به «اِنَّ مِنَ الشِّعْرِ لَحِکَماً» است که بعد از جمله «اَلشِّعرُ مِنْ اِبْلیسَ» از رسول گرامى نقل شده است.(15) چون روشن است که این جمله در مقام مدح اشعار حکمت آمیز است که از شیطانى بودن شعر در جمله قبل، استثنا مى شود. دیگر روایاتى است که در زمینه شعرخوانى و شعرسرایى امام رضا (علیه السلام) وارد شده است،(16) و در کلمات منقول از امیرمؤمنان (علیه السلام) اشعار متعدّدى دیده مى شود، حتّى دیوان شعرى به آن حضرت منسوب است.

از آنچه گذشت مى توان پذیرفت که مقصود از «مکروه بودن شعر حق» در اوّلین روایتى که گذشت، اشعار غیردروغ و مطابق واقع است. یعنى راوى سؤال مى کند: اگرچه دروغ نباشد و محتواى شعر واقعیّت داشته باشد؟ حضرت جواب مى دهد: آرى، شعرى که خالى از حکمت باشد و بى هدف سروده یا خوانده شود، مکروه است اگرچه دروغ نباشد، و الاّ چگونه مى توان پذیرفت خواندن اشعار فراوانى که سراینده آن خود اهل بیت عصمت (علیهم السلام) هستند در شب یا روز جمعه کراهت داشته باشد؟!

شاهد این سخن روایتى است که فرزند کُمیت (شاعر معروف اهل بیت) از پدرش نقل مى کند که گفت: من روزى خدمت مولایم امام باقر(علیه السلام) رسیدم; عرض کردم که اى فرزند رسول خدا، من ابیاتى درباره شما گفته ام، اجازه مى دهید بخوانم؟ فرمود: مى دانى که الان ایّام البیض است (و تناسبى با خواندن شعر ندارد). عرض کردم: این اشعار مخصوص شما اهل بیت (علیهم السلام) است. فرمود: بخوان و من شروع کردم به خواندن این اشعار:
أضْحَکنِى الدّهر و أبْکانى
و الدّهر ذُو صَرف و ألوان...(17)
روشن است که اهمیّت ایام البیض کمتر از روز جمعه نیست.

8ـ در حقّ برادران دینى دعا کند و با ذکر نام آنان، در حقّشان استغفار نماید. چرا که امام صادق(علیه السلام) از پدرش از جدّش از فاطمه صغرى از امام حسین (علیه السلام) از برادرش امام حسن (علیه السلام) نقل مى کند که در شب جمعه مادرم فاطمه (علیها السلام) را دیدم که در محراب عبادت ایستاده بود، پیوسته رکوع مى کرد و سجده بجا مى آورد تا این که فجر طالع شد و شنیدم که براى مؤمنین، آن هم با ذکر اسامى آنان، فراوان دعا مى کرد، در حالى که براى خودش چیزى طلب نکرد. عرض کردم: مادرم! چگونه است که براى دیگران دعا مى کنى، براى خود دعا نمى کنى؟ فرمود: فرزندم! «اَلْجارُ ثُمَّ الدّار; اوّل همسایه، سپس خانه!».(18)

مخصوصاً در حقّ اموات از برادران دینى دعا کند، چرا که از امام صادق (علیه السلام) روایت شده:
هر کس براى ده نفر از برادران اموات خود در شب جمعه دعا کند اهل بهشت خواهد بود. (19)

0 امتیاز
پاسخ داده شده 16 دی 1395 توسط العبد (3,761 امتیاز)   3 9 22

اعمال و مستحبات شب جمعه - بخش سوم
9
ـ «جمال الاُسبوع» به سند معتبر از امام صادق (علیه السلام) روایت کرده:
کسى که در شب جمعه، خواست نماز شب بخواند در رکعت اوّل، حمد و قل هو اللّه احد و در رکعت دوم حمد و قل یا ایّها الکافرون، رکعت سوم حمد و الم سجده و رکعت چهارم حمد و یا ایّها المدّثّر و رکعت پنجم حمد و حم سجده و یا حمد و نجم و در رکعت ششم حمد و سوره مُلک و در رکعت هفتم حمد و یس و در رکعت هشتم حمد و واقعه و رکعت نهم حمد و فلق و رکعت دهم حمد و ناس و رکعت یازدهم حمد و قل هو اللّه احد بخواند. (20)

10ـ دعاهایى که براى این شب وارد شده را بخواند که ما در این جا به ذکر چند مورد از آنها اکتفا مى کنیم:
الف) از رسول گرامى (صلى الله علیه وآله) نقل شده: هر کس این دعا را در شب جمعه یا روز آن هفت مرتبه بخواند اگر در این شب یا روز بمیرد داخل بهشت شود:

اَللّهُمَّ رَبّى لا اِلـهَ اِلاَّ اَنْتَ، خَلَقْتَنى وَ اَنـَا عَبْدُکَ وَ ابْنُ اَمَتِکَ، وَ فى
خدایا پروردگار من معبودى جز تو نیست مرا آفریدى و من بنده تو و فرزند کنیز توام و در

قَبْضَتِکَ وَناصِیَتى بِیَدِکَ، اَمْسَیْتُ عَلى عَهْدِکَ وَ وَعْدِکَ مَا اسْتَطَعْتُ،
قبضه قدرت توام و اراده و اختیارم بدست توست تا آن جا که توانستم بر عهد و پیمان تو روز را به شب آورم

اَعُوذُ بِکَ مِنْ شَرِّ ما صَنَعْتُ، اَبُوءُ بِنِعْمَتِکَ وَ اَبُوءُ بِذَنْبى، فَاغْفِرْ لى اِنَّهُ لا
پناه مى برم به تو از شر آنچه کرده ام هم به نعمت تو اعتراف دارم و هم به گناه خود پس گناهم را بیامرز که براستى

یَغْفِرُ الذُّنُوبَ اِلاَّ اَنْتَ (21)
نیامرزد گناهان را جز تو.

ب) «شیخ طوسى» و «سیّد بن طاووس» و «کفعمى» و «سیّد بن باقى» نوشته اند: مستحب است شب و روز جمعه و شب و روز عرفه این دعا را بخواند، که مطابق آنچه در «مصباح» شیخ طوسى آمده، چنین است:

اَللّهُمَّ مَنْ تَعَبَّأَ وَ تَهَیَّأَ وَ اَعَدَّ وَ اسْتَعَدَّ لِوِفادَة اِلى مَخْلُوق رَجآءَ رِفْدِهِ،
خدایا هرکس مجهز و آماده و مهیا و مستعد براى ورود بر مخلوقى شده امید دهش

وَطَلَبَ نآئِلِهِ وَجآئِزَتِهِ، فَاِلَیْکَ یا رَبِّ تَعْبِئَتى وَ اسْتِعْدادى، رَجآءَ عَفْوِکَ،
و به جستجوى جایزه و بخشش او پس اى پروردگار من آمادگى و استعداد من بسوى توست و آرزوى عفو تو

وَ طَلَبَ نآئِلِکَ وَ جآئِزَتِکَ، فَلا تُخَیِّبْ دُعآئى، یا مَنْ لا یَخیبُ عَلَیْهِ
و خواهش بخشش و جایزه ات را دارم پس در این خواهشى که دارم نومیدم مکن اى کسى که هیچ خواهنده اى ناامید

سائِلٌ، وَلا یَنْقُصُهُ نآئِلٌ، فَاِنّى لَمْ آتِکَ ثِقَةً بِعَمَل صالِح عَمِلْتُهُ، وَ لا
از درگاهش نرود و هیچ گیرنده عطایى از (کرمش) نکاهد و من به اعتماد عمل صالحى که کرده باشم بدرگاهت نیامده و نه

لِوِفادَةِ مَخْلُوق رَجَوْتُهُ، اَتَیْتُکَ مُقِرّاً عَلى نَفْسى بِالاِْسآئَةِ وَالظُّلْمِ،
به مخلوقى وارد شده ام که از او امیدى داشته باشم بلکه بدرگاه تو آمده ام در حالى که اقرار دارم که بخود بدى و ستم کرده

مُعْتَرِفاً بِاَنْ لا حُجَّةَ لى وَ لا عُذْرَ، اَتَیْتُکَ اَرْجُو عَظیمَ عَفْوِکَ الَّذى
و معترفم که هیچ دلیل و عذرى هم بر این بدى و ستم نداشته ام، آمده ام به امید آن عفو عظیم تو

عَفَوْتَ بِهِ عَنِ الْخاطِئینَ، فَلَمْ یَمْنَعْکَ طُولُ عُکُوفِهِمْ عَلى عَظیمِ الْجُرْمِ
که بدان از خطاکاران درگذرى و توقف طولانى آنها بر جرم بزرگ بازت نداشت

اَنْ عُدْتَ عَلَیْهِمْ بِالرَّحْمَةِ، فَیا مَنْ رَحْمَتُهُ واسِعَةٌ، وَ عَفْوُهُ عَظیمٌ، یا
از این که باز بدانها مهر ورزى اى کسى که رحمتش وسیع و گذشتش بزرگ است اى

عَظیمُ یا عَظیمُ یا عَظیمُ، لا یَرُدُّ غَضَبَکَ اِلاَّ حِلْمُکَ، وَ لا یُنْجى مِنْ
خداى بزرگ اى خداى بزرگ اى خداى بزرگ خشم تو را جز بردباریت جلوگیرى نکند و از غضب تو

سَخَطِکَ اِلاَّ التَّضَرُّعُ اِلَیْکَ، فَهَبْ لى یا اِلـهى فَرَجاً بِالْقُدْرَةِ الَّتى تُحْیى
جز زارى به درگاهت چیزى نجات نبخشد پس اى معبود من بدان قدرتى که سرزمینهاى مرده را بدان وسیله

بِها مَیْتَ الْبِلادِ، وَ لا تُهْلِکْنى غَمّاً حَتّى تَسْتَجیبَ لى، وَ تُعَرِّفَنِى الاِْجابَةَ
زنده مى گردانى گشایشى بر من بخش و مرا به حال اندوه هلاکم مکن تا دعایم را مستجاب کنى و اجابت دعایم را

فى دُعآئى، وَ اَذِقْنى طَعْمَ الْعافِیَةِ اِلى مُنَتَهى اَجَلى، وَ لا تُشْمِتْ بى
به من بنمایانى و طعم تندرستى را تا پایان عمر به من بچشان و گرفتار شماتت

عَدُوّى، وَلا تُسَلِّطْهُ عَلَىَّ، وَ لا تُمَکِّنْهُ مِنْ عُنُقى، اِلهى اِنْ وَضَعْتَنى فَمَنْ
دشمنم مکن و او را بر من مسلط مگردان و بر گردنم سوارش منما خداى من اگر تو مرا پست کنى پس کیست

ذَا الَّذى یَرْفَعُنى، وَ اِنْ رَفَعْتَنى فَمَنْ ذَا الَّذى یَضَعُنى، وَ اِنْ اَهْلَکْتَنى فَمَنْ
که (بتواند) بلندم کند و اگر تو بلندم کنى پس کیست که (بتواند) پستم کند و اگر هلاکم کنى پس کیست

ذَا الَّذى یَعْرِضُ لَکَ فى عَبْدِکَ، اَوْ یَسْئَلُکَ عَنْ اَمْرِهِ، وَ قَدْ عَلِمْتُ اَنَّهُ لَیْسَ
که درباره این بنده ات متعرض تو شود یا از وضع او از تو پرسش کند ولى بطور مسلّم این را دانسته ام که

فى حُکْمِکَ ظُلْمٌ، وَ لا فى نَقِمَتِکَ عَجَلَةٌ، وَ اِنَّما یَعْجَلُ مَنْ یَخافُ الْفَوْتَ،
در حکم تو ستمى نیست و نه در انتقام تو شتابى است زیرا کسى شتاب (در انتقام) کند که بترسد (فرصت) از دست برود

وَ اِنَّما یَحْتاجُ اِلَى الظُّلْمِ الضَّعیفُ، وَ قَدْ تَعالَیْتَ یا اِلـهى عَنْ ذلِکَ عُلُوّاً
و شخص ناتوان نیازمند به ستم مى باشد و درصورتى که اى معبود من تو از این گونه مطالب بسیار برتر

کَبیراً، اَللّـهُمَّ اِنّى اَعُوذُ بِکَ فَاَعِذْنى، وَ اَسْتَجیرُ بِکَ فَاَجِرْنى، وَاَسْتَرْزِقُکَ
و بزرگترى خدایا به تو پناه آرم پس یاریم ده و از تو امان خواهم پس امانم ده و از تو روزى طلبم

فَارْزُقْنى، وَ اَتَوَکَّلُ عَلَیْکَ فَاکْفِنى، وَ اَسْتَنْصِرُکَ عَلى عَدُوّى فَانْصُرْنى،
پس روزیم ده و بر تو توکل کنم پس کفایتم فرما وبراى پیروزى بر دشمنم از تو یارى خواهم پس یاریم ده

وَاَسْتَعینُ بِکَ فَاَعِنّى، وَ اَسْتَغْفِرُکَ یا اِلـهى فَاغْفِرْ لى، آمینَ آمینَ آمینَ (22)
و از تو کمک خواهم پس کمکم ده و از تو آمرزش طلبم اى معبود من پس بیامرزم آمین آمین آمین.

ج) خواندن دعاى کمیل (که در بخش دعاهاى معروف کتاب مفاتیح نوین (بخش دوم، صفحه 98) موجود است.)

د) خواندن دعاى: «اَللّهُمَّ یا شاهِدَ کُلِّ نَجْوى...»(23) که در شب عرفه نیز خوانده مى شود و در بخش چهارم کتاب مفاتیح نوین (صفحه 842) گذشت.

هـ) ده مرتبه بگوید:

«یا دائِمَ الْفَضْلِ عَلَى الْبَرِیَّةِ، یا باسِطَ الْیَدَیْنِ بِالْعَطِیَّةِ، یا صاحِبَ
اى کسى که فضل و بخششت بر خلق دائمى است و اى آن که دو دست احسانت به عطابخشى باز است اى دارنده

الْمَواهِبِ السَّنِیَّةِ، صَلِّ عَلى مُحَمَّد وَ آلِهِ خَیْرِ الْوَرى سَجِیَّةً، وَ اغْفِرْ لَنا
بخشش هاى ارجمند درود فرست برمحمّد و آلش که بهترین مردمند در سرشت و نهاد و بیامرز ما را

یا ذَا الْعُلى فی هذِهِ الْعَشِیَّةِ».(24)
اى خداى بلندمرتبه در این شب.

یادآورى: این ذکر شریف در کلیّه شب هاى عید نیز خوانده مى شود.

0 امتیاز
پاسخ داده شده 16 دی 1395 توسط العبد (3,761 امتیاز)   3 9 22

اعمال و مستحبات شب جمعه - بخش چهارم
و
) «شیخ طوسى» و «سیّد بن طاووس» گفته اند: خواندن این دعا در سحر شب جمعه مستحب است:

اَللّهُمَّ صَلِّ عَلى مُحَمَّد وآلِهِ، وَهَبْ لِىَ الْغَداةَ رِضاکَ، وَ اَسْکِنْ قَلْبى
خدایا درود فرست بر محمّد و آلش و خشنودى خودرا در این بامداد به من ببخش و خوف خود را در دلم

خَوْفَکَ، وَاقْطَعْهُ عَمَّنْ سِواکَ، حَتّى لا اَرْجُوَ وَ لا اَخافَ اِلاَّ اِیّاکَ، اَللّهُمَّ
جاى ده و از غیر خود (امیدم را) قطع کن تا بدانجا که امید نداشته باشم و نترسم جز از تو خدایا

صَلِّ عَلى مُحَمَّد وَآلِهِ، وَ هَبْ لى ثَباتَ الْیَقینِ، وَ مَحْضَ الاِْخْلاصِ،
درود فرست بر محمّد و آلش و (اینها را که مى گویم) به من ببخش: یقین ثابت و اخلاص پاک

وَشَرَفَ التَّوْحیدِ، وَ دَوامَ الاِْسْتِقامَةِ، وَ مَعْدِنَ الصَّبْرِ، وَالرِّضا بِالْقَضآءِ
و شرف یگانه پرستى و استقامتى پایدار و کان شکیبایى و خشنود بودن به قضا

وَالْقَدَرِ، یا قاضِىَ حَوائِجِ السّآئِلینَ، یا مَنْ یَعْلَمُ ما فى ضَمیرِ الصّامِتینَ،
و قدر اى روا کننده حاجتهاى سائلان و اى داناى نهاد خاموشان

صَلِّ عَلى مُحَمَّد وآلِهِ، وَ اسْتَجِبْ دُعائى، وَاغْفِرْ ذَنْبى، وَ اَوْسِعْ رِزْقى،
درود فرست بر محمّد و آلش و دعاى مرا مستجاب گردان و گناهم را بیامرز و روزیم را فراخ کن

وَاقْضِ حَوآئِجى فى نَفْسى، وَ اِخْوانى فى دینى وَاَهْلى، اِلـهى طُمُوحُ
و حاجتهایم را درباره خودم و برادران دینى ام و خانواده ام برآور خدایا آرمانهاى

الاْمالِ قَدْ خابَتْ اِلاَّ لَدَیْکَ، وَ مَعاکِفُ الْهِمَمِ قَدْ تَعَطَّلَتْ اِلاَّ عَلَیْکَ،
بلند نومید شد مگر نزد تو و جایگاه همتها معطل ماند جز همتى که بر تو (متوجه) باشد

وَمَذاهِبُ الْعُقُولِ قَدْ سَمَتْ اِلاَّ اِلَیْکَ، فَاَنْتَ الرَّجآءُ وَ اِلَیْکَ الْمُلْتَجَأُ، یا
و راه خِرَدها به بن بست رسید جز راهى که بسوى توست پس تویى امید و پناهگاه درگاه توست اى

اَکْرَمَ مَقْصُود، وَ اَجْوَدَ مَسْئُول، هَرَبْتُ اِلَیْکَ بِنَفْسى یا مَلْجَأَ الْهارِبینَ
بزرگوارترین کسى که بسویش رو کنند و بخشنده ترین کسى که از او بخواهند بسوى تو گریختم اى پناه گریختگان

بِاَثْقالِ الذُّنُوبِ، اَحْمِلُها عَلى ظَهْرى، لا اَجِدُ لى اِلَیْکَ شافِعاً سِوى
با بارهاى سنگین گناهانى که بر دوش کشم و هیچ شفیعى بدرگاه تو نیابم جز

مَعْرِفَتى بِاَنَّکَ اَقْرَبُ مَنْ رَجاهُ الطّالِبُونَ، وَ اَمَّلَ مالَدَیْهِ الرّاغِبُونَ، یا مَنْ
این که مى دانم تو نزدیکترین کسى هستى که جویندگان امید به او دارند و آرزومندان آنچه را نزد اوست آرزو کنند اى کسى که

فَتَقَ الْعُقُولَ بِمَعْرِفَتِهِ، وَ اَطْلَقَ الأَلْسُنَ بِحَمْدِهِ، وَ جَعَلَ مَا امْتَنَّ بِهِ عَلى
عقلها را بوسیله معرفت خویش گشودى و زبانها را به ستایش خود باز کردى و قرار دادى آنچه را بر

عِبادِهِ فى کِفآء لِتَاْدِیَةِ حَقِّهِ، صَلِّ عَلى مُحَمَّد و آلِهِ، وَ لا تَجْعَلْ لِلشَّیْطانِ
بندگان خود احسان و انعام فرمودى در برابر اداى حق خود درود فرست بر محمّد و آلش و براى شیطان

عَلى عَقْلى سَبیلاً، وَ لا لِلْباطِلِ على عَمَلى دَلیلا (25)
بر خرد من راهى قرار مده و باطل را راهنماى کردارم مساز.

پی نوشت:
1. بحارالانوار، جلد 86، صفحه 314، حدیث 21.
2. فقیه، جلد 1، صفحه 427، حدیث 1261.
3. کافى، جلد 3، صفحه 415، حدیث 10.
4. مصباح المتهجّد، صفحه 257.
5. کافى، جلد 3، صفحه 416، حدیث 13.
6. بحارالانوار، جلد 86، صفحه 313، حدیث 20.
7. همان مدرک، صفحه 289.
8. بحارالانوار، جلد 86، صفحه 311، حدیث 16.
9. بحارالانوار، جلد 86، صفحه 311، حدیث 16.
10. همان مدرک.
11. همان مدرک.
12. همان مدرک.
13. تهذیب، جلد 4، صفحه 195، حدیث 6.
14. همان مدرک، جلد 2، صفحه 240، حدیث 21.
15. وسائل الشیعه، جلد 5، صفحه 84، حدیث 4 .
16. وسائل الشیعه، جلد 5، صفحه 84، حدیث 6 و 7.
17. بحارالانوار، جلد 76، صفحه 294 .
18. علل الشرایع، جلد 1، صفحه 182 و بحارالانوار، جلد 86، صفحه 313، حدیث 19.
19. بحارالانوار، جلد 86، صفحه 312، حدیث 17.
20. جمال الاسبوع، صفحه 200 و بحارالانوار، جلد 86، صفحه 315، حدیث 25.
21. بحارالانوار، جلد 86، صفحه 313، حدیث 20.
22. مصباح المتهجّد، صفحه 269 و بحارالانوار، جلد 86، صفحه 294، حدیث 6 (با اندکى تفاوت).
23. اقبال، صفحه 325.
24. مصباح کفعمى، صفحه 647.
25. جمال الاسبوع، صفحه 218 و مصباح المتهجّد، صفحه 279 و بحارالانوار، جلد 86، صفحه 306، حدیث 11

برگرفته از: پایگاه اطلاع رسانی دفتر آیت الله مکارم شیرازی

0 امتیاز
پاسخ داده شده 16 دی 1395 توسط العبد (3,761 امتیاز)   3 9 22

اعمال و مستحبات شب جمعه - بخش پنجم
نماز و دعایى در شب جمعه براى حفظ قرآن کریم

کسى که مى خواهد توفیق حفظ قرآن را پیدا کند بداند که ابن عبّاس از امیر مؤمنان از رسول خدا (صلى الله علیه وآله و سلم) نقل مى کند که فرمود: آیا دوست دارى کلماتى را به تو بیاموزم که خداوند با آن به تو نفع بخشد و شاگردان تو نیز از آن نفع برند و آنچه را مى آموزى در سینه ات جاى گیرد و ثابت شود؟ عرض کرد: آرى یا رسول اللّه، فرمود:
شب جمعه وقت سحر در ثلث آخر شب و اگر نتوانستى قبل از آن از خواب برخیز، چهار رکعت نماز بخوان در رکعت اوّل پس از حمد سوره یس و در رکعت دوم پس از حمد، سوره الم سجده و در رکعت سوم پس از حمد، دخان و در رکعت چهارم حمد و سوره ملک را بخوان; (سوره ها را مى توان از روى قرآن خواند) پس از سلام، حمد و ثناى خدا بجا آور و به بهترین وجهى بر محمّد (ص) و آل محمّد (ص) صلوات بفرست، سپس براى مؤمنان استغفار کن، آنگاه بگو:

اَللّهُمَ ارْحَمْنى بِتَرْکِ الْمَعاصى أَبَداً ما أَبْقَیْتَنی،وَ ارْحَمْنی مِنْ أنْ اَتَکَلَّفَ
خداوندا با توفیق ترک گناه مادام العمر، بر من رحم فرما و نیز ترحم کن که آنچه برایم

طَلَبَ ما لا یُعْنینی، وَ ارْزُقْنی حُسْنَ النَّظَرِ فیما یُرْضیکَ عَنّی، اَللّهُمَّ
نفعى ندارد را طلب نکنم و خوش بینى نسبت به آنچه تو را از من راضى مى کند را روزیم کن، اى خدایى که

بَدیعَ السَّمواتِ وَالاَْرْضِ، ذَا الْجَلالِ وَ الاْکْرامِ، وَ الْعِزِّ الَّذی لا یُرامُ،
بدون هیچ سابقه اى آسمانها و زمین را هستى بخشیدى اى صاحب جلال و بخشش و عزّت پایدار،

أَسْأَلُکَ یا اَللّهُ یا رَحْمنُ، بِجَلالِکَ وَ نُورِ وَجْهِکَ، أَنْ تُلْزِمَ قَلْبی حِفْظَ
از تو مى خواهم اى خدا اى بخشنده و به جلال و نور جمالت قسمت مى دهم که همان طورى که

کِتابِکَ کَما عَلَّمْتَنیهِ، وَ ارْزُقْنی أَنْ أَتْلُوَهُ عَلَى النَّحْوِ الَّذی یُرْضیکَ عَنّی،
قرآنت را به من آموخته اى قلبم را بر حفظ آن وادارى و روزیم کن که چنان آن را تلاوت کنم که سبب رضایت تو از من شود.

اَللّهُمَّ بَدیعَ السَّمواتِ وَ الاَْرْضِ، ذَا الْجَلالِ وَ الاِْکْرامِ، وَ الْعِزِّ الَّذی لا
اى خداى هستى بخش آسمانها و زمین، اى صاحب جلال و بخشش و عزّت پایدار

یُرامُ، اَسْألُکَ یا اَللّهُ یا رَحْمنُ، بِجَلالِکَ وَ نُورِ وَجْهِکَ، اَنْ تُنَوِّرَ بِکِتابِکَ
از تو مى خواهم اى خدا اى بخشنده و به جلال و نور جمالت قسمت مى دهم که به توسّط کتابت قرآن

بَصَرى، وَ اَنْ تَشْرَحَ بِهِ صَدْرى، وَ اَنْ تُطْلِقَ بِهِ لِسانی، وَ اَنْ تُفَرِّجَ بِهِ عَنْ
چشمم را نورانى سازى و به من شرح صدر دهى و به واسطه آن گره از زبانم بگشایى و گشایشى در

قَلْبی، وَ اَنْ تَسْتَعْمِلَ بِهِ بَدَنی، فَاِنَّهُ لا یُعْنِینى عَلَى الْخَیْرِ غَیْرُکَ، وَ لا
قلبم به وجود آورى و بدنم را به کار وادارى چرا که غیر از تو کسى نیست که بر انجام خیر یاریم دهد و غیر از تو

یُؤْتیهِ إِلاَّ أَنْتَ وَ لا حَوْلَ وَ لا قُوَّةَ إِلاّ بِاللهِ الْعَلِىِّ الْعَظیمِ».
کسى نیست که آن توفیق را به من بدهد. و قوّت و نیرویى جز براى خداوند بلندمرتبه و با عظمت نیست.

سپس فرمود: این عمل را در سه شب جمعه، یا پنج شب، یا هفت شب جمعه بجا آور (1)

پی نوشت:
1. جمال الاُسبوع، صفحه 119 و بحارالانوار، جلد 86، صفحه 320، حدیث 28. قابل توجّه آن که این نماز در مصباح المتهجّد، صفحه 264، نیز نقل شده، بدون مقیّد کردن به وقت سحر و بدون ذکر سه شب، یا پنج، یا هفت شب; و با این تفاوت که در رکعت دوم حمد و دخان و در رکعت سوم حمد و الم سجده خوانده شود. (رجوع کنید به: بحارالانوار، جلد 86، صفحه 288، حدیث 3)

برگرفته از: پایگاه اطلاع رسانی دفتر آیت الله مکارم شیرازی

0 امتیاز
پاسخ داده شده 16 دی 1395 توسط العبد (3,761 امتیاز)   3 9 22

اعمال و مستحبات شب جمعه - بخش ششم
دعا و نمازى در شب جمعه از ناحیه مقدّسه حضرت حجّت (علیه السلام) براى برآورده شدن حاجات

مرحوم «علاّمه مجلسى» از «مهج الدّعوات» از «کنوز النجاح» ابوعلى فضل بن حسن طبرسى نقل مى کند:
از ناحیه مقدّسه امام عصر (سلام اللّه علیه) این حدیث صادر شد که:
هر کسى نزد خدا حاجتى داشته باشد، شب جمعه بعد از نصف شب، غسل کند و در مصلاّى خودش (محلّى را که در خانه، محلّ نماز قرار داده است) دو رکعت نماز بخواند، در هر رکعت پس از شروع سوره حمد و رسیدن به جمله «ایّاک نعبد و ایّاک نستعین» صد بار آن را تکرار کند و پس از اتمام آن، بقیّه سوره حمد را ادامه دهد و به پایان برساند، سپس یکبار سوره توحید را بخواند و ذکر رکوع و سجود را هفت بار بگوید، پس از اتمام نماز، دعاى ذیل را بخواند که قطعاً حاجتش هرچه باشد برآورده مى شود، مگر این که مربوط به قطع رحم (و مانند آن) باشد:

اَللّهُمَّ اِنْ اَطَعْتُکَ فَالْمَحْمِدَةُ لَکَ، وَ اِنْ عَصَیْـتُکَ فَالْحُجَّةُ لَکَ، مِنْکَ
خدایا اگر فرمانبرداریت کنم پس حمد و ستایش از آن توست و اگر نافرمانیت کنم تو حجّت دارى از توست

الرَّوْحُ وَ مِنْکَ الْفَرَجُ، سُبْحانَ مَنْ اَنْعَمَ وَ شَکَرَ، سُبْحانَ مَنْ قَدَّرَ وَ غَفَرَ،
مهر و یارى و از توست گشایش منزه است آن که نعمت داده و قدردانى کرد منزه است آن که مقدر کرد و آمرزید

اللّهُمَّ اِنْ کُنْتُ عَصَیْـتُکَ فَاِنّى قَدْ اَطَعْتُکَ فى اَحَبِّ الاَْشْیآءِ اِلَیْکَ، وَ هُوَ
خدایا اگر من تو را نافرمانى کردم ولى در عوض فرمانبرداریت کردم در محبوبترین چیزها در نزد تو و آن

الاِْیمانُ بِکَ، لَمْ اَتَّخِذْ لَکَ وَلَداً، وَ لَمْ اَدْعُ لَکَ شَریکاً، مَنّاً مِنْکَ بِهِ عَلَىَّ، لا
ایمان به توست که برایت فرزندى نگرفتم و برایت شریکى قائل نشدم و این منتى بود از تو بر من

مَنّاً مِنّى بِهِ عَلَیْکَ، وَ قَدْ عَصَیْـتُکَ یا اِلهى عَلى غَیْرِ وَجْهِ الْمُکابَرَةِ، وَ لاَ
نه این که منتى باشد از من بر تو و این که تو را نافرمانى کردم اى خدا نه از روى کبر و عنادورزى بود و نه

الْخُرُوجِ عَنْ عُبُودِیَّتِکَ، وَلاَ الْجُحُودِ لِرُبُوبِیَّتِکَ، وَلکِنْ اَطَعْتُ هَواىَ
بخاطر این که از تحت بندگیت بیرون رفته و پروردگاریت را منکر شده باشم بلکه پیروى کردم هواى نفسم را

وَاَزَلَّنِى الشَّیْطانُ، فَلَکَ الْحُجَّةُ عَلَىَّ وَ الْبَیانُ، فَاِنْ تُعَذِّبْنى فَبِذُنُوبى غَیْرُ
و شیطان مرا لغزاند پس تو را بر من حجت و بیان هست و اگر عذابم کنى بخاطر گناهان من است

ظالِم لى، وَ اِنْ تَغْفِرْ لى وَ تَرْحَمْنى، فَاِنَّکَ جَوادٌ کَریمٌ، یا کریمُ یا کَریمُ
و تو ستمکار بر من نیستى واگر بیامرزى مرا و رحمم کنى پس براستى تو بخشنده و بزرگوارى اى کریم اى کریم

(به اندازه یک نفس طولانى ادامه دهد)، سپس بگوید:

یا آمِناً مِنْ کُلِّ شَىْء، وَ کُلُّ شَىْء
اى ایمن از هر چیز و هر چیز

مِنْکَ خآئِفٌ حَذِرٌ، اَسْئَلُکَ بِاَمْنِکَ مِنْ کُلِّ شَىْء، وَ خَوْفِ کُلِّ شَىْء مِنْکَ،
از تو ترسان و بیمناک از تو خواهم به همان امانى که از هر چیز دارى و آن ترسى که هرچیز از تو دارند

اَنْ تُصَلِّىَ عَلى مُحَمَّد وَ آلِ مُحَمَّد، وَ اَنْ تُعْطِیَنى اَماناً لِنَفْسى وَ اَهْلى
که درود فرستى بر محمّد و آل محمّد و به من امانى دهى براى خود و خانواده

وَوُلْدى، وَ سآئِرِ ما اَنْعَمْتَ بِهِ عَلَىَّ، حَتّى لااَخافَ اَحَداً، وَلا اَحْذَرَ مِنْ
و فرزندان و سایر چیزهایى که به من عطا فرموده اى تا از کسى نترسم و بیم نداشته باشم از

شَىْء اَبَداً، اِنَّکَ عَلى کُلِّ شَىْء قَدیرٌ، وَ حَسْبُنَا اللهُ وَ نِعْمَ الْوَکیلُ، یا کافِىَ
چیزى هرگز که براستى تو بر هر چیز توانایى و کافى است ما را خدا و نیکو وکیلى است اى کفایت کننده

اِبْراهیمَ نُمْرُودَ، وَ یا کافِىَ مُوسى فِرْعَوْنَ، وَ یا کافِىَ مُحَمَّد صَلَّى اللّهُ
ابراهیم از نمرود و اى کفایت کننده موسى از فرعون و اى کفایت کننده محمّدصلّى الله

عَلَیْهِ و آلِهِ الاَْحْزابَ، اَسْئَلُکَ اَنْ تُصَلِّىَ عَلى مُحَمَّد وَ آلِ مُحَمَّد،وَ اَنْ
علیه و آله از احزاب کفر، از تو خواهم که درود فرستى بر محمّد و آل محمّد

تَکْفِیَنى شَرَّ فُلانِ بْنِ فُلان.
و کفایت کنى از من شر فلان پسر فلان را.

(به جاى فلان بن فلان اسم دشمن خویش را بر زبان آورد و اگر دشمن خاصّى ندارد، مى تواند نام شیطان را که بزرگترین دشمن است یا نام دشمنان اسلام را ببرد.)

سپس به سجده رود و حاجتش را طلب کند و نزد خدا تضرّع نماید چراکه هیچ مرد یا زن مؤمنى نیست که این نماز را بجا آورد و این دعا را بخواند مگر این که درهاى آسمان براى اجابت دعا به روى او گشوده مى شود... .

آنگاه فرمود: «ذلِکَ مِنْ فَضْلِ اللّهِ عَلَیْنا وَ عَلَى النّاسِ; این نماز و دعا از فضل خداوند بر ما اهل بیت و بر مردم است».(1)

پی نوشت:
1. بحارالانوار، جلد 86، صفحه 323، حدیث 30 و مهج الدعوات، صفحه 294

برگرفته از: پایگاه اطلاع رسانی دفتر آیت الله مکارم شیرازی

لطفا برای اطلاع از آخرین سوالات سایت، عضو خبرنامه شیعه سِی شوید.

سوالات مشابه

0 امتیاز
1 پاسخ 22 بازدید
سوال شده آذر 12, 1395 در ماه های قمری توسط بی نام  

لطفا برای اطلاع از آخرین سوالات سایت، عضو خبرنامه شیعه سِی شوید.

پخش زنده تصاویر اماکن مذهبی

با توجه به طرح سوالات و شبهات فراوان، در صورتی که مطالب طرح شده را برای خود مضر تشخیص دادید، از مطالعه آنها بپرهیزید.
توجه: محتوای سامانه پرسش و پاسخ توسط کاربران ایجاد می گردد. لطفا در صورت مشاهده محتوای نامناسب، آن را گزارش کنید.

367 سوال

526 پاسخ

24 دیدگاه

36 کاربر

فعال‌ترین کاربران
این ماه:
  1. العبد - 21 فعالیت
Gute Mathe-Fragen - Bestes Mathe-Forum

آخرین ثبت نام کنندگان

  • دستگزار (امتیاز 55 ) زمان ثبت نام Nov 25, 2016

  • alioi (امتیاز 55 ) زمان ثبت نام Aug 19, 2016

  • mo.de (امتیاز 55 ) زمان ثبت نام Apr 11, 2016

  • MAZIAR (امتیاز 55 ) زمان ثبت نام Mar 28, 2016

  • طلوع (امتیاز 56 ) زمان ثبت نام Feb 21, 2016

عنوان های کاربری اخیر

پرسش معروف
- siamak1210 -
پرسش جالب
- العبد -
پرسش جالب
- العبد -
نگهبان
- العبد -
خوش‌ ذوق
- العبد -

شیعه سِی را دنبال کنید...

صفحه ارتباط با ماآخرین سوالات پرسیده شدهصفحه گوگل پلاس شیعه سِیبخش پرسش های مرتبط با شیعه سِیصفحه فیسبوک شیعه سِیگروه لینکدین شیعه سِی صفحه توئیتر شیعه سِی کانال مذهبی تلگرام شیعه سِی اینستاگرام شیعه سِی
عضویت در خبرنامه شیعه سِی

حمایت مالی از شیعه سِی
حمایت از شیعه سِی

*۷۸۸*۹۷*۳۸۳۰#

پاسخگوی دینی | صفحه اصلی شیعه سِی | مرکز دانلود اسلامی | دایرکتوری اسلامی | خبرخوان مذهبی | کمپین عاشقان | پخش زنده | حمایت از شیعه سِی | ارتباط با ما
در راستای توسعه فرهنگ گفتگوی دینی، استفاده از مطالب این سایت با ذکر منبع، آزاد (بلامانع) است.

✘ بستن کانال مذهبی شیعه سِی
...