اولین بار است که به شیعه سِی آمده اید؟ لطفا راهنما را مشاهده فرمایید.
x

حمایت مالی از شیعه سِی

چرا عید كریسمس چند روز پیش از آغاز سال میلادی است؟

0 امتیاز
23 بازدید
سوال شده 12 دی 1395 در تاریخی توسط بی نام  

مبنای تاریخ میلادی چیست؟
چرا عید كریسمس چند روز قبل از آغاز سال جدید میلادی است؟


کانال مذهبی تلگرام شیعه سِی

1 پاسخ

0 امتیاز
پاسخ داده شده 12 دی 1395 توسط العبد (4,041 امتیاز)   3 9 22

چرا عید کریسمس پیش از شروع سال نوی میلادی است؟
بر اساس سنتی دیرینه، مسیحیان ابتدای سال را اول ژانویه می‌دانند. (همانگونه كه ما ایرانیان ابتدای سال خود را روز اول فروردین می‌دانیم و اعراب ابتدای سال خود را ماه محرم می‌دانند) و شروع سال، غیر از مبدأ سال است. مبدا تاریخ نزد مسیحیان تولد حضرت عیسی مسیح (ع) است كه اتفاقا در روز 25ماه دسامبر واقع شده یعنی یك هفته مانده به تحویل سال (همانگونه كه مبدا تاریخ شمسی ما ایرانیان و سال‌های قمری، 12ربیع الاول مصادف با هجرت پیامبر از مكه به مدینه است اما ابتدای سال، فروردین ماه در سال شمسی و محرم در ماه‌های قمری است)

تاریخچه تقویم میلادی (مسیحی)
‌گاه شماری (تقویم) در كشورهای اروپایی فراز و نشیب بسیاری داشته است كه در اینجا به مهمترین نكات آن اشاره می‌شود:
- اساس و ریشه اولیه تقویم میلادی، تقویمی به نام «سال شمار رومی» است. (زیرا زمانی كه مسیحیت به عنوان دین رسمی مردم اروپا پذیرفته شد رومیان بر قسمت عمده‌ای از اروپا حاكم بودند.) لازم به تذكر است كه تقویم روم باستان تقویمی قمری بوده و ماه‌های آن با مشاهده هلال ماه نو آغاز می‌شد. قدمت این تقویم نیز به قبل از میلاد مسیح بر می‌گردد.
- در تقویم رومیان قدیم هیچ یك از اصول شناخته شده تقویم‌های شمسی، شمسی- قمری و قمری رایج در قسمت اعظم دنیای متدن باستان رعایت نمی‌شد.
- رومی‌ها بر خلاف مردم بابل، مصر، ایران و یونان كه از قرن‌ها قبل تقریبا طول دقیق و بسیار نزدیك به مقادیر مورد قبول امروز را می‌دانستند، طول یك سال شمسی را 365 روز و 13 ساعت و یا 366 روز تمام تصور می‌نمودند. لذا تقویم آنان در مدت كوتاهی شاهد سیرقهقرایيِ آغازِ سال بود.
- سال‌های رومی ابتدا ده ماهه بودند.
- در حدود سال‌های 715 قبل از میلاد مسیح شخصی به نام نوماپومپیلوس (Numapompilus) ماه‌های ژانویه و فوریه را به عنوان ماه‌های یازدهم و دوازدهم به این تقویم اضافه كرد.
- نارسایی تقویم رومی و عدم كارآیی آن برای مردم و حكومت روم به حدی بود كه ضرورت اصلاح و یا جایگزین ساختن تقویم دیگری را به جای آن ایجاب می‌نمود. لذا در زمان ژولیوس سزار (در گذشته 44 سال قبل از میلاد) و پس از فتح مصر توسط وی، او متوجه تقویم شمسی مصری گردید كه از هزاره چهارم قبل از میلاد در مصر رواج داشت. تقویمی كه ژولیوس سزار در روم معمول نمود و به تقویم ژولین و بعدا به تقویم مسیحی معروف گردید از تقویم سنتی مردم روم و اساس آن از تقویم رایج در مصر اقتباس شده است.
- برخی از پژوهشگران معتقدند از حدود 150 سال قبل از میلاد مسیح روز اول ژانویه رسما به عنوان آغاز سال در روم تعیین گردید. زیرا در این روز نمایندگان انتخابی مردم زمام امور مملكت را به دست می‌گرفتند. بنابراین به تدریج همین روز كه آغاز یك تغییر و تحول تازه بود جای خود را به عنوان آغاز سال باز نمود.
- ابتدا چیزی به نام هفته وجود نداشت بلكه روزهای ماه را با عدد می‌شمردند. مثلا می‌گفتند روز نوزدهم این ماه. برای مدتی هم ایام هر هفته فقط پنج روز بود! تا آن‌كه در زمان كنستانتین (306 - 337 میلادی)، وی كه امپراطور روم بود دریافت از احساسات دینی مردم می‌تواند برای تحكیم پایه‌های حكومت خویش استفاده كند بر نفوذ فزاینده مسیحیت كه می‌رفت تا تمامی اروپا را تسخیر كند، تكیه كرد و به تعظیم و تكریم ظاهری مسیح پرداخته و دست به كارهای نمایشی بسیاری زد به عنوان نمونه با یك فرمان، هفته هفت روزه را به عنوان ركنی از اركان تقویم قرار داد و اولین روز هفته (یكشنبه) را برای دعا و نیایش و استراحت اختصاص داد. اما علی رغم گسترش سریع مسیحیت پس از این تاریخ پذیرفتن هفته به عنوان ركنی از اركان تقویم با تاخیر بسیار صورت گرفت و شمارش روزهای ماه با عدد كماكان تا قرن شانزدهم میلادی در قسمت وسیعی از اروپا رواج داشت.
- در آن زمان مبدا مشخصی برای تاریخ وجود نداشت و مبدا تاریخ مرتب در حال تغییر بود. بدین صورت كه با به قدرت رسیدن هر پادشاه جدیدی یك مبدا جدید به تاریخ اضافه می‌شد. تا آن‌كه در سال 525 میلادی یك راهب رومی به نام دیونیسیوس اگزیگوس پس از محاسبه و بدست آوردن تقریبی زمان تولد حضرت عیسی (ع) تقویمی ارائه كرد كه مبدا آن را تولد حضرت عیسی (ع) قرار داده بود. این تقویم از طرف كلیسای روم پذیرفته شد. انگلستان نخستین كشوری بود كه این تقویم به تدریج در آن رواج یافت.
- نكته بسیار جالب توجه آن است كه تقویم میلادی (پس از اعمال اصلاحاتی توسط پاپ گرگوری سیزدهم) در بسیاری از كشورهای اروپایی پس از قرن دهم معمول و مرسوم گردید. به عنوان نمونه: كشورهای دارای مذهب كاتولیك اروپا مانند: ایتالیا، اسپانیا، پرتغال، بلژیك، فرانسه، این تقویم را در سال 1582میلادی پذیرفتند. سوئد و هلند در سال 1583م، آلمان1584م، لهستان1586م و سایر كشورهای جهان نیز در اواخر قرن نوزدهم و اوایل قرن بیستم رسما تقویم میلادی (اصلاح شده) را قبول كردند.
- در پایان این بحث برای نشان دادن آشفتگی تاریخ وقایع اروپا به دلیل پذیرفتن تقویم میلادی (اصلاح شده توسط گرگوری) در سال‌های مختلف و شروع سال با ماه های مختلف سال نقل چند سطر از كتاب «راهنمای گاه‌شماری برای دانشجویان تاریخ انگلیس» آورده می شود:
«اگر تصور كنیم یك مسافر در یكم مارس 1245میلادی از ونیز به قصد فلورانس خارج شود در شهر فلورانس در می‌یابد كه هنوز سال 1244میلادی ادامه دارد. پس از یك توقف كوتاه در فلورانس وقتی به شهر پیزا وارد می شود استنباط می كند كه سال مجددا در سال 1245میلادی است و در ورود به فرانسه قبل از عید رستاخیز حضرت عیسی (16 آوریل) برای بار دوم در سال 1244میلادی خواهد بود»

جهت مطالعه و كسب اطلاعات بیشتر می توانید به این منابع مراجعه فرمایید:
- نصرالله هوشمند، گاهشماریهای ایرانی، آمل، انتشارات طالب آملی، 1380ش،‌ ص130 به بعد.
- دكتر رضا عبداللهی، تحقیقی در زمینه گاه‌شماری هجری و مسیحی، تهران‌،‌ امیركبیر،‌1365ش.
- فریمن گرنویل،‌ تقویم‌های اسلامی و مسیحی و جدول‌های تبدیل آن‌ها به یكدیگر، ترجمه: فریدون بدره‌ای، بی‌جا، انتشارات قلم،‌ 1359ش.
- ذبیح بهروز، تقویم و تاریخ در ایران،‌ تهران‌،‌ نشر چشمه،‌ 1379ش.
- احمد بیرشك،‌ گاهنامه تطبیقی سه هزار ساله، تهران،‌ شركت انتشارات علمی و فرهنگی،1367ش.


تاریخ تولد حضرت عیسی مسیح (علیه السلام)
اگر چه بر اساس تقویم، بیست‌ و پنج دسامبر همزمان با میلاد حضرت عیسی‌ بن‌ مریم، مسیح (علیه السلام) است،‌ اما تاریخ دقیق ولادت حضرت عیسی مسیح‌ (ع) روشن نیست. در سده دوم میلادی، ششم ژانویه‌ را روز تولد مسیح می‌دانستند، اما در سده چهارم، کلیسای کاتولیک رم، این تاریخ را 25 دسامبر و غسل تعمید آن حضرت را ششم ژانویه اعلام‌ کرد.

تا سال 973 میلادی، کلیساهای مسیحیان‌ در بین‌النهرین و قسطنطنیه مراسم روز تولد حضرت عیسی مسیح (ع) را ششم ژانویه برگزار می‌کردند.

«گریگور نازیانتس»، پس از انتخاب شدن به‌ مقام اسقفی، تاریخ تولد آن حضرت را 25 دسامبر اعلام کرد، پس از کناره‌گیری اسقف مزبور، این تاریخ بار دیگر به ششم ژانویه بازگشت و سرانجام در سال 154 میلادی در کنگره «کالگدون‌»، میلاد حضرت مسیح را 25 دسامبر و روز غسل تعمید ایشان را ششم ژانویه اعلام‌ کردند. از آن پس بیشتر مسیحیان جهان این مناسبت را 25 دسامبر جشن گرفتند، لیکن ارمنیان روز ششم ژانویه را روز تولد آن حضرت می‌دانند و جشن میلاد را در این روز برگزار می‌کنند.

سبب انتخاب 25 دسامبر به عنوان میلاد پیامبر مسیحیان آن است که در آن عصر، پرستش ایزد مهر در اروپا رواج و نفوذ بسیار داشت و 25 دسامبر روز تولد مهر بود و برای‌ به فراموشی سپردن آن، این روز را تولد حضرت‌ عیسی مسیح (ع) اعلام کردند.

ارمنیان روز ششم ژانویه ابتدا مراسم مذهبی‌ تولد آن حضرت را در کلیساها برگزار می‌کنند و سپس مراسم خاص غسل تعمید را به جا می‌آورند.

بیشتر مسیحیان جهان 24 دسامبر درخت‌ کاج به خانه‌های خود آورده، تزئین می‌کنند و آماده شرکت در مراسم تولد عیسی مسیح‌ می‌شوند، لیکن ارمنیان در روزهای پایانی ماه‌ دسامبر اقدام به تهیه درخت کاج و تزئین آن‌ می‌کنند و در شب 31 دسامبر اعضای خانواده‌ در منزل بزرگ خانواده جمع می‌شوند، به صرف‌ شام شب عید می‌پردازند و ساعت 12 شب حلول‌ سال نو را به یکدیگر تبریک می‌گویند. (1)

 سال تولد حضرت عیسی (ع)
سال ولادت حضرت عیسى (ع) تقریبا آغاز تاریخ میلادى است، ولی محاسبات تاریخی نشان می‌دهد که اگر وی در زمان پادشاهانی متولد شده باشد که نامشان به همین مناسبت در اناجیل آمده است، این تولد باید از 4 تا 12 سال قبل از تاریخ محاسبه شده بوسیله دیونیسیوس بوده باشد.
زیرا سرآغاز این تاریخ، اول ژانویه سال 754 پس از بنای شهر رم است. و طبق نقل انجیل‌های چهارگانه، مسیح در زمان پادشاهی «هرودیس بزرگ» به دنیا آمده است و چون این پادشاه به سال 750 از بنای شهر رم مرده است می‌توان نتیجه گرفت كه حضرت عیسی (ع) دستِ‌كم چهار سال پیش از تاریخی كه برای ولادت او پذیرفته شده است، متولد شده‌اند. (2)

پی نوشت:
1. آداب میلاد مسیح، نشریه اطلاع رسانی و کتابداری«اخبار ادیان » دی 1383 - شماره 11، نویسنده: آندرانیک هویان
2. نصرالله هومند، گاهشماری ایرانی،ص130

برگرفته از: پرسمان دانشجویی - ادیان نت

لطفا برای اطلاع از آخرین سوالات سایت، عضو خبرنامه شیعه سِی شوید.

سوالات مشابه

+1 امتیاز
1 پاسخ 342 بازدید
سوال شده فروردین 4, 1394 در حضرت زهرا (س) توسط بی نام  

لطفا برای اطلاع از آخرین سوالات سایت، عضو خبرنامه شیعه سِی شوید.

پخش زنده تصاویر اماکن مذهبی

با توجه به طرح سوالات و شبهات فراوان، در صورتی که مطالب طرح شده را برای خود مضر تشخیص دادید، از مطالعه آنها بپرهیزید.
توجه: محتوای سامانه پرسش و پاسخ توسط کاربران ایجاد می گردد. لطفا در صورت مشاهده محتوای نامناسب، آن را گزارش کنید.

387 سوال

567 پاسخ

24 دیدگاه

38 کاربر

فعال‌ترین کاربران
این ماه:
    Gute Mathe-Fragen - Bestes Mathe-Forum

    آخرین ثبت نام کنندگان

    • mahdiran (امتیاز 55 ) زمان ثبت نام Jul 13, 2017

    • محمد (امتیاز 55 ) زمان ثبت نام Apr 03, 2017

    • دستگزار (امتیاز 55 ) زمان ثبت نام Nov 25, 2016

    • alioi (امتیاز 55 ) زمان ثبت نام Aug 19, 2016

    • mo.de (امتیاز 55 ) زمان ثبت نام Apr 11, 2016

    عنوان های کاربری اخیر

    تاییدشده
    - محمد -
    پرسش معروف
    - siamak1210 -
    پرسش جالب
    - العبد -
    پرسش جالب
    - العبد -
    نگهبان
    - العبد -

    شیعه سِی را دنبال کنید...

    صفحه ارتباط با ماآخرین سوالات پرسیده شدهصفحه گوگل پلاس شیعه سِیبخش پرسش های مرتبط با شیعه سِیصفحه فیسبوک شیعه سِیگروه لینکدین شیعه سِی صفحه توئیتر شیعه سِی کانال مذهبی تلگرام شیعه سِی اینستاگرام شیعه سِی
    عضویت در خبرنامه شیعه سِی

    حمایت مالی از شیعه سِی
    حمایت از شیعه سِی

    *۷۸۸*۹۷*۳۸۳۰#

    پاسخگوی دینی | صفحه اصلی شیعه سِی | مرکز دانلود اسلامی | دایرکتوری اسلامی | خبرخوان مذهبی | کمپین عاشقان | پخش زنده | حمایت از شیعه سِی | ارتباط با ما
    در راستای توسعه فرهنگ گفتگوی دینی، استفاده از مطالب این سایت با ذکر منبع، آزاد (بلامانع) است.

    ✘ بستن کانال مذهبی شیعه سِی
    ...