اولین بار است که به شیعه سِی آمده اید؟ لطفا راهنما را مشاهده فرمایید.
x

حمایت مالی از شیعه سِی

آیا گفتن اذان و اقامه پیش از نماز واجب است؟

0 امتیاز
339 بازدید
سوال شده دی 6, 1395 در فقه و احکام شرعی توسط بی نام  

گفتن اذان و اقامه قبل از هر نماز واجب است یا مستحب؟ آیا می توان با یک اذان و اقامه، چند نماز خواند؟


کانال مذهبی تلگرام شیعه سِی

1 پاسخ

0 امتیاز
پاسخ داده شده دی 6, 1395 توسط العبد (4,041 امتیاز)   3 9 22

آیا گفتن اذان و اقامه واجب است؟
برخی از فقهای گذشته، مثل ابن عقیل و ابن جنید، اذان و اقامه را واجب می دانند (1) ، اکثر مراجع معظم تقلید در احکام اذان و اقامه می فرمایند: برای مرد و زن مستحب است پیش از نمازهای یومیّه (نمازهای واجبی که در هر روز خوانده می شود) اذان و اقامه بگویند. (2) امّا برای بقیه نمازهای واجب (مانند نماز آیات)، مستحب است سه مرتبه "الصّلاة" بگویند. پس اذان و اقامه اگر چه جزء مستحبات سفارش شده است، ولی جزء واجبات نیست. از طرفی، فقط مخصوص نمازهای واجب یومیّه است نه نمازهای مستحبّی و دیگر نمازهای واجب

از رسول خدا (صلی الله علیه واله) پرسیدند: چرا پیش از نماز، اذان و اقامه مستحب است، ولی در مورد عبادات دیگر چنین نیست؟
حضرت فرمود: به خاطر این که نماز، شبیه حالت های مختلف انسان در قیامت است.
اذان به «نفخه ی اوّل» شباهت دارد که با نفخه ی اوّل (و دمیدن اسرافیل در صور) همه ی مردم می میرند و از همین جاست که نشستن و سجده کردن بعد از اذان، مستحب است، (سجده اشاره به مرگ و بازگشت انسان به خاک و زمین است) و اقامه ی نماز، شبیه «نفخه ی دوّم» است (که با دمیدن اسرافیل در صور، در مرتبه ی دوّم، مردگان زنده می شوند) که خدای متعال فرمود: «وَاستَمِع یَومَ یُنادِ المُنادِ مِن مَّکانٍ قَرِیبٍ» (3) و گوش فراده و منتظر روزی باش که منادی از مکانی نزدیک ندا می دهد.
و قیام در نماز مانند برخاستن مردم از قبرهاست چنانکه فرمود: «یَومَ یَقُومُ النّاسُ لِرَبِّ العالَمین» (4) روزی که مردم در پیشگاه پروردگار جهانیان می ایستند.
و بلند کردن دستها هنگام گفتن تکبیرة الاحرام، شبیه دست دراز کردن برای گرفتن نامه ی اعمال در قیامت است، که خدای بزرگ فرمود: «إِقرأ کِتابَکَ کَفی بِنَفسِکَ الیَومَ عَلَیکَ حَسیباً» (5) (و به او می گویی) کتابت را بخوان، کافی است که امروز، خود حسابگر خویش باشی.
و رکوع نماز، به خضوع خلایق در پیشگاه خالق شباهت دارد؛ چنانکه فرمود: «وَ عَنَتِ الوُجُوهُ لِلحَیِّ القَیُّومِ» (6) و (در آن روز) همه چهره ها در برابر خداوند حیّ قیّوم، خاضع می شود.
و سجودِ نماز، شبیه سجود بندگان برای خدای جهان (در قیامت) است که فرمود: «یَومَ یُکشَفُ عَن ساقٍ وَ یُدعَونَ اِلَی السُّجُودِ» (7) (به خاطر بیاورید) روزی را که ساق پاها (از وحشت) برهنه می گردد و دعوت به سجود می شوند.
و تشهّدِ نماز شباهت دارد به زانو زدن خلایق در پیشگاه خدای متعال در روز قیامت (8)

امیرالمومنین، علی  (علیه السلام) نیز فرمودند:
کسیکه با اذان و اقامه نماز بخواند دو صف از فرشتگان پشت سر او نماز می خوانند. و کسیکه با اقامه و بدون اذان نماز بخواند یک صف از فرشتگان پشت سر او نماز می خوانند.
راوی می گوید عرض کردم: طول هر صف چقدر است: فرمودند کوتاه ترین آن از شرق تا غرب و طولانی ترین آن از زمین تا آسمان (9)

تعدد اذان و اقامه برای نماز های واجب
امّا در مورد اذان و اقامه و تعدّد آنها برای نمازهای واجب، باید گفت: نمازگزار در نماز ظهر و مغرب و صبح می تواند هم اذان بگوید و هم اقامه، ولی اگر نماز عصر را بدون فاصله یا با فاصله کمی پس از نماز ظهر (بعضی از مراجع این فاصله را به فاصله شدن نافله قبول کرده اند ولی بعضی فاصله شدن نافله و تعقیب را کافی نمی دانند) و یا نماز عشا را بدون فاصله یا با فاصله کم بعد از نماز مغرب بخواند، اذان دوّم که همان اذان برای نماز عصر و عشا است ساقط می شود. (10)

پس با هر اذان و اقامه، می توان یک نماز صبح و یک نماز ظهر به همراه عصر و یک نماز مغرب به همراه عشا (در صورتی که بین نماز ظهر و عصر و مغرب و عشاء فاصله ای نباشد) خواند، ولی اگر فاصله ایجاد شود نمازگزار می تواند برای هر کدام از نمازهای واجب، یک اذان و اقامه جداگانه بگوید. امّا در هر صورت، هر نماز واجبی می تواند یک اقامه جداگانه داشته باشد.

چگونگی اذان و اقامه
اذان:

۱- الله اکبر - خدا بزرگتر از آن است كه او را وصف كنند - ۴ مرتبه
۲- اشهد ان لا اله الا الله - گواهی می دهم كه خدایی جز خدای یگانه نیست - ۲ مرتبه
۳- اشهد ان محمدا رسول الله - گواهی می دهم محمد (ص) فرستاده خدا است - ۲ مرتبه
۴- اشهد ان علیا ولی الله - گواهی می دهم علی (ع) ولی خداست - ۲ مرتبه
۵- حی علی الصلاه - بشتاب به سوی نماز - ۲ مرتبه
۶- حی علی الفلاح - بشتاب به سوی رستگاری - ۲ مرتبه
۷- حی علی خیر العمل - بشتاب به سوی بهترین عمل - ۲ مرتبه
۸- الله اکبر - خدا بزرگتر از آن است كه او را وصف كنند - ۲ مرتبه
۹- لا اله الا الله - خدایی جز خدای یگانه نیست - ۲ مرتبه

اقامه:
۱- الله اکبر - خدا بزرگتر از آن است كه او را وصف كنند - 2 مرتبه
۲- اشهد ان لا اله الا الله - گواهی می دهم كه خدایی جز خدای یگانه نیست - ۲ مرتبه
۳- اشهد ان محمدا رسول الله - گواهی می دهم محمد (ص) فرستاده خدا است - ۲ مرتبه
۴- اشهد ان علیا ولی الله - گواهی می دهم علی (ع) ولی خداست - ۲ مرتبه
۵- حی علی الصلاه - بشتاب به سوی نماز - ۲ مرتبه
۶- حی علی الفلاح - بشتاب به سوی رستگاری - ۲ مرتبه
۷- حی علی خیر العمل - بشتاب به سوی بهترین عمل - ۲ مرتبه
8- قد قامت الصلاه - به تحقیق نماز برپا شد - ۲ مرتبه
۸- الله اکبر - خدا بزرگتر از آن است كه او را وصف كنند - ۲ مرتبه
۹- لا اله الا الله - خدایی جز خدای یگانه نیست - 1 مرتبه

در رابطه با عبارت اشهد ان علی ولی الله
«اشهد ان علیاً ولی الله» جزء اذان و اقامه نیست ولی خوب است بعد از «اشهد ان محمداً رسول الله» به قصد قربت گفته شود.

آیت الله نوری: و چون در امثال زمان ما، شعار تشيّع محسوب می شود، در هر جا كه اظهار این اشعار، مستحسن و لازم باشد، گفتن آن هم مستحسن و لازم است.
آیت الله مكارم: به قصد تبرّك گفته شود، لكن به صورتی كه معلوم شود جزء آن نیست.
آیت الله وحید: چون ولایت آن حضرت مکمّل دین است شهادت به آن در هر حال و از جمله بعد از اشهد ان محمد رسول الله از افضل قربات است.
آیت الله سبحانی: به قصد قربت مطلقه و زینت اذان و اقامه گفته شود.
آیت الله بهجت: بعید نیست مستحبّ بودن اقرار به ولایت امیرالمؤمنین علی بن ابیطالب علیه السلام در اذان مستحبّی در صورتی كه به نيّت مطلوب بودن گفته شود به عبارات مختلفی كه در نهایه و فقیه و احتجاج نقل شده است كه « ان علیا ولی الله» و یا علی امیرالمؤمنین و یا به عبارت «اشهد ان علیا ولی الله» باشد. و اما اقرار به ولایت، اگر چه در غیر اذان باشد خوب است، پس احتیاج به دلیل مخصوص ندارد و كاملترین عبارتی كه در اینجا گفته می شود آن است كه اقرار به خلیفه بودن یا وصی بودن حضرت امیرالمؤمنین علیه السلام و ائمه طاهرین علیهم السلام در آن باشد.
آیت الله زنجانی: «اشهد ان علیا ولی الله» جز اذان و اقامه نیست ؛ البته ولایت امیرالمؤمنین و ائمه معصومین علیهم السلام از اركان ایمان است و اسلام بدون آن، ظاهری بیش نیست و قالبی از معنا تهی است و خوب است كه پس از اشهد ان محمداً رسول الله به قصد تیمن و تبرك، شهادت به ولایت و امامت بلافصل حضرت امیرالمؤمنین و سایر معصومین علیهم السلام به گونه ای که عرفا از اجزای  اذان و اقامه به حساب نیاید ذکر گردد.
آیت الله مظاهری: «اشهد ان علیا ولی الله» جز اذان و اقامه نیست ولی مستحب است بعد از «اشهد ان محمد رسول الله» دو مرتبه گفته شود ( مستحب در مستحب) لکن چون فعلا شعار شیعه است باید گفته شود.

پی نوشت:
1-  حیاة ابن ابی عقیل و فقهه، ص 41.
2-  توضیح المسائل مراجع، ج 1، ص 518، م 916.
3- ق (50)، آیه 41.
4- مُطفّفین (83)، آیه 6.
5- اسراء (17)، آیه 14.
6- طه (20)، آیه 111.
7- قلم (68)، آیه 42.
8- منبع: تهرانی،عبدالحسین،اسرارالص لوه،ص40-41
9- ثواب الاعمال، ص ۵۴
10- همان، ص 520، م 922

برگرفته از: اسلام کوئست - اسک دین - عطر نماز - ستاد اقامه نماز - انهار

لطفا برای اطلاع از آخرین سوالات سایت، عضو خبرنامه شیعه سِی شوید.

سوالات مشابه

لطفا برای اطلاع از آخرین سوالات سایت، عضو خبرنامه شیعه سِی شوید.

پخش زنده تصاویر اماکن مذهبی

با توجه به طرح سوالات و شبهات فراوان، در صورتی که مطالب طرح شده را برای خود مضر تشخیص دادید، از مطالعه آنها بپرهیزید.
توجه: محتوای سامانه پرسش و پاسخ توسط کاربران ایجاد می گردد. لطفا در صورت مشاهده محتوای نامناسب، آن را گزارش کنید.

387 سوال

567 پاسخ

24 دیدگاه

41 کاربر

فعال‌ترین کاربران
این ماه:
    Gute Mathe-Fragen - Bestes Mathe-Forum

    آخرین ثبت نام کنندگان

    • علی (امتیاز 55 ) زمان ثبت نام Dec 09, 2017

    • Rafizeh (امتیاز 55 ) زمان ثبت نام Dec 07, 2017

    • ashourian (امتیاز 55 ) زمان ثبت نام Dec 01, 2017

    • mahdiran (امتیاز 55 ) زمان ثبت نام Jul 13, 2017

    • محمد (امتیاز 55 ) زمان ثبت نام Apr 03, 2017

    عنوان های کاربری اخیر

    تاییدشده
    - محمد -
    پرسش معروف
    - siamak1210 -
    پرسش جالب
    - العبد -
    پرسش جالب
    - العبد -
    نگهبان
    - العبد -

    شیعه سِی را دنبال کنید...

    صفحه ارتباط با ماآخرین سوالات پرسیده شدهصفحه گوگل پلاس شیعه سِیبخش پرسش های مرتبط با شیعه سِیصفحه فیسبوک شیعه سِیگروه لینکدین شیعه سِی صفحه توئیتر شیعه سِی کانال مذهبی تلگرام شیعه سِی اینستاگرام شیعه سِی
    عضویت در خبرنامه شیعه سِی

    حمایت مالی از شیعه سِی
    حمایت از شیعه سِی

    *۷۸۸*۹۷*۳۸۳۰#

    پاسخگوی دینی | صفحه اصلی شیعه سِی | مرکز دانلود اسلامی | دایرکتوری اسلامی | خبرخوان مذهبی | کمپین عاشقان | پخش زنده | حمایت از شیعه سِی | ارتباط با ما
    در راستای توسعه فرهنگ گفتگوی دینی، استفاده از مطالب این سایت با ذکر منبع، آزاد (بلامانع) است.

    ✘ بستن کانال مذهبی شیعه سِی
    ...