اولین بار است که به شیعه سِی آمده اید؟ لطفا راهنما را مشاهده فرمایید.
x

چرا خداوند انسان های مظلوم را كه در سراسر دنیا مظلومانه یا وحشیانه كشته می شوند را نجات نمی دهد؟

+1 امتیاز
281 بازدید
سوال شده آذر 24, 1394 در اعتقادی توسط بی نام  

عدالت خداوند کجاست؟ چرا مثلاً این همه کشت و کشتار را در لبنان، فلسطین، عراق، سوریه و ... می‌بیند و هیچ عکس العملی انجام نمی‌دهد؟
 


کانال های مذهبی شیعه سِی

1 پاسخ

0 امتیاز
پاسخ داده شده آذر 24, 1394 توسط العبد (4,041 امتیاز)   3 11 24

چرا خداوند مظلومان جهان را کمک نمی کند؟
خداوند متعال راه خیر و شر را به انسان ها نشان داده و در مورد انجام خیرات و دوری از كارهای بد دستوراتی داده است. اینكه انسان هائی مظلومانه كشته می شوند، مورد غضب الهی است و خدا از این كارها راضی نیست ولی باید بررسی كرد دید چه عواملی سبب پیدایش این مسائل شده است و چه كوتاهی هائی شده كه در نتیجه آن دشمن بر سر عده ای مسلط شده و آنها را از بین برده است و خود شخص در كجاها مشكل داشته كه به این سرنوشت دچار شده است؟
اگر مردم وظائف خود را انجام دهند و در مقابل ظلم بایستند و با ظالم مبارزه كنند خیلی از مسائل پیش نمی آید.كارهای دنیا باید از مجاری طبیعی خود بگذرد، نمی شود هر روز معجزه صورت بگیرد و خداوند مستقیم دخالت كند و اختیار را از انسان ها سلب كند. راه و چاه را به ما نشان داده و طریقه نابودی ظلم را گفته و سفارش نموده است. حال اگر مردمی كوتاهی كردند معنایش این نیست كه خدا راضی به این اعمال است.اگر اعراب در گذشته كوتاهی كردند و گذاشتند نقشه های استعماری عملی شود و خود مردم و یا حاكمان آنها خیانت كردند و مردم فلسطین را بی دفاع گذاشتند كه كشته و آواره شوند چه كسی مسئول است؟
اگر مردم ایران هم در جنگ تحمیلی كوتاهی می كردند و یا مسئولین تدابیر لازم را برای دفاع از كشور اتخاذ نمی كردند ما هم به سر نوشت بدتری دچار می شدیم و مردم كشته می شدند و كسی جز مردم و مسئولین سزاوار ملامت نبودند.(البته مسئولیت جنایتكاران مسلم و قطعی است)
تمام دانشمندان اسلامی اتفاق دارند كه خدای سبحان دو نوع اراده دارد:
یكی اراده تكوینی و دیگری اراده تشریعی
اراده تكوینی الهی كه تخلف ناپذیر و حتمی و به طور حتم و یقین انجام خواهد شد، درباره انسان و افعال و كردار و رفتار و اقوالش به این است كه انسان اختیار و آزادی عمل داشته باشد. به عبارت دیگر خدای سبحان به انسان اختیار و اراده و آزادی داد و بر اساس آزادی او را مكلف كرد و مورد خطاب خود و دستورات خود قرار داد. اما در مقابل این اراده , اراده و كراهت تشریعی قرار دارد, (المیزان , ج 5 ص 123) انسان در تكوین آزاد آفریده شده است و از طرف دیگر از درون مجهز به عقل و فطرت و نفس ملهمه و از بیرون به هدایت انبیا و اولیای الهی مجهز شده است، همچنین شیطان و نفس اماره او را به بدی و عصیان سوق می دهند. چنین انسانی از جانب خدای سبحان مكلف به دستوراتی شده و از كارهایی منع گردیده است. این معنای اراده تشریعی الهی است.به عبارت دیگر خدای سبحان از انسان آزاد و مختار می خواهد كه یك سری كارها را انجام بدهد و یك سری كارها را انجام ندهد.و اگر این انسان به دستورات الهی با حسن اختیار خود گردن نهاد، پاداش الهی را خواهد چشید و اگر با سوء اختیار خود, از دستورات الهی سرپیچی كرد, كیفر خواهد شد. بنابراین خداوند متعال اراده كرده است كه انسان به اختیار خود به سمت خوبی ها برود و از بدی ها پرهیز كند.و این اراده تشریعی الهی است كه به معنای رضایت و كراهت الهی است . و راه درست را نیز به او از درون و بیرون نشان داده است . اما به انسان اختیار و اراده و آزادی داده است كه به حسن اختیار خود یا سوئ اختیار خود راه درست یا غلط را برود: «انا هدیناه السبیل اما شاكرا و اما كفورا», (الانسان , آیه 3) و این معنای اراده تكوینی الهی است.پس برای فهم اراده الهی لازم است كه حتما تفاوت اراده تكوینی و اراده تشریعی روشن شود, (1)
از بحث سابق مشخص شد كه اراده تكوینی الهی بر اساس قرارداد نیست , بلكه بر اساس نظام علی و معلولی در جهان جریان دارد و اختیار و اراده آدمی به عنوان یكی از سلسله علل در جهان جاری است و به همین دلیل هم مسئول است و اگر او مجبور به عملی باشد, هر چند آن عمل خوب باشد, تشویق او بی معنی است و هر چه عمل زشت باشد, رد و انكار او باز هم بی معنی است . زیرا تنها عمل از روی اختیار و اراده موجب تشویق و تنبیه و پاداش و كیفر است . مسئله دیگر كه آن نیز باید روشن شود و آن اینكه اراده الهی براین تعلق گرفته كه جامعه انسانی رو به تكامل معنوی و اصلاح پیش برودو این مطلب جزء مسلمات قرآنی است : «ان الارض لله یورثها من یشاء من عباده و العاقبه للمتقین ; زمین از آن خداست و به برخی بندگانش كه اراده كند وا می گذارد و عاقبت كار برای اهل تقواست» (الاعراف , آیه 128)
به تعبیرات "یورثها" و "والعاقبه للمتقین" توجه شود كه اراده الهی را توصیف می كند كه سرانجام زمین به اهل تقوا می رسد. آیه 105 سوره مباركه انبیاء تفسیر روشنتری از سرانجام كار زمین ارائه می دهد: «ان الارض یرثها عبادی الصالحون ; زمین را به بندگان صالح خود وا می گذارم» با دقت در این آیات روشن می شود كه اراده الهی بر این تعلق گرفته كه در نهایت ظلم و فساد از زمین برچیده شود و حق و عدالت بر زمین حاكم شود. «و نرید ان نمن علی الذین استضعفوا فی الارض و نجعلهم ائئمه و نجعلهم الوارثین ; ما اراده كردیم كه بر كسانی كه به ضعف كشیده شده اند، منت بگذاریم و آنها را رهبران [زمین] و وارثان [زمین,] قرار دهیم» (قصص , آیه 5)
«هو الذی ارسل رسوله بالهدی و دین الحق لیظهره علی الدین كله و لو كره المشركون ; اوست كه پیامبرش را با هدایت و دین حق فرستاد تا بر تمام دینها پیروز گرداند، اگر چه مشركان را خوش نیاید» (توبه , آیه 23 - صف , آیه 9)
این مسئله در مكتب ما به مهدویت معروف است و به ما دستور اكید داده شده كه منتظر منجی بشریت باشیم (2) بنابر این اراده الهی در نهایت بر این تعلق گرفته كه بساط ظلم و ستم از زمین برچیده شود و عدالت مطلق در سراسر زمین حاكم شود.البته این نه تنها نظر اسلام است، بلكه ادیان و مكاتب دیگر نیز به آن اذعان دارند و در دوره معاصر نیز بسیاری از متفكران غربی كه از بحران هویت غرب و ستم های مضاعف حاكمان غربی سر خورده شده اند, به جد به این نتیجه رسیده اند كه دولت حق در راه است . از جمله این متفكران "رنه گنون" متفكر معروف فرانسوی است كه در آخر الامر به اسلام گروید و خود را عبدالحی یحیی نامید و "اسوالد اشپنگلر" متفكر شهیر آلمانی و بسیار كسان دیگر هستند. البته متاسفانه برای آنها چهره تابناك اسلام ناب و مذهب تشیع و اعتقاد مهدویت بطور كامل و صحیح روشن نشده است و آنها تنها به لزوم خروج از ظلم حاضر و نیل به معنویت رسیده اند. بنابر این نه تنها نشانه های بسیاری در جهت پیروزی حق و عدالت بر باطل و ستم است , بلكه این نشانه ها آن چنان روشن شده است كه بسیاری اهل تفكر نیز بدان اذعان دارند.انتظار فرج نیز به این معنی است كه تلاش كنیم چهره حق و عدالت را به جهانیان بشناسانیم و جهانیان تشنه عدالت و حقانیت و خسته از ستم و باطل گرایی را بدان سوی متوجه كنیم تا زمینه های ظهور طلعت خورشید حقیقت و عدالت ظاهر شوند.

پی نوشت:
1.سید مرتضی , رسائل , ج 2, ص 231 - 229 ; تفسیر المیزان , ج 5, ص 123 و ج 9, ص 43 و ج 17, ص 94 ; حماسه حسینی , ج 1 ص 317 و 318 ; عدل الهی , ص 312 - 314
2.آشنایی با قرآن , استاد مطهری , ج 3, ص 130 - 125 و امدادهای غیبی در زندگی بشر, ص 94 - 92 و قیام و انقلاب مهدی , ص 6 و 7

برگرفته از: پرسمان

لطفا برای اطلاع از آخرین سوالات سایت، عضو خبرنامه شیعه سِی شوید.

سوالات مشابه

+1 امتیاز
1 پاسخ 118 بازدید

لطفا برای اطلاع از آخرین سوالات سایت، عضو خبرنامه شیعه سِی شوید.

پخش زنده تصاویر اماکن مذهبی

با توجه به طرح سوالات و شبهات فراوان، در صورتی که مطالب طرح شده را برای خود مضر تشخیص دادید، از مطالعه آنها بپرهیزید.
توجه: محتوای سامانه پرسش و پاسخ توسط کاربران ایجاد می گردد. لطفا در صورت مشاهده محتوای نامناسب، آن را گزارش کنید.

417 سوال

569 پاسخ

53 دیدگاه

50 کاربر

فعال‌ترین کاربران
این ماه:
    Gute Mathe-Fragen - Bestes Mathe-Forum

    آخرین ثبت نام کنندگان

    • mahsa (امتیاز 55 ) زمان ثبت نام Aug 12, 2018

    • mahshid (امتیاز 55 ) زمان ثبت نام Aug 12, 2018

    • غزل (امتیاز 55 ) زمان ثبت نام Jul 07, 2018

    • میرزا حسین (امتیاز 55 ) زمان ثبت نام Jul 05, 2018

    • Fatemeh.mashhad (امتیاز 55 ) زمان ثبت نام Jun 13, 2018

    عنوان های کاربری اخیر

    پرسش محبوب
    - العبد -
    تاییدشده
    - mahsa -
    پرسش جالب
    - العبد -
    پرسش محبوب
    - العبد -
    پرسش جالب
    - العبد -

     کانال گپ شیعه سِیکانال بله شیعه سِیکانال بیسفون پلاس شیعه سِیکانال ایتای شیعه سِیکانال آی گپ شیعه سِیکانال ویسپی شیعه سِیکانال سروش شیعه سِی

    شیعه سِی را دنبال کنید...

    صفحه ارتباط با ماآخرین سوالات پرسیده شدهصفحه گوگل پلاس شیعه سِیبخش پرسش های مرتبط با شیعه سِیصفحه فیسبوک شیعه سِیگروه لینکدین شیعه سِی صفحه توئیتر شیعه سِی کانال مذهبی تلگرام شیعه سِی اینستاگرام شیعه سِی
    عضویت در خبرنامه شیعه سِی

    حمایت مالی از شیعه سِی
    حمایت از شیعه سِی

    *۷۸۸*۹۷*۳۸۳۰#

    پاسخگوی دینی | صفحه اصلی شیعه سِی | مرکز دانلود اسلامی | دایرکتوری اسلامی | خبرخوان مذهبی | کمپین عاشقان | پخش زنده | حمایت از شیعه سِی | ارتباط با ما
    در راستای توسعه فرهنگ گفتگوی دینی، استفاده از مطالب این سایت با ذکر منبع، آزاد (بلامانع) است.

    ✘ بستن کانال های مذهبی شیعه سِی
    ...