اولین بار است که به شیعه سِی آمده اید؟ لطفا راهنما را مشاهده فرمایید.
x

حمایت مالی از شیعه سِی

عدم ارتباط با برادر

+1 امتیاز
68 بازدید
سوال شده آذر 12, 1394 در سایر سوالات مشکلات خانوادگی توسط بی نام  
دوباره دسته بندی کردن آذر 12, 1394 توسط العبد

با سلام و خسته نباشید
آیا قطع ارتباط با یکی از اقوام درجه یک (برادر)، به دلیل غرور بیش از اندازه و تکرار رفتارهای نادرست و حتی تشدید آن ها اشکال دارد؟
بنده تاکنون چندین مرتبه با برادرم آشتی کرده ام ولی وی مجددا رفتارهای اشتباه گذشته را تکرار می کند و هیچ از رفتار خود پشیمان نمی شود و حتی مغرورتر و جری تر  هم می شود و علنا می گوید من هرکاری بخواهم می کنم و به هیچکس ربطی ندارد. وی درگذشته با همه افراد خانواده تنش داشته است.
آیا لازم است که من مجددا رابطه را با وی از سر بگیرم؟
متشکرم


کانال های مذهبی شیعه سِی

2 پاسخ

0 امتیاز
پاسخ داده شده آذر 12, 1394 توسط العبد (4,041 امتیاز)   3 9 23

با عرض سلام و تشکر بابت ارتباطتان با شیعه سِی
در رابطه با سوال شما پیش از این سوال های مشابهی در شیعه سِی ارسال شده است که ممکن است خواندن آنها به شما کمک کند.(با خواهر بداخلاقم چگونه برخورد کنم؟ - سوالات مرتبط با "صله رحم")

رابطه با اقوام در قرآن
سوال:
قرآن رابطه با اقوام را واجب می داند؟ چرا؟ چند آیه در این زمینه داریم؟ رابطه با برادر و خواهر چطور؟ برای مثال مسلمان می تواند با برادر یا خواهر خود قهر کند؟
پاسخ:
اهميت صله رحم در اسلام‏
الَّذِينَ يَنْقُضُونَ عَهْدَ اللَّهِ مِنْ بَعْدِ مِيثاقِهِ وَ يَقْطَعُونَ ما أَمَرَ اللَّهُ بِهِ أَنْ يُوصَلَ وَ يُفْسِدُونَ فِي الْأَرْضِ أُولئِكَ هُمُ الْخاسِرُونَ (بقره/27)
(فاسقان آنها هستند كه) پيمان خدا را پس از آن كه محكم ساختند، مى‏ شكنند، و پيوندهايى را كه خدا دستور داده بر قرار سازند قطع مى‏ نمايند، و در جهان فساد مى‏ كنند، اينها زيانكارانند.
گرچه آيه فوق از احترام به همه پيوندهاى الهى سخن مى‏گفت، ولى بدون شك پيوند خويشاوندى يك مصداق روشن آن است.
اسلام نسبت به صله رحم و كمك و حمايت و محبت نسبت به خويشاوندان اهميت فوق العاده ‏اى قائل شده است و قطع رحم و بريدن رابطه از خويشان و بستگان را شديدا نهى كرده است.
اهميت صله رحم تا آنجاست كه پيامبر اسلام (ص) مى‏ فرمايد:
صلة الرحم تعمر الديار و تزيد فى الاعمار و ان كان اهلها غير اخيار؛ (سفينة البحار/ج1/ص 514)
پيوند با خويشاوندان شهرها را آباد مى‏ سازد، و بر عمرها مى‏ افزايد هر چند انجام دهندگان آن از نيكان هم نباشند.
در سخنان امام صادق (ع) مى ‏خوانيم:
صل رحمك و لو بشربة من ماء و افضل ما يوصل به الرحم كف الاذى عنها(سفينة البحار/ج1/ص 514)
پيوند خويشاوندى خويش را حتى با جرعه‏ اى از آب محكم كن و بهترين راه براى خدمت به آنان اين است كه (لا اقل) از تو آزار و مزاحمتى نبينند.

زشتى گناه قطع رحم به حدى است كه امام سجاد (ع) به فرزند خود نصيحت مى ‏كند كه از مصاحبت با پنج طايفه بپرهيزد، يكى از آن پنج گروه كسانى هستند كه قطع رحم كرده‏ اند:
«... و اياك و مصاحبة القاطع لرحمه فانى وجدته ملعونا فى كتاب اللَّه‏»؛ سفينة البحار جلد اول صفحه 516 (ماده رحم)
بپرهيز از معاشرت با كسى كه قطع رحم كرده كه قرآن او را ملعون و دور از رحمت خدا شمرده است.
در سوره محمد (ص) آيه 22 مى ‏فرمايد:
فَهَلْ عَسَيْتُمْ إِنْ تَوَلَّيْتُمْ أَنْ تُفْسِدُوا فِي الْأَرْضِ وَ تُقَطِّعُوا أَرْحامَكُمْ أُولئِكَ الَّذِينَ لَعَنَهُمُ اللَّهُ:
... شما كه در زمين فساد مى‏ كنيد و قطع رحم مى‏ نمایيد مشمول لعنت خدا هستيد و از رحمت او دورید!
كوتاه سخن اينكه قرآن نسبت به قاطعان رحم و برهم ‏زنندگان پيوند خويشاوندى تعبيرات شديدى دارد، و احاديث اسلامى نيز آنها را سخت مذمت كرده است.
از پيامبر اسلام (ص) پرسيدند: مبغوض ترين عمل در پيشگاه خداوند كدام است؟
در پاسخ فرمود: شرك به خدا
پرسيدند بعد از آن؟
فرمود: قطع رحم
سفينة البحار (ماده رحم)
وَ الَّذِينَ يَصِلُونَ ما أَمَرَ اللَّهُ بِهِ أَنْ يُوصَلَ وَ يَخْشَوْنَ رَبَّهُمْ وَ يَخافُونَ سُوءَ الْحِسابِ (رعد/21(
و (خردمندان) كسانى هستند كه آنچه را خداوند به پيوند با آن فرمان داده پيوند مى ‏دهند و در برابر پروردگارشان (بخاطر شناختى كه دارند خشوع و) خشيت دارند و از سختى حساب مى ترسند.
در روايات آمده است آنچه را كه خداوند به وصل آن فرمان داده، صله‏ رحم، يعنى حفظ پيوندهاى خانوادگى و همچنين حفظ پيوندهاى مكتبى يعنى ارتباط دائم و عميق با رهبران آسمانى و پيروى از خط ولايت است. (تفسير صافى)

صله‏ رحم تنها به ديدن و ملاقات كردن نيست، كمك‏ هاى مالى نيز از مصاديق صله‏ رحم به شمار مى‏ رود. امام صادق (عليه السلام) در آستانه رحلت از دنيا، دستور دادند تا به بستگانى كه نسبت به ايشان جسارت كرده بودند هديه ‏اى بدهند. وقتى حضرت در انجام اين كار مورد انتقاد قرار مى‏ گيرند، آيه فوق را تلاوت مى ‏فرمايند (تفسیر نورالثقلین)
این رفتار حضرت به ما ياد می آموزد كه شرط انجام صله‏ رحم خوش ‏بينى، علاقه و رابطه بستگان با ما نيست.
در اهميّت صله‏ رحم همين بس كه خداوند آن را در كنار ذكر خود قرار داده و می فرماید:
«وَ اتَّقُوا اللَّهَ الَّذِي تَسائَلُونَ بِهِ وَ الْأَرْحامَ» (نساء/1)
و از خدايى كه به نام او از يكديگر درخواست مى ‏كنيد. پروا كنيد و از [قطع رابطه با] خويشاوندان بپرهيزيد.
در مجمع البيان در ذيل آيه: وَ اتَّقُوا اللَّهَ الَّذِي تَسائَلُونَ بِهِ وَ الْأَرْحامَ، از امام باقر (ع) روايت آورده كه فرمود: معناى تقواى از ارحام اين است كه از قطع رحم بپرهيزيد . (مجمع البيان/ج 3/ص 3)
و در تفسير الدر المنثور آمده که ذيل آیه «الَّذِي تَسائَلُونَ بِهِ وَ الْأَرْحامَ» از ابن عباس نقل شده که رسول خدا (ص) در معناى اين جمله فرمود: خداى تعالى امر مى ‏كند به اينكه صله رحم كنيد و صله رحم، هم زندگى دنياى شما را طولانى ‏تر مى ‏كند، هم در آخرت برايتان بهتر است. (الدر المنثور/ج 2/ص117)

اينكه اسلام نسبت به نگهدارى و حفظ پيوند خويشاوندى اين همه پافشارى كرده، اينست كه هميشه براى اصلاح، تقويت، پيشرفت تكامل و عظمت بخشيدن به يك اجتماع بزرگ، چه از نظر اقتصادى يا نظامى، و چه از نظر جنبه‏ هاى معنوى و اخلاقى بايد از واحدهاى كوچك آن شروع كرد، با پيشرفت‏ و تقويت تمام واحدهاى كوچك، اجتماع عظيم، خود به خود اصلاح خواهد شد.
اسلام براى عظمت مسلمانان از اين روش به نحو كامل ترى بهره‏ بردارى نموده است و دستور به اصلاح واحدهايى داده كه معمولا افراد از كمك و اعانت و عظمت بخشيدن به آن روگردان نيستند و به تقویت آن تمایل دارند؛ زيرا تقويت افرادى را توصيه مى ‏كند كه خونشان در رگ و پوست هم در گردش است و اعضاى يك خانواده ‏اند و پيداست هنگامى كه اجتماعات كوچك خويشاوندى، نيرومند شد، اجتماع عظيم آنها نيز عظمت مى‏ يابد و از هر نظر قوى خواهد شد؛ شايد یک اشاره حديثى كه مى‏ فرماید: صله رحم باعث آبادى شهر ها مى‏ گردد، همين معنى باشد.
«رحم» عبارت از آن جهت وحدتى است كه به خاطر تولد از يك پدر و مادر و يا يكى از آن دو، در بين اشخاص بر قرار مى ‏شود، و (در حقيقت) باعث اتصال و وحدتى مى ‏شود كه در ماده وجودشان نهفته است و اين يك امر اعتبارى و خيالى نيست، بلكه حقيقتى است جارى در بين ارحام، و آثار حقيقى در خلقت و در اخلاق و خوی آنان دارد، و نيز آثاری مشترک در جسم و روحشان موجود است كه نمى توان آن را انکار نمود؛ (هر چند كه احيانا عوامل و صفاتی ديگر با آن يافت مى‏ شود كه اثرى مخالف آن را دارد و اثر آن را ضعيف و يا خنثى مى‏ كند تا جايى كه ملحق به عدم شود ولى با آن عوامل نيز به كلى از بين نمى‏ رود)
رحم يكى از قوى‏ ترين عوامل براى التيام و آشتى و دوستى بين افراد يك عشيره است و استعداد قوى‏ ترين اثر را دارد و به همين جهت است كه مى‏ بينيم نتايجى كه عمل خير در بين ارحام مى‏ بخشد، بیشتر تر است از نتايجى كه همين خير و احسان در غیر ارحام دارد و هم چنين اثر سوئى كه موجب بد رفتارى در ميان ارحام مى‏ شود، بسيار قوى‏ تر است از آثار سويى كه اين گونه رفتارها در بين غیر ارحام دارد. (به نقل از ترجمه الميزان/ج‏4/ص 232)

برگرفته از: پرسمان قرآن

0 امتیاز
پاسخ داده شده آذر 12, 1394 توسط العبد (4,041 امتیاز)   3 9 23

نظر مراجع تقلید درباره صله ارحام
نظر تمام مراجع تقلید در مورد صله رحم حکم به وجوب آن است، و زیادتر از آن را مستحب و ترک صله رحم را حرام می دانند. 

چند نمونه از استفتائات بعضی از مراجع:
امام خمینی (ره)
سؤال: آیا صله رحم با خویشاوندى كه كافر یا مرتد محسوب مى‏شود نیز واجب است؟ 
جواب: صله رحم مطلقاً واجب است.

آیت الله مکارم شیرازی
سوال : حداقل وظیفه بر صله رحم چقدر است ؟ 
جواب: ارحام مختلف هستند. نسبت به پدر و مادر، فرزند، برادر و خواهر توجه بیشتری باید کرد و نسبت به ارحام دور، توجه مختصر کافی است.
سوال : به نظر جنابعالى «حدّاقل» صله رحم و قطع رحم، چه مقدار است؟ 
پاسخ :حدّاقل صله رحم آن است که در عرف گفته شود: «فلان کس با خویشاوندانش ارتباط دارد» و اگر طورى رفتار کند که بگویند: «قطع رابطه کرده» قطع رحم محسوب مى شود و بستگان در این رابطه با هم متفاوتند.

آیت الله فاضل لنکرانی (ره) 
سؤال: آیا قطع رابطه با ارحامى كه تجاهر به گناهان مى‏كنند جایز است یا نه؟ 
جواب: اگر قطع مراوده، موجب تنبّه و ارتداعِ آنها از معصیت باشد، لازم است قطع مراوده شود.

آیت الله العظمی سیستانی 
سوال :رحم در صله رحم به چه طبقه‌ای گفته مى شود و حد آن را بیان كنید ؟
پاسخ: كسانیكه با انسان در یك رحم شریكند و از اقارب بشمار مى آیند ، بنابراین شامل نزدیكان سببى نمى شود و همچنین كسانیكه ارتباط نسبى دور دارند را شامل نمى شود. صله رحمى كه واجب است، این است كه به نحوى نسبت به آنها احسان كند در مقامى كه جاى احسان است . مثلا در وقت بیمارى عیادت نماید و در وقت دعوت بپذیرد و در وقت ملاقات احوال پرسى كند و در وقت نیاز كمك مالى نماید و امثال آن

آیت الله العظمی بهجت:
موارد جواز قطع رحم
سوال: در چه صورتى قطع رحم جايز است؟
پاسخ: تا وقتى كه مسلمان هستند، قطع به طور كلى جايز نيست.
رابطه با اقوامى كه اهل صفات زشت مى باشند
سوال:
پسر عمويى دارم كه اهل دروغ و ساير اوصاف رذيله  اى است كه بى  ايمانى او را اثبات مى  كند، آيا رابطه با او صحيح است يا نه؟
پاسخ: قطع كلى نكند.
 قطع رحم براى حفظ ايمان
سوال: آيا انسان مى  تواند براى حفظ ايمان خود با ارحام قطع رحم نمايد؟
پاسخ: مى  تواند رفت و آمد را كم كند، ولى به طور كلى قطع نكند.
صله رحم با تلفن
سوال: در صله  ى رحم نسبت قُرب و بُعد ارحام بر چه ملاكى استوار است و آيا تلفن كردن براى صله رحم كافى است؟
پاسخ: اولويت در رحم در اقرب فالاقرب نسبت به ارث است و تلفن كردن هم كفايت مى  كند، چنان چه در روايت است كه صله  ى ارحام كنيد؛ هر چند به سلام كردن باشد.

البته مواردی هم وجود دارد که قطع رحم اجازه داده شده است:
1- مواردی که ارتباط فامیلی موجب ضرر و زیان طرف مقابل می‏شود.
2- مواردی که ارتباط فامیلی با انسان کافر و مشرک یا منافق موجب تاثیر‏پذیری انسان و افتادن به وادی خطرناک کفر و شرک و انحراف می‏گردد.
3- مواردی که انسان در اثر ارتباط فامیلی با شخصی گنهکار نه تنها در وی نمی‏تواند تاثیر بگذارد بلکه از او تاثیر می‏پذیرد و به گناه کشیده می‏شود. 
4- مواردی که رفت و آمد با فامیل آلوده و مساله‏ دار موجب تایید اعمال وی در دید دیگران گردیده، باعث جذب سایرین به وادی گناه می‏گردد. (معراج السعادخ؛ ملااحمد نراقی)

برگرفته از:  masaell110 - مرکز تنظیم و نشر آثار آیت الله العظمی بهجت

لطفا جهت کسب اطلاعات و اطمینان بیشتر با دفتر مرجع تقلیدتان ارتباط برقرار فرمایید.

لطفا برای اطلاع از آخرین سوالات سایت، عضو خبرنامه شیعه سِی شوید.

سوالات مشابه

لطفا برای اطلاع از آخرین سوالات سایت، عضو خبرنامه شیعه سِی شوید.

پخش زنده تصاویر اماکن مذهبی

با توجه به طرح سوالات و شبهات فراوان، در صورتی که مطالب طرح شده را برای خود مضر تشخیص دادید، از مطالعه آنها بپرهیزید.
توجه: محتوای سامانه پرسش و پاسخ توسط کاربران ایجاد می گردد. لطفا در صورت مشاهده محتوای نامناسب، آن را گزارش کنید.

387 سوال

567 پاسخ

24 دیدگاه

45 کاربر

فعال‌ترین کاربران
این ماه:
    Gute Mathe-Fragen - Bestes Mathe-Forum

    آخرین ثبت نام کنندگان

    • mohammaddelbari (امتیاز 55 ) زمان ثبت نام Apr 11, 2018

    • Bandeh khoda (امتیاز 55 ) زمان ثبت نام Mar 20, 2018

    • بنده خدا (امتیاز 55 ) زمان ثبت نام Feb 21, 2018

    • Hojjat (امتیاز 55 ) زمان ثبت نام Feb 12, 2018

    • علی (امتیاز 55 ) زمان ثبت نام Dec 09, 2017

    عنوان های کاربری اخیر

    پرسش جالب
    - العبد -
    تاییدشده
    - Bandeh khoda -
    پرسش معروف
    - siamak1210 -
    تاییدشده
    - محمد -
    پرسش معروف
    - siamak1210 -

     کانال گپ شیعه سِیکانال بله شیعه سِیکانال بیسفون پلاس شیعه سِیکانال ایتای شیعه سِیکانال آی گپ شیعه سِیکانال ویسپی شیعه سِیکانال سروش شیعه سِی

    شیعه سِی را دنبال کنید...

    صفحه ارتباط با ماآخرین سوالات پرسیده شدهصفحه گوگل پلاس شیعه سِیبخش پرسش های مرتبط با شیعه سِیصفحه فیسبوک شیعه سِیگروه لینکدین شیعه سِی صفحه توئیتر شیعه سِی کانال مذهبی تلگرام شیعه سِی اینستاگرام شیعه سِی
    عضویت در خبرنامه شیعه سِی

    حمایت مالی از شیعه سِی
    حمایت از شیعه سِی

    *۷۸۸*۹۷*۳۸۳۰#

    پاسخگوی دینی | صفحه اصلی شیعه سِی | مرکز دانلود اسلامی | دایرکتوری اسلامی | خبرخوان مذهبی | کمپین عاشقان | پخش زنده | حمایت از شیعه سِی | ارتباط با ما
    در راستای توسعه فرهنگ گفتگوی دینی، استفاده از مطالب این سایت با ذکر منبع، آزاد (بلامانع) است.

    ✘ بستن کانال های مذهبی شیعه سِی
    ...