اولین بار است که به شیعه سِی آمده اید؟ لطفا راهنما را مشاهده فرمایید.
x

آیا باور به پانتئیسم (همه‌خدایی) کفر محسوب میشود؟

+1 امتیاز
766 بازدید
سوال شده شهریور 12, 1394 در اعتقادی توسط مهدی ملکی  
ویرایش شده شهریور 12, 1394 توسط العبد

سلام
بنده با فردی کانادایی آشنا شده ام که مسیحی است و به علت رفتار بد کلیسا از مسیحیت خسته شده و میگوید دیگر نیاز به دین ندارم و فقط باور به خدا و شکر او کافی است . از صحبت های او به این نتیجه رسیدم که او عقیده ای دارد که به آن پاندییسم می گویند .
آیا این پاندییسم از نظر اسلام کفر محسوب می شود ؟
آیا می توان گفت خدا در همه چیز هست ؟
من از او پرسیدم یعنی به نظر شما این موبایل من هم خداست ؟ او گفت موبایل تو خدا نیست اما جزئی از خداست !!!
باری ، حس می کنم بشود این فرد را مسلمان کرد اما خودم قدرت هدایت ایشان به اسلام را ندارم . کسی یا جایی را سراغ دارید که به زبان انگلیسی مسلط باشند و قدرت مسلمان کردن این اقا را داشته باشند ؟
پاندییسم (ویکی پدیا)


کانال های مذهبی شیعه سِی

2 پاسخ

0 امتیاز
پاسخ داده شده شهریور 13, 1394 توسط العبد (4,041 امتیاز)   3 11 24

با عرض سلام و تشکر بابت ارتباطتان با شیعه سِی

در رابطه با پانتئیسم (Pantheism) یا همه‌خدایی
پانتئیسم (همه‌خدایی) چیست؟
«همه‌خدایی یا پانتئیسم (به انگلیسی: Pantheism) باور به این است که خدا (یا الوهیت) و جهان (یا طبیعت) یکی‌اند و خدای شخصیت‌دار، خالق و جدای از طبیعت وجود ندارد. واژه خدا مترادف است با قانون‌مندی حاکم بر امور جهان. بنابراین نظریه، خدا موجودی که جدا از این عالم باشد نیست؛ بلکه کل نظام طبیعی است یا جنبه‌ای از آن؛ یا جهان به طور کلی خداست؛ یا قوه و قدرتی که در تمام جهان انتشار و نفوذ دارد خداست. خدا همه جا هست و همه چیز یا در همه چیز است.» (1)
جان تولند در سال 1828 واژه پاننته ايسم را در مورد فلسفه خود به كار برد. از آن هنگام، اين دو واژه (همه خداگرايى، همه درخداباورى) در مورد جنبه هاى متعدد سنت هاى فلسفى شرقى و غربى به كار گرفته شده است.(2)

دیدگاه اسلام در رابطه با پانتئیسم (همه‌خدایی)
برای این كه جواب پرسش جامع و كامل ارائه شود لازم است در چند محور از چند جهت پاسخ داده شود و در پایان راه حلی ارائه گردد:
۱. قبل از هر مطلبی لازم است یادآوری شود كه، این نظریه كه به طور خلاصه از آن به «پانتئیزم» و یا «پانتئیسم» یاد می‌شود، به معنای همه خدایی است- چون كلمه «پان» یعنی همه، و كلمه «تئو» یعنی خدا، و كلمه «ایسم» به معنای اسم است.
در این باره تعبیر دیگری نیز به نام «پان انتئیزم» یعنی همه در خدایی و وحدت جوهری وجود هم است- كه یك اندیشه فلسفی در بحث هستی شناسی است.
پی‌آمد و نتیجه این فكر (مكتب همه خدایی)، مستلزم یك پیوستگی جوهری و مادی میان خداوند و جهان است.(3)
این فكر فلسفی، آخرین دستاورد فكر بشری نیست، بلكه سابقه تاریخی بسیار دیرین و ریشه در اندیشه یونان،‌ هند و چین دارد.
۲. نكته دیگر در این بحث آن است كه این جمله «خداوند موجودی فوق كائنات است» جمله درستی است، زیرا خداوند برتر و بالاتر از همه پدیده‌ها و خالق همه هستی است.
اما فرازهای دیگر پرسش كه حكایت از نظریه «پانتئیزم» همه خدائی و یا «پان انتئزم» یعنی همه درخدایی، دارد كاملاً بی‌اساس است، زیرا:
اولاً، بر اساس تعلیمات آسمانی خداوند موجودی است كه قرآن كریم از او با عنوان لیس كمثله شیء(4) یعنی هیچ چیز مثل و مانند او نیست، یاد كرده است. پس همه موجودات نمی‌توانند خدا باشند.
ثانیاً، پدیده‌هایی كه در پرسش آمده با همه پدیده‌های دیگر و تمام ماسوی الله همگی موجوداتی محدود هستند، در حالی كه خداوند وجودش نامحدود است و موجودات محدود هرگز نمی‌توانند همه خدا باشند.
امیر موحدان علی بن ابیطالب در خطبه ۱۸۴ نهج البلاغه(5) جمله بسیار زیبایی دارد كه در پاسخ به این مطلب كافی است. حضرت فرمود: «لا یشمل بحدٍّ و لا یحسب بعدٍّ».
علامه شعرانی ضمن شرح بسیار مفید خود از خطبه یاد شده، درباره فراز یاد شده می‌گوید:
غرض از حدّ، آن اندازه از منعی است كه دیگران نمی‌توانند از آن تجاوز كنند، یعنی عجز مردم آنها را منع می‌كند از تجاوز... هر چیزی حدی دارد، یعنی صفات و آثار و خواص مخصوص به خود دارد كه در دیگری نیست، مثلاً انسان، حیوان، اشجار، معدنیات بلكه ملائكه، هر كدام صفاتی دارند مخصوص به خود كه این صفات را دیگران ندارد و هر كدام، از صفات دیگری را دارا نیست.
پس اگر حضرت فرمود: خداوند عالم حد ندارد، مراد آن است كه این طور كه در ممكنات هر كدام حدّ و حدود دارد و خاصیات خود را دارا است، خداوند چنین نیست و نمی‌شود گفت: انسان، درخت، یاقوت، زمرّد، ... خدا است. پس درباره خدا نمی‌توانیم حدّ محدودی قایل شویم.(6)
از این بیان این نتیجه حاصل می‌شود كه همه ماسوی الله موجودات محدودند و خداوند از نظر صفات و از نظر وجود، حدّ و حدود ندارد.
پس موجود محدود نمی‌تواند با موجود نامحدود یكی باشد، تا كسی دچار توهم «پانتئیسم» و همه خدایی شود.
ثالثاً، یكی از روایات كه شاهد و دلیل بسیار گویا بر بطلان توهم «پان تئیزم» و همه خدایی است، روایتی مفصل و مبسوط از امیر مؤمنان ـ علیه السلام ـ است, ایشان درباره توحید صمدی می فرمایند: تاویل صمد آن است كه او نه اسم است، نه جسم است،نه مانند و نه شبیه دارد، و نه صورت و نه تمثال نه حد و نه حدود، نه محل و نه مكان و نه كیف و نه أین، نه این جا و نه آن جا، نه پر است و نه خالی،‌نه ایستاده و نه نشسته، نه سكون دارد و نه حركت، نه ظلمانی است و نه نورانی، نه روحانی است و نه نفسانی،و در عین حال هیچ محلی از او خالی نیست و هیچ مكانی گنجایش او را ندارد، نه رنگ دارد و نه بر قلب انسانی خطور كرده، و نه بو برای او موجود است، همه اینها از ذات پاكش منتفی است.
در این حدیث نورانی به خوبی نشان می‌دهد، صمد مفهوم بسیار جامع و وسیعی دارد كه هرگونه صفات مخلوقات را از ساحت مقدسش نفی می‌كند،
چرا كه اسم‌های مشخص و محدود، و هم چنین جسمیت و رنگ و مكان و سكون، حركت و كیفیت، حدّ و حدود و مانند آنها، همه از صفات ممكنات و مخلوقات است، و خداوند از همه این گونه امور منزه و پاك است.(7)
پس خداوندی كه این چنین است،هرگز با توهم و پندار دیدگاه همه خدایی «پان تئیزم» و یا «پان انتئیزم» شناخته نمی‌شود، در نتیجه دیدگاه یاد شده كاملاً نادرست و باطل است.
۳. نكته سوم آن است كه آن چه در عرفان اسلامی به نام وحدت وجود عنوان شده هرگز نباید با پندار «پانتئیزم» و یا «پان انتزم» اشتباه شود،زیرا چیزی را كه عرفای بزرگ مسلمانان به نام وحدت وجود مطرح كرده اند، تفاوت جوهری با پندار یاد شده دارد.
مراد عرفای مسلمان آن است كه خداوند در عین حال كه نسبت به عالم و پدیده‌های آن، تعالی مطلق دارد، عالم و پدیده‌هایش از او جدا نیست، «یعنی عالم محضر خدا و تجلی اسماء‌ فعلی اوست» و عرفای بزرگ مسلمان هدفشان این است كه معنای كلمه توحید «لا اله الّا الله» در واقع شهادت دادن به این امر است كه هیچ حقیقتی، جز حقیقت مطلق وجود ندارد.
این شهادت با یك نفی آغاز می‌شود تا مبدأ اعلی در هیچ اثباتی به هر صورت كه بوده باشد محسوس نشود، پس عالم و اشیایی كه در آن است خدا نیست،بلكه عالم با تمام پدیده‌های خود مظاهر اسماء الهی هستند،لذاست كه نظریه پرداز اصلی وحدت وجود در میان عرفای مسلمان یعنی محیی الدین در تنزیه خدای سبحان گفته‌ است:
او هست و با او نه پسی است و نه پیشی، نه زیری و نه زبری، نه دوری و نه نزدیكی، نه وحدتی و نه تقسیمی، نه چونی و نه كجایی و نه كی، نه زمانی و نه آنی و نه عمری و نه بودی و نه مكانی،و اكنون همان است كه بوده، واحدی است بی‌وحدت و فردی است بی‌فردیت، از اسم و مسمی تركیب نشده، پس بدان او در چیزی نیست و چیزی در او راه ندارد، خواه به داخل شدن باشد خواه به پیش افتادن.
بنابراین، هرگز نمی‌توان توهم نمود كه دیدگاه عرفای اسلامی درباره هستی كه از آن به وحدت وجود یاد می‌شود،نوعی از نظریه همه خدایی است. (برای توضیح بیشتر این مسأله به منبع ذیل مراجعه كنید)(8)
۴. مطلب پایان در این باره آن است كه اگر كسی بخواهد در رابطه با این گونه معارف خداشناسی وارد شود،و به اصطلاح عرفا از راه وحدت وجود به شناخت توحید برسد، نه تنها بهترین و كاملترین راه بلكه تنها راه حقیقی و واقعی دقت در آیات قرآن كریم است، زیرا وقتی انسان به خدمت قرآن می‌رسد می‌بیند كه هستی و همه ماسوی الله را آیت الهی معرفی نموده، از جمله فرمود:
و فی الارض آیات للموقنین و فی انفسكم(9)
و من آیاته ان خلقكم من تراب(10)
و جعلنا اللیل و النهار آیتین(11)
و من آیاته ان تقوم السماء و الارض بامره(۱2)
و من آیاته اللیل و النهار و الشمس و القمر(۱3)
و من آیاته انك تری الارض خاشعة(۱4)
در این آیات می‌بینید هر چه غیر خداوند است و عنوان شیء بر آن اطلاق می‌شود، هر چه در آسمان و زمین است و خود آسمان و زمین و شب و روز، و هر آن چه در آنهاست، آیات خداوند سبحان معرفی شده، بی‌تردید آیت بودن، وصف و عرض مفارق آنها نیست،حتی نظیر زوجیت برای عدد چهار، وصف لازم نیز نمی‌باشد، زیرا وصف لازم متأخر از مرتبة ذات بوده و در مرتبة‌ ذات نیست. آیت خدا بودن عین گوهر و ذات اشیاء است و اشیاء به تمام ذات خود آیت حق هستند.
با استفاده از این گونه آیات، مسأله وحدت وجود را به صورت درست و به دور از هرگونه كج اندیشی می‌توان درك و دریافت نمود،زیرا وقتی ماسوی الله در ذات و وصف خود آیت و نشانه واجب تعالی باشند، در ذات خود هیچ چیزی نخواهند داشت،زیرا اگر در ذات خود چیزی داشته باشند، از همان جهت آیت و نشانة‌ خداوند نخواهند بود،اگر غیرواجب عین آیت و رابطه به واجب هستند، حقیقت آنها به نمود باز می‌گردد و از وجود سهمی برای آنها باقی نمی‌ماند،زیر اگر برای آنها سهمی از وجود باشد،‌از همان جهت آیت غیرخود نخواهند بود، چون آیت بودن اشیاء نسبت به خداوند نظیر آیات اعتباری نیست كه در ظرف اعتبار باشد، بلكه تكوینی است و تكوینی بودن هم صبغة مقطعی و محدود ندارد،تا آن كه در برخی از شرایط آیت خداوند باشد، و در برخی از شرایط آیت او نباشد، بلكه هیچ شأنی از شئون ماسوی نیست، مگر آن كه آیت خداوند سبحان است.(۱5)

آیا اعتقاد به وحدت وجود کفر است؟
استفتا از آیت الله مکارم شیرازی
سوال:
لطفاً توضیح روشنى در مورد وحدت وجود بیان فرمایید؟
پاسخ:
توضیح این که وحدت وجود گاه به معناى وحدت مفهوم وجود است که اشکالى ندارد و گاه به معناى وحدت حقیقت است مانند حقیقت نور آفتاب و نور چراغ که هر دو یک حقیقت است ولى مصداق متعدد است آن هم اشکالى ندارد و گاه به معناى وحدت مصداق وجود است به این معنا که در عالم هستى وجودى جز خدا نیست و همه چیز عین ذات اوست این سخن مستلزم کفر است و هیچ یک از فقها آن را قبول نکرده اند.(16)

پی نوشت:
1. همه‌خدایی؛ ویکی پدیا
2. وبلاگ تخصصی ادیان و مذاهب
3. قعر، سيد حسين، سه حكيم مسلمان، ترجمه احمد آرام، تهران، نشر شركت سهامي، ۱۳۷۱ ش فصل ۳، ص ۱۲۵. مطهري، مرتضي، مجموعه آثار، نشر صدرا، ۱۳۷۵ ش، ج ۹، ص ۱۹۲، (پاورقي).
4. شوري: ۱۱.
5. طبق نسخه‌هاي فيض الاسلام، و شرح ابن ميثم، خطبه ۲۲۸. صبحي صالح، خطبه ۱۸۶. عبده، ۱۷۹. شرح ابن ابي الحديد، ۲۳۶، شرح حبيب الله خويي، ۱۸۵.
6. شعراني، ابوالحسن، شرح خطبه ۱۸۴، حسن زاده آملي، عبدالله، اين رساله در ضمن كتاب هزار و يك كلمه، ج ۵، در كلمه ۳۵۴، ص ۲۱۲.
7. مکارم شيرازي، ناصر، تفسير نمونه، تفسير سوره توحيد، ج ۲۷، ص ۴۳۹، نشر مكتب الاسلاميه، سال ۱۳۷۰ ش.
8. نصر، سيد حسين، سه حكيم مسلمان، فصل، نشر شركت سهامي كتابهاي جيبي، چاپ چهارم، ۱۳۶۱ ش، ص ۱۲۸.
9. ذاريات: ۲۰. در زمين و در جان شما آياتي براي اهل يقين است.
10. روم: ۲۰. يكي از آيات الهي آن است كه شما را از خاك آفريد.
11. اسراء: ۱۲. ما شب و روز را دو آيه الهي قرار داديم.
۱2. روم: ۲۵. يكي از آيات الهي آن است كه آسمان و زمين به دستور او استوار است.
۱3. فصلت: ۳۷. شب و روز و آفتاب و ماه جزء آيات الهي است.
۱4. فصلت: ۳۹. از آيات الهي آن است كه زمين را خاشع مي‌بيند.
۱5. جوادي آملي، عبدالله، رحيق مختوم، بخش ۴، ملاصدرا، اسفار، نشر اسراء، چاپ اول، ۱۳۷۶ش، ج ۲، ص ۴۵۴.
16. انهار

منبع: نرم افزار پاسخ - مرکز مطالعات و پاسخ گویی به شبهات

برگرفته از: گروه اینترنتی رهروان ولایت

دارای دیدگاه شهریور 13, 1394 توسط مهدی ملکی  
تشکر بابت پاسخ به این کاملی !!

خیلی ممنونم
0 امتیاز
پاسخ داده شده شهریور 13, 1394 توسط العبد (4,041 امتیاز)   3 11 24

در رابطه با مسلمان کردن ایشان
با تقدیر و تشکر از تلاشتان در جهت ترویج اسلام و تشیع، متاسفانه ما بر زبان انگلیسی تسلط نداریم اما با جستجویی که در اینترنت صورت دادیم ظاهرا مراکز دینی بسیاری حتی در خود کانادا هم وجود دارند (مرکز امام علی (ع) تورنتو یا مجمع اسلامی شیعیان کانادا) که بتوانند کمکتان کنند.
همچنین می توانید با کمک گرفتن از سایت های زیر ایشان را هدایت فرمایید.
سایت های پاسخگوی دینی آنلاین (فارسی)
1. مرکز 09640
2. سامانه پاسخگویی سایت آیت الله مکارم شیرازی
3. پایگاه بچه شیعه
4. پایگاه EPorsesh
5. پایگاه انوارطاها
لیست مراکز پاسخگویی به سوالات شرعی به صورت تلفنی

سایت های پاسخگوی دینی به زبان انگلیسی
1. اسلام کوئست
2. بخش پرسش و پاسخ سایت آیت الله سیستانی
3. انجمن ShiaChat
4. سایت ShiaAnswer
5. سایت al-shia

در رابطه با تشیع (به زبان انگلیسی)
1. منابع شیعی در اینترنت به زبان انگلیسی
2. معرفی سایت های شیعی به زبان انگلیسی

البته ما این سایت ها را از طریق جستجوی ساده در اینترنت پیدا کرده ایم، از اینکه چه میزان بتوانند مفید باشند یا آیا سایت های مفید دیگری وجود دارند یا خیر اطلاعی نداریم.
با تشکر مجدد از شما
موفق و پیروز باشید
التماس دعا
یا علی

دارای دیدگاه شهریور 15, 1394 توسط master (55 امتیاز)   1
خیلی ممنون
موفق باشید
{ سایت جناب مکارم رو قبلا دیده بودم و سوال رو مطرح کرده بودم و فعلا حدود پنج روز گذشته و جوابی نیست .}
دارای دیدگاه شهریور 25, 1394 توسط master (55 امتیاز)   1

این پاسخی هست که از سایت آیت الله مکارم شیرازی دریافت کردم : 
با اهداء سلام و تحيت؛
پاسخ: 
 1- در فرض سوال می توانید با زبان خوش همراه با احترام، برتری اسلام نسبت به سایر ادیان و همچنین اشکالات و نقدهایی که متوجه مسیحیت در دنیای کنونی است، را برای ایشان تبیین نمایید.
دين اسلام به دلايل مختلفي, از ديگر اديان بهتر و بالاتر است و بقيه اديان بايد از اسلام پيروي کند.برخي از اين دلايل عبارتند از :
الف) تاييد و تصديق اديان قبل از خود : اسلام همه اديان الهي را مي پذيرد و اساس آنها را يکي مي داند، بر اين معنا اسلام آخرين سلسله حلقه اديان آسماني است در نقطه مقابل اديان ديگر، اديان پيش از خود را قبول ندارند.
ب) داشتن معجزه ي جاويد و بدون تحريف : کتاب آسماني دين اسلام تحريف نشده و به همان صورت اصلي به دست ما رسيده است ولي کتب اديان ديگر تحريف شده اند.
دلائل عدم تحريف قرآن را مي توانيد در آدرس زير مطالعه فرماييد:
http://makarem.ir/maaref/?lid=0&mid=244494&catid=22953
در مورد اعجاز قرآن نيز مي توانيد به کتاب «قرآن و آخرين پيامبر» در آدرس زير مراجعه فرماييد:
http://makarem.ir/compilation/?lid=0&mid=61836
ج) ناقص بودن شرايع پيشين: دلايل جهاني و خاتم بودن آيين اسلام بخوبي اين مطلب را ثابت مي کند که پس از طلوع اسلام براي تکامل مادّي و معنوي بشر و آگاهي او از وظايف الهي، راهي جز پيروي از اين دين نيست.
د)بشارت اديان آسماني به آمدن اسلام، خاتميت، جامعيت، عقلانيت و پويايي و ...از جمله دلايل برتري اسلام بر ساير اديان مي باشد.
ه) جامعيت : دين اسلام براي همه انسانها و در همه زمانها فرستاده شده است.
اين تنها برخي از دلائل برتري اسلام بر ساير اديان بود که ما براي شما بيان نموديم.
براي بيشتر روشن شدن موضوع مي توانيد به آدرس زير مراجعه فرماييد:
http://makarem.ir/compilation/reader.aspx?lid=0&mid=26862&pid=61894
در ضمن اشکالات و نقدهایی که متوجه مسیحیت می باشد، را می توانید در کتاب ما «مسیحیت در دنیای کنونی» در آدرس زیر مطالعه فرمایید:
http://makarem.ir/compilation/?lid=0&mid=61903
2- اعتقاد به همه خدایی (خداوند عين موجودات اين جهان است) یا پانتئیسم به طور قطع باطل و به عقيده همه فقها موجب خروج از اسلام است.
در ضمن چنانچه سوال یا شبهه ای داشتند، می توانند از همین طریق یا از طریق بخش ارتباط آنلاین سایت نیز مطرح نمایند.

لطفا برای اطلاع از آخرین سوالات سایت، عضو خبرنامه شیعه سِی شوید.

سوالات مشابه

0 امتیاز
3 پاسخ 121 بازدید
0 امتیاز
2 پاسخ 250 بازدید

لطفا برای اطلاع از آخرین سوالات سایت، عضو خبرنامه شیعه سِی شوید.

پخش زنده تصاویر اماکن مذهبی

با توجه به طرح سوالات و شبهات فراوان، در صورتی که مطالب طرح شده را برای خود مضر تشخیص دادید، از مطالعه آنها بپرهیزید.
توجه: محتوای سامانه پرسش و پاسخ توسط کاربران ایجاد می گردد. لطفا در صورت مشاهده محتوای نامناسب، آن را گزارش کنید.

417 سوال

569 پاسخ

53 دیدگاه

50 کاربر

فعال‌ترین کاربران
این ماه:
    Gute Mathe-Fragen - Bestes Mathe-Forum

    آخرین ثبت نام کنندگان

    • mahsa (امتیاز 55 ) زمان ثبت نام Aug 12, 2018

    • mahshid (امتیاز 55 ) زمان ثبت نام Aug 12, 2018

    • غزل (امتیاز 55 ) زمان ثبت نام Jul 07, 2018

    • میرزا حسین (امتیاز 55 ) زمان ثبت نام Jul 05, 2018

    • Fatemeh.mashhad (امتیاز 55 ) زمان ثبت نام Jun 13, 2018

    عنوان های کاربری اخیر

    پرسش محبوب
    - العبد -
    تاییدشده
    - mahsa -
    پرسش جالب
    - العبد -
    پرسش محبوب
    - العبد -
    پرسش جالب
    - العبد -

     کانال گپ شیعه سِیکانال بله شیعه سِیکانال بیسفون پلاس شیعه سِیکانال ایتای شیعه سِیکانال آی گپ شیعه سِیکانال ویسپی شیعه سِیکانال سروش شیعه سِی

    شیعه سِی را دنبال کنید...

    صفحه ارتباط با ماآخرین سوالات پرسیده شدهصفحه گوگل پلاس شیعه سِیبخش پرسش های مرتبط با شیعه سِیصفحه فیسبوک شیعه سِیگروه لینکدین شیعه سِی صفحه توئیتر شیعه سِی کانال مذهبی تلگرام شیعه سِی اینستاگرام شیعه سِی
    عضویت در خبرنامه شیعه سِی

    حمایت مالی از شیعه سِی
    حمایت از شیعه سِی

    *۷۸۸*۹۷*۳۸۳۰#

    پاسخگوی دینی | صفحه اصلی شیعه سِی | مرکز دانلود اسلامی | دایرکتوری اسلامی | خبرخوان مذهبی | کمپین عاشقان | پخش زنده | حمایت از شیعه سِی | ارتباط با ما
    در راستای توسعه فرهنگ گفتگوی دینی، استفاده از مطالب این سایت با ذکر منبع، آزاد (بلامانع) است.

    ✘ بستن کانال های مذهبی شیعه سِی
    ...