اولین بار است که به شیعه سِی آمده اید؟ لطفا راهنما را مشاهده فرمایید.
x

حمایت مالی از شیعه سِی

در هنگام نماز خواندن افکار بد و زشتی در ذهن خطور میکند نمازم باطل میشود؟

+1 امتیاز
10,441 بازدید
سوال شده اسفند 28, 1393 در فقه و احکام شرعی توسط بی نام  
برچسب گذاری دوباره اسفند 28, 1393 توسط العبد
در دل صبحت کردن با خود غیر عمد در نماز ایا نماز را باطل میکند ؟ چکار کنیم در نماز فکرمان منحرف به غیر ارتباط با خدا نشود مثلا وقتی ناراحت هستم موقع نماز خواندن ذهن درگیر میشود


کانال های مذهبی شیعه سِی

2 پاسخ

0 امتیاز
پاسخ داده شده اسفند 28, 1393 توسط العبد (4,041 امتیاز)   3 10 24

با عرض سلام و تشکر بابت ارسال سوالتان در این سایت
(بخش اول)
«آيت الله العظمی آقای بهجت قدس الله نفسه الزکیه کلامی دارند درباره حضور قلب در نماز، مفاد کلامشان این است که در مسئله حضور قلب یک ورود داریم یک توقف.
ورود چیست؟ ببینید یک وقت افکار خودشان می آیند، ورود افکار دست ما نیست،مولوی این افکار را به زنبور تشبیه کرده، زنبور خودش می آید تو که دعوتش نکرده ای. شما فردا مهمان دارید، ده پانزده نفر را دعوت کرده اید، حالا دارید نماز میخوانید این فکر مهمانی مثل زنبور می آید وارد مغز میشود،"فردا مهمان دارم"، ولی توقف با خودت است، میتوانی توقف نکنی، وقتی آمد "راست میگوید ها، مهمان داریم ، سالادش چه طور باشد، به کدام مهمانخانه بگویم،چطور باشد .." اینها با خودت است، دیگر خراب نکن، ایشان میفرمودند که اینها که بی اختیار می آید مضر نیست،اما توقف دست ماست،آنجا دیگر فکرت را عوض کن و ادامه نده.
بعضی ها روی فکری که می آید متوقف میشوند، مثلا "من فردا بروم پیش فلان کس پول قرض بگیرم"،خب این می آید،[روی فکر متوقف میشود] یکوقت میبیند دارد میگوید السلام علیکم، در دفتر این آقا است! دارد برایش چک مینویسد، همه نمازش شد همین، این نشد.
یادتان باشد آیت الله بهجت درباره حضور قلب در نماز میفرمایند، ورود دست ما نیست اما توقف در اختیار ماست.
بنده این مطلب را به این فرمایش آیت الله بهجت(ره) حاشیه میزنم و آن این است که اگر به این فرمایش آیت الله بهجت(ره) عمل شود ممکن است به تدریج افکاری که بدون اختیار می آیند کمتر شوند و آن حال حضور و توجه تمام نماز را بگیرد.»[1]

در رابطه با بخش های مختلف سوال شما:
1.در رابطه با باطل شدن نماز به دلیل حواس پرتی و غرق شدن در افکار مختلف
همه مراجع: حواس ‏پرتى و غرق شدن در افكار مختلف، نماز را باطل نمی ‏كند ؛ مگر به حدى غافل شود كه اگر از او بپرسند چه می ‏كنى، نتواند پاسخ دهد كه نماز می ‏خوانم. [2]

2.در رابطه با افکار زشت و مزاحم
مهم ترین راهکار، عدم اعتنا به آن افکار می باشد.
شما باید بدانید که شما تنها فردی در این کره خاکی نیستید که این گونه افکار سراغش می آید.قطعا ما انسان ها به دلیل اینکه از قدرت تخیل و یا قوه واهمه و سایر قوای ذهنی برخوردار هستیم و از طرفی به صورت عادی از کنترل تمام تصاویر ذهنی خود ناتوان هستیم ، ممکن است افکار غیر ارادی زیادی داشته باشیم.از توهین به مقدسات گرفته تا تصاویر زشت و نامناسب نسبت به مقدسات و به طور کلی افکار غیر منطقی و بی معنا که ممکن است به صورت غیر ارادی در ذهن ما نفوذ کنند.لذا برای بهتر شدن این وضعیت به نکات زیر دقت کنید:
1از اینکه اینگونه افکار سراغ شما می آیند نهراسید و خود را سرزنش نکنید و مقاوت نکنید زیرا این باعث اضطراب شما شده و اضطراب زیر بنای این گونه افکار است از طرفی از نظر شرعی هم شما هیچ وظیفه و تکلیفی نسبت به این گونه افکار نداشته و نباید احساس گناه داشته باشید.
2سعی کنید با بی اهمیت جلوه دادن و خنثی سازی این گونه افکار، مانند همه با یک لبخند و یا نیشخند از کنار این گونه افکار رد شوید و زیاد تمرکز روی این افکار نداشته باشید.
3زیر بنای تمام این افکار و یا رفتارهای و آداب و رسوم وسواسی اضطراب است تمرین های ریلاکسیشن (آرامش عضلانی ) را با یک سرچ اینترنتی گرفته و انجام دهید و حداقل روزی یک ساعت ورزش کنید.
4- هنگام هجوم افکار با تغییر موقعیت فیزیکی ، توجه گردانی و تمرکز یابی روی موضوع دیگر و یا شمارش معکوس (مثلا از 234 ، دوتا دو تا شمرده شود ) به راحتی از این افکار خلاص شوید.
5- سعی کنید با بی اهمیت شدن به این افکار ، نقاط مثبت و خوبی های زندگی خود را ببینید ، آن ها را بی ارزش نکنید و به خود در همه حال احترام بگذارید.
6- از آنجا که این گونه افکار استدلال بردار نیستند و بدون اطلاع و آگاهی وارد ذهن می شوند و با گرفتن حال شما دوباره به عمق ناهشیار می روند پس سعی در قانع کردن خود در این مورد نداشته باشید.
7- در موارد شدید تر داروهای کاهش اضطراب باعث بلوکه شدن افکار شده و تا حدی به شما فرصت انجام روش های درمانی غیر دارویی خواهد داد.
8این را بدانید خداوند به اعمال و رفتارهای بیرونی شما نگاه می کند و از طرفی آگاه به پیگیری درمانی شما و ناراحت بودن شما می باشد و شما هم باید بدانید اگر این گونه افکار ، افکار و باور واقعی شما بودند، شما نباید از آن ناراحت می بودید و پیگیر درمان آن می شدید.
ب)راهكارهاى عملى جهت مقابله با وسواس فكرى و درمان آن عبارت است از: 
1 غرقه سازى:بدين صورت كه فرد مبتلا به آن، با اختيار خود آن قدر خود را در معرض همان موضوعى كه از آن رنج مى برد قرار دهد تا از آن فكر خسته و متنفر شود. بنابراين هر روز، زمانى را به فكر كردن درباره موضوع وسواس فكرى خود اختصاص دهيد و آن چنان و آن قدر درباره آن فكر كنيد كه از آن متنفر شويد. در نتيجه هرگاه بدون اختيار هم ذهنتان به آن معطوف شد و خواستيد از روى اجبار تكرار كنيد، اراده و اختيارتان در دور كردن آن فكر و اجتناب از آن، چيره وحاكم شود. 
2 هرگاه ذهنتان بدون اختيار مشغول همان اوهام و افكار بيهوده وسواسى شد، مشت خود را محكم روى زمينى بكوبيد با گفتن ذكر «لا حول و لا قوه الا بالله العلى العظيم» از جاى خود بلند شده، تغيير حالت دهيد تا بدين وسيله از آن فكر تكرارى و وسواس رهايى يابيد. 
3. كش نازكى را دور مچ دست خود بنديد. هرگاه افكار وسواس به سراغ شما آمد، با كشيدن كش و رها كردن آن روى دستتان و ايجاد درد مختصرى روى مچ خود، از آن فكر رهايى خواهيد يافت. 
4 با خودتان عهد ببنديد و برنامه ريزى كنيد كه زمان فكر كردن درباره موضوع وسواس، ساعت خاصى باشد (مثلا 4/ 5 تا 5 بعد از ظهر) و در طول روز هرگاه اوهام و افكار وارد ذهنتان شد، به خودتان بگوييد زمان فكر كردن فلان ساعت مقرر است و در زمان مقرر نيز مدتى را به فكر كردن درباره آن موضوع اختصاص دهيد و ذهنتان را به آن مشغول سازيد تا اين كه در طول روز و به طور پراكنده، ذهنتان مشغول آن نباشد. ضمنا آن زمان اختصاصى را به تدريج در طى (مثلا 30 روز) روزى يك دقيقه كم كنيد تا به صفر برسد. 
5. هر روز به خود تلقين كنيد كه "من قادرم افكار وسواسى ام را كنار بگذارم" زيرا تلقين يكى از راه هاى مبارزه با افكار منفى است و وسواس فكرى نيز چيزى جز يك فكر منفى مزاحم نيست. 
گفتنى است كه براى درمان وسواس فكرى نياز به صبر و حوصله و پشتكار در به اجرا درآوردن راه هاى فوق است تا اين كه به تدريج از آن افكار رهايى يابيد.انتظار حل و درمان يك شبه آن را نداشته باشيد. 

0 امتیاز
پاسخ داده شده اسفند 28, 1393 توسط العبد (4,041 امتیاز)   3 10 24
ویرایش شده شهریور 24, 1395 توسط العبد

(بخش دوم)
3.در رابطه با تمرکز بیشتر هنگام نماز
تمرکز حواس چیست؟ یکی از مهم‏ترین عوامل یادگیری و یاد سپاری و باز یافت اطلاعات، تمرکز حواس است. اساس تمرکز حواس هماهنگی ذهنی است، یعنی اراده معطوف به هدف؛ و به زبان ساده ‏تر، به خود یاد آوری کنیم چه کار یا هدفی را پی می‏گیریم. این مشکل را بزرگی که مدرّس قرآن بود می فرمود: وقتی نوجوان بودم، عدم حضور قلب در نماز یا نداشتن حواس متمرکز بر عبادت نگرانم می ‏ساخت و چاره کار را در این می دید که: قبل از نیت و تکبیرة الاحرام، به خود تلقین کن در این لحظات در برابر مهم‏ترین کار قرارداری و باید آن را در مدّت معیّن و شرایط خاص به نحو احسن انجام دهی. در وسط عبادت و نماز هم چند بار به خود یاد آوری کن. بعد از مدتی این رفتار یا تلقین درونی می‏گردد. سپس تمرین دوم را انجام بده و آن تامل بر کلمات و عبارات نماز یا دعا است. بنده سال‏ها است از این تجربه گرانبها استفاده می‏کنم و لذّت می‏برم. اگر چه فکر کردن در نماز از لحاظ فقهی مشکل ندارد یعنی نماز در این حالت صحیح است. در این زمینه بحث هایی است که خدمتتان عرض می کنیم:
عوامل ایجاد تمرکز حواس‏:
1. قصد: تا انگیزه و نیاز به چیزی نباشد، تمرکز حواس و توجّه به آن امر دقیق نخواهد بود. برای آن که به چیزی توجّه پیدا کنیم، باید انگیزه‏ ای نسبت به آن در ما پدید آید. در خصوص امور درسی و تحصیلی مقاصدی چون پیشرفت، موفقیت، رقابت سالم، اتمام تحصیل، یافتن شغل، مقام و منزلت اجتماعی، رفع نیازهای مادّی زندگی، ازدواج و... می‏تواند موجب تمرکز حواس گردد.
2. پرهیز از خیالبافی‏: خیالبافی، غرق شدن در خاطرات گذشته و یاد کرد مشکلات از عوامل مُخلّ تمرکز است.عبادت ارجمند و هدفمند اجازه خیالبافی نمی‏ دهد.
3. تعارض انگیزه ‏ها: برای داشتن تمرکز حواس، باید به بلا تکلیفی خود پایان دهیم؛ از میان انگیزه ‏های مختلف و متنوعی که ما را احاطه کرده ‏اند، با انتخاب درست، یکی را برگزینیم و بقیه را به حاشیه ذهن برانیم. 
«عدم تمرکز حواس»، موضوعی است که بسیاری از جوانان از آن رنج می‏ برند و دلایل مختلف و متعددی دارد. همان طور که خود می‏دانید، تمرکز حواس در هر کاری از جمله دعا و عبادت - لازم است. تمرکز حواس، حالتی ذهنی و روانی است که در آن حالت، تمام قوای حسی، روانی و فکری انسان روی موضوع خاصی متمرکز می‏شود و تضمین کننده امر یادگیری و انجام صحیح کارها و رهایی از خطرات احتمالی است. به هر حال در یک جمع‏بندی کلی، می‏توان گفت: بیشتر افراد به دلایل عمده زیر، با عدم تمرکز فکر و حواس مواجه می‏شوند:
1. کسانی که خود را به انجام دادن کار یا مطالعه یا خواندن نماز و دعا مجبور می ‏کنند؛ در حالی که تمایل درونی چندانی به آن ندارند. در این صورت تمام قوای ذهنی و روانی‏شان به طور خودکار از آن موضوع پرت می‏شود و دچار حواس‏ پرتی می‏گردند. چنین افرادی ممکن است مدت‏ها با بی‏ علاقگی کارهایی انجام می‏ دهند و به عبارت دیگر خود را مجبور به انجام دادن آن کار می‏ بینند.
2. فشارهای روانی نیز از عوامل عمده تشتت فکری است. بیشتر افراد زمانی که با مسأله ‏ای مواجه می ‏شوند، اگر معتقد باشند زمان کافی برای حل آن ندارند و یا توانایی حل مسأله و کسب توفیق را در خود نبینند، دچار نگرانی و اضطراب می ‏شوند و در نتیجه این نگرانی ‏ها، ترس از شکست، افکار منفی عدم اعتماد به نفس و خیال‏بافی‏ های منفی ‏گرایانه، توان عمل و ابتکار و خلاقیت را از آنان سلب می‏کند و به جای اینکه روی موضوع خاص تمرکز کنند، بر ترس و احتمال شکست خود تمرکز می‏ کنند و یأس و ناامیدی بر آنها چیره شده و موجب حواس‏ پرتی می‏شود.
3. گاهی برخی حوادث و اتفاقات، فضای روانی فرد را دچار اختلال می‏کند (نظیر آنچه در زندگی شخصی، تحصیلی، خانوادگی، اجتماعی و اقتصادی و... رخ می‏دهد)، امکان تمرکز حواس را از بین می‏برد.
4. تکثر و تعدد فعالیت ‏های فرد مخصوصا اگر در توان انسان نباشد، باعث عدم تمرکز حواس می ‏شود.

اگر مشکلات شخصی، اجتماعی، خانوادگی و... باعث عدم تمرکز حواستان می‏شود؛ بدانید که:
الفزندگی فردی هیچ‏کس، خالی از مشکل نیست و ذهن هیچ فردی خالی محض نیست. از طرف دیگر با صرف فکر کردن و مشغولیت ذهنی درباره چنین مشکلاتی، هیچ دردی دوا نخواهد شد. پس به خود تلقین کنید که هنگام نماز یا دعا، ذهن خود را از آن مسائل برهانید.
ببه هنگام مزاحمت آن افکار، به خود قول بدهید در این باره خواهم اندیشید (و زمانی را برای این کار در شبانه ‏روز اختصاص دهید).
جدر صورتی که موضوع یا موضوعات خاص و محدودی، باعث حواس‏ پرتی شما می‏شود، به دنبال راه حل مناسب آن باشید؛ چرا که آن موضوع خاص، در حکم علت عدم تمرکز حواس شما است. پس برای مقابله با آن باید ابتدا علت و عامل اصلی را شناسایی کنید و در پی حذف یا تقلیل آن برآیید، ولی اگر موضوعات متعدد مختلف باعث حواس‏پرتی می‏شود. به نکات بالا توجه نمایید.
افکار بد و آلوده بدون شک امری مذموم و نامطلوب است و باید به این نکته توجه داشت که افکار ذهنی انسان خود نوعی عمل محسوب می‏شوند که اعمال درونی و یا جوانحی نامیده می‏شوند در مقابل اعمال خارجی که توسط اعضای انسان مثل دست و پا و چشم و گوش و زبان انجام می‏شود و به آنها اعمال جوارحی گفته می‏شود.
اولیای الهی در اثر توجه کامل به مبدأ قدرت و هستی، خداوند را در تمام حالات حاضر و ناظر اعمال می بینند و حتی فکر گناه و اندیشه بد نیز در آنها راه نمی ‏یابد تا چه رسد به گناه بیرونی و خارجی ولی چنین توجهی برای ما عملاً ممکن نیست و لذا گاهی اوقات در اثر غفلت از یاد خداوند و فراموش کردن حضور او گاهی افکار آلوده به ذهنمان خطور می‏کند ولی خداوند متعال که به همه اعمال درونی و بیرونی ما آگاه است به لطف و کرمش این گونه افکار ناشایست را برما می‏ بخشد و اگر لطف او نمی ‏بود استحقاق عقاب و مجازات را بر چنین افکاری داشتیم چون خداوند تبارک و تعالی از سودای قلب ما و پنهان‏ ترین خطورات قلبی ما که گاهی خود نیز از آن بی خبریم آگاه است چنانچه در آیه 284 بقره می‏فرماید: «و ان تبدوا ما فی انفسکم او تخفوه یحاسبکم به الله؛ امور درونی و افکار و نیات شما بر خداوند آشکار است چه آنها را پنهان کنید و چه آشکار سازید و خداوند در مورد آنها از شما حسابرسی می‏کند».
البته روایات متعددی که می‏گویند: فکر گناه، گناه نیست در حکم استثنا از این آیه کریمه است و احتمال دارد مورد آیه آن گونه افکاری است که خود نوعی عمل قلبی به شمار می‏آیند در مقابل اعمالی که فکر، مقدمه انجام آنها در خارج و بیرون است مثلاً سوء ظن گناهی است که مربوط به درون و قلب و فکر انسان است و مستقیما ربطی به بیرون و خارج ندارد و بر خلاف حسادت که ظهور آن در خارج گناه است و فکر درونی در باره آن و لو مذموم و زشت است ولی گناه محسوب نمی‏ گردد مثلاً اگر من در ذهنم برای کسی توطئه‏ چینی کنم تا آبرویش را بریزم و یا ضربه ‏ای به او بزنم به خاطر حقد و کینه و حسادت این فکر به خودی خود تا در خارج پیاده نشده گناه محسوب نمی‏گردد و لذا خداوند متعال در پایان سوره فلق می‏فرماید: «و من شر حاسد اذا حسد؛ ای پیامبر ما بگو به خداوند پناه می‏برم از شر انسان حسود وقتی که حسادتش را آشکار سازد و بروز دهد»
در پایان ذکر این نکته لازم است که غالبا افکار مشوش و آلوده از بازی‏ های شیطان و وسوسه‏ های نفس است که هدف از آن سرگرم کردن انسان و باز داشتن او از توجه به عبادت خدا و انجام اعمال نیک است و انسان باید در برابر این نوع افکار و هجوم آن بی اعتنا باشد و با پرکردن فضای قلب و سینه از یاد خداوند و ذکر او و تفکر در شگفتی ‏های خلقت او جایی خالی برای شیطنت شیطان در قلب خود باقی نگذارد.

کنترل افکار (خواطر) راه های متعددی دارد ولی نباید پنداشت که با اولین گام همه چیز درست می شود.  کسی که می خواهد زمام افکار خویش را به کف گیرد باید با تمام توان به خودسازی بپردازد و با جدیت این راه را دنبال نموده تا تدریجا به هدف نزدیک گردد:
1- راه دل و عشق : ذهن و فکر انسان همواره متوجه چیزی است که به آن عشق می ورزد چنان که عاشق آنی از فکر معشوق خود بیرون نمی رود. این که مثلا ما همیشه در نمازهای خود به یاد دیگر مسائل می افتیم به جهت تعلق نفس به آنها و عدم آشنایی با محبوب حقیقی است . لیکن عاشق دلباخته ذات جمیل علی الاطلاق در همه حال به یاد خداست چنان که گویی همیشه درنماز است . پس باید دل را از تعلق به کثرات پالایید و منزلگه عشق ربوبی ساخت تا اندیشه نیز بدان سوی توجه یابد.
2- ضبط قوه خیال : پرنده لجام گسیخته خیال چون چکاوکی است که هر دم بر سرشاخساری نشسته و به زودی به شاخه دیگر پرواز می کند. از این رو افکار انسان خود ناساخته قرار و آرامی ندارد. آن گاه اگر آدمی با دقت در کنترل آن بکوشد; یعنی , همواره از آن مراقبت نموده و هرگاه به این سوی و آن سوی گریخت بلافاصله آن را به امور شریفه متوجه گرداند, کم کم رام و مطیع می گردد.
3- انس دادن ذهن : با داشتن برنامه منظم و پیوسته , می توان ذهن را به سمت خاصی جهت داد; مثلا" داشتن برنامه های منظم همه روزه دعا و قرآن , مطالعه کتاب هایی پیرامون:  اخلاق , معاد, خداشناسی , عواقب گناه و حداقل روزی یک ساعت شرکت منظم و پیوسته در مجالس دینی .
4- کنترل حواس: گرچه ذهن انسان این توانایی را دارد که حتی بدون استفاده از حواس ظاهری افکاری را تولید کند ولی عمده آن چیزهایی که انسان در مورد آن فکر می کند اعم از چیزهای خوب یا بد. داده های حواس ظاهری او است لذا باید مجاری ورودی ذهن را که همان حواس ظاهری است کنترل کرد؛ یعنی چشم، گوش، زبان و لامسه و...
 قرآن در این زمینه می فرماید: «ولا تقف ما لیس لک به علم ان السمع والبصر والفؤاد کل اولئک کان عنه مسؤولا؛ و هرگز آنچه را علم و اطمینان به آن نداری دنبال مکن که (در پیشگاه حکم خدا) چشم و گوش و دل ها همه مسؤولند»[3]. بنابراین یکی از مهمترین راه های کنترل فکر، کنترل حواس ظاهری است.[4]

برای آگاهی بیشتر:
-  آداب الصلوه یا پرواز در ملکوت (امام خمینی «ره»)
- مراحل اخلاق در قرآن (آیت الله جوادی آملی)

پی نوشت:
1.به نقل از استاد فاطمي نيا
2.توضيح‏ المسائل مراجع، م 945 ؛ نورى، توضيح‏ المسائل، م 946 و حيد، توضيح ‏المسائل، م 954. (رساله دانشجويي، سيد مجتبي حسيني، كد: 134/500016)
3 . اسراء، آیه 36.
4 . برگرفته از سایت پاسخگو وابسته به نهاد مقام معظم رهبری.

برگرفته از: اسک دین (1،2) - porsemani - پایگاه خبری تعامل - پایگاه حوزه

دارای دیدگاه فروردین 6, 1394 توسط رضا  
خیلی ممنون واقعا عالی بود
دارای دیدگاه مرداد 20, 1395 توسط محمد   1

با سلام و تشکر از پاسخگویی شما

متاسفانه در متن یک اشکالی وجود دارد آنجایی که نوشتید:

 و لذا خداوند متعال در پایان آخرین سوره قرآن کریم یعنی سوره ناس می‏فرماید: «و من شر حاسد اذا حسد؛ ای پیامبر ما بگو به خداوند پناه می‏برم از شر انسان حسود وقتی که حسادتش را آشکار سازد و بروز دهد»


این آیه، آیه ی آخر سوره ی فلق هست نه سوره ناس. و سوره فلق هم 113 سوره قرآن هست نه آخرین سوره. لطفا اصلاح بفرمایید.

یا علی

دارای دیدگاه شهریور 24, 1395 توسط العبد (4,041 امتیاز)   3 10 24
با عرض سلام و احترام
و با تشکر بابت توجه و همکاری شما، متن تصحبح گردید
التماس دعا
یا علی

لطفا برای اطلاع از آخرین سوالات سایت، عضو خبرنامه شیعه سِی شوید.

سوالات مشابه

0 امتیاز
1 پاسخ 364 بازدید

لطفا برای اطلاع از آخرین سوالات سایت، عضو خبرنامه شیعه سِی شوید.

پخش زنده تصاویر اماکن مذهبی

با توجه به طرح سوالات و شبهات فراوان، در صورتی که مطالب طرح شده را برای خود مضر تشخیص دادید، از مطالعه آنها بپرهیزید.
توجه: محتوای سامانه پرسش و پاسخ توسط کاربران ایجاد می گردد. لطفا در صورت مشاهده محتوای نامناسب، آن را گزارش کنید.

387 سوال

567 پاسخ

24 دیدگاه

50 کاربر

فعال‌ترین کاربران
این ماه:
    Gute Mathe-Fragen - Bestes Mathe-Forum

    آخرین ثبت نام کنندگان

    • mahsa (امتیاز 55 ) زمان ثبت نام Aug 12, 2018

    • mahshid (امتیاز 55 ) زمان ثبت نام Aug 12, 2018

    • غزل (امتیاز 55 ) زمان ثبت نام Jul 07, 2018

    • میرزا حسین (امتیاز 55 ) زمان ثبت نام Jul 05, 2018

    • Fatemeh.mashhad (امتیاز 55 ) زمان ثبت نام Jun 13, 2018

    عنوان های کاربری اخیر

    تاییدشده
    - mahsa -
    پرسش جالب
    - العبد -
    پرسش محبوب
    - العبد -
    پرسش جالب
    - العبد -
    تاییدشده
    - Bandeh khoda -

     کانال گپ شیعه سِیکانال بله شیعه سِیکانال بیسفون پلاس شیعه سِیکانال ایتای شیعه سِیکانال آی گپ شیعه سِیکانال ویسپی شیعه سِیکانال سروش شیعه سِی

    شیعه سِی را دنبال کنید...

    صفحه ارتباط با ماآخرین سوالات پرسیده شدهصفحه گوگل پلاس شیعه سِیبخش پرسش های مرتبط با شیعه سِیصفحه فیسبوک شیعه سِیگروه لینکدین شیعه سِی صفحه توئیتر شیعه سِی کانال مذهبی تلگرام شیعه سِی اینستاگرام شیعه سِی
    عضویت در خبرنامه شیعه سِی

    حمایت مالی از شیعه سِی
    حمایت از شیعه سِی

    *۷۸۸*۹۷*۳۸۳۰#

    پاسخگوی دینی | صفحه اصلی شیعه سِی | مرکز دانلود اسلامی | دایرکتوری اسلامی | خبرخوان مذهبی | کمپین عاشقان | پخش زنده | حمایت از شیعه سِی | ارتباط با ما
    در راستای توسعه فرهنگ گفتگوی دینی، استفاده از مطالب این سایت با ذکر منبع، آزاد (بلامانع) است.

    ✘ بستن کانال های مذهبی شیعه سِی
    ...