اولین بار است که به شیعه سِی آمده اید؟ لطفا راهنما را مشاهده فرمایید.
x

حمایت مالی از شیعه سِی

چرا مذهب ما را جعفری و امام صادق (ع) را رئیس مذهب جعفری نام نهادند؟

0 امتیاز
84 بازدید
سوال شده 29 تیر 1396 در امام صادق (ع) توسط بی نام  

چرا امام جعفر صادق (ع)، رئیس مذهب شیعه است؟
می خواستم بدانم که با این که پنج امام و حضرت محمد (ص) و حضرت خانم فاطمه زهرا (س) قبل از امام صادق (ع) بودند، چرا امام جعفر صادق (ع)، رئیس مذهب شیعه لقب گرفتند؟
آیا امام صادق (ع)، مؤسس مذهب شیعه است؟ آیا لقب رئیس مذهب برای آن حضرت (ع)، صحیح است؟


کانال مذهبی تلگرام شیعه سِی

2 پاسخ

0 امتیاز
پاسخ داده شده 29 تیر 1396 توسط العبد (4,041 امتیاز)   3 9 22

آیا امام صادق (ع) رییس مذهب شیعه است؟
پاسخ کوتاه

پیدایش شیعه از زمان پیامبر اسلام (ص) بوده و انتخاب لقب رئیس مذهب برای امام صادق (ع) به این دلیل بوده که این امام بزرگوار به جهت آزادی عملی که بر اثر درگیری امویان و عباسیان به وجود آمد، توانست در حد وسیعی به توسعه فکری مذهب تشیع بپردازد و این معنا، نفی تلاش دیگر امامان نیست.

اصطلاح رئیس مذهب شیعه که اکثراً بر امام صادق (ع) اطلاق می شود، ناظر به فقه شیعی در برابر مذاهب اهل سنت است، و گرنه اساس تشیع و مکتب امامت از لحاظ معارف بنیادی، در عرض مذاهب فقهی نبوده و معارف اصلی اسلامی را شامل می شود که جز در مکتب اهل بیت (ع) (عموما) قابل وصول نیست.

پاسخ تفصیلی
بی گمان مقصود از تشیع، همان حقیقت راستین اسلام است که مؤسس آن پیامبر اسلام (ص) بوده و امت را به تبعیت از علی (ع) و اهل بیت (ع) رهنمون کرده، تا بتوانند از این در، بر شهر علم محمدی راه یابند.

در زمان امام صادق (ع) شرایطی فراهم شد که امکان بیشتری برای ترویج علوم فراهم بود، و معارف دینی فرصت بیشتری برای اظهار داشت. از طرفی می بینیم که هفتاد درصد از روایات فقهی شیعه به نقل از آن حضرت بوده، همچنان که مذاهب فقهی اهل سنت نیز در همین دوره پایه گذاری شده است. پس این دوره، دوره شکل گیری مذاهب فقهی اسلام نیز بوده است. اصطلاح رئیس مذهب شیعه که اکثراً بر امام صادق (ع) اطلاق می شود، بیشتر ناظر به فقه شیعی در برابر مذاهب اهل سنت است، و گرنه اساس تشیع و مکتب امامت از لحاظ معارف بنیادی، در عرض مذاهب فقهی نبوده و معارف اصلی اسلامی را شامل می شود که جز در مکتب اهل بیت (ع) قابل وصول نیست.

بنابراین، این گونه اصطلاحات، ناظر به شرایط تاریخی بوده و صرفاً جنبه توصیفی دارد و تشیع به عنوان مکتب اهل بیت (ع) حقیقت راستین اسلام است و صرفاً مذهبی فقهی در عرض سایر مذاهب نیست. با این حال فقه متعالی شیعه به عنوان یکی از افتخارات تشیع در زمان امامت امام صادق (ع) در برابر سایر مذاهب فقهی اظهار شد و از این روی، تبیین علم شریعت نیز بیشتر به آن حضرت اختصاص داشته است.

همان گونه که بیان شد به جهت وضعیت خاصی که در زمان امام صادق (ع) پیش آمد، پیروان حضرتشان نیز به جهت آزادی نسبی که برایشان پدید آمده بود، به شیعه جعفری (ع) شهرت یافتند و در گفتار امام صادق (ع)، شیعیان به این لقب نامیده شده اند. [1]

اما در بیشتر موارد، دیگر امامان معصوم (ع)، شیعیان را منتسب به نام خود نکردند (بدین معنا که گفته نشده شیعه باقر، شیعه کاظم و...) و نیز خود شیعیان نیز از انتساب خویش به آن امامان بزرگوار در خوف و هراس بوده اند.

گفتنی است که در صدر اسلام، پیروان امام علی (ع) در روایات پیامبر (ص) و خود ایشان به لقب شیعه منتسب شده اند. [2]

پی نوشت:
[1] کلینی، کافی، ج 2، ص 233، ح 9، دار الکتب الإسلامیة، تهران، 1365 ش.
[2] شیخ صدوق، الأمالی، ص 361 و 497، انتشارات کتابخانه اسلامیه، تهران، 1362 ش

برگرفته از: اسلام کوئست

0 امتیاز
پاسخ داده شده 29 تیر 1396 توسط العبد (4,041 امتیاز)   3 9 22

چرا مذهب ما را جعفری و امام صادق (ع) را رئیس مذهب جعفری نام نهاده اند؟
شیعه در لغت به معنی "پیروی كردن از دیگری و محبت ورزیدن به او" (1) و در اصطلاح به كسانی گفته می شود كه به امامت و خلافت بلا فصل امام علی (علیه السلام) معتقدند و بر این عقیده اند كه امامت او از طریق نص جلی و خفی ثابت شده و امامت حق او و فرزندان اوست. (2)
از طریق شیعه و سنی روایاتی نقل شده است كه اولین بار، لفظ شیعه توسط پیامبر اكرم (صلی الله علیه و آله و سلم) در مورد عده ای از صحابه به كار گرفته شده است. چنانكه سیوطی از جابربن عبد الله انصاری و ابن عباس و علی (علیه السلام) روایت كرده كه پیامبر (صل الله علیه و آله و سلم) در تفسیر آیه «ان الذین امنوا و عملوا الصالحات اولئك هم خیر البریة» (سوره بینه، آیه 7) اشاره به علی (علیه السلام) كرد و فرمود: «او و شیعیانش روز قیامت رستگار خواهند بود.» (3)
علت اینكه به شیعه امامی، شیعه جعفری می گویند، در حالی كه ما علوی، حسنی، حسینی و به همه این ها منتسب هستیم، این است كه حضرت جعفر صادق (علیه السلام) در عصری قرار گرفتند كه مكاتب اربعه فقهی اهل سنت كه در حال هستی بودند؛ شاخص گردیدند و دیگران به طور مستقیم و غیر مستقیم در سر درس حضرت صادق (علیه السلام) حاضر شده و استفاده می كردند. در حوزه علمی امام جعفر صادق (علیه السلام)، چهار هزار نفر محدث و دانشمند شركت می كردند كه عده ای از بزرگان و رجال علمی اهل سنت مانند: ابو حنیفه، قاضی سكونی، قاضی ابوالبختری و... افتخار شاگردی آن حضرت را پیدا كردند.
آن حضرت تا اواخر زمان امامت خود از فرصت استفاده نمود، به نشر تعالیم دینی پرداخت و شخصیت های علمی بسیاری در فنون مختلف عقلی و نقلی مانند زراره، محمد بن مسلم، هشام بن حكم، جابر بن حیان و... پرورش داد.
موفقیت علمی امام صادق (علیه السلام)، احاطه و تسلط ایشان و برتریشان در احادیث و مباحث فقهی باعث احساس نیاز همگان به علم و فكر او بود و این موارد بالا باعث شد كه امام (علیه السلام) بتواند با توجه به امكانات زمانی و خصوصیات علمی خود، مكتب اصیل فقهی را پی ریزی كند.
بوستانی كه از اندیشه و دستاورد امام جعفر صادق (علیه السلام) به ثمر نشست بهره های وافر به دنیای تشیع و هم به بشریت امروز هدیه داد.
لذا مذهب شیعه را جعفری می خوانند چرا كه عمده مسائل فقه امامیه از امام جعفر صادق (ع) رسیده است و برنامه ها و تلاش آن امام همام (علیه السلام) بود كه با ارائه خطوط فكری به شاگردان خویش، اسلام راستین را شناساند.

به طور دقیق تر می توان امور ذیل را منشأ این نامگذاری دانست:
1- مجال و زمینه مناسبی كه سبب شد مجموعه عظیمی از معارف و تعالیم و احكام دینی در حوزه علمی امام صادق (علیه السلام) تبیین شود.
2- چهره شاخص و سرشناس و شناخته شده حضرت صادق (علیه السلام) در میان تمام فرق و گروه های مسلمان
3- با توجه به این كه برخی از ائمه چهارگانه، شاگرد امام صادق (علیه السلام) و برخی شاگرد شاگردان آن حضرت (علیه السلام) بوده اند، پیروی شیعه از فقه و مذهب اهل بیت (ع) با نام جعفری نامی شناخته شده و معتبر، نزد پیروان مذاهب اربعه بوده است.
4- علاوه بر این كه، عنوان «مذهب جعفری»، شیعیان پیرو مكتب فقهی اهل بیت (ع) را از شیعه زیدیه كه از فقه اهل بیت (ع) پیروی نمی كنند جدا می سازد. (برای آشنایی بیشتر رجوع كنید به كتاب، حیات فكری و سیاسی امامان شیعه، نوشته رسول جعفریان)

پی نوشت:
1. لسان العرب، كلمه شیع
2. اوائل المقال ، ص42/ الملل و النحل، ج1، ص 146
3. الدر المنثور، ج8، ص589، چاپ دار الفكر/ ـ تفسیر طبرى، جزء آخر «تفسیر سوره بيّنه»

برگرفته از: پرسمان دانشجویی

لطفا برای اطلاع از آخرین سوالات سایت، عضو خبرنامه شیعه سِی شوید.

سوالات مشابه

+1 امتیاز
1 پاسخ 46 بازدید

لطفا برای اطلاع از آخرین سوالات سایت، عضو خبرنامه شیعه سِی شوید.

پخش زنده تصاویر اماکن مذهبی

با توجه به طرح سوالات و شبهات فراوان، در صورتی که مطالب طرح شده را برای خود مضر تشخیص دادید، از مطالعه آنها بپرهیزید.
توجه: محتوای سامانه پرسش و پاسخ توسط کاربران ایجاد می گردد. لطفا در صورت مشاهده محتوای نامناسب، آن را گزارش کنید.

387 سوال

567 پاسخ

24 دیدگاه

38 کاربر

فعال‌ترین کاربران
این ماه:
    Gute Mathe-Fragen - Bestes Mathe-Forum

    آخرین ثبت نام کنندگان

    • mahdiran (امتیاز 55 ) زمان ثبت نام Jul 13, 2017

    • محمد (امتیاز 55 ) زمان ثبت نام Apr 03, 2017

    • دستگزار (امتیاز 55 ) زمان ثبت نام Nov 25, 2016

    • alioi (امتیاز 55 ) زمان ثبت نام Aug 19, 2016

    • mo.de (امتیاز 55 ) زمان ثبت نام Apr 11, 2016

    عنوان های کاربری اخیر

    تاییدشده
    - محمد -
    پرسش معروف
    - siamak1210 -
    پرسش جالب
    - العبد -
    پرسش جالب
    - العبد -
    نگهبان
    - العبد -

    شیعه سِی را دنبال کنید...

    صفحه ارتباط با ماآخرین سوالات پرسیده شدهصفحه گوگل پلاس شیعه سِیبخش پرسش های مرتبط با شیعه سِیصفحه فیسبوک شیعه سِیگروه لینکدین شیعه سِی صفحه توئیتر شیعه سِی کانال مذهبی تلگرام شیعه سِی اینستاگرام شیعه سِی
    عضویت در خبرنامه شیعه سِی

    حمایت مالی از شیعه سِی
    حمایت از شیعه سِی

    *۷۸۸*۹۷*۳۸۳۰#

    پاسخگوی دینی | صفحه اصلی شیعه سِی | مرکز دانلود اسلامی | دایرکتوری اسلامی | خبرخوان مذهبی | کمپین عاشقان | پخش زنده | حمایت از شیعه سِی | ارتباط با ما
    در راستای توسعه فرهنگ گفتگوی دینی، استفاده از مطالب این سایت با ذکر منبع، آزاد (بلامانع) است.

    ✘ بستن کانال مذهبی شیعه سِی
    ...