اولین بار است که به شیعه سِی آمده اید؟ لطفا راهنما را مشاهده فرمایید.
x

حمایت مالی از شیعه سِی

محل دفن امام علی (ع) کجاست؟

0 امتیاز
93 بازدید
سوال شده 7 تیر 1396 در امام علی (ع) توسط بی نام  

آیا مدفن حضرت علی (علیه السلام) مخفی بوده است؟
آیا مکان فعلی، همان قبر اولیه ای است که برای امیر المومنین (ع) در نظر گرفته شده بود؟


کانال مذهبی تلگرام شیعه سِی

2 پاسخ

0 امتیاز
پاسخ داده شده 7 تیر 1396 توسط العبد (4,041 امتیاز)   3 9 22

تاریخچه مرقد و بارگاه مطهر امام علی (علیه السلام)
هنگامی كه امام علی (علیه السلام) به شهادت رسید، براساس وصیت ایشان، فرزندانشان او را شبانه به خاك سپردند.
فرزندان امام چند نقطه را برای دفن آن حضرت مهیا كردند تا مكان قبر مخفی بماند و خوارج و یاران معاویه امكان جسارت به مرقد و قبر مطهر را نیابند. از مكان قبر آن امام همام تنها فرزندان، نواده ها و یاران خاص ایشان باخبر بودند.
تا این كه امام صادق (علیه السلام)، در زمان منصور عباسی، به سال 135 هجری قمری برای نخستین بار مكان قبر را نمایان كرد. (1)
براساس روایتی، منصور عباسی به امام صادق (علیه السلام) گفت: «ابومسلم از تو درخواست كرده است تا تربت و مزار علی (علیه السلام) را، اگر می دانی كجاست، آشكار سازی».
امام صادق (علیه السلام) فرمود: «در نامه ای از امام علی (علیه السلام) آمده است كه مكان دفن او در دوران عبداللّه ابن جعفر هاشمی (منصور) آشكار خواهد شد» و منصور از این سخن شاد گشت. (2)
آن حضرت مبلغی را به صفوان الجمال، یكی از یارانش، سپرد و او با آن پول قبر مطهر را برای نخستین بار آشكار كرد. خبر این واقعه به منصور رسید. در آن هنگام او در رصافه بود و با شنیدن این خبر گفت: «او (امام صادق(علیه السلام)) راستگو و صادق است. از آن پس ان شاءالله مؤمنین از آن مكان زیارت می كنند.» (3)
مكانی كه قبر آن حضرت در آن آشكار شد در منطقه ای معروف به «الغری» بود. قبر شریف در میان سه كوه قرار داشت؛ یكی به نام جبل الدیك در شمال، دیگری جبل النور در جنوب شرقی و سومی جبل شرف شاه، كه بعدها به این نام معروف شد، در جنوب غربی. امروزه این كوه ها به همین نام مشهورند. (4)
به گفته یعقوبی وقتی امام علی (علیه السلام) از دنیا رفت، امام حسن (علیه السلام) او را غسل داد و بر او نماز گزارد و در مكانی كه به آن غری گفته می شد، دفن كرد. (5)
از امام صادق (علیه السلام) در مورد محل دفن آن حضرت سؤال كردند. ایشان فرمود: «امام حسن (علیه السلام) ایشان را در اطراف كوفه و نزدیك نجف، جایی كه از سمت چپ به الغری و از سمت راست به حیره محدود می شد، بین ذكوات (6) و بیض به خاك سپردند.»
امام صادق (علیه السلام) ضمن بیان این موقعیت، اشاره می كند كه سیل این قبر را ویران كرده است. متون تاریخی بر وجود قبر امام علی (علیه السلام) در همین مكان فعلی اتفاق نظر دارند و از آن با نام «الغری» یاد كرده اند. (7)
از امام حسن و حسین (علیهما السلام) نقل شده است كه پدرشان فرمود: «وقتی من شهید شدم، مرا در محلی معروف به الغری دفن كنید» الغری نام دیگر نجف است.
برخی از مورخان از این مكان با عنوان «پشت كوفه» یاد كرده اند و گفته اند: «قبر امام علی (علیه السلام) در پشت كوفه قرار دارد؛ یعنی همان جایی كه اكنون زیارت گاه اوست.» (8)
از امام باقر (علیه السلام) نیز نقل شده است كه امام علی (علیه السلام) در ناحیه غریین یا الغری دفن شده است. (9)
برخی نیز از این مكان با عنوان «نجف» یا «نزدیك نجف» یاد كرده اند. یاقوت حموی می گوید: «نجف در نزدیكی قبر امیر المؤمنین علی (علیه السلام) قرار گرفته است.» (10) بدیهی است شهر نجف با توسعه ای كه یافت، قبر مطهر را در درون خود جای داد. در هر حال، مكان قبر امام علی (علیه السلام)، یعنی جایی كه اكنون زیارت گاه اوست و به نام های مختلف در متون تاریخی یاد شده، مكان حقیقی و مسلّم دفن آن امام همام است.

بنای بقعه و بارگاه
نخستین بقعه و بنایی كه برفراز قبر امام علی (علیه السلام) استوار شد در دوران خلافت هارون الرشید به سال 165 هجری بود. او كه به زیارت مرقد آن امام مشرف شد و معجزه هایی از این مكان دید، (11) ضریحی از سنگ سفید برای قبر ساخت و بنایی از آجر سفید و گنبدی از گل سرخ بر فراز آن استوار كرد و دیواری با چهار درب در جوار آن بنا نهاد. از آن به بعد، در اطراف مرقد خانه هایی ساخته شد. نجف توسعه پیدا كرد و شیعیان و علویان دسته دسته در جوار آن ساكن شدند. (12)
متوكل عباسی، به سبب عنادی كه با اهل بیت (علیهم السلام) داشت، قبر امام علی (علیه السلام) را چون قبر امام حسن (علیه السلام) ویران كرد. چندی بعد، محمد بن زید از پادشاهان شیعی طبرستان، معروف به داعی، در 287 هجری قمری عمارتی با شكوه بر مرقد مطهر بنا كرد كه صحن آن هفتاد حجره و طاق داشت. (13)
امام علی (علیه السلام) زمین مابین حیره و خورنق تا كوفه را به چهل هزار درهم از دهقان ها خرید. وقتی در مورد این كار از او سؤال كردند فرمود: «از رسول خدا (صلّی الله علیه و آله) شنیدم كه از پشت كوفه هفتاد هزار نفر بدون حساب محشور می شوند. خواستم كه آن ها از ملك و زمین من برانگیخته شوند.» (14) (این مطلب از قول ابراهیم (علیه السلام) نیز نقل شده است. (15))
ابو الهیجاء عبداله بن حمدان، حاكم شیعی موصل، در 283 هـ.ق گنبد بزرگ و باعظمتی برفراز قبر ساخت و حرم را فرش كرد. (16) در زمان المطیع لِلّه عباسی، یكی از نقیبان سادات علوی به نام عمر بن یحیی، به سال 350 هجری قمری برای آن حرم، گنبد و قبه ای كوچك ساخت. سپس داعی صغیر، از علویان طبرستان، عمارت دیگری بر آن استوار كرد. در عصر پادشاهان شیعی آل بویه، مرقد مطهر امام علی (علیه السلام) چون سایر مرقد و مزارها در عراق، توسط عضدالدوله بازسازی و توسعه یافت و عظیم ترین بنا بر آن استوار شد. (17) او در 363  هجری قمری مدت یك سال در نجف ساكن شد و شخصاً بر این توسعه و بنای باشكوه نظارت كرد و ثروت فراوانی به مجاوران قبر و سادات بخشید. (18) بنای عضدالدوله تا 755 هجری قمری باقی بود و در آن سال بر اثر آتش سوزی چوب های نفیس و زیبای آن به سرعت شعله ور شد و آتش را به دیگر جاها منتقل كرد. گفته اند دو قرآن، كه به خط مبارك آن حضرت در داخل حرم نگه داری می شد، در آتش سوخت. پس از آن حادثه، كار بازسازی حرم را ایلخانان مغول و دست نشانده های آن ها از جمله سلطان اویس جلایری در 760 هجری قمری به خوبی به انجام رساندند. (19)

حرم امام علی (علیه السلام)
شاه اسماعیل پس از سلطه بر بغداد، به زیارت عتبات و مرقد امام علی (علیه السلام) در نجف رفت و كارهایی برای آبادانی شهر انجام داد. در دوران صفوی، بازسازی و توسعه حرم با شدت بیشتری دنبال شد. شاه عباس صفوی ضمن زیارت آن مرقد در 1033 هجری قمری، دستورهایی برای تعمیر حرم، گنبد و صحن صادر كرد. رواق ها را با فرش های گران بها پوشاند و لقب خود، كلب آستان علی، را بر این فرش ها حك كرد. (20) برای استراحت زائران، مكانی ساخت كه آن را خیابان می خواندند. (21) هم چنین دستور داد آب فرات را به نجف بكشانند.
شاه صفی، نوه شاه عباس صفوی، وزیر خود، میرزا تقی مازندرانی را امر كرد تا قسمتی از اطراف صحن و حرم را توسعه دهد. این كار در 1047 هجری قمری انجام شد. (22) بنای فعلی با اندكی تغییر، یادگار آن دوران است. شاه عباس دوم نیز این بنا را تكمیل كرد. (23) و عملیات اجرای آن سه سال طول كشید. برای تزیین حرم از سنگ معدن های اطراف نجف، كه بسیار شفاف و زیبا بود، استفاده (24) و مقبره آن حضرت با كاشی تزیین شد. برخی گفته اند معماری آن را شیخ بهایی انجام داده است. (25)
نادرشاه افشار در 1156 هجری قمری دستور داد كاشی های گنبد و گل دسته ها را بردارند و به جای آن از خشت های طلایی استفاده كنند. كه تاریخ طلا كاری آن برروی گنبد ثبت شد. وی ثروت زیادی برای تعمیرات آستان مقدس وقف كرد. (26) او هم چنین در تزیین حرم و كاشی كاری صحن كوشش بسیاری كرد. ایوان العلماء از آثار زمان اوست. (27)
در دوره قاجار نیز اقدام هایی برای توسعه و بازسازی حرم انجام شد. آقا محمد خان قاجار در 1211 هجری قمری ضریحی از نقره به آستان تقدیم كرد. فتحعلی شاه در 1236هجری قمری تعمیراتی انجام داد و در 1262 هجری قمری وزیر محمد شاه ضریحی دیگر از نقره روی قبر نصب كرد. (28)
در 1370 هجری قمری سید احمد مصطفوی كاشی های حرم را بازسازی كرد. او شیشه های رنگی حرم را، كه در 1240هجری قمری، زمان نادر در حرم كار گذاشته شده و روی آن ها با آیه هایی از قرآن مزین بود، از جا كند و شیشه های بسیار زیبایی به جای آن نصب كرد. سنگ های حرم و دیوارها را برداشت و سنگ های گران قیمت جای آن گذاشت. (29)
در سال های اخیر هزینه فراوانی برای بازسازی، نوسازی، آینه كاری و طلا كاری حرم مطهر از سوی نیكوكاران و ثروتمندان شیعه صرف شده است.

منبع: عتبات عالیات عراق؛ دكتر اصغر قائدان

پی نوشت:
1. شیخ مفید، الارشاد، 13.
2. جعفر الخلیلی، همان 6/70 به نقل از ابن شهر آشوب، المناقب.
3. پیشین، همان جا؛ موسوی الزنجانی، جوله فی اماكن المقدسه، 56 ـ 57.
4. جعفر الخلیلی، همان، 6/47 به نقل از روضة الواعظین، 1/118.
5. یعقوبی، تاریخ الیعقوبی، 2/212.
6. ذكوات به معنای آتش گداخته و منظور ریگستان گرم آن منطقه است.
7. ابن ابی الحدید، شرح نهج البلاغه، 1/364؛ زبیدی، تاج العروس؛ ابن صباغ مالكی، الفصول المهمه فی معرفة احوال الائمه، 138.
8. اصطخری، المسالك و الممالك، 83؛ ابن اثیر، الكامل فی التاریخ، 3/151.
9. آل محبوبه، همان، 1/20.
10. یاقوت حموی، همان، 5/271.
11. شیخ مفید، همان، 19.
12. آل محبوبه، همان، 1/21 ـ 22.
13. ابن اسفندیار، تاریخ طبرستان و رویان و مازندران، 1/95.
14. جعفر الخلیلی، همان، 06/18 به نقل از فرحة الغری، 18 ـ 19؛ مجلسی، همان، ج22/36.
15. یاقوت حموی، همان، 2/50.
16. محمدعلی میلانی، راهنمای عتبات عالیات عراق، 29.
17. آل محبوبه، ماضی النجف و حاضرها، 1/44؛ دایرة المعارف تشیع، 1/67 ـ 68.
18. دایرة المعارف تشیع، 1/70.
19. پیشین، 1/69 ـ 70.
20. میلانی، همان، 31؛ دایرة المعارف تشیع، 1/70.
21. آل محبوبه، همان، 1/46.
22. جلالی الحسینی، مزارات اهل البیت، 48.
23. میلانی، همان جا.
24. آل محبوبه، همان، 1/49.
25. حسن الامین، اعیان الشیعة، 1/534.
26. بابایی، سیمای نجف اشرف، 75؛ دایرة المعارف تشیع، 1/70.
27. دایرة المعارف تشیع، 1/80.
28. بابایی، همان، 137.
29. آل محبوبه، همان، 1/70 ـ 73؛ دایرة المعارف تشیع، 1/71

برگرفته از: شمسا

0 امتیاز
پاسخ داده شده 7 تیر 1396 توسط العبد (4,041 امتیاز)   3 9 22

آیا مدفن حضرت علی ابن ابی طالب (ع) در نجف است؟
بنا بر آنچه در تاریخ آمده است، فرزندان امیرالمؤمنین (ع) (امام حسن (ع)، امام حسین (ع) و محمد بن حنفیه) با همراهی عبدالله بن جعفر، آن حضرت را شبانه در غریین (نجف کنونی) به خاک سپردند و قبرش را پنهان کردند. (1)
چنانکه سید بن طاووس می‌نویسد: این پنهان‌کاری، از ترس دشمنان وی همچون بنی امیه و خوارج بوده است. چرا که ممکن بود آنها در پی نبش قبر برآیند و این امر باعث درگیریشان با بنی هاشم می‌شد و بدین طریق، کشت و کشتار راه می‌افتاد و سبب فتنه‌های بزرگ می‌شد. با توجه به اینکه آن امام در طول حیاتش سعی در خاموش نمودن شعله‌های فتنه می‌نمود، لذا طبیعی است که سفارش نماید پس از مرگش آنچه که مایه نزاع و درگیری است ترک شود. (2)

جریان نحوة دفن و محل دفن حضرت علی (علیه السلام) در منابع تاریخی اینگونه آمده است که:
پس از شهادت حضرت علی (علیه السلام) بر اساس وصیتش، فرزندان ارجمندش به پا خاستند تا شبانه آن نازنین بدن را غسل دهند و کفن کنند و به خاک سپارند. پس از انجام غسل و کفن به دستور امام حسن (علیه السلام) جز فرزندان امیرالمؤمنین و شماری از یاران خاص آن حضرت، همه برگشتند و آن تابوت بر دوش جبرئیل و میکائیل و حسن و حسین (علیهما السلام) از کوفه دور شد و به سوی نجف (منطقه غری) رهسپار گردید.
در نقطه ای از آن سرزمین، جلوی تابوت به زمین آمد و فرزندان آن حضرت نیز عقب آن را بر زمین نهادند و امام حسن (ع) همان گونه که پدر سفارش فرموده بود، بر آن پیکر پاک نماز خواند پس از نماز، تابوت را کنار زدند و با جا به جا کردن خاک، آرامگاهی ساخته و پرداخته یافتند، که سنگ نوشته ای نشان می داد که آن قبر را حضرت نوح (علیه السلام) برای بنده برگزیده و شایسته خدا، علی (علیه السلام) آماده ساخته است.
هنگامی که بر آن شدند تا آن پیکر مقدس را به درون قبر برند ندای منادی را از آسمان شنیدند که می گفت: آن بدن پاک را بر زمین پاک نهید، که دوست، مشتاق دیدار دوست است. (3)

آشکار شدن مزار حضرت علی (ع)
شیخ مفید در کتاب «الارشاد» آورده است که: قبر آن حضرت بنا به وصيّتی که نموده بود، مخفی ماند تا سقوط دولت بنی اميّه که دشمنی و کینه ورزی شدیدی نسبت به آن حضرت داشتند. چون قدرت به دست بنی عباس افتاد، در زمان امامت امام صادق (علیه السلام)، توسط آن حضرت، قبر مطهر جد بزرگوارش آشکار شد. (4)
و به این جریان شیخ ابو علی طبرسی در کتاب «اعلام الوری بأعلام الهدی» اشاره کرده است. (5) در اینجا دو روایت که در رابطه با محل دفن آن حضرت وار د شده را ذکر می کنیم:
1. «ابی عمید» به سند خود می گوید: شخصی از امام حسین (علیه السلام) پرسید: جنازه امیرالمؤمنین (علیه السلام) را در کجا به خاک سپردید. فرمود: شبانه جنازه را برداشتیم و از جانب مسجد اشعث آن را بردیم تا به پشت کوفه کنار «غریین برده» و در آن جا به خاک سپردیم.
2. جابربن یزید جعفی، گوید از امام باقر (علیه السلام) پرسیدم جنازه امیرالمومنین (علیه السلام) در کجا دفن شد؟ فرمود: پیش از طلوع خورشید در جانب غریین به خاک سپرده شد و حسن (علیه السلام) و حسین (علیه السلام) و محمد حنیفه و زنان علی (علیه السلام) و عبدالله بن جعفر (برادرزاده علی (علیه السلام)) جنازه را در میان قبر گذاردند. (6)
و اما در مورد اینکه "آیا جسد مطهر آن حضرت در ابتدا محل دیگری دفن شد و بعداً به مکان فعلی منتقل شد؟" باید ذکر شود که بدن مبارک آن حضرت طبق روایات وارده از ابتدا در محل فعلی دفن گردید ولی چنانچه قبلاً اشاره شد برای در امان ماندن از کینه ورزی و اهانت بنی امیه نسبت به مرقد مطهر، محل دفن مخفی ماند و فرزندان علی (ع) برای اطمینان بیشتر وقتی صبح شد تابوتی از خانة امیرالمؤمنین (علیه السلام) بیرون آوردند و به مصلای پشت کوفه بردند و امام حسن (علیه السلام) جلو رفته و بر آن نماز خواند و آن گاه، تابوت را پشت شتری گذاشتند و به همراه فردی به سوی مدینه روانه کردند. (7)

زیارت قبر امام علی (ع) توسط ائمه اطهار (ع)
6 تن از امامان شیعه، قبر امیرالمؤمنین (علیه السلام) را در نجف زیارت کرده‌اند: (8)
۱. امام حسین (ع) ۲. امام سجاد (ع) ۳. امام باقر (ع) ۴. امام صادق (ع) ۵. امام هادی (ع) ۶. امام حسن عسکری (ع)

تایید مورخان و علمای اهل سنت
برخی از مورخان و جغرافی دانان و علمای اهل سنت نیز تأیید کرده اند که محل دفن امام علی (ع) در نجف اشرف (در همین محل کنونی) قرار دارد که عبارتند از:
1- ابن اثیر، در کتاب الکامل فی التاریخ، ج 3، ص 396.
2- ابوالغداء در کتاب المختصر فی تاریخ الشیعه، ج 1، ص 93.
3- ابن الوردی در کتاب تاریخ ابن الوردی، ج 1، ص 249.
4- یاقوت حموی در کتاب معجم البلدان، ج 3، ص 790- ج 4، ص 760.
5- ابن ابی الحدید در شرح نهج البلاغه، ج 1، ص 16

معرفی منابع جهت مطالعه بیشتر:
1. ارشاد، شیخ مفید.
2. اعلام الوری، طبرسی.
3. ترجمه فرحه الفری، سید بن طاوس، ترجمه محمدتقی مجلسی.
4. کشته شدن امیرالمومنین، ابن طقطقی.

پی نوشت:
(1) . المفید، الارشاد، صص ۲۷-۲۸.
(2) . ابن طاوس، فرحة الغری، ترجمه محمدباقر مجلسی، ص۶۵؛ نیز رجوع کنید به: التمیمی، مدینة النجف، ص۱۱۷
(3) . قزوینی، سید کاظم، امام علی ـ علیه السلام ـ از ولادت تا شهادت، مترجم علی کرمی، انتشارات دلیل ما، چاپ اول، تابستان 1380، ص663 و 664.
(4) . مفید، الارشاد فی معرفه حجج الله علی العباد، قم، موسسه آل البیت ـ علیه السلام ـ لاحیاء التراث، چاپ اول،‌ رجب 1413ه‍ ق، ج اول، ص10.
(5) . طبرسی، اعلام الوری باعلام الهدی، قم، مؤسسه آل البیت ـ علیه السلام ـ لاحیاء التراث. چاپ اول، ربیع الاولی 1417 ه‍ ق، ج اول ص312.
(6) . حلی، نگاهی بر زندگی دوازده امام ـ علیهم السلام ـ ترجمه محمد محمدی اشتهاردی، چاپخانة دفتر انتشارات اسلامی، چاپ اول، تابستان 1370، ص 65.
(7) . حسینی مطلق، سید محمدرضا، شهید تنها مقتل امیرمؤمنان علی ـ علیه السلام ـ انتشارات پارسایان، چاپ اول، 1381، ص250.
(8) . التمیمی، مدینة النجف، ص ۱۷۷

برگرفته از: پرسمان دانشجویی -ویکی شیعه و پایگاه حوزه

لطفا برای اطلاع از آخرین سوالات سایت، عضو خبرنامه شیعه سِی شوید.

سوالات مشابه

لطفا برای اطلاع از آخرین سوالات سایت، عضو خبرنامه شیعه سِی شوید.

پخش زنده تصاویر اماکن مذهبی

با توجه به طرح سوالات و شبهات فراوان، در صورتی که مطالب طرح شده را برای خود مضر تشخیص دادید، از مطالعه آنها بپرهیزید.
توجه: محتوای سامانه پرسش و پاسخ توسط کاربران ایجاد می گردد. لطفا در صورت مشاهده محتوای نامناسب، آن را گزارش کنید.

387 سوال

567 پاسخ

24 دیدگاه

38 کاربر

فعال‌ترین کاربران
این ماه:
    Gute Mathe-Fragen - Bestes Mathe-Forum

    آخرین ثبت نام کنندگان

    • mahdiran (امتیاز 55 ) زمان ثبت نام Jul 13, 2017

    • محمد (امتیاز 55 ) زمان ثبت نام Apr 03, 2017

    • دستگزار (امتیاز 55 ) زمان ثبت نام Nov 25, 2016

    • alioi (امتیاز 55 ) زمان ثبت نام Aug 19, 2016

    • mo.de (امتیاز 55 ) زمان ثبت نام Apr 11, 2016

    عنوان های کاربری اخیر

    تاییدشده
    - محمد -
    پرسش معروف
    - siamak1210 -
    پرسش جالب
    - العبد -
    پرسش جالب
    - العبد -
    نگهبان
    - العبد -

    شیعه سِی را دنبال کنید...

    صفحه ارتباط با ماآخرین سوالات پرسیده شدهصفحه گوگل پلاس شیعه سِیبخش پرسش های مرتبط با شیعه سِیصفحه فیسبوک شیعه سِیگروه لینکدین شیعه سِی صفحه توئیتر شیعه سِی کانال مذهبی تلگرام شیعه سِی اینستاگرام شیعه سِی
    عضویت در خبرنامه شیعه سِی

    حمایت مالی از شیعه سِی
    حمایت از شیعه سِی

    *۷۸۸*۹۷*۳۸۳۰#

    پاسخگوی دینی | صفحه اصلی شیعه سِی | مرکز دانلود اسلامی | دایرکتوری اسلامی | خبرخوان مذهبی | کمپین عاشقان | پخش زنده | حمایت از شیعه سِی | ارتباط با ما
    در راستای توسعه فرهنگ گفتگوی دینی، استفاده از مطالب این سایت با ذکر منبع، آزاد (بلامانع) است.

    ✘ بستن کانال مذهبی شیعه سِی
    ...