طرح ختم گروهی صلوات | شیعه سِی

منوی ناوبری برگه ها

شیعه سِی: اولین سامانه پرسش و پاسخ دینی ؛ بپرسید، دانستن حق ماست

منوی ناوبری دسته ا

طرح ختم گروهی صلوات

ختم گروهی صلوات

شما می توانید با مراجعه به آدرس زیر و ثبت تعداد صلواتی که مد نظر دارید در طرح ختم گروهی صلوات شیعه سِی شرکت نمایید.

طرح ختم صلوات دسته جمعی شیعه سِی

ألّلهُمَّ صَلِّ عَلی مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَ عَجِّلْ فَرَجَهُم

مفهوم و کیفیت صلوات
در آیه ۵۶ سوره احزاب آمده است که «خدا و فرشتگان بر پیامبرش درود و صلوات می فرستند.»
اکنون این پرسش مطرح می شود که مفهوم صلوات خدا و فرشتگان چیست و کیفیت صلوات بر پیامبر(صلوات الله  علیه) چگونه است.
براساس روایاتی که شیعه و سنی به طور گسترده، به نقل آن پرداخته اند، کیفیت صلوات بر آن حضرت به دست می آید.
ابوحمزه ثمالی از کعب بن عجره حدیث می کند، آنگاه که آیه صلوات بر پیامبر نازل شد، گفتیم: یا رسول الله ما می دانیم که چگونه بر شما سلام دهیم اما کیفیت صلوات بر شما چگونه است. حضرت فرمودند که بگویید: «اللهم صل علی محمد و علی آل محمد کما صلیت علی آل ابراهیم انک حمید مجید اللهم بارک علی محمد و علی آل محمد کما بارکت علی آل ابراهیم انک حمید مجید.»(منبع : تفسیر منهج الصادقین، ج ۷، ص ۳۳۵/ سنن ابن ماجه ج۱، ص ۲۹۳)

برجستگی «آل پیامبر» در این حدیث و حضور قطعی ایشان در کنار پیامبر(صلوات الله  علیه) به هنگام درود بر آن حضرت نشان از رفعت مقام آنان و حضور دائمی عترت در کنار سنت پیامبر(صلوات الله  علیه) دارد.
در اهمیت این حضور باید گفت، پیامبر صلواتی را که شامل آل و خاندان آن حضرت نباشد نکوهش کرده و از آن به صلوات «ابتر و ناقص» یاد کرده است. به عنوان مثال، ابن حجر هیثمی که از بزرگان اهل سنت است، روایت کرده که پیغمبر فرمود: «بر من درود ناتمام نفرستید.» گفتند: درود ناتمام چیست؟
فرمود: «اینکه بگویید اللهم صل علی محمد ناقص است پس بگویید اللهم صل علی محمد و آل محمد(منبع : تفسیر، ۷ نمونه، ج ۱۷، ص ۳۱۹)

در تفسیر «الدر المنثور، سیوطی هجده حدیث از پیامبر نقل شده که بر اساس آن «آل محمد» را به هنگام صلوات باید ذکر کرد.(منبع : تفسیرالمیزان، ج ۱۶، ص ۵۱۷)

در روایتی دیگر، قبولی نماز مشروط به صلوات بر پیامبر و خاندان او معرفی شده و آمده است: «هر کس نماز بگزارد و در آن بر من و اهل بیتم صلوات نفرستد، نمازش قبول نیست.(منبع : الصواعق المحرقه، ص ۱۴۷-۱۴۶)

اهمیت صلوات
صلوات شعار رسمی مسلمانان است که هر صبح و شام بارها در بهترین عبادت خویش (نماز) آن را تکرار می کنند. صلوات پیوسته خداوند و فرشتگان بر پیامبر و امر تأکیدی به مؤمنان بر تداوم صلوات بر ایشان را تسلیم بودن در برابر فرمانهای پیامبر(صلوات الله  علیه) جلوه دیگری از این اهمیت است. «یاایها الذین ءامنوا صلوا علیه و سلموا تسیماً»
در روایتی از امام صادق(علیه السلام) آمده است که ابوبصیر سؤال کرد: منظور از صلوات بر پیامبر(صلوات الله  علیه) را فهمیده ایم، اما معنی تسلیم بر او چیست؟ امام فرمود: «منظور تسلیم بودن در برابر او در هر کار است.»(منبع:تفسیر مجمع البیان، طبرسی، ج ۷، ص ۵۷۹)

از صلوات، در روایات به عنوان «برترین اعمال» یاد شده است، چنانکه خوارزمی در «مناقب» خود از ابوعلقمه نقل کرده که روزی پیغمبر(صلوات الله  علیه) نماز صبح را با ما گزارد و بعد از آن به ما رو کرد و فرمود:
«ای یاران، من دیشب عموی خود حمزه بن عبدالمطلب و برادرم جعفربن ابیطالب را در خواب دیدم. از ایشان پرسیدم: فدایتان شوم، کدام اعمال را برتر یافتید؟ گفتند: بهترین اعمال را در سه چیز یافتیم: صلوات بر شما، آب دادن تشنگان و دوستی علی بن ابیطالب(علیه السلام)(منبع : منهج الصادقین، همان، ص ۳۶۱)

 در روایتی دیگر که اهمیت صلوات را نشان می دهد، از امام صادق(علیه السلام) به نقل از پیامبر(صلوات الله  علیه) می فرمایند: «هر که نزد او نام من آورده شود و او صلوات بر من نفرستد، حق تعالی او را از بهشت دور گرداند.»(منبع : اصول کافی، کلینی، ج ۲، ص ۳۹۵)

البته چنین عقوبت سنگینی از آن کسی است که عمداً و از روی دشمنی با آن بزرگواران از ذکر صلوات روی برتابد. وجوب صلوات در نماز و مشروط بودن قبولی آن بر درود بر پیامبر(صلوات الله  علیه) و خاندان پاک وی، جلوه دیگری از اهمیت صلوات را بیانگر است.
اجماع علمای شیعه به وجوب صلوات در تشهد اول و دوم نماز است.علاوه بر روایاتی که از امامان شیعه در این زمینه آمده است، در کتابهای اهل سنت نیز روایاتی که بر وجوب صلوات دلالت می کند، کم نیست.
در روایتی، قبولی نماز مشروط بر صلوات بر پیامبر(ص) و اهل بیت(علیهم السلام) یاد شده است: «من صلی صلوه و لم یصل فیها علی و علی اهل بیتی لم تقبل منه»(منبع : بررسی آیات و روایات صلوات، مرتضی محسنی کبیر ص ۱۲۳)

از این رو، از فقهای اهل سنت «شافعی، آن را در تشهد دوم واجب می داند و از احمدبن حنبل و جمعی دیگر از فقها بر وجوب آن عقیده دارند؛ اگر چه «مالک» و «ابوحنیفه» و عده ای نیز آن را مستحب می دانند.(منبع : منهج الصادقین، همان، ص ۳۵۷)

عده ای از مفسران بر اساس برخی روایات معنا و حقیقت صلوات را با پیمان روز الست (الست بربکم، قالوا بلی…) و عالم ذر مرتبط دانسته و صلوات را تجدید عهد و میثاق با عهد اولیه آدم در آغاز خلقت دانسته اند. از امام موسی بن جعفر(ع) روایت شده که: کسی که صلوات بر پیغمبر اکرم(صلوات الله  علیه) می فرستد، معنایش آن است که وفای به عهد و میثاقی که در عالم ذر پروردگار فرمود «الست بربکم و محمد نبیکم و علی امامکم» بر زبان آورده و قبولی آن را اعلام می کند و تجدید عمل و میثاق به عمل می آورد.(منبع:تفسیر جامع، ج ۵، ص ۳۷)

آثار و فضایل صلوات
صلوات از سوی گوینده آن شعاری ظاهری و بدون پشتوانه نیست تا از فضایل بی شمار آن در روایات تعجب کنیم و انگشت حیرت بر دهان افکنیم و ذکری چنین کوتاه چگونه فضایلی چنین متبرک دارد: بر اهل ذکر و ایمان پوشیده نیست که تمامی اذکار از جمله صلوات بر پیامبر(صلوات الله  علیه) و خاندان پاکش یک لفظ و یک معنا دارد.
تکرار لفظ بدون توجه به معنا سود چندانی ندارد و عمده فضایل در حقیقت ذکر و عبادت نهفته است.چنانکه خداوند می فرماید: «ای مردمان شما همگی فقیر درگاه الهی هستید.»(سوره مبارکه فاطر/آیه ۱۵)
صلوات گوینده حقیقتی با واسطه قرار دادن پیامبر و خاندانش و با درود فرستادن بر آنان طلب رحمت و آمرزش می نماید تا با دعایی این چنین از ذات غنی بی نیازی طلب نماید. چنانکه گفتیم، صلوات از جانب غیر خدا طلب رحمت است.
در آیه صلوات نیز خداوند بلافاصله بعد از امر به صلوات بر پیامبر دستور اکید به تسلیم شدن در برابر فرمان ایشان که فرمان او فرمان خداست، می دهد. به نظر می رسد چنین دستوری بعد از امر به صلوات برای آن است که بفهماند حقیقت درود بر ایشان، تسلیم بودن در برابر امری نبوی است و چنین تسلیمی حیات جاودانه و حقیقی به آدمی می بخشد و او را رستگار می کند و ای اهل ایمان، آنگاه که خدا و رسول به آنچه شما را حیات می بخشد فرا می خوانند، اجابت کنید.»سوره مبارکه انفال/ آیه ۲۴

 با بررسی روایات فضاییل صلوات، چنین به دست می آید که بخشی از این آثار مربوط به زندگی دنیوی و بخشی به زندگانی اخروی مربوط است که به برخی از آنها اشاره می کنیم، اگر چه ممکن است برخی از این آثار مشترک بین دنیا و آخرت باشد.

الف)بعضی از  آثار دنیوی
نقش صلوات در استجابت دعا
در ادعیه و روایات معصومین(علیهم السلام) میان صلوات و مستجاب شدن دعا ارتباط عمیقی دیده می شود.
در دعاهای صحیفه سجادیه، مناجات شعبانیه، مکارم الاخلاق و… صلوات به گونه ای در ابتدا یا آخر دعا آمده است، زیرا صلوات دعای مقبوله است.(منبع : بررسی آیات و روایات صلوات، ص ۹)

 و روایت دیگری نقل شده که: «هر کسی حاجتی از خداوند دارد، ابتدا صلوات بر پیامبر و آل او گوید سپس حاجت بخواهد و سپس صلوات گوید، زیرا خداوند کریم تر از آن است که دو طرف دعا را مستجاب کند و وسط آن را مستجاب نشده رها نماید، زیرا صلوات بر پیامبر و آل او محجوب و در پرده باقی نمی ماند و حتماً مستجاب می شود.»(منبع : اصول کافی، همان، ص ۲۵۲)

از آن جا که خداوند از مؤمنان خواسته است که به سوی او با وسیله و واسطه ای تقرب جویند (یا ایها الذین امنوا اتقواا… و ابتغوا الیه الوسیله …سوره مبارکه مائده/ آیه ۳۵) صلوات به معنای واسطه قرا دادن واسطه های فیض الهی برای تقرب به خدا و درک رحمت الهی است چنانکه در تفسیر این آیه به روایاتی برمی خوریم که معصوم(علیهم السلام) می فرماید: «منظور از وسیله در این آیه، ما اهل بیت هستیم.»(منبع : تفسیرالمیزان، ج ۵، ص ۵۱۷)

از رسول خدا نیز روایت شده که: «صلوات شما بر من باعث روا شدن حاجات شما می شود و خداوند را از شما راضی می گرداند و اعمال شما را پاکیزه می کند.»(منبع : تفسیرالمیزان، ج ۵، ص ۳۲۶)

همراهی با ملائکه و برخورداری از استغفار آنان:
از آنجا که ملائکه پیوسته بر پیامبر(صلوات الله  علیه) صلوات می گویند، صلوات مؤمنان به معنای همراهی با فرشتگان نیز هست ملائکه نیز برای کسی که صلوات می فرستد استغفار می کند و برای او صلوات می فرستند.
از رسول خدا(صلوات الله  علیه) روایت شده که حق تعالی می فرماید: «هر بنده ای که برای تو صلوات فرستد، هفتاد هزار فرشته بر او صلوات می فرستند و هر که هفتاد هزار فرشته بر او صلوات فرستد، اهل بهشت خواهد بود.»(منبع : جامع الاخبار، فصل ۲۸، ص ۶۸)

صلوات، از بین برنده «نفاق» و «غم» و «بخل»

از پیامبر(صلوات الله  علیه) نقل شده: «صلوات و درود بر من و خاندان من نفاق را از بین می برد.»(منبع : محجه البیضاء، ج ۲، ص ۳۱۳)

و در روایتی دیگر به امام علی(علیه السلام) توصیه می کند که هرگاه امری تو را اندوهگین ساخت، بر پیامبر و آل او صلوات فرست…»(منبع: کنز العمال، ج ۱، ص ۱۸۱)

 و بر اساس روایتی دیگر از امام حسن مجتبی(علیه السلام) از پیامبر(صلوات الله  علیه): «بخیل کسی است که چون نام من در نزد او برده شود، بر من صلوات نفرستد.»(منبع: کنز العمال، ج ۱، ص ۲۸۹)

حصول عافیت، توانگری و غنا، به یاد آمدن فراموش شدها به وسیله صلوات و پاکیزه و طیب شدن مجالس با ذکر صلوات، از جمله آثار دیگر صلوات است که در روایات به آنها اشاره شده است.

ب)بعضی از آثار اخروی صلوات
اگر چه برخی از آثار یاد شده در آخرت نیز محقق است، اما بخشی از آثار مختص زندگی اخروی است که به آنها اشاره می کنیم:
۱) قرب به رسول الله (صلوات الله علیه) و بهره گیری از شفاعت آن حضرت:
پیامبر(صلوات الله  علیه) می فرماید: «هرکس بر من صلوات بفرستد، شفاعت من به او می رسد.»(منبع: شرح و فضایل صلوات، ص ۸۶)

 «نزدیکترین مردم در روز قیامت بر من در هر جا که باشد کسی است که بر من بیشتر در دنیا صلوات بفرستد.»(منبع: شرح و فضایل صلوات، ص ۸۵)

۲) کفاره گناهان، خلاصی از آتش و رفع عذاب قبر
امام رضا(علیه السلام) می فرماید: «کسی که نتواند با کارهای نیک گناهانش را بپوشاند، باید فراوان بر محمد و آل محمد درود فرستد که صلوات گناهان را نابود می کند.»(منبع : آثار الصادقین ج ۱۱،ص ۲۱۴)

و نیز حضرت رسول فرمودند: «صلوات بر من نور است بر صراط و هر کس بر صراط نور باشد، از اهل نار نخواهد بود.
همچنین فرمودند: «بسیار بر من صلوات فرستید که صلوات بر من نور است در قبر و نور است در بهشت.»

۳) بهره مندی از حسنات مضاعف و سنگینی بر ترازوی اعمال نیک

از انس بن مالک روایت شده که گفت: بر پیامبر خدا(صلوات الله  علیه) داخل شدم و ندیدم هیچ روزی که مسرورتر و شاداب تر از آن روز باشد،
از دلیل آن پرسیدم فرمود: «چرا شاداب نباشم، حال آن که جبرئیل هم اکنون بیرون رفت از نزد من و گفت که خداوند فرمود: هر کسی یک بار بر تو صلوات فرستد، ده صلوات بر او می فرستم، ده سیئه(گناه) را از او محو می کنم و ده حسنه برای او می نویسم.»
همچنین از امام صادق(علیه السلام) روایت شده «سنگین ترین چیزی که در روز قیامت در ترازوی اعمال می گذارند، صلوات بر حضرت رسول و اهل بیت ایشان است.»

 با این حال، آنچه ذکر آن رفت تنها بخشی از آثار و فضایل درود بر پیامبر و خاندان پاک ایشان است که صد البته روایات بیش از آن است که این نوشتار گنجایش ذکر آن را داشته باشد.
امید آن که ذکر این فضایل مقدمه عمل به آن و بهره مندی از آثار گسترده آن باشد.
برگرفته از: صلوات دات کام

احادیث درباره صلوات
امام صادق (ع) : چون خواهى دعا کنى خداوند عزوجل را تمجید کن، و حمد گو و تسبیح نما، و تهلیل بگو و او را ثنا نما و بر نبى اکرم (ص) درود فرست و سپس دعا کن که خواسته ‏ات برآورده شود.   مکارم اخلاق جلد ۲ صفحه ۱۳

امام صادق (ع) فرمودند : مردى به مسجد در آمد، و دو رکعت نماز خواند و از خداوند حاجت خواست ،  پیغمبر (ص) فرمود: این بنده عجله کرد ، دیگرى آمد و نماز گزارد و خدا را مدح گفت و صلوات فرستاد، پیامبر(ص) فرمود: حاجتت را بخواه که برآورده خواهد شد.   مکارم اخلاق جلد ۲ صفحه ۱۴

امام صادق (ع) : همواره دعا از خدا محجوب خواهد بود تا آنگاه که دعا کننده صلوات بفرستد.    مکارم اخلاق جلد ۲ صفحه ۱۵

حضرت صادق (ع): هر که دعا کند و درود به پیغمبر (ص) نفرستد دعا بر سرش بال زنان می ‏ایستد (یعنى بالا نمیرود) و چون بر پیغمبر (ص) صلوات فرستد دعایش بالا رود.  مکارم اخلاق جلد ۲ صفحه ۱۶

 امام صادق (ع) : مردى محضر نبىّ اکرم (ص) شرفیاب شد و عرض کرد، یا رسول الله ثلث نه بلکه نصف، بلکه همه درودهایم را نثار شما می ‏کنم حضرت فرمود: با این کار فیض دنیا و آخرتت را تأمین کرده‏ اى ، ابى بصیر و ابن الحکم گویند: از حضرت صادق (ع) پرسیدم مراد از اینکه ثلث صلوات و درود را نثار تو میکنم یعنى چه ؟ فرمود : درود را قبل از هر دعایى می ‏فرستد، و از خداوند هیچ چیز نمی طلبد مگر آنکه سخن خود را به نام پیغمبر آغاز می ‏کند، و بعد حاجت می ‏طلبد. مکارم اخلاق جلد ۲ صفحه ۱۶

  حضرت صادق (ع): هر که را حاجتى باشد اوّل صلوات بفرستد ، بعد از خدا حاجت بخواهد، و دعا را نیز به صلوات ختم کند، که خداوند متعال کریمتر از آنست که دو طرف دعا را قبول کند و وسط آن را فراموش نماید که صلوات هرگز بی ‏استجابت نخواهد ماند.   مکارم اخلاق جلد ۲ صفحه ۱۷

 از امام ششم : پیغمبر (ص) فرمود : هیچ قومى در مجلسى جمع نشوند که در آن مجلس یاد خداوند و صلوات بر محمّد (ص) نباشد ، مگر آنکه آن مجلس حسرت و وبال بر مجلسیان خواهد بود.   مکارم اخلاق جلد ۲ صفحه ۱۷

 از نبى اکرم(ص) روایت است که : چون اسم پیغمبر(ص) برده شود بسیار بر وى صلوات بفرستید ، که هر که یک صلوات بر پیغمبر (ص) بفرستد، هزار صف فرشته بر او درود می ‏فرستند، هیچ مخلوقى نماند مگر آنکه بروى درود میفرستند، زیرا که خدا و فرشتگان بروى صلوات میفرستند، و هر که به این ثواب عظیم میل نشان ندهد جاهل و مغرور است ، و خداوند و پیغمبر (ص) از وی بری و بیزار هستند.   مکارم اخلاق جلد ۲ صفحه ۱۰۰

 از نبى اکرم (ص) : من در قیامت نزد میزان هستم ، و هر که گناهانش بر ثوابهایش فزونى گیرد صلواتهائى را که بر من فرستاده می ‏آورم تا بدانها میزان اعمالش سنگین گردد.    مکارم اخلاق جلد ۲ صفحه ۱۰۱

 از امام على (ع): هیچ دعائى به آسمان بالا نمیرود، مگر آنکه بر محمد و آل او درود فرستاده شود.   مکارم اخلاق جلد ۲ صفحه ۱۰۱

 از امام صادق (ع) : در یکى از کتب خوانده ‏ام که هر کس بر محمد (ص) صلوات فرستد خداوند صد حسنه برایش بنویسد، و هر که بگوید: صلوات و درود خدا بر محمد و اهل بیت او خداوند هزار حسنه برایش بنویسد.   مکارم اخلاق جلد ۲ صفحه ۱۰۱

از نبى اکرم (ص) : سزاوارترین مردم به من در قیامت آن کس است که بیشتر بر من درود فرستد.     مکارم اخلاق جلد ۲ صفحه ۱۰۱

از حضرت محمد (ص) : بخیل کسى است که نام من نزد او برده شود و او بر من صلوات نفرستد.     مکارم اخلاق جلد ۲ صفحه ۱۰۱

از حضرت محمد (ص) :  هر فردى از امّتم که با اخلاص بر من صلوات فرستد خدا ده بار بر او درود فرستد و ده درجه او را بالا برد و ده ثواب برایش بنویسد و ده گناه از نامه عملش محو گرداند.  مکارم اخلاق جلد ۲ صفحه ۱۰۲

حضرت محمد (ص) فرمودند : بلند بر من صلوات بفرستید که این عمل نفاق را ببرد.    مکارم اخلاق جلد ۲ صفحه ۱۰۲

یزید بن حسن گوید: حضرت موسى بن جعفر علیهما السلام برایم چنین گفت: که (پدرم امام صادق علیه السلام فرمود:) شخصى که بر پیامبر صلوات می ‏فرستد مفهومش آن است که من بر سر پیمان خود باقى هستم، و به «بلى» که در عالم «ذرّ» به سؤال أَ لَسْتُ بِرَبِّکُمْ (آیا من پروردگار شما نیستم- سوره اعراف آیه ۱۷۲) گفته ‏ام وفادارم.  معانی الاخبار جلد ۱ صفحه ۲۶۹

ناجیه از حضرت باقر علیه السّلام روایت کند که فرمود : در روز جمعه هر گاه‏ نماز عصر را خواندى ، پس بگو:
«اللّهمّ صلّ على محمّد و آل محمّد الأوصیاء المرضیین بأفضل صلواتک، و بارک علیهم بأفضل برکاتک، و السّلام علیهم و على أرواحهم و أجسادهم و رحمه اللَّه و برکاته»
که ترجمه آن اینست: بار الها درود بفرست بر محمّد و آل محمّد جانشینانش که از آنها راضى و خشنود میباشى به درجه اعلاى رحمتت و برکت بر آنان نازل کن به بالاترین برکت هایت، درود بر آنها باد و بر روحشان و بدنشان و رحمت خدا و برکاتش نیز.
پس هر کسى که این صلوات را بعد از نماز عصر بگوید، خداوند صد هزار حسنه براى او بنویسد، و صد هزار گناه کوچک از او محو کند، و صد هزار حاجت او برآورد، و صد هزار درجه از براى او بالا برد.  ثواب الاعمال عقاب الاعمال صفحه ۸۸

عاصم بن ضَمرَه گوید: امیرالمؤمنین علیه السّلام فرمود: فرستادن صلوات بر پیغمبر خدا صلّى اللَّه علیه و اله و سلّم بهتر از آبى که آتش را خاموش کند ، گناهان را از بین میبرد ، و سلام بر آن حضرت أفضل است از آزاد کردن چند بنده از قید بردگى، و دوستى رسول خدا صلّى اللَّه علیه و اله و سلّم افضل و برتر از جان نثارى و ریختن خونها – یا فرمود : به کار بردن شمشیرها- در راه خدا است.  ثواب الاعمال عقاب الاعمال صفحه ۳۴۲

 از ابى بصیر روایت شده که امام صادق علیه السّلام فرمود: هنگامى که نام پیغمبر صلّى اللَّه علیه و اله و سلّم برده می ‏شود بر آن حضرت بسیار صلوات بفرستید زیرا هر کس یک بار  بر او صلوات فرستد خداوند هزار بار در هزار صف از فرشتگان بر وى صلوات فرستد، و هیچ مخلوقى باقى نماند مگر اینکه بر آن بنده صلوات فرستد از جهت صلوات خداوند و فرشتگانش بر او، و دست نکشد از این ثوابها و بی ‏رغبتى ننماید مگر نادان خود بین که خدا و رسول از وى بیزارند.
شرح: مراد از صلوات خداوند و فرشتگان فرو ریختن رحمت و برکت و لطف و کرامت و نعمت خدا است بر بنده خویش.   ثواب الاعمال عقاب الاعمال صفحه ۳۴۲

 أبوالبخترى (که سنّى مسلک است) از امام صادق از پدرانش علیهم السّلام از رسول خدا صلّى اللَّه علیه و اله و سلّم روایت کرده که فرمود: من در قیامت نزد میزان اعمال باشم هر کس کفّه گناهانش افزونتر از حسناتش شود آن صلوات‏هائى را که بر من فرستاده بیاورم و بر حسناتش بیفزایم تا بر گناهانش فزون آید.   ثواب الاعمال عقاب الاعمال صفحه ۳۴۴

 عبد السّلام (بن عبد الرّحمن) بن نعیم گوید: به امام صادق علیه السّلام عرض کردم من داخل کعبه شدم و دعائى به خاطرم نیامد جز صلوات بر محمّد صلّى اللَّه علیه و اله و سلّم فرمود: آگاه باش مانند تو در فضیلت و ثواب کسى از خانه خدا بیرون نیامده است.   ثواب الاعمال عقاب الاعمال صفحه ۳۴۵

حارث همدانى گوید: امیرالمؤمنین علیه السّلام فرمود: هیچ دعائى به آسمان راه ندارد تا اینکه بر محمّد و اهل بیتش علیهم السّلام صلوات فرستاده شود.   ثواب الاعمال عقاب الاعمال صفحه ۳۴۵

صباح بن سیابه گوید : امام صادق علیه السّلام به من فرمود: آیا دعائى به تو بیاموزم که روى تو را از آتش جهنّم حفظ کند؟ گوید: عرضکردم آرى، فرمود:پس از دمیدن سپیده صبح صد بار بگو«اللّهمّ صلّ على محمّد و آل محمّد»خداوند روى تو را از حرارت آتش دوزخ در امان دارد.   ثواب الاعمال عقاب الاعمال صفحه ۳۴۵

 ابن أبى عمیر از یک تن از روات روایت کند که امام صادق علیه السّلام فرمود: در پاره ‏اى از کتابها یافتم که هر کس بر محمّد و آل محمّد علیهم السّلام صلوات بفرستد، خداوند یک صد حسنه در نامه عملش بنویسد، و هر کس (بر محمّد و اهل بیتش صلوات فرستد بدین طریق که) بگوید : «صلّى اللَّه على محمّد و أهل بیته»
خداوند براى او هزار حسنه بنویسد.  ثواب الاعمال عقاب الاعمال صفحه ۳۴۶

 محمّد بن فضیل از امام هشتم علیه السّلام روایت کرده که فرمود: رسول خدا صلّى اللَّه علیه و اله و سلّم فرموده است: هر کس در روز جمعه صد بار بر من صلوات فرستد، خداوند شصت حاجت او را روا کند، سى حاجت براى دنیا و سى حاجت براى آخرت.     ثواب الاعمال عقاب الاعمال صفحه ۳۴۶

عبد اللَّه بن مغیره گوید: از موسى بن جعفر علیهما السّلام شنیدم میفرمود :
هر کس در تعقیب نماز صبح و مغرب پیش از آنکه برخیزد یا با کسى سخن گوید ، سوره احزاب آیه ۵۶ : إِنَّ اللَّهَ وَ مَلائِکَتَهُ یُصَلُّونَ عَلَى النَّبِیِّ یا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا صَلُّوا عَلَیْهِ وَ سَلِّمُوا تَسْلِیماً را قرائت کند و بعد بگوید :«اللّهمّ صلّ على محمّد النبىّ و ذریّته» خداوند یک صد حاجت او را روا کند، هفتاد در دنیا و سى در آخرت.
عبد اللَّه گوید : پرسیدم معنى صلاه خدا و ملائکه و صلاه مؤمنین چیست ؟ فرمود : صلاه خدا رحمت اوست، و صلاه فرشتگانش ستایش و مدح آنها است براى پیغمبر و صلاه مؤمنین دعا است براى او، و از اسرار آل محمّد صلّى اللَّه علیه و اله و سلّم در موضوع صلوات بر پیغمبر و آلش این نوع صلوات است گفته شود: اللّهمّ صلّ على محمّد و آل محمّد فی الاوّلین، و صلّ على محمّد و آل محمّد فی الآخرین و صلّ على محمّد و آل محمّد فی الملأ الأعلى، و صلّ على محمّد و آل محمّد فی المرسلین، اللّهمّ أعط محمّدا [و آل محمّد] الوسیله و الشّرف و الفضیله و الدّرجه الکبیره، اللّهمّ إنّی آمنت بمحمّد صلّى اللَّه علیه و اله و سلّم و لم أره، فلا تحرمنى یوم القیامه رؤیته، و ارزقنى صحبته، و توفّنى على ملّته، و اسقنی من حوضه مشربا رویّا سائغا هنیئا، لا أظمأ بعده أبدا، إنّک على کلّ شى‏ء قدیر، اللّهمّ کما آمنت بمحمّد صلّى اللَّه علیه و اله و سلّم و لم أره فعرّفنى فی الجنان وجهه، اللّهمّ بلّغ روح محمّد عنّی تحیّه کثیره و سلاما»پس هر کس بر پیغمبر صلّى اللَّه علیه و اله و سلّم در هر بامداد سه بار و در هر شبانگاه سه بار این چنین صلوات بفرستد تمام گناهان و خطاهایش نابود و محو شود، و ایّام شادیش به طول انجامد، و دعایش مستجاب گردد، و به آرزویش برسد، و روزیش فراوان شود و بر پیروزى بر دشمن یارى گردد، و اسباب خیر از هر سو براى او فراهم آید، و در بهشت برین از همنشینان پیغمبر صلّى اللَّه علیه و اله و سلّم باشد.    ثواب الاعمال عقاب الاعمال صفحه ۳۴۷

 عبد اللَّه بن سنان از امام صادق علیه السّلام روایت کرده که فرمود: روزى رسول خدا صلّى اللَّه علیه و اله و سلّم به أمیرالمؤمنین فرمود آیا تو را مژده ندهم؟ امیر المؤمنین علیه السّلام گفت:به فرما پدر و مادرم قربانت شما که پیوسته مبشّر به خیر و خوبیها بوده ‏اید ، فرمود : جبرئیل تازگى براى من خبر خوشى آورده و آن اینست که هر کدام از امّتان من هنگامى که بر من صلوات میفرستد اگر نام اهل بیتم را نیز ملحق سازد درهاى آسمان جملگى براى پذیرفتن دعا و عبادت او گشوده گردد، و فرشتگان هفتاد درود بر وى بفرستند، و این خود محو سازنده جرم است، آنگاه گناهان چون برگ درختان از او بریزد، و خداوند تعالى فرماید: «لبّیک» تو را پذیرفتم بنده من خجسته و مسعود باشى پس فرشتگان را گوید شما هفتاد بار بر وى درود فرستادید و من هفتصد بار، لیکن اگر تنها بر من صلوات بفرستد و اهل بیتم را ملحق نسازد میان دعاى او و آسمان هفتاد حجاب حائل باشد، و خداوند جلّ جلاله فرماید: «لا لبّیک» تو را نپذیرم خجسته مباد ترا و مسعود نباشى. اى فرشتگان من دعاى او را به آسمان مبرید تا اینکه اهل بیت پیغمبرش را نیز در فرستادن درود با پیغمبر ملحق سازد، پس همچنین‏ دعایش پذیرفته نگردد و به آسمان بالا نرود تا بر اهل بیت پیغمبر نیز سلام و درود بفرستند.     ثواب الاعمال عقاب الاعمال صفحه ۳۵۰

 ابن أبى عمیر گوید: حمّاد بن عثمان از امام صادق علیه السّلام پرسید: أفضل اعمال در روز جمعه کدام است؟ فرمود صلوات بر محمّد و آل محمّد یک صد [و یک‏] بار بعد از نماز عصر، و هر چه بر آن بیفزائى بهتر خواهد بود.احمد بن خالد برقىّ گوید: در روایتى که عبد اللَّه بن سیابه و أبو اسماعیل از ناجیه از یکى از این دو امام ابو جعفر باقر یا أبو عبد اللَّه الصادق علیهما السّلام نقل کرده فرمود: چون نماز جمعه به جاى آوردى بگو «اللّهمّ صلّ على محمّد و آل محمّد الأوصیاء المرضیّین بأفضل صلواتک، و بارک علیهم بأفضل برکاتک، و السّلام علیه و علیهم و على أرواحهم و أجسادهم و رحمه اللَّه و برکاته»
خداوند براى تو یک صد هزار حسنه بنویسد،  و یک صد هزار گناه از نامه عملت محو سازد، و یک صد هزار حاجتت را براى آن روا کند، و یک صد هزار درجه مقامت را بالا برد.     ثواب الاعمال عقاب الاعمال صفحه ۳۵۱

عمّار ساباطى گوید : من نزد امام صادق علیه السّلام بودم : مردى گفت :«اللّهم صلّ على محمّد و أهل بیت محمّد»امام علیه السّلام به او فرمود: اى مرد دائره را بر ما تنگ ساختى آیا نمیدانى که اهل بیت همان پنج تن اصحاب کسایند و بس، مرد پرسید چگونه بگویم؟ فرمود بگو:«اللّهمّ صلّ على محمّد و آل محمّد» تا اینکه ما و شیعیان ما نیز داخل باشیم.     ثواب الاعمال عقاب الاعمال صفحه ۳۵۲

معاویه بن عمّار گوید: امام صادق علیه السّلام فرمود: هر کس در یک روز صد بار «ربّ صلّ على محمّد و أهل بیته»
بگوید: خداوند یک صد حاجت او را برآورد  سى حاجت از آنها براى دنیا و هفتاد براى آخرت.     ثواب الاعمال عقاب الاعمال صفحه ۳۵۲

عبد اللَّه بن سنان گوید: امام صادق صلوات اللَّه علیه فرمود: رسول خدا صلّى اللَّه علیه و اله و سلّم فرموده است: آواز خود را هنگام فرستادن صلوات بر من بلند کنید زیرا که آن نفاق را خواهد برد.     ثواب الاعمال عقاب الاعمال صفحه ۳۵۳

حضرت صادق علیه السلام فرمود : پیوسته دعا محجوبست (و میانه آن و استجابتش حجاب و پرده ‏اى حائل است) تا بر محمد و آلش صلوات فرستاده شود (که آنگاه پرده و حائل برطرف شود)

شرح‏:
جزرى در نهایه گفته است : صلاه در لغت به معناى دعا است، و عبادت مخصوصه را که شامل دعا است صلاه گفته ‏اند، و برخى گفته‏ اند: صلاه در لغت به معناى تعظیم است، و عبادت مخصوصه را هم صلاه گفته‏ اند چون در آن تعظیم خداوند است- تا آنکه گوید-: و اما اینکه گوئیم «اللهم صل على محمد» معنایش اینست که خدایا او را بزرگوار کن در دنیا بوسیله بلند کردن نام او و آشکار کردن دعوت و نگهدارى شریعتش، و در آخرت به قبول کردن شفاعت او در باره امتش و دو چندان کردن اجر و پاداشش.
فیض (ره) در وافى گوید : معناى صلاه خدا بر پیغمبرش (ص) افاضه انواع کرامات و لطائف نعمتها است بر او، و اما صلوات ما و فرشتگان بر او پس آن درخواست آن کرامت و افاضه آن بر او است.
و مجلسى (ره) گوید : مشهور آنست که صلاه از خداى سبحان رحمت است و از فرشتگان استغفار (و طلب آمرزش) و از بندگان دعا است. و در معناى «آل» گفته است: آل پیغمبر (ص) نزد شیعه امامیه عترت طاهره و خاندان معصوم او هستند، و اینکه شهید ثانى (ره) آن را مخصوص به أمیرالمؤمنین و فاطمه و حسن و حسین علیهم السلام کرده است وجهى و دلیلى ندارد ، و اما نزد عامه در این باره اختلاف بسیارى است پس برخى گفته ‏اند: آل پیغمبر (ص) تمامى امت او هستند و برخى گفته ‏اند: عشیره اویند، و برخى گفته ‏اند، هر که از بنى هاشم و بنى عبد المطلب که گرفتن زکاه بر آنها حرام است آل پیغمبرند، سپس وجوهى براى اینکه دعا بدون صلوات محجوبست ذکر فرموده است.  اصول کافى جلد ۴ صفحه ۲۴۷

 حضرت صادق علیه السّلام فرمود : هر که دعائى کند و نام پیغمبر (ص) را نبرد آن دعا بالاى سرش (چون پرنده ‏اى) بچرخد، و چون نام پیغمبر (ص) را برد دعا بالا رود.   اصول کافى جلد ۴ صفحه ۲۴۸

  حضرت صادق علیه السّلام فرمود : مردى نزد پیغمبر (ص) آمد عرضکرد : اى رسول خدا من یک سوم صلواتم را براى شما قرار دهم ، نه بلکه نیمى از صلواتم را مخصوص شما گردانم ، نه بلکه تمامى آن را از آن شما گردانم ؟ رسول خدا (ص) فرمود: در این صورت خرج و موونه دنیا و آخرت تو کفایت شود. (شرح این حدیث از زبان امام علیه السّلام در حدیث ۴ بیاید).  اصول کافى جلد ۴ صفحه ۲۴۸

  ابوبصیر گوید : از حضرت صادق علیه السلام پرسیدم معناى اینکه : همه صلواتم را براى شما قرار دهم» چیست؟ فرمود: یعنى پیغمبر (ص) را مقدمه و جلو هر حاجتى قرار میدهد، و از خداى عزوجل چیزى درخواست نکند تا به نام پیغمبر (ص) ابتداء کند و صلوات بر او فرستد، سپس حاجات خود را از خدا درخواست کند.
شرح‏
فیض (ره) در شرح حدیث (۳) گوید : مقصود از صلاه معناى لغوى آن است که دعا باشد و معناى گفتار آن مرد به پیغمبر اینست که هر گاه به درگاه خداوند در باره حاجتى دعا میکنم اول به شما دعا میکنم و آن را ریشه و پایه قرار میدهم سپس آنچه براى خود خواهم روى آن قرار دهم و همین است معناى آنچه از تفسیر این حدیث بیاید (که اشاره به حدیث (۴) است).اصول کافى جلد ۴ صفحه ۲۴۸

 حضرت صادق علیه السلام فرمود: رسول خدا (ص) فرمود مرا چون قدح شتر سوار قرار ندهید، زیرا شتر سوار قدح خود را پر کند و هر زمان خواست بنوشد مرا در اول دعا و وسط و آخر آن قرار دهید. شرح‏ :  فیض (ره) گوید: ابن اثیر گفته است: یعنى در آخر بیاد من نیفتید چنانچه شتر سوار قدح خود را در آخر بار و بنه خود قرار دهد، و پس از آنکه از بار کردن همه آنها فارغ گردید آن را پشت آنها بیاویزد، سپس فیض (ره) گوید: و شاید مقصود این باشد (که همیشه بیاد من باشید نه مانند قدح شتر سوار زیرا که) شتر سوار یاد قدح خود نکند تا گاهى که تشنه شود و بخواهد آب بیاشامد که در آن هنگام آن را پر کند و بیاشامد، و اوقات دیگر از آن غافل است.اصول کافى جلد ۴ صفحه ۲۴۸

 حضرت صادق علیه السلام فرمود : چون نام پیغمبر (ص) برده شد بسیار بر او صلوات بفرستید، زیرا هر کس یک صلوات بر پیغمبر (ص) فرستد خداوند هزار بار در هزار صف از فرشته ‏ها بر او صلوات فرستد، و چیزى از مخلوقات خدا نماند جز اینکه بر این بنده صلوات فرستد براى آنکه خداوند و فرشتگان براى او صلوات فرستند، و هرکس در این فضیلت رغبت نکند پس او نادان و مغرور است، و خدا و رسول و خاندانش از او بیزارند.
شرح‏:
مجلسى (ره) گوید : اینکه فرمود : « بسیار صلوات بر او بفرستید » محمول بر استحباب است چنانچه اجماع بر آن است، و اینکه فرمود: «خداوند در هزار صف فرشتگان بر او صلوات فرستد» چند معنى دارد، و معنى اول که ظاهر هم همانست اینست که خداوند بر او ثنا گوید و صلوات فرستد به کلامى که آن کلام را هزار صف از فرشتگان بشنوند و آنها نیز به صلوات خداوند عزوجل صلوات فرستند. و پس از آن چند وجه دیگر نقل کرده (و در آخر باب هم در فائده پنجم از فوائدى که ذکر کرده معانى دیگرى نقل کند)- تا آنکه گوید-: و مقصود از صلوات بر پیغمبر (ص) صلوات بر او و آل او است، نه صلوات بر پیغمبر (ص) فقط ، زیرا در روایات خاصه و عامه وارد شده که صلوات به او بدون صلوات بر آل پذیرفته نیست، بلکه از اخبار ما ظاهر گردد که حرام و موجب عقاب است … و در آخر این خبر نیز اشاره ‏اى بدان شده.  اصول کافى جلد ۴ صفحه ۲۴۹  

 حضرت صادق علیه السلام فرمود : رسول خدا (ص) فرمود : هر که بر من صلوات فرستد خدا و فرشتگان بر او صلوات فرستند، هر که خواهد کم فرستد و هر که خواهد بیش. اصول کافى جلد ۴ صفحه ۲۴۹  

 حضرت صادق علیه السلام فرمود : رسول خدا (ص) فرمود : صلوات بر من و بر اهل بیت من نفاق را میبرد.اصول کافى جلد ۴ صفحه ۲۵۰   

حضرت صادق علیه السلام فرمود : هر که صد بار بگوید : «یا رب صلى على محمد و آل محمد» صد حاجت از او برآورده شود که سى حاجت آن از (حاجات) دنیا باشد [و باقى از آخرت‏].اصول کافى جلد ۴ صفحه ۲۵۰   

حضرت صادق علیه السلام فرمود: هر دعائى که خداى عزوجل بدان خوانده شود از رفتن به آسمان محجوبست تا صلوات بر محمد و آل محمد فرستاده شود.اصول کافى جلد ۴ صفحه ۲۵۰   

 حضرت صادق علیه السلام فرمود: مردى نزد رسول خدا (ص) آمده عرضکرد: من نیمى از صلوات (و دعاهایم) را براى شما قرار دهم؟ فرمود: آرى، سپس عرضکرد: همه دعاهایم را به شما مخصوص گردانم؟ فرمود: آرى، همین که آن مرد رفت رسول خدا (ص) فرمود: اندوه دنیا و آخرتش کفایت شد.  اصول کافى جلد ۴ صفحه ۲۵۰   

 امام صادق (ع) فرمود: مردى نزد رسول خدا (ص) آمده عرضکرد : اى رسول خدا : یک سوم دعاهاى خود را به شما اختصاص دهم؟ فرمود: نیکو است، عرضکرد: اى رسول خدا نیمى از دعاهاى خود را مخصوص شما گردانم؟ فرمود: این بهتر است، عرضکرد: همه دعاهایم را براى شما قرار دهم؟ فرمود:
در این صورت خداى عزوجل آنچه از کارهاى دنیا و آخرتت که تو را اندوهناک کند کفایت فرماید. پس مردى به حضرت صادق علیه السّلام عرضکرد: خدایت نیکى دهد چگونه دعایش را براى او قرار دهد، حضرت علیه السلام فرمود: چیزى از خداى عزوجل در خواست نکند جز اینکه ابتداء به صلوات بر محمد و آلش علیهم السلام کند.  اصول کافى جلد ۴ صفحه ۲۵۰   

 حضرت صادق علیه السلام فرمود: رسول خدا (ص) فرمود: آوازهاى خود را به صلوات بر من بلند کنید، زیرا که آن نفاق را برطرف سازد.  اصول کافى جلد ۴ صفحه ۲۵۱    

 اسحاق بن فروخ گوید : حضرت صادق علیه السلام فرمود : اى اسحاق بن فروخ هر که ده بار بر محمد و آل محمد صلوات بفرستد خداوند و فرشتگان او صد بار بر او صلوات فرستند، و هر که صد بار بر محمد و آل محمد صلوات فرستد خداوند و فرشتگانش هزار بار بر او صلوات فرستند، آیا گفتار خداى عزوجل را نشنیده ‏اى (که فرماید:) «او است آن خداوندى که رحمت (یا درود) فرستد بر شما (او) و فرشتگانش تا برون آرد شما را از تاریکیها به سوى روشنائى و بوده است به مؤمنان مهربان» (سوره احزاب آیه ۴۳). توضیح‏ : – استشهاد به آیه شریفه براى اثبات این معنا است که چگونه خداوند و فرشتگانش صلوات و درود بر کسى فرستند، و در اینکه صلوات خدا و فرشتگان بر مردم چیست و چگونه است مورد اختلاف است‏
طبرسى (ره) گوید : صلوات از خدا آمرزش و رحمت است، و گفته شده : ثنا و ستایش است، و برخى گفته‏ اند: کرامت و بخشندگى است، و اما صلوات فرشتگان همان دعاى آنها است چنان که از ابن عباس نقل شده، و گفته شده: درخواست آنها است از خداى تعالى براى فرو فرستادن رحمت. اصول کافى جلد ۴ صفحه ۲۵۱    

 محمد بن مسلم از یکى از دو امام باقر و صادق علیهما السلام حدیث کند که فرمود: در میزان (و ترازوى اعمال در قیامت) چیزى سنگین ‏تر از صلوات بر محمد و آل محمد نیست ، و همانا مردى باشد که اعمالش را در میزان گذارند و سبک باشد، پس ثواب صلوات او درآید و آن را در میزان نهد پس بسبب آن سنگین گردد و (بر کفه دیگر) بچربد. اصول کافى جلد ۴ صفحه ۲۵۲     

 حضرت صادق علیه السلام فرمود: هر که به درگاه خداى عزوجل حاجتى دارد باید به صلوات بر محمد و آلش شروع کند، و سپس حاجت خود را بخواهد، و در آخر هم به صلوات بر محمد و آل محمد پایان دهد، زیرا که خداى عزوجل کریم‏تر از آن است که دو طرف (دعا) را بپذیرد، و وسط (دعا) را واگذارد (و به اجابت نرساند) زیرا صلوات بر محمد و آل محمد محجوب نیست (و بدون برخورد به حجابى بالا رود). اصول کافى جلد ۴ صفحه ۲۵۲     

عبد السلام بن نعیم گوید : به امام صادق علیه السلام عرض کردم : من وارد خانه (کعبه) شدم و هیچ دعائى به خاطر نداشتم جز صلوات بر محمد و آل محمد؟ فرمود: آگاه باش که هیچ کس مانند تو (در فضیلت و ثواب) از خانه بیرون نیامده است. اصول کافى جلد ۴ صفحه ۲۵۲     

 عبید اللَّه بن عبد اللَّه دهقان گوید : خدمت حضرت رضا علیه السلام شرفیاب شدم ، پس آن حضرت به من فرمود : معناى گفتار خداوند چیست؟ (که فرماید:) و یاد کرد نام پروردگارش را پس صلوات بجا آورد « (سوره اعلى آیه ۱۵) من عرض کردم : یعنى هر زمان نام پروردگارش را بیاد آورد برخاست‏ پس نماز خواند (و صلاه به معناى نماز است) فرمود: (اگر این طور باشد) پس خدا به حقیقت تکلیفى نابجا و بیرون از طاقت و توانائى کرده است؟ عرضکردم : قربانت پس معناى آن چگونه است؟ فرمود: هر گاه نام پروردگارش را یاد کند بر محمد و آل او صلوات فرستد. توضیح‏ : – مجلسى (ره) پس از نقل تفاسیر زیادى که از معصوم علیه السلام و غیر او در تفسیر آیه رسیده که صلاه در آیه «فصلى» را بتوحید، و ذکر قلبى، و ذکر زبانى- یعنى اللَّه اکبر-، و نماز در صحرا، و نماز فطر و أضحى، تفسیر کرده‏ اند گوید: منافاتى میانه این روایت و آن روایات نیست، زیرا این نیز یکى از معانى آیه و بطنى از بطون آن میباشد.   اصول کافى جلد ۴ صفحه ۲۵۲     
 حضرت صادق علیه السلام فرمود : هر گاه یکى از شماها نماز بخواند و در نماز خود نام پیغمبر (ص) [و آل او] را نبرد، با این نماز به جز راه بهشت میرود (یعنى این نماز او را به بهشت نخواهد برد) و رسول خدا (ص) فرمود: هر کس که من نزد او نامم برده شود و بر من صلوات نفرستد به دوزخ رود، پس خدایش (از رحمت خود) دور کند و فرمود رسول خدا (ص) : و هرکس که من نزدش نام برده شوم و صلوات (فرستادن) را بر من فراموش کند از راه بهشت بخطا رفته است. اصول کافى جلد ۴ صفحه ۲۵۳     

حضرت صادق علیه السلام فرمود: رسول خدا (ص) فرموده است: هر که من نزدش نام برده شوم و فراموش کند که بر من صلوات بفرستد خداوند او را به راهى جز راه بهشت برد.  اصول کافى جلد ۴ صفحه ۲۵۳     

  حضرت صادق علیه السلام فرمود: پدرم شنید که مردى به پرده کعبه در آویخته و میگوید : «اللهم صل على محمد»(و نامى از آل محمد دنبال آن نمی ‏برد) پدرم به او فرمود: اى بنده خدا بریده ‏اش مکن ، و در باره حق ما به ما ستم مکن ، و بگو:«اللهم صل على محمد و أهل بیته».  اصول کافى جلد ۴ صفحه ۲۵۳     
حضرت محمد (ص) : هرکه بر من صلوات فرستد خدا و فرشتگان بر او صلوات فرستند و هرکه خواهد کم فرستد و هر که خواهد زیاد کند.   اصول کافی جلد ۴ کتاب الدعا باب الصلوه علی النبی و اهل بیته حدیث ۷

حضرت محمد (ص) : صلوات شما بر من موجب اجابت دعای شما و سبب پاکیزگی ( قبول ) اعمال شما است.  طرائف الحکم جلد ۱ صفحه ۲۱۴ نقل از وسائل الشیعه کتاب الصلوه

حضرت محمد (ص) : هرکه صلوات بر محمد و آلش بفرستد خداوند جل جلاله فرماید بر تو باد درود خدا ، پس زیاد بفرست و هرکه صلوات ( فقط ) به محمد (ص) فرستد و بر آلش درود نگوید بوی بهشت را که از پانصد سال راه شنیده میشود نبوید.  امالی صدوق مجلس ۶۰ حدیث ۶۰

حضرت محمد (ص) : صداهای خود را به صلوات فرستادن بر من بلند کنید زیرا که آن نفاق را بر طرف سازد.  اصول کافی جلد ۴ باب الصلوه علی النبی و اهل بیته حدیث ۱۳

حضرت محمد (ص) : کسی که در نزد او نام من برده شود و به من صلوات نفرستد داخل دوزخ شود و خداوند تعالی او را ( از رحمت خود ) دور گرداند.  روضه الواعظین صفحه ۳۲۴

حضرت محمد (ص) : بخیل کسی است که نام من در نزدش برده شود و بر من صلوات نفرستد.  سفینه البحار جلد ۱ صفحه ۶۱

حضرت محمد (ص) : هرکه بر من یکبار صلوات فرستد خداوند بر او ده مرتبه درود فرستد و کسی که بر من ده مرتبه صلوات فرستد خداوند بر او صد مرتبه درود فرستد و هرکه بر من صد صلوات فرستد خداوند بر او هزار صلوات فرستد و کسی را که هزار مرتبه خداوند به او درود فرستاده باشد هرگز در آتش دوزخ او را عذاب نکند.  جامع الاخبار صفحه ۶۹

حضرت محمد (ص) : روز قیامت من نزد میزان ( اعمال ) خواهم بود ، پس کسی که گناهانش بر اعمال نیک او سنگینی کند صلواتی را که او بر من فرستاده می آورم ( و بر حسنات او اضافه میکنم ) تا اعمال نیک او را سنگین نمایم.  طرائف الحکم جلد ۲ صفحه ۱۲۴ نقل از وسائل الشیعه

حضرت محمد (ص) : کسی که در کتابی برای من صلوات فرستد ( بنویسد ) تا موقعیکه نام من در این کتاب است ، همیشه فرشتگان برای او طلب آمرزش میکنند.  سفینه البحار جلد ۲ صفحه ۵۰

حضرت محمد (ص) : کسی که یکبار بر من صلوات فرستد خداوند دری از عافیت بر او باز کند.  جامع الاخبار صفحه ۶۹

حضرت محمد (ص) : در روز قیامت نزدیکترین مردم نسبت به من کسی است که بیشتر بر من صلوات فرستاده باشد.  جامع الاخبار صفحه ۶۹

حضرت محمد (ص) : هرکه گوید : صلی الله علی محمد و آل محمد ، خداوند پاداش هفتادو شهید را به او بخشد و از گناهانش خارج شود مانند روزی که مادرش او را زائیده است.  روضه الواعظین صفحه ۳۲۳

حضرت محمد (ص) : هرکه صد مرتبه در روز جمعه بر من صلوات فرستد خداوند خطاهای هشتاد ساله او را می آمرزد.  جامع الاخبار صفحه ۷۰

حضرت محمد (ص) : هیچ دعائی نیست که میان آن دعا و آسمان حجاب و مانعی نباشد تا اینکه بر محمد و آل محمد صلوات فرستاده شود و چون چنین شود حجاب دریده شده و دعا داخل گردد و زمانیکه چنین کار نشود ( صلوات نفرستند ) دعا ( به آسمان ) بلند نشود.  جامع الاخبار صفحه ۷۱

رسول خدا (ص) : در معراج ، ملکی را دیدم که هزار هزار دست دارد ( یعنی یک میلیون ) و هر دستی هزار هزار انگشت دارد و هر انگشتی هزار هزار بند دارد ، آن ملک گفت : من حساب دانه های قطرات باران را میدانم که چند تا در صحرا و چند دانه در دریا میبارد ، تعداد قطرات باران را از ابتدای خلقت تا حال را میدانم ، ولی حسابی است که من از محاسبه آن عاجزم ، رسول خدا (ص) فرمود : چیست ؟ عرض کرد : هرگاه جماعتی از امت تو با هم باشند و با هم بر تو صلوات بفرستند ، من از محاسبه ثواب صلوات عاجزم.  آثار و برکات صلوات صفحه ۳۰

زنی شفای پسر کر و کور خود را از حضرت رسول (ص) خواست ، آن حضرت فرمود : برو بر من بسیار صلوات بفرست ، آن زن هم به هر قدمی که بر میداشت یک صلوات میفرستاد ، چون به خانه رسید ، پسر او سالم شد.نزد حضرت برگشت و سلامتی پسرش را به آن حضرت گفت ، حاضرین شاد شدند ، جبرئیل نازل شد و گفت : خداوند میفرماید : چنانچه اعضای این پسر را به برکت صلوات بر تو و آل تو شفا دادم ، روز قیامت نیز به برکت صلوات بر تو ، گناهان امت را می بخشم.  کاخ نشینان بهشت صفحه ۳۱۷

حضرت محمد (ص) : هرکس یکبار بر من صلوات بفرستد ، از گناهان او ذره ای باقی نمی ماند.   جامع الاخبار صفحه ۶۷

حضرت محمد (ص) : هرکس یک مرتبه بر من صلوات بفرستد ، آن دو ملکی که محافظ رفتار او هستند ، تا سه روز هیچ گناهی برای او نمی نویسند.  جامع الاخبار صفحه ۶۸

حضرت محمد (ص) : هرکس هر روز از روی شوق و محبت به من سه مرتبه صلوات بفرستد ، بر خدا لازم میشود که گناهان او را بیامرزد ، در همان روز یا همان شب.  بحارالانوار جلد ۹۴ صفحه ۶۹

حضرت محمد (ص) : هرکس مرا یاد کند و بر من صلوات فرستد ، خدا جمیع گناهان او را بیامرزد ، اگرچه به عدد ریگهای عالج باشد . عالج ، بیابانی است که ریگ هایش از سایر بیابان ها بیشتر است و بین مکه و شام و عراق قرار دارد.  داستانهای صلوات صفحه ۱۲

حضرت محمد (ص) : هرکس بر من یکبار صلوات فرستد خدا بر او ده بار درود خواهد فرستاد و نیز ده خطا را از او برطرف خواهد ساخت و ده درجه او را بالا خواهد برد.     آثار برکات صلوات صفحه ۳۵

حضرت محمد (ص) : کسی که بر من صلوات بفرستد هرگز داخل آتش جهنم نخواهد شد.   جامع الاخبار صفحه ۶۸

حضرت محمد (ص) : هرکس هر روز هزار صلوات بر من فرستد از دنیا نخواهد رفت تا جای خود را در بهشت ببیند.  فضیلت صلوات صفحه ۱۴

حضرت محمد (ص) : هرکس بر من زیاد صلوات فرستد از تلخی مرگ و جان کندن ایمن گردد و هرکس بگوید { اللهم صل علی محمد و آل محمد } خدا به او ثواب هفتاد و دو شهید عنایت فرماید و از گناهان بیرون آید مانند روزی که از مادر متولد شده است.  فضیلت صلوات صفحه ۱۱۴

از امام رضا (ع) در تفسیر آیه { وَ ذَکَرَ اسْمَ رَبِّهِ فَصَلی ‏( سوره اعلی آیه ۱۵ ) "آنان که نام پروردگار خود را بر زبان آوردند و نماز گزاردند " } فرمود : مراد از این آیه این است که هرگاه نام پروردگار متعال بر زبان آمد ، بر محمد و آل محمد (ص) درود و صلوات فرستاده شود.  آثار و برکات صلوات صفحه ۳۷

پیامبر اکرم (ص) فرمود : کاروانی از فرشتگان به امر پروردگار در جهان حرکت میکنند و هنگامی که به جلسه ذکر و صلوات میرسند ، به یکدیگر میگویند : فرود آییم.زمانی که پیاده میشوند ، اهل جلسه را هنگام دعا با ذکر آمین ، یاری کرده و نیز اهل جلسه را هنگام صلوات کمک و همراهی میکنند و در پایان به یکدیگر می گویند : خوشا به حال افراد این جلسه که خدا آنان را آمرزید.  آثار برکات صلوات

امام صادق (ع) : کسی که حاجتی دارد باید اول ، صلوات بر محمد و آل محمد (ص) بفرستد و بعد از آن ، حاجت خود را بخواهد و در آخر دعا ، دوباره صلوات بفرستد ، زیرا خدا کریم تر از آن است که دو طرف دعا را قبول کند و وسط دعا را قبول نکند و صلوات بر محمد و آل محمد (ص) مانع های استجابت دعا را برطرف میکند.  اصول کافی جلد ۴ باب صلاه النبی

ابوبصیر می گوید : از امام صادق (ع) شنیدم که فرمود : جایزه و پاداش و مژدگانی کسی که بین نماز ظهر و عصر ، صلوات بر محمد (ص) و آل او بفرستد ، معادل پاداش هفتاد رکعت نماز است.نیز فرمود : هرکه بعد از نماز صبح و ظهر بگوید : (( اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم )) نمی میرد تا این که حضرت مهدی (عج) را زیارت کند.   سفینه البحار جلد ۲ صفحه ۵۰

امام رضا (ع) فرمود : کسی که بعد از نماز صبح و مغرب ، قبل از آن که از حالت نماز خارج شود ، بگوید : { إِنَّ اللَّهَ وَ مَلَئکَتَهُ یُصَلُّونَ عَلىَ النَّبىِ‏ِّ یَأَیهَُّا الَّذِینَ ءَامَنُواْ صَلُّواْ عَلَیْهِ وَ سَلِّمُواْ تَسْلِیمًا ( سوره احزاب آیه ۵۶ )  } سپس بگوید : اللهم صل علی محمد و ذریته ، خداوند صد حاجت او را برآورده میکند که هفتاد حاجت در دنیا و سی حاجت در آخرت است.  سفینه البحار جلد ۲ صفحه ۵۰

امام رضا (ع) : کسی که نمی تواند با چیزی گناهانش را پاک و محو نماید ، بر محمد (ص) و آل او صلوات بفرستد ، زیرا صلوات گناهان را ریشه کن و نابود میکند و ازبین میبرد.   سفینه البحار جلد ۲ صفحه ۵۰

حاجی نوری نقل کرده است : از حاج شیخ احمد بن شیخ زین الدین فرمود : شبی امام زین العابدین (ع) را در خواب زیارت کردم ، گفتم : آقا چه کار کنم تا همیشه به فکر قبر و قیامت باشم ، و توشه ای برای آن موقع جمع کنم ؟ آقا چه کنم توفیق توبه پیدا کنم و عمل صالحی انجام دهم ؟ آقا ، ناراحتم ، چه کنم توفیق و سعادت از من گرفته شده است ؟ آن حضرت فرمود : اگر میخواهی توفیق و سعادت پیدا کنی بر خودت لازم کن که همیشه بگویی : { اللهم صل علی محمد و آل محمد }.   دارالسلام صفحه ۱۲۳

رسول خدا (ص) فرمودند : صلوات ، فقر را برطرف میکند.  داستان صلوات صفحه ۹۷

رسول خدا (ص) : وقتی چیزی را فراموش کردید ، بر من صلوات بفرستید که موجب یاد آمدن آن چیز خواهد شد ، ان شاء الله تعالی.  صلوات کلید حل مشکلات صفحه ۳۱

مردی خدمت رسول خدا (ص) آمد و از فقر شکایت کرد ، آن حضرت فرمود : وقتی داخل خانه خود شدی ، سلام کن ؛ خواه کسی در خانه باشد خواه نباشد ، و بر من سلام فرست و بعد از آن ، سوره اخلاص را بخوان. آن مرد چنان کرد و در اندک روزی توانگر گردید ؛ چنان که به همسایگان و خویشان خود کمک مالی میکرد. آثار برکات صلوات صفحه ۴۷

رسول خدا (ص) فرمود : خدا فرشته ای آفریده است که دو بال دارد ، یکی در مشرق است و دیگری در مغرب ، و پای او در زمین هفتم است و سر او زیر عرش و برای آن ملک پرهایی است به عدد همه خلایق از انس و جن و حیوانات صحرایی و دریایی و به عدد انفاس ایشان و به شماره قطرات باران و برگ درختان و ستاره های آسمان و ریگ های بیابان  ، چون یکی از امت من ، بر من صلوات فرستد ، خدا به آن فرشته امر فرماید که در نهر نور که دریایی است زیر عرش ، غوطه خورد و بیرون آید و خود را تکان دهد ، و از هر پر وی قطره ای فرو ریزد و خدا آن قطره را ملکی گرداند و جمیع آنها را امر فرماید که تا روز قیامت برای آن بنده استغفار کنند.   شرح فضائل صلوات صفحه ۵۳

مالک جهنی گوید : گُلی به حضرت صادق (ع) دادم ، گرفتند و بوئیدند و بر هر دو دیده گذاشتند ، سپس فرمودند : هرکه گُلی را بگیرد و ببوید و بر دیده ها بگذارد و بگوید : { اللّهمّ صلّ على محمّد و آل محمّد } هنوز بر زمین نگذاشته باشد که گناهانش آمرزیده شود.  آثار برکات صلوات صفحه ۸۳

امام صادق (ع) فرمود : هرکس بین نمازهای ظهر و عصر ، بر پیغمبر خدا و آل او درود فرستد ، آن دعا برابر با هفتاد رکعت نماز خواهد بود.  مستدرک الوسائل جلد ۱ صفحه ۴۲۴

امام صادق (ع) فرمود : هرکس بعد از نماز صبح و نماز ظهر بگوید : { اللّهمّ صلّ على محمّد و آل محمّد و عجل فرجهم } نمی میرد تا این که حضرت مهدی (عج) را درک کند و به ملاقاتش نایل آید.  سفینه البحار جلد ۲ صفحه ۵۰

امام علی (ع) فرمود : هیچ دعایی به آسمان نمیرسد مگر این که دعا کننده بر محمد (ص) و آل او صلوات بفرستد.  میزان الحکمه

در روایات است که میان دعا و آسمان ، حجاب و فاصله ای است و آن گاه که ذکر صلوات بر محمد و آل محمد به میان آید موانع کنار میرود و دعا به اجابت میرسد و بدون صلوات دعا به استجابت نمیرسد.  آثار برکات صلوات صفحه ۷۵

رجاء بن ابی ضحاک میگوید : امام رضا (ع) دعاهایش را با صلوات بر محمد و خاندان او شروع میکرد و در نماز و غیر آن ، زیاد صلوات میفرستاد.   عیون الاخبار الرضا جلد ۲ صفحه ۱۹۴

کفعمی در حاشیه مصباح نوشته است : در کتاب خواص القرآن نوشته است : هرکه شب جمعه ، پس از نماز شب ، هزار بار سوره کوثر را بخواند و سپس هزار بار صلوات بر محمد و آل او بفرستد ، پیغمبر (ص) را در خواب می بیند.  دارالسلام جلد ۳ صفحه ۶

شخصی بسیار زاهد و عابد که گوشه گیر بود و در مجالس و محافل حاضر نمیشد ، روزی در مجلس سخنرانی شرکت کرد و موجب تعجب همه شد.علت حضورش را پرسیدند ، گفت : رسول خدا را در خواب دیدم و به من فرمود : برو به مجلس سخنرانی فلان واعظ که زیاد بر من صلوات میفرستد و من از او خشنودم.   شرح فضایل صلوات صفحه ۹۲

حضرت امام صادق (ع) فرمود : خدا ملکی را بر قبر رسول خدا (ص) موکل گردانیده است که به او طهلیل می گویند و وقتی یکی از شما بر آن حضرت صلوات یا سلام فرستد ، آن ملک به عرض آن حضرت میرساند که فلان کس سلام و صلوات فرستاده است و آن سلام را به قبر آن حضرت میرساند.  آثار برکات صلوات صفحه ۸۸

پیامبر اکرم (ص) فرمود : سخنی که بدون ذکر نام خدا و صلوات بر من آغاز شود ، بی نتیجه می ماند و دور از خیز و برکت میباشد. آثار برکات صلوات صفحه ۹۳

رسول خدا (ص) فرمود : بینیِ مردی که من نزد او یاد شوم و بر من درود و صلوات نفرستد به خاک ذلت مالیده میشود ، هرکس مرا یاد کند و بر من درود و صلوات نفرستد بدبخت خواهد شد.  مستدرک الوسائل جلد ۱ صفحه ۳۹۳

حضرت محمد (ص) : کسی که بر من صلوات بفرستد ولی بر آل من صلوات نفرستد بوی بهشت را استشمام نخواهد کرد.  مرآت العقول علامه مجلسی (ره) جلد ۱۲

حضرت محمد (ص) : کسی که صلوات بر من را فراموش کند راه بهشت را گم کرده است.  آثار برکات صلوات صفحه ۹۷

حضرت محمد (ص) فرمودند : بر من صلوات ناقص نفرستید ، پرسیدند صلوات ناقص کدام است ؟ رسول خدا (ص) فرمود : این که بگویید : { اللّهمّ صلّ على محمّد } این نوع صلوات را صلوات ناقص گویند ، صلوات کامل چنین است :  { اللّهمّ صلّ على محمّد و آل محمّد } آثار برکات صلوات صفحه ۱۰۰

امام جعفر صادق (ع) : در آخر روز پنج شنبه و شب جمعه ، جمعی از ملائکه از آسمان فرو می آیند که قلم هایی از طلا و لوح هایی از نقره همراه آنان است و در آخر روز پنج شنبه و شب جمعه و روز جمعه تا وقت غروب ، چیزی به جز صلوات بر پیغمبر و آل آن حضرت نمی نویسند.   آثار برکات صلوات صفحه ۱۰۴

امام صادق (ع) : صلوات بر محمد و آل محمد در روز جمعه هزار بار و در غیر جمعه صد مرتبه سنت است.  آثار برکات صلوات صفحه ۱۰۴

رسول خدا (ص) فرمودند : هرکس هزار بار در روز جمعه بر من صلوات فرستد ، خطایای هشتاد ساله اش آمرزیده میشود.  آثار برکات صلوات صفحه ۱۰۶

امام صادق (ع) : صدقه دادن در شب جمعه و روز آن و نیز صلوات بر محمد (ص) و آل او در شب جمعه و روز آن ، برابر هزار حسنه است و هزار بدی به وسیله آن نابود میشود و هزار درجه بر مقام آدمی افزوده میشود.  آثار برکات صلوات صفحه ۱۰۷

امام صادق (ع) : هیچ عملی در روز جمعه برتر از صلوات بر محمد (ص) و آل محمد نیست.  آثار برکات صلوات صفحه ۱۰۷

از امام سجاد (ع) صلواتی وارد شده است که در هر روز ماه مبارک شعبان ، در وقت زوال باید خواند ، این صلوات در مصباح المتهجد و کتابهای دیگر آمده است. در آسمان ، دریایی است که آنرا دریای برکات گویند و بر لب آن دریا درختی است که آنرا درخت تحیات نامند ، بر آن درخت آشیانه مرغی است به نام مرغ صلوات و وقتی مومنی در ماه شعبان بر سید پیغمبران (ص) صلوات فرستد ، خدا آن مرغ را امر نماید تا در آن دریا غوطه خورد و پرهای خود را بفشارد و هر قطره ای که از پرهای آن مرغ بریزد ، ملکی خلق نماید و جمیع آن فرشتگان به تقدیس و تحمید و مدح و ثنای پروردگار مشغول گردند و ثواب آنها در دیوان اعمال صلوات فرستنده ثبت گردد. { شایسته یادآوری است که در روایت آمده یک صلوات در ماه شعبان برابر است با ده صلوات در غیر ماه شعبان }  آثار برکات صلوات صفحه ۱۰۹

امام صادق (ع) فرمودند : هرکه یک مرتبه از روی اخلاص و نیت قلبی به رسول خدا صلوات فرستد ، خدا صد حاجت او را روا میسازد ، سی در دنیا و هفتاد در آخرت.   بحارالانوار جلد ۹۴  صفحه ۷۰

رسول خدا (ص) : هرکه صد مرتبه صلوات فرستد ، خدا صد حاجت او را برآورد.   سنن ترمزی جلد ۱ صفحه ۳۰۳

برای برطرف شدن فقر و تنگدستی ، رسول خدا (ص) میفرماید : بسیار یاد خدا کنید و بر من صلوات بفرستید.  هدیه خدا صفحه ۱۳۶

برای رفع فراموشی : امام حسن مجتبی (ع) میفرماید : صلوات بفرستید تا به یادتان آید.  عیون الاخبار الرضا جلد ۱ صفحه ۱۶۶

رسول خدا (ص) : هرکه در هر صبح ۱۰ مرتبه و در هر شام ۱۰ مرتبه بر من صلوات فرستد ، من او را دریابم در وقتی که محتاج به آن باشد.  شرح فضایل صلوات صفحه ۱۲۷

رسول خدا (ص) فرمود : هرکس شب جمعه دو رکعت نماز به جا آورد ، در هر رکعت ۵۰ مرتبه سوره اخلاص بخواند و بعد از سلام نماز بگوید ( اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى النَّبِیِّ الْعَرَبِیِّ وَ آلِهِ ) حُزن او برطرف میشود.   هدیه خدا صفحه ۱۳۷  

برگرفته از:  پایگاه اینترنتی احادیث

طرح ختم گروهی صلوات
4.8 از 4 رای داده شده

به اشتراک بگذارید...Share on Google+Share on FacebookShare on LinkedInTweet about this on TwitterDigg thisPin on PinterestShare on RedditShare on TumblrBuffer this pageShare on StumbleUponEmail this to someonePrint this page

یک نظر

  1. روزی رسول خدا خطاب به من فرمودند : ای فاطمه هرکس برای تو صلوات بفرستد خداوند اورا مورد آمرزش خویش قرار می دهد و در هر کجای بهشت که من باشم اورا به من ملحق خواهد ساخت.””

    ” اللهُمَ صلِ علی فاطمهَ وَ أَبیِها وَ بَعلِها وَ بَنیها وَ السِّرِّ المُستَودَعِ فیها بِعَدَدِ ما أحَاطَ بِهِ عِلمُک

یک نظر بدهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تا اربعین...